Κώστας Σαρικάς
Το πρόβλημα με τα C-130 δεν είναι καινούργιο όμως επιδεινωθηκε δραματικά τη δεκαετία της κρίσης με αποτέλεσμα το ένα μετά το άλλο τα αεροσκάφη να καθηλώνονται.
Η μεταφορά στην δοκιμαζόμενη Τουρκία ομάδας της ΕΜΑΚ με τον εξοπλισμό τους, γιατρών του ΕΚΑΒ και επιστημονικού προσωπικού με το C-130 της Πολεμικής μας Αεροπορίας κατέδειξε για μία ακόμη τον καίριο ρόλο των μεταγωγικών αεροσκαφών όχι μόνο για τις ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων αλλά συνολικά της χώρας.
Μέσα σε ελάχιστο χρόνο το αεροσκάφος της 356 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών «ΗΡΑΚΛΗΣ»
ανέλαβε αποστολή. Μετέφερε άμεσα και με απόλυτη ασφάλεια την Ελληνική ομάδα έρευνας-διάσωσης και υποστήριξης στην αεροπορική βάση στο Ιντσιρλίκ αποδεικνύοντας ότι τα μεταγωγικά αεροσκάφη αποτελούν τον ακούραστο «εργάτη» της Πολεμικής Αεροπορίας έτοιμο να συνδράμει όταν και όπου χρειαστεί.Όμως το γεγονός ότι τα περισσότερα πολύτιμα αεροσκάφη παραμένουν παροπλισμένα στο έδαφος με τις διαθεσιμότητες των C-130 να βρίσκονται εδώ και αρκετά χρόνια σε δραματικά χαμηλό επίπεδο προκαλεί έντονο προβληματισμό όχι μόνο στο Αεροπορικό Επιτελείο. Με τα ερωτήματα να είναι αμείλικτα για τη δυνατότητα που θα έχει η Πολεμική Αεροπορία να διαθέσει μεγάλο αριθμό μεταγωγικών σε οποιοδήποτε ενδεχόμενο. Είτε αυτό να αφορά επιχειρησιακές ανάγκες σε κατάσταση πολεμικής εμπλοκής είτε εν καιρώ ειρήνης σε περίπτωση σοβαρού συμβάντος σε οποιαδήποτε περιοχή της χώρας και ειδικά στα απομακρυσμένα μεγάλα νησιά είτε σε κάθε καλή περίπτωση. Την ώρα μάλιστα που μόνο τα C-130 έχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν μεγάλο αριθμό προσωπικού αλλά και εξοπλισμού ακόμα και οχημάτων όπως έκανε το μεταγωγικό που μετέφερε όχημα και υλικά της ΕΜΑΚ στην Τουρκία.
Το πρόβλημα με τα C-130 δεν είναι καινούργιο όμως επιδεινωθηκε δραματικά τη δεκαετία της κρίσης με αποτέλεσμα το ένα μετά το άλλο τα αεροσκάφη να καθηλώνονται. Με την Πολεμική Αεροπορία να φτάνει τα προηγούμενα χρόνια μάλιστα στο σημείο να μην διαθέτει σε κάποιες περιπτώσεις ούτε ένα από τα 13 αεροσκάφη σε υπηρεσία. Στο Αεροπορικό Επιτελείο αλλά και συνολικά στις Ένοπλες Δυνάμεις σήμανε συναγερμός καθώς ανάλογο πρόβλημα αντιμετώπιζαν και τα μικρότερα μεταγωγικά C-27 «Spartan». Έπειτα από προσπάθεια η Πολεμική Αεροπορία κατάφερε να «επαναφέρει στη ζωή» μικρό αριθμό αεροσκαφών ωστόσο το πρόβλημα παραμένει.
Ταυτόχρονα ξεκίνησε στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία, έπειτα από πίεση της πολιτικής αλλά και στρατιωτικής ηγεσίας του υπουργείου Εθνικής Άμυνας ένας αγώνας δρόμου προκειμένου να συντηρηθούν και να παραδοθούν διαθέσιμα όσο το δυνατό περισσότερα μεταγωγικά. Η ΕΑΒ προχώρησε σε σύναψη σύμβασης με την ιδιωτική εταιρεία AMS Aero ώστε τρία C-130 τα οποία ήδη βρίσκονται στα υπόστεγα της ΕΑΒ να παραδοθούν στην Πολεμική Αεροπορία εντός του 2023.
Οι εργασίες στα δύο πρώτα σύμφωνα με τον σχεδιασμό θα έχουν ολοκληρωθεί έως τον Ιούνιο ενώ το τρίτο θα είναι έτοιμο στα τέλη του έτους. Την ίδια ώρα στην Τανάγρα παραμένουν καθηλωμένα ακόμη έξι μεταγωγικά C-130 και μάλιστα κάποια από αυτά σε ιδιαίτερα κακή κατάσταση. Το μεγάλο πρόβλημα στην ΕΑΒ αφορά την έλλειψη προσωπικού καθώς σύμφωνα με πληροφορίες μόνο 30 είναι οι εργαζόμενοι που έχουν αναλάβει τη συντήρηση των μεταγωγικών και μάλιστα οι μισοί από αυτούς ανήκουν στην εταιρεία AMS. Με αποτέλεσμα οι εργασίες να πραγματοποιούνται σε μία και μόνο βάρδια με ότι αυτό συνεπάγεται για την ταχύτητα συντήρησης. Με επιπλέον 15 άτομα εξειδικευμένο προσωπικό θα υπήρξε η δυνατότητα όπως τονίζεται από την εταιρεία οι εργασίες να επεκταθούν σε μια ακόμη βάρδια και τα αεροσκάφη να παραδίδονται πολύ πιο σύντομα στην Πολεμική Αεροπορία.
Την ίδια ώρα το Αεροπορικό Επιτελείο και η ηγεσία του υπουργείου Άμυνας σε μια προσπάθεια να βρεθεί λύση στο πρόβλημα αναζητά και άλλες επιλογές. Όπως τη μεταφορά τριών μεταγωγικών στο Ισραήλ ώστε να συντηρηθούν εκεί από εταιρεία της χώρας με συνολικό κόστος περίπου 60 εκ ευρώ. Λύση για την οποία πάντως υπάρχουν σοβαρές ενστάσεις από την ΕΑΒ καθώς η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία αποτελεί τη μοναδική εταιρεία στην Ανατολική Μεσόγειο και στη Μέση Ανατολή η οποία διαθέτει πιστοποιητικό για την εργοστασιακή συντήρηση από την Lockheed Martin,κατασκευάστρια εταιρεία των C-130. Επιπλέον η απαραίτητη αποσυναρμολόγηση τους προκειμένου να μεταφερθούν στο Ισραήλ φαίνεται να εγκυμονεί και άλλους κινδύνους ειδικά σε περίπτωση που απαιτηθεί αλλαγή wing box καθώς τα C-130B και C-130H τα οποία διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία δεν υποστηρίζονται πλέον από την κατασκευάστρια εταιρεία.
Έργο συντήρησης ενός C-130 έχει αναλάβει η ίδια η Πολεμική Αεροπορία στο Κρατικό Εργοστάσιο Αεροσκαφών στην Αεροπορική Βάση της Ελευσίνας ένω ένα ακόμη μεταγωγικό βρίσκεται στην Πορτογαλία προκειμένου να συντηρηθεί στο πλαίσιο του ΝΑΤΟικού προγράμματος NATOSupport and Procurement Agency.
Το Αεροπορικό Επιτελείο σε μια προσπάθεια αναβάθμισης του στόλου των μεταγωγικών έχει ήδη εκδηλώσει ενδιαφέρον για τα υπό πώληση 14 C-130J της Βρετανικής Πολεμικής Αεροπορίας. Με ανοιχτό το ενδεχόμενο αυτοψίας στα αεροσκάφη από κλιμάκιο μηχανικών της Πολεμικής Αεροπορίας. Το παράδοξο πάντως είναι ότι αν και η ΕΑΒ κατασκευάζει το 70% της ατράκτου των C-130J η Ελλάδα δεν διαθέτει τέτοιο αεροσκάφος και παραμένει στους παλαιότερους τύπους C-130B και C-130H.Μεταγωγικά τα οποία αποκτήθηκαν το 1975-1977( τα πρώτα δέκα C-130H) και το 1992(πέντε μεταχειρισμένα C-130B από τα αποθέματα των ΗΠΑ). Δύο από αυτά χάθηκαν σε αεροπορικά δυστυχήματα το 1992 στο όρος Όθρυς και το 1996 στα Δερβενοχώρια.
ΠΗΓΗ newpost
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου