FILE PHOTO: Η εικονιζόμενη φρεγάτα ΈΛΛΗ, μόλις αντικαταστάθηκε από άλλη κύρια μονάδα του στόλου στην επιχείρηση της ΕΕ “IRINI” στα νερά της Μεσογείου. Ακόμη 4 μονάδες βρίσκονται σε αποστολές, κάνοντας επίδειξη σημαίας και ικανοτήτων του ελληνικού στόλου. photo: Πολεμικό Ναυτικό
Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΙΔΕΡΗ, Hellas Journal
Πέντε από τις 13 κύριες μονάδες του στόλου, δηλαδή οι φρεγάτες, βρίσκονται εντός ή εκτός της ελληνικής επικράτειας σε αποστολές είτε εθνικού χαρακτήρα, είτε συμμαχικές.
Φρεγάτες ΜΕΚΟ στις επιχειρήσεις «ASPIDES» & «UNIFIL», κι ακόμη μια κύρια μονάδα στην επιχείρηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης «IRINI» στην Μεσόγειο. Στη συνέχεια άλλη φρεγάτα στην μόνιμη δύναμη της Συμμαχίας, SNMG II, που πλέει στην περιοχή ενδιαφέροντος μας, ενώ υπάρχει κι εκείνη η μονάδα αυξημένης επιφυλακής σε κάποιο αγκυροβόλιο σε νησί του Αρχιπελάγους.
Και στον ναύσταθμο ωστόσο υπάρχουν κύριες μονάδες σε ετοιμότητα διότι μπορεί να χρειαστεί ενδεχομένως έκτακτη συνοδεία κάποιου συμμαχικού πλοίου ή να λάβει μέρος σε συμμαχική συνεκπαίδευση.
Οι υπόλοιπες κύριες μονάδες που μένουν δεμένες στον προβλήτα του Ναυστάθμου Σαλαμίνας δεν είναι απλά με σβηστές τις μηχανές τους. Είναι πλοία που συντηρούνται σε καθημερινή βάση, ελέγχονται τα συστήματά τους από το πλήρωμα, αλλά και εξειδικευμένο προσωπικό του ναυστάθμου και υπάρχει πάντοτε ένα χρονικό περιθώριο προετοιμασίας για οποιοδήποτε απρόοπτο απαιτεί την παρουσία πολεμικού πλοίου, επιπέδου φρεγάτας στο Αρχιπέλαγος ή την Μεσόγειο.
Τέλος η φρεγάτα ΨΑΡΑ, που θ’ αντικαταστήσει την ΥΔΡΑ στην Ερυθρά Θάλασσα, τελεί υπό του καθεστώτος face lift, ώστε το επόμενο διάστημα να δοκιμαστούν τα νέα συστήματα που τοποθετήθηκαν να γίνουν εν πλω γυμνάσια στο πλήρωμα για την αντιμετώπιση κάθε είδους απειλής κ.ο.κ.
Ήδη στην επιχείρηση «ASPIDES», ξεκίνησε η αλλαγή σκυτάλης για τα πληρώματα και τα πολεμικά πλοία που λαμβάνουν μέρος στην Ευρωπαϊκή επιχείρηση. Την αρχή έκανε το ιταλικό αντιτορπιλικό που ήδη παρέδωσε την σημαία του πλοίου διοίκησης της επιχείρησης σε ίδια μονάδα του ιταλικού στόλου που έφτασε στα επικίνδυνα νερά.
Τα παραπάνω είναι δεδομένα που μαρτυρούν τις αυξημένες υποχρεώσεις, αλλά και ανελαστικές ανάγκες που υπάρχουν στον ελληνικό στόλο, καθώς πέραν της υπεράσπισης των κυριαρχικών δικαιωμάτων και της διασφάλισης της κυριαρχίας, τα πληρώματα των κύριων μονάδων έχουν αναλάβει κι άλλες αποστολές που αναδεικνύουν την αξία της χώρας στην ευρύτερη περιοχή.
Επί τάπητος η αλλαγή πλεύσης
Οι επιλογές και η επανασχεδίαση λύσεων για την αντιμετώπιση του γήρατος των κύριων μονάδων είναι αυτό που «μονοπωλεί» το ενδιαφέρον στο ναυτικό επιτελείο, το οποίο καταγράφει και υπολογίζει τον τρόπο ή τους τρόπους αποφυγής, προ αδιεξόδου.
Σύμφωνα με πληροφορίες η στρατιωτική ηγεσία έχει επιχειρήσει να προτείνει και να δείξει τις λύσεις, προς την πολιτική ηγεσία, οι οποίες υπάρχουν στην παρούσα στιγμή, ώστε ο στόλος να καταφέρει να σταθεί όρθιος περίπου ως το 2035. Και παράλληλα να μπορεί εν ηρεμία κι όχι υπό το καθεστώς πίεσης να συν- σχεδιάσει το εξελικτικό βήμα για τις κύριες μονάδες κρούσης του πολεμικού ναυτικού, της κλάσης Constellation.
Η συγκεκριμένη αλλαγή πλεύσης, μπορεί να μην έχει πάρει την μορφή απόφασης, αλλά η επιχειρηματολογία βάσει στοιχείων που παρουσιάστηκαν, κάνουν κατανοητή την υφιστάμενη, αλλά και πως θα διαμορφωθεί ανά έτος η κατάσταση.
Κομβικής σημασίας θεωρείται η απάντηση της κοινοπραξίας Γερμανών και Ολλανδών για την αναβάθμιση των φρεγατών ΜΕΚΟ. Στρατιωτικές πηγές επισημαίνουν πως η απάντηση αυτή μπορεί να θεωρηθεί ως η αφετηρία για ένα ενδεχόμενο παράλληλο βήμα που αναζητά το ναυτικό επιτελείο για να ενισχύσει τον γερασμένο του στόλο.
Οι ίδιες πηγές μάλιστα εξηγούσαν ότι για όποια κίνηση αποφασιστεί σε κορυφαίο επίπεδο, το ναυτικό καλείται να τρέξει σε σπριντ ρυθμό για να προλάβει τους χρόνους που απαιτούν οι αναδυόμενες υποχρεώσεις στο Αιγαίο και την Μεσόγειο ως το τέλος της δεκαετίας.
Τα αποδεικτικά στοιχεία είναι αδιάψευστα, ιδίως έναντι του γειτονικού στόλου που αλλάζει δραματικά, ανοίγοντας την ψαλίδα υπέρ του με 22 κύριες μονάδες στο τέλος της δεκαετίας. Η αγωνία στο ναυτικό επιτελείο είναι να μην επαληθευτεί ο κίνδυνος που ελλοχεύει και δεν είναι άλλος από την απώλεια ισχύος του ναυτικού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου