Η φρεγάτα ΥΔΡΑ θεωρείται η πιο καλά εξοπλισμένη ΜΕΚΟ του στόλου μετά τις έκτακτες προσθήκες σε μέσα ώστε ν’ ανταπεξέλθει ουσιωδώς στην δύσκολη και επικίνδυνη αποστολή στην Ερυθρά θάλασσα. Πηγή: Υπουργείο Εθνικής άμυνας
ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΙΔΕΡΗ//HELLAS JOURNAL, Aθήνα
Ούτε 20 μέρες δεν πέρασαν από εκείνη που ο υπουργός άμυνας της Αυστραλίας μίλησε δημόσια για την πρόωρη «συνταξιοδότηση» δυο φρεγατών του Αυστραλιανού ναυτικού ΜΕΚΟ, κλάσης ANZAC.
Και ήδη, σύμφωνα με πληροφορίες, που «κινούνται» μεταξύ των διαδρόμων υπουργείου και ναυτικού επιτελείου, ομιλούν για αποστολή αιτήματος ενημέρωσης σχετικά με τα δυο αυτά πλοία.
- Στρατιωτικές πηγές πάντως ξεκαθαρίζουν ότι πρώτον, αυτό είναι μια αρχική κίνηση, καθώς η χώρα μας αναζητά καιρό τώρα, εκείνο που έχει ονομαστεί «ενδιάμεση λύση» για τον γερασμένο στόλο, μέχρι να υπάρξει το επόμενο ουσιώδες βήμα για την ενίσχυσή του.
- Δεύτερον, το ενδιαφέρον αυτό έχει να κάνει με τ’ ότι οι συγκεκριμένες φρεγάτες έχουν ήδη υποστεί μια σειρά αναβαθμίσεων, καθώς στην Αυστραλία δεν άφησαν στην τύχη τα πλοία αυτά να συνεχίζουν να πλέουν σε αποστολές, χωρίς να τους έχει απασχολήσει η εξέλιξη στο ναυτικό αγώνα.
- Τρίτον, αυτή η αρχική αλληλογραφία έχει να κάνει κυρίως με τη διερεύνηση τιμής, δηλαδή πόσο εκτιμά η Αυστραλία ότι θα μπορούσε να διαθέσει τα δυο αυτά καράβια. Και φυσικά η τιμή αυτή θα συγκριθεί-αναλυθεί, με εκείνη που σχετίζεται με τον επιχειρούμενο εκσυγχρονισμό των τεσσάρων ή μέρους των ΜΕΚΟ 200ΗΝ του ελληνικού στόλου.
Για την ιστορία να σημειώσουμε ότι οι ΜΕΚΟ του αυστραλιανού πολεμικού ναυτικού ανήκουν στην τελευταία έκδοση των ΜΕΚΟ 200, δηλαδή πρόκειται για φρεγάτες με πολλά κοινά χαρακτηριστικά της κλάσης ΥΔΡΑ…
Δύο αναβαθμίσεις σε 12 χρόνια…
Μπορεί οι φρεγάτες κλάσης ANZAC ως ναυπήγηση ν’ ανήκουν στη δεκαετία του 1990 (σ.σ. πρώτη καθέλκυση το 1994) , το 8ο όμως πλοίο παραδόθηκε το 2004. Τη χρονιά εκείνη μάλιστα είχε ξεκινήσει ένα πρόγραμμα αναβάθμισης των πρώτων πλοίων του αυστραλιανού στόλου. Αντικαταστάθηκε το ραντάρ έρευνας παρακολούθησης στόχων, αέρος- θαλάσσης, αλλά κι εκείνο που σχετίζεται με τη ναυτιλία του πλοίου.
Επιπλέον είχε τοποθετηθεί και σύστημα αναγνώρισης φίλιου ή εχθρικού στόχου, με ταυτόχρονη αναβάθμιση του συστήματος πληροφοριών μάχης.
- 12 χρόνια αργότερα οι 8 αυστραλιανές φρεγάτες εισήλθαν σε δεύτερο κύκλο αναβαθμίσεων με αντικαταστάσεις ραντάρ και κομβικής σημασίας ηλεκτρονικών των πλοίων. Σίγουρα υπάρχουν τρωτά σημεία και για τις φρεγάτες κλάσης ANZAC, όπως πχ το ανύπαρκτο αντιπυραυλικό σύστημα.
Ωστόσο η διάθεση της πρώτης αυστραλιανής ΜΕΚΟ εντός μάλιστα του 2024, δημιουργεί όλες εκείνες τις συνθήκες για τη διερεύνηση μιας multirole φρεγάτας, καθώς άλλες λύσεις που προτείνονται, ούτε φρεγάτες είναι, ούτε κορβέτες ώστε να τις υπολογίζουν στον στόλο ως «κύριες μονάδες κρούσης».
Παραπάνω καταγράψαμε ότι το πολεμικό ναυτικό της Αυστραλίας, κατόπιν απαίτησης του, κατάφερε την πολιτική ηγεσία να εγκρίνει δυο αναβαθμίσεις για τις 8 φρεγάτες ΜΕΚΟ μέσα σε 12 χρόνια.
Μηδενική αναβάθμιση και θολό τοπίο…
Την ίδια στιγμή «Εν Αθήναις», για περισσότερο από μια δεκαετία συνεχίζει να εκκρεμεί το πρόγραμμα αναβάθμισης των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ 200ΗΝ, που άλλοτε αναβαθμίζονται όλες κι άλλες φορές οι αποφάσεις αλλάζουν, με ορισμένους αρμόδιους κύκλους να κάνουν λόγο για εκσυγχρονισμό δυο πλοίων.
- Τα δεδομένα όμως γύρω από τις διαπραγματεύσεις με την κοινοπραξία, TKMS-Thales Netherlands, που πρόκειται ν’ αναλάβει τον εκσυγχρονισμό τεσσάρων ή δυο φρεγατών, μόνο θετικά συνεχίζουν να μην είναι. Οι σοβαρές διαφωνίες, η ακαμψία της κοινοπραξίας και η άρνηση του ναυτικού να «νερώσει» κι άλλο το κρασί του, σε θέματα που σχετίζονται με το κόστος, αλλά και νομικά- ασφαλιστικά θέματα, δείχνουν την διαπραγμάτευση να τείνει σ’ ένα συμπαγές, δίχως εξόδους διαφυγής, αδιέξοδο.
Την ίδια στιγμή η φρεγάτα ΥΔΡΑ που ενισχύθηκε με fast track διαδικασίες θεωρείται την παρούσα στιγμή το πιο καλά εξοπλισμένο πλοίο του στόλου. Και από την στιγμή που ήδη έχει ξεκινήσει η προετοιμασία δεύτερης φρεγάτας, που θα πάρει την σκυτάλη από την ΥΔΡΑ μετά το 3μηνο, κάποιοι κύκλοι ισχυρίστηκαν ότι αυτό το face lift αρκεί και για τα τέσσερα πλοία του τύπου.
Πάντως αξιόπιστες πηγές από το πολεμικό ναυτικό έλεγαν ότι είναι άλλο θέμα ένα πακέτο ουσιαστικού εκσυγχρονισμού, ειδικά μετά από 30 χρόνια που είναι σε υπηρεσία τα πλοία αυτά κι άλλο οι «έκτακτες προσθήκες» για την επαύξηση δυνατοτήτων της φρεγάτας ώστε να μπορέσει να λειτουργήσει με ουσία σε αυτή την ιδιαίτερα δύσκολη και επικίνδυνη αποστολή στην Ερυθρά θάλασσα.
ΠΗΓΗ https://hellasjournal.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου