Γράφει ο Γεώργιος Δικαίος
ΟΥΑΣΙΝΓΚΤΟΝ — Ο στρατός και οι κατασκευαστές του F-35 Joint Strike Fighter βρήκαν μια πιθανή λύση στα προβλήματα του κινητήρα που σταμάτησαν τις παραδόσεις του τζετ για σχεδόν δύο μήνες, δήλωσε βασικός νομοθέτης την Πέμπτη στο Defense News.
Η λύση θα μπορούσε να είναι διαθέσιμη αργότερα αυτόν τον μήνα, ανοίγοντας το δρόμο για την επανέναρξη των παραδόσεων των F-35, δήλωσε ο εκπρόσωπος Rob Wittman, R-Va., ο οποίος προεδρεύει της επιτροπής τακτικών αεροπορικών και χερσαίων δυνάμεων της Επιτροπής Ενόπλων Υπηρεσιών της Βουλής.
Κατά τη διάρκεια μιας συνέντευξης στο γραφείο του στο Καπιτώλιο, ο Wittman είπε ότι οι μηχανικοί εντόπισαν προβλήματα δόνησης στους κινητήρες F135 των μαχητικών Pratt & Whitney ως την πηγή του προβλήματος που πάγωσε τις πτήσεις αποδοχής F-35 και τις επόμενες παραδόσεις.
«Τα καλά νέα είναι ότι η Πολεμική Αεροπορία και ο ανάδοχος, η Lockheed [Martin, που κατασκευάζει το F-35], έκανε τη δέουσα επιμέλειά τους για να ανακαλύψει ποια ήταν τα ζητήματα εκεί και για να βεβαιωθεί ότι συγκέντρωσαν τα δεδομένα για να βεβαιωθούν ότι έβαλαν τοποθετήστε μια σωστή λύση», είπε ο Wittman, σημειώνοντας ότι ενημερώθηκε για το θέμα την Τετάρτη από τον εκτελεστικό αξιωματικό του προγράμματος F-35, υποστράτηγο Michael Schmidt. «Είμαι πολύ βέβαιος ότι έχουν εντοπίσει σωστά το πρόβλημα και ότι το σύνολο των λύσεών τους που πρόκειται να εφαρμόσουν θα λύσει το πρόβλημα. Κάνουν τις επαρκείς δοκιμές για να βεβαιωθούν ότι η λύση τους θα αποφύγει όντως αυτή τη συγκεκριμένη κατάσταση στο μέλλον».
Το γραφείο του Wittman διευκρίνισε αργότερα ότι σκόπευε να αναφερθεί στον κατασκευαστή κινητήρων Pratt & Whitney ως τον ανάδοχο που έκανε τη δέουσα επιμέλεια.
Ο Wittman είπε ότι η λύση «θα πρέπει να είναι διαθέσιμη οποιαδήποτε μέρα τώρα». Ερωτηθείς αν αυτό σήμαινε αργότερα τον Φεβρουάριο, απάντησε: «Αυτή είναι η κατανόησή μου».
Η Pratt & Whitney επιβεβαίωσε σε δήλωση στο Defense News την ανάπτυξη μιας βραχυπρόθεσμης λύσης που θα επιτρέψει στην εταιρεία να συνεχίσει την παράδοση κινητήρων F135 στον κατασκευαστή F-35 Lockheed Martin μέχρι το τέλος αυτού του μήνα.
«Μετά από ενδελεχή εξέταση, μπορούμε με βεβαιότητα να πούμε ότι δεν υπήρχαν προβλήματα ποιότητας με τον σωλήνα καυσίμου [μηχανής] που έσπασε», δήλωσε η Jen Latka, αντιπρόεδρος του προγράμματος F135 για την Pratt & Whitney. «Έχουμε να κάνουμε με ένα σπάνιο φαινόμενο συστημάτων που περιλαμβάνει αρμονικό συντονισμό.
«Έχουμε αναπτύξει μια βραχυπρόθεσμη θεραπεία που επιτρέπει στον στόλο να πετά με ασφάλεια και αναμένουμε ότι οι παραδόσεις κινητήρων F135 θα μπορούσαν να επαναληφθούν πριν από το τέλος του μήνα».
Όταν ζητήθηκε σχόλιο, το Γραφείο Κοινού Προγράμματος των F-35 παρέπεμψε το Defense News στη δήλωση της Pratt & Whitney. Η Lockheed Martin παρέπεμψε ερωτήσεις στο JPO. Δεν είναι σαφές πότε θα επαναληφθούν οι πτήσεις αποδοχής. Η Pratt & Whitney δεν παρείχε λεπτομέρειες για την επιδιόρθωση που αναπτύχθηκε.
Η Lockheed διέκοψε τις πτήσεις αποδοχής νέων μαχητικών μετά από ένα ατύχημα της 15ης Δεκεμβρίου που αφορούσε ένα νεότευκτο F-35B στο Φορτ Γουόρθ του Τέξας. Απαιτούνται πτήσεις αποδοχής για να διασφαλιστεί ότι τα νέα μαχητικά λειτουργούν όπως προβλέπεται πριν παραδοθούν στην κυβέρνηση. Η παύση σε αυτές τις πτήσεις είχε ως αποτέλεσμα τη διακοπή και των παραδόσεων.
Η Lockheed συνέχισε έκτοτε να κατασκευάζει και να αποθηκεύει νέα F-35, κυρίως στο κύριο εργοστάσιό της στο Φορτ Γουόρθ.
Το βίντεο από το ατύχημα της 15ης Δεκεμβρίου έδειξε το μαχητικό να αιωρείται κοντά στο έδαφος πριν κατέβει, αναπηδά, γέρνει προς τα εμπρός έως ότου η μύτη του και ένα φτερό του άγγιξαν το έδαφος και αρχίζει να περιστρέφεται. Ο πιλότος της Πολεμικής Αεροπορίας, ο οποίος εκτελούσε ποιοτικό έλεγχο για την Υπηρεσία Διαχείρισης Συμβάσεων Άμυνας, εκτινάχθηκε με ασφάλεια.
Μια πηγή εξοικειωμένη με το πρόγραμμα είπε στο Defense News τον Δεκέμβριο ότι οι αρχικές εκτιμήσεις έδειξαν ότι ένας σωλήνας καυσίμου υψηλής πίεσης στον κινητήρα του F-35B είχε αποτύχει. Αυτό ώθησε την JPO να ενημερώσει τις αξιολογήσεις κινδύνου για την ασφάλεια.
Και στις 27 Δεκεμβρίου, η παράδοση των νέων κινητήρων F135 διακόπηκε μετά από αυτό που το JPO αποκάλεσε «αμοιβαία συμφωνία» στην οποία συμμετείχαν η ίδια, η DCMA και η Pratt & Whitney, ενώ η έρευνα για το ατύχημα συνεχίστηκε.
Ο Wittman επιβεβαίωσε «υπήρχε πρόβλημα με το σύστημα παροχής καυσίμου υψηλής πίεσης».
Ο Wittman είπε ότι η λύση θα περιλαμβάνει έναν «συνδυασμό πραγμάτων» για την απόσβεση των κραδασμών στον κινητήρα, τον οποίο ονόμασε «ένα πολύ περιορισμένο … δυναμικό περιβάλλον», αν και δεν ήταν σε θέση να εξηγήσει λεπτομερώς τη λύση.
Αλλά η εξεύρεση της λύσης είναι μόνο το πρώτο βήμα, σημείωσε ο Wittman. Οι εμπλεκόμενοι ανάδοχοι πρέπει να δημιουργήσουν μια διαδικασία κατασκευής για τις επιδιορθώσεις και στη συνέχεια να επιστρέψουν και να τα εγκαταστήσουν στα F-35 που έχει κατασκευάσει η Lockheed από τα μέσα Δεκεμβρίου. Ο ανάδοχος έχει τώρα 17 F-35 ολοκληρωμένα και σε αναμονή πτήσεων αποδοχής.
Αυτή η λύση πρέπει επίσης να ενσωματωθεί στη γραμμή παραγωγής για νέα μαχητικά, είπε ο Wittman.
«Πιστεύω ότι η Πολεμική Αεροπορία και η Lockheed έχουν στη διάθεσή τους τη λύση, η οποία είναι το κλειδί», εξήγησε. «Τότε… πώς το ενσωματώνουν σε υπάρχοντα αεροσκάφη και αεροσκάφη που βρίσκονται στη γραμμή συναρμολόγησης τώρα;»
Ο χρόνος τελειώνει για να διορθωθεί το πρόβλημα και να συνεχιστεί η παραγωγή F-35, πρόσθεσε ο Wittman. Η Lockheed συνέχισε να κατασκευάζει νέα F-35 χρησιμοποιώντας το απόθεμα κινητήρων F135 που είχε ήδη στη διάθεσή του πριν από τη διακοπή των παραδόσεων κινητήρων τον Δεκέμβριο.
Η Lockheed έχει ακόμα κάποιους κινητήρες στο αποθεματικό για να συνεχίσει να κατασκευάζει μαχητικά, είπε ο Wittman, αλλά όχι πολλούς.
«Καταλαβαίνω… ότι ο αριθμός αυτών των κινητήρων τώρα είναι πολύ μικρός», είπε στο Defense News. “Όσο περισσότερο συνεχίζεται αυτό, θα μπορούσατε ενδεχομένως να βρίσκεστε σε ένα σημείο όπου η παροχή του κινητήρα εξαντλείται και στη συνέχεια θα μπορούσε να επηρεάσει την παραγωγή.”
Ο Wittman είπε ότι όλα τα μέρη που εμπλέκονται στο F-35 εξετάζουν παράγοντες, όπως η εναπομένουσα διαθεσιμότητα κινητήρα, καθώς αντιμετωπίζουν το πρόβλημα.
Θα δείτε το βίντεο στον ανωτέρω σύνδεσμο.
Εδώ οι προσπάθειες συγκάλυψης από την εταιρία.
Οι παραδόσεις F-35 ενδέχεται να συνεχιστούν έως τον Μάρτιο, καθώς ο Pratt λέει ότι έχει επισκευή κινητήρα 10 Φεβρουαρίου 2023 | Του John A. Tirpak
Η Pratt & Whitney πιστεύει ότι έχει στα χέρια της μια λύση για το πρόβλημα του κινητήρα που μπορεί να συνέβαλε στη συντριβή του F-35B τον Δεκέμβριο και οι παραδόσεις όλων των μαχητικών F-35, που βρίσκονται σε αναμονή από τις 27 Δεκεμβρίου 2022, θα μπορούσαν να επαναληφθούν μέχρι τον Μάρτιο. σύμφωνα με τον εργολάβο.
«Έχουμε αναπτύξει μια βραχυπρόθεσμη θεραπεία που επιτρέπει στον στόλο να πετά με ασφάλεια και αναμένουμε ότι οι παραδόσεις κινητήρων F135 θα μπορούσαν να επαναληφθούν πριν από το τέλος του μήνα», δήλωσε η Jen Latka, αντιπρόεδρος της Pratt & Whitney για τον κινητήρα F135, η οποία εξουσιοδοτεί το μαχητικό F-35.
Ο Λάτκα δεν έδωσε περισσότερες λεπτομέρειες στο περιοδικό Air & Space Forces Magazine για το ποια είναι η επιδιόρθωση, εκτός από το ότι αναφέρεται σε «ένα σπάνιο φαινόμενο συστημάτων που περιλαμβάνει αρμονικό συντονισμό».
Η συντριβή της 14ης Δεκεμβρίου που οδήγησε στη διακοπή των παραδόσεων συνέβη κατά τη διάρκεια μιας πτήσης αποδοχής F-35B στις εγκαταστάσεις της Lockheed Martin’s Fort Worth του Τέξας - το αεροσκάφος ξαφνικά έπεσε προς τα εμπρός κατά τη διάρκεια μιας κατακόρυφης καθόδου και προσέκρουσε στον διάδρομο. Ο πιλότος εκτινάχθηκε σε μηδενικό ύψος και επέζησε της διαφυγής με ελαφρύ τραυματισμό.
Η συντριβή πυροδότησε έρευνα, υπό την ηγεσία της Διοίκησης Ναυτικών Συστημάτων Αεροπορίας, η οποία με τη σειρά της οδήγησε σε αναστολή όλων των παραδόσεων κινητήρων F135 και F-35.
Ένας ραγισμένος σωλήνας καυσίμου που βρέθηκε στο αεροσκάφος, που υποπτευόταν τις πρώτες ημέρες της έρευνας, αποδείχθηκε ότι δεν ήταν συστημικό πρόβλημα, είπε ο Λάτκα.
«Μετά από ενδελεχή εξέταση, μπορούμε με βεβαιότητα να πούμε ότι δεν υπήρχαν προβλήματα ποιότητας με τον σωλήνα καυσίμου που έσπασε», είπε.
Εργαζόμαστε στενά» το Γραφείο Κοινού Προγράμματος F-35, τη Διοίκηση Ναυτικών Συστημάτων Αεροπορίας και το Κέντρο Διαχείρισης Κύκλου Ζωής της Πολεμικής Αεροπορίας «σε όλες τις πτυχές της εν εξελίξει έρευνας, συμπεριλαμβανομένου του προσδιορισμού της βασικής αιτίας και της ανάπτυξης διορθωτικών ενεργειών», είπε ο Λάτκα. «Η ασφάλεια για τον πολεμιστή είναι και θα συνεχίσει να είναι η νούμερο ένα προτεραιότητά μας». Σημείωσε ότι το F135 έχει συγκεντρώσει 600.000 ώρες πτήσης και αυτή η εμπειρία μαζί με «όλα όσα μάθαμε τα τελευταία 20 χρόνια» θα εφαρμοστούν για να «συνεχίσουμε να ωριμάζουμε και να εκσυγχρονίζουμε το F135».
Μια εκπρόσωπος της NAVAIR δεν μπόρεσε να δώσει μια εκτίμηση για το πότε θα ολοκληρωθεί η έρευνα. Δεν έκανε κανένα σχόλιο σχετικά με το εάν έχουν διαταχθεί επιθεωρήσεις ή τεχνικές εντολές ως αποτέλεσμα μιας έρευνας ασφαλείας που διεξήχθη μετά το ατύχημα.
Το F-35 JPO παρέπεμψε ερωτήματα σχετικά με την κατάσταση του κινητήρα στην Pratt & Whitney.
Μια εκπρόσωπος της Lockheed Martin είπε ότι ο εργολάβος ολοκλήρωσε την κατασκευή —και αποθηκεύει— 17 F-35 από τότε που παραγγέλθηκε η διακοπή των παραδόσεων στα τέλη Δεκεμβρίου. Η παραγωγή των μαχητικών συνεχίστηκε με κανονικούς ρυθμούς από τότε.
Απαιτούνται αρκετές δοκιμές πτήσης σε κάθε αεροσκάφος προκειμένου να ολοκληρωθεί η διαδικασία DD250, η οποία είναι το πρωτόκολλο παράδοσης μιας επίσημης παράδοσης αεροσκάφους. Η εκπρόσωπος της Lockheed δεν μπορούσε να προσφέρει μια εκτίμηση για το πόσο χρόνο θα χρειαζόταν για να ολοκληρωθούν αυτές οι δοκιμές πτήσης για τα 17 αεροσκάφη.
Περίπου δώδεκα από τα 17 F-35 που βρίσκονται αυτή τη στιγμή αποθηκευμένα κατευθύνθηκαν για καθήκοντα της Πολεμικής Αεροπορίας, δήλωσε εκπρόσωπος της υπηρεσίας στο περιοδικό Air & Space Forces. Τα αεροσκάφη προορίζονταν για την αεροπορική βάση Lakenheath, U.K. Nellis Air Force Base, Nev.; Βάση Πολεμικής Αεροπορίας Λουκ, Αριζ. και την αεροπορική βάση Hill της Γιούτα, είπε.
Αν και δεν υπήρξαν «επιχειρησιακές επιπτώσεις» ως αποτέλεσμα της παύσης των παραδόσεων F-35, είπε η εκπρόσωπος της Πολεμικής Αεροπορίας, επεσήμανε ότι ένα πρόβλημα με «η κύρια βαλβίδα γκαζιού καυσίμου F-35 έχει επηρεάσει μόνο αεροσκάφη παραγωγής και έναν πολύ μικρό αριθμό F-35 με κινητήρες χαμηλού χρόνου».
Η Πολεμική Αεροπορία «συνεργάζεται με το [JPO], το Υπουργείο Πολεμικού Ναυτικού, τους εταίρους, τη Lockheed Martin και την Pratt & Whitney προς μια λύση για την επανέναρξη των παραδόσεων κινητήρων και αεροσκαφών το συντομότερο δυνατό», πρόσθεσε.
Η Pratt ασκεί πιέσεις στην Πολεμική Αεροπορία για να προχωρήσει με την αναβάθμιση πυρήνα κινητήρα F135 (ECU) για να παρέχει την πρόσθετη ισχύ και ψύξη που απαιτούνται για την έκδοση Block 4 του F-35.
Η Πολεμική Αεροπορία εξετάζει επίσης την αναβάθμιση σε έναν από τους κινητήρες του Adaptive Engine Transition Program (AETP) που αναπτύχθηκε από την Pratt και την GE Aerospace. Οι δύο κινητήρες —ο XA-100 της GE και ο XA-101 της Pratt— αναπτύχθηκαν ως πιθανές αναβαθμίσεις κινητήρων F-35 σε περίοδο 12 ετών. Και οι δύο παρέχουν περίπου 30 τοις εκατό αύξηση στην απόδοση καυσίμου, καθώς και βελτιωμένη ώθηση και ψύξη, χάρη στο νέο χαρακτηριστικό bypass air.
Ωστόσο, το JPO έχει προειδοποιήσει την Πολεμική Αεροπορία ότι θα πρέπει να αναλάβει μόνο το κόστος για την ανάπτυξη ενός κινητήρα AETP, καθώς οι εταίροι στο πρόγραμμα, προς όφελος του κοινού, πρέπει να «πληρώσουν για να είναι διαφορετικοί».
Η Pratt θα προτιμούσε η Πολεμική Αεροπορία να πηγαίνει με το F135 ECU - παρόλο που ο Pratt έχει έναν κινητήρα AETP να προσφέρει - καθώς μια τέτοια επιλογή θα παγίωνε το μονοπώλιο της ως ο μοναδικός προμηθευτής κινητήρων F-35. Η επιλογή AETP θα έφερνε ενδεχομένως την GE ως άλλη πηγή.
Ο υπουργός Πολεμικής Αεροπορίας Φρανκ Κένταλ συζήτησε την κατανομή του κόστους ανάπτυξης κινητήρα με τον Υπουργό Ναυτικού Κάρλος Ντελ Τόρο, αλλά δεν έχει ανακοινωθεί καμία κοινή προσπάθεια. Ενώ η GE λέει ότι το AETP της μπορεί να προσαρμοστεί για να ταιριάζει σε οποιαδήποτε από τις τρεις παραλλαγές F-35, η Pratt είπε ότι η έκδοσή του δεν μπορεί να κατασκευαστεί για να λειτουργήσει με το F-35B, το οποίο χρησιμοποιεί ένα περιστρεφόμενο πίσω ακροφύσιο και έναν κάθετα τοποθετημένο ανεμιστήρα ανύψωσης για την επίτευξη κάθετων απογειώσεων και προσγειώσεων.
Αξιωματούχοι της USAF είπαν ότι η ερώτηση του κινητήρα F-35 πιθανότατα θα απαντηθεί στον προϋπολογισμό του Προέδρου του οικονομικού έτους 2024, ο οποίος αναμένεται τώρα να κυκλοφορήσει στις αρχές Μαρτίου.
Εν τω μεταξύ, στην αμερικανική κοινότητα των ειδικών κάνουν λόγο για πληροφορίες που διέρρευσαν σχετικά με τα αίτια των προβλημάτων στους κινητήρες. Αναφέρεται ότι ο κατασκευαστής ανατέθηκε από το Πεντάγωνο να μειώσει την εξάρτηση από μέταλλα σπάνιων γαιών, τα οποία προηγουμένως αγοράζονταν μέσω ορισμένων εταιρειών στην Κίνα. Ο κατασκευαστής αποφάσισε να αναγκάσει τα πράγματα, κάτι που τελικά οδήγησε σε μια σειρά νέων προβλημάτων τόσο με τους κινητήρες όσο και με άλλα μέρη του μαχητικού αεροσκάφους, συμπεριλαμβανομένης της ατράκτου. Μια προσπάθεια αντικατάστασης του αναφερόμενου τύπου μετάλλου οδήγησε στο γεγονός ότι έπρεπε να μετατοπιστούν οι ημερομηνίες παράδοσης των ήδη συμβεβλημένων μαχητικών. Το Πεντάγωνο δεν έχει σχολιάσει ακόμη αυτές τις πληροφορίες.
Σαράντα έξι αμερικανικά μαχητικά F-35 έμειναν χωρίς κινητήρες. Σύμφωνα με το The Drive, αυτό το πρόβλημα έχει επηρεάσει περισσότερο την Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ: 41 μαχητικά περιμένουν για επισκευή, που είναι περίπου το 15 τοις εκατό όλων των F-35 τους . Υποτίθεται ότι τα μαχητικά αντιμετώπισαν ταχεία φθορά της θερμικής θωράκισης επίστρωσης των πτερυγίων του ρότορα του στροβίλου.
Να μην κάνω δικά μου σχόλια δεν χρειάζεται, μην το πάρετε δεν κάνει για εμάς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου