Καθώς η προσοχή της παγκόσμιας ναυτιλίας και της διεθνούς κοινότητας έχει στραφεί στην απειλή των Χούθι, αναβιώνει το πρόβλημα της πειρατίας των Σομαλών που είχε τεθεί υπο έλεγχο
Μία αναζωπύρωση της πειρατείας από Σομαλούς, που η διεθνής ναυτιλία θεωρούσε ότι είχε θέσει υπο έλεγχο, έρχεται να ταράξει ξανά τις ναυτιλιακές εταιρίες, που ήδη πιέζονται από τους Χούθι.
Η τελευταία «εμφάνιση» των Σομαλών πειρατών έγινε όταν κατέλαβαν φορτηγό πλοίο με σημαία Μπαγκλαντές στον δυτικό Ινδικό Ωκεανό, παίρνοντας ομήρους το πλήρωμα, που πρόλαβε ωστόσο να στείλει σήμα κινδύνου.
Όπως αποκαλύτπει το Reuters, oι πειρατές έφτασαν με ταχύπλο, ανέβηκαν στο «Αμπντουλάχ», πυροβολώντας στον αέρα για εκφοβισμό, και κρατώντας όμηρο τον καπετάνιο και τον δεύτερο αξιωματικό, έστειλαν ηχητικό μήνυμα προς τους ιδιοκτήτες του πλοίου.
Οι επιδρομές συσσωρεύουν κινδύνους και κόστος σε ναυτιλιακές εταιρείες που αντιμετωπίζουν επίσης επανειλημμένες επιθέσεις με drone και πυραύλους. Αν και η απειλή δεν είναι τόσο σοβαρή όσο ήταν το 2008-2014, περιφερειακοί αξιωματούχοι και πηγές του κλάδου ανησυχούν ότι το πρόβλημα θα μπορούσε να κλιμακωθεί.
Το Σαββατοκύριακο, το ινδικό Πολεμικό Ναυτικό αναχαίτισε και απελευθέρωσε το Ruen, το οποίο έπλεε υπό τη σημαία της Μάλτας, αφού τολμούσε να βγει ξανά στη θάλασσα. Η αποστολή της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την καταπολέμηση της πειρατείας, EUNAVFOR Atalanta, είπε ότι οι πειρατές μπορεί να χρησιμοποίησαν το πλοίο ως βάση εκτόξευσης για να επιτεθούν στο Abdullah.Το ινδικό Πολεμικό Ναυτικό είπε ότι και οι 35 πειρατές που επέβαιναν παραδόθηκαν και οι 17 όμηροι διασώθηκαν χωρίς να τραυματιστούν.
Οι πλωτές οδοί στα ανοικτά της Σομαλίας περιλαμβάνουν μερικές από τις πιο πολυσύχναστες ναυτιλιακές λωρίδες στον κόσμο. Κάθε χρόνο, υπολογίζεται ότι 20.000 πλοία, περνούν από τον Κόλπο του Άντεν καθοδόν προς και από την Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ, τη συντομότερη θαλάσσια διαδρομή μεταξύ Ευρώπης και Ασίας. Στο απόγειό τους το 2011, οι Σομαλοί πειρατές εξαπέλυσαν 237 επιθέσεις και κράτησαν εκατοντάδες ομήρους, ανέφερε το Διεθνές Ναυτιλιακό Γραφείο. Εκείνο το έτος, η ομάδα παρακολούθησης Oceans Beyond Piracy υπολόγισε ότι οι δραστηριότητές τους κόστισαν στην παγκόσμια οικονομία περίπου 7 δισεκατομμύρια δολάρια, συμπεριλαμβανομένων εκατοντάδων εκατομμυρίων δολαρίων σε λύτρα. Ο τρέχων ρυθμός επιθέσεων είναι σημαντικά μικρότερος, με τους πειρατές να στοχεύουν κυρίως μικρότερα πλοία σε λιγότερο περιπολούμενα ύδατα, δήλωσαν οι διαχειριστές θαλάσσιων κινδύνων και οι ασφαλιστές. Από τον Νοέμβριο, έχουν κατασχεθεί με επιτυχία τουλάχιστον δύο φορτηγά πλοία και 12 αλιευτικά, σύμφωνα με στοιχεία της EUNAVFOR. Όμως, η αποστολή - η οποία μέχρι τον Φεβρουάριο είχε εντοπίσει έως και πέντε αποκαλούμενες ομάδες πειρατικής δράσης που δραστηριοποιούνται στον ανατολικό κόλπο του Άντεν και στη λεκάνη της Σομαλίας - προειδοποίησε ότι το τέλος της εποχής των μουσώνων αυτόν τον μήνα θα μπορούσε να τις οδηγήσει πιο νότια και ανατολικά. Οι επιδρομές τους έχουν επεκτείνει την περιοχή στην οποία οι ασφαλιστές επιβάλλουν πρόσθετα ασφάλιστρα κινδύνου πολέμου στα πλοία. Αυτά τα ασφάλιστρα γίνονται πιο ακριβά για ταξίδια μέσω του Κόλπου του Άντεν και της Ερυθράς Θάλασσας, προσθέτοντας εκατοντάδες χιλιάδες δολάρια στην τιμή για ένα τυπικό ταξίδι επτά ημερών, δήλωσαν αξιωματούχοι του ασφαλιστικού κλάδου. Η αυξανόμενη ζήτηση για ιδιωτικούς ένοπλους φρουρούς αυξάνει επίσης τις τιμές.
Το κόστος πρόσληψης μιας ομάδας για τρεις ημέρες εκτινάχθηκε περίπου 50% τον Φεβρουάριο σε μηνιαία βάση, μεταξύ 4.000 και 15.000 δολαρίων, ανέφεραν πηγές ασφάλειας στη θάλασσα. Αν και είναι περιορισμένης χρήσης κατά των πυραύλων Χούθι και των οπλισμένων μη επανδρωμένων αεροσκαφών, οι φρουροί έχουν αποδείξει αποτελεσματικό αποτρεπτικό μέσο κατά των πειρατών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου