Το enikos.gr ήταν το πρώτο μέσο χθες που αποκάλυψε ότι η Ελλάδα προχωράει στην αγορά 4+4 C-130J μεταγωγικών αεροσκαφών.
Του Χρήστου Μαζανίτη
Χθες, στο enikos.gr αποκαλύψαμε πρώτοι και κατ’ αποκλειστικότητα το σχέδιο που επεξεργάζεται το ΓΕΕΘΑ με το ΓΕΑ, κατόπιν οδηγιών του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, προς τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ, Στρατηγό Κωνσταντίνο Φλώρο, ξεκινούν άμεσα επαφές με τις πρεσβείες μεγάλων ξένων χωρών για την εύρεση μεταχειρισμένων C-130J.
Η κατάσταση με τις μεταγωγικές δυνατότητες της Πολεμικής Αεροπορίας έχει φτάσει στο απροχώρητο και πλέον ούτε οι επικλήσεις περί «απορρήτου» μπορούν να κρύψουν την γύμνια ως επακόλουθο της απροθυμίας προώθησης λύσεων που προτείνονταν, εδώ και 3 χρόνια.
Διότι το πρόβλημα μπορεί αφενός να υφίσταται από το 2012 και οι λανθασμένοι χειρισμοί και πολιτικές των επόμενων ετών να μετατρέπουν την ΕΑΒ σε πάρκινγκ αεροσκαφών, ελικοπτέρων και μαχητικών, ταυτόχρονα που εισέπραττε εκατομμύρια για εργασίες που δεν έγιναν ποτέ. Και για αυτά τα χρόνια θα πρέπει να αναζητηθούν ευθύνες.
Όμως θα πρέπει αφετέρου να αναζητηθούν ευθύνες και για την αδιαφορία της τελευταίας τριετίας. Όπως αναφέραμε και χθες στο λεπτομερές ρεπορτάζ στο enikos.gr ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ εδώ και 3 χρόνια, με αναφορές, συνεχείς κι επίμονες εισηγήσεις σε αγαστή συνεργασία με το ΓΕΑ αναδείκνυε το πρόβλημα της μεταγωγικής ικανότητας, για το οποίο υπήρχαν μεγάλες και αδικαιολόγητες καθυστερήσεις.
Επιπλέον, το πρόβλημα δεν έχει να κάνει μόνο με τα μεταγωγικά μέσα της Πολεμικής Αεροπορίας αλλά και της Αεροπορίας Στρατού, για την οποία επίσης υπάρχουν εισηγήσεις μέσω του ΓΕΣ την τελευταία τριετία.
Και δεν είναι μόνο αυτά. Στα υπόστεγα της ΕΑΒ βρίσκονται παρκαρισμένα και μαχητικά F-4 Phantom τα οποία επίσης δεν έχουν παραδοθεί, χωρίς να υπάρχει ορίζοντας για το μέλλον τους, αλλά και 5 ελικόπτερα Super Puma της Πολεμικής Αεροπορίας.
Επί της ουσίας μιλάμε για μία Σμηναρχία παρκαρισμένη στα υπόστεγα με το ελληνικό δημόσιο να καταβάλει από 10 έως 30 εκατ. ευρώ ετησίως και τόσο τα ελικόπτερα, όσο και τα μεταγωγικά και τα μαχητικά να παραμένουν σε ακινησία. Μία ακινησία η οποία σε συνδυασμό με τα στοιχεία της φύσης – τουλάχιστον για τα 5 C-130 που βρίσκονται παρκαρισμένα απ’ έξω – τους έχει προκαλέσει ακόμη και μη αναστρέψιμες δομικές βλάβες.
Η πλήρης απαξίωση των μεταγωγικών μέσων της Πολεμικής Αεροπορίας λίγο έλειψε να φέρει στα πρόθυρα της απόσυρσης ακόμη και τα νεότερα – δικινητήρια C-27J Spartan, για τα οποία υπήρχε από ΓΕΑ και ΓΕΕΘΑ εισήγηση τροποποιητικής της αρχικής σύμβασης υποστήριξης, όμως – άγνωστο γιατί – επιλέχθηκε η λύση της υπογραφής σύμβασης από το «μηδέν», προκαλώντας άλλα 3 χρόνια καθυστερήσεων.
Σε ότι αφορά τον υπάρχοντα Στόλο των μεταγωγικών μέσων, η επιλογή των 4 + 4 C-130J φαίνεται ότι επαναπροσδιορίζει τα αρχικά σχέδια για επαναφορά σε πτήσιμη κατάσταση του συνόλου των 13 αεροσκαφών.
Δεδομένο είναι ότι υπάρχει 1 C-130H εν λειτουργία, 1 που επιδιορθώνεται και 1 που συντηρείται στο Κρατικό Εργοστάσιο Αεροπορίας (ΚΕΑ) στην 112 Πτέρυγα Μάχης, στην Ελευσίνα. Συνεπώς 3 που θεωρητικά μπορούν να πετάξουν.
Επιπλέον, υπάρχει 1 στην Πορτογαλία για συντήρηση μέσω του ΝΑΤΟϊκού οργανισμού NSPA και άλλο 1 που βρίσκεται στην αναμονή για να ακολουθήσει, με πιθανότερο να είναι κάποιο από τα 3 που ήδη υπάρχουν στο ΚΕΑ, αφού θα μπορεί να εκτελέσει το δρομολόγιο προς το εργοστάσιο.
Ήδη, η ΕΑΒ διατείνεται ότι θα μπορέσει να παραδώσει μέσα στους επόμενους μήνες ένα αεροπλάνο, για το οποίο έχουν παραγγελθεί όλα τα ανταλλακτικά.
Συνεπώς μένουν 8, εκ των οποίων τα 5 παραμένουν παρκαρισμένα στην πίστα και τα άλλα 3 είναι αυτά που θεωρητικά θα αποστέλλονταν στο Ισραήλ. Και λέμε θεωρητικά διότι με το σχέδιο των 4 + 4 μεταγωγικών πλέον φαίνεται να εγκαταλείπεται η λύση, που έχει εγκριθεί ως δαπάνη και από την Βουλή, αφού τα αεροσκάφη παρουσιάζουν και δομικά προβλήματα.
Σύμφωνα με πληροφορίες του enikos.gr προέχει η άμεση εύρεση των πρώτων 4 μεταχειρισμένων και γι’ αυτό το λόγο το ΓΕΕΘΑ έχει ξεκινήσει τις επαφές μέσω των ακολούθων άμυνας μεγάλων πρεσβειών του εξωτερικού για την εύρεση της πιο συμφέρουσας και ταχύτερης λύσης. Σε ότι αφορά τα υπόλοιπα 4, αυτά δεν αποκλείεται να είναι καινούρια – τουλάχιστον τα 2 εξ αυτών – αν και η τιμή τους (περίπου 100 εκατ. ευρώ το ένα) θεωρείται απαγορευτική βάσει του προγραμματισμού για τα εξοπλιστικά της επόμενης πενταετίας.
Οι χώρες που θεωρούνται ως οι υποψήφιες για την αναζήτηση μεταγωγικών σε καλή κατάσταση είναι οι ΗΠΑ, η Αυστραλία, o Καναδάς και η Ιταλία.
ΠΗΓΗ enikos
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου