Πέμπτη 9 Μαΐου 2024

Η τάση φυγής από τον Στόλο δεν είναι πλέον αγκάθι, είναι πληγή: Οι παραιτήσεις φέτος στο ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό ενδεχομένως να ξεπεράσουν τις 180 του 2023


FILE PHOTO: Ο Α/ΓΕΝ Αντιναύαρχος Δημήτριος- Ελευθέριος Κατάρας κατά τη διάρκεια επίσκεψής του σε μονάδα του στόλου στο νοτιοανατολικό Αιγαίο. Πηγή Φωτογραφίας: Πολεμικό Ναυτικό

Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΙΔΕΡΗ, Hellas Journal – Αθήνα

Στις 29 Απριλίου η ιστοσελίδα μας Hellas Journal είχε ρεπορτάζ με τίτλο «η διαρροή προσωπικού παραμένει βασικό αγκάθι στο πολεμικό ναυτικό. Το επερχόμενο νομοσχέδιο, ίσως δώσει λύσεις».

Τις ημέρες εκείνες οι πληροφορίες, μέσω στρατιωτικών πηγών, έλεγαν ότι στον στόλο επί ένα 15θημερο, στελέχη κατέθεταν κάθε μέρα κι από μια παραίτηση.

Δεν ήταν η πρώτη φορά που η σελίδα μας ασχολήθηκε με το πολύ σοβαρό θέμα του προσωπικού που υπηρετεί στα πολεμικά πλοία και που ακόμη περιμένει ότι η Πολιτεία θα μεριμνήσει, αφουγκραζόμενη τα δυσεπίλυτα προβλήματα που συσσωρεύονται στις δικές τους πλάτες.

Από τότε που είχε ανακοινώσει ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης το περιβόητο επίδομα στόλου, η Hellasjournal κατέγραψε το «θέατρο του παραλόγου» που ακολούθησε με τις αλλαγές που έγιναν, το bras de fer ανάμεσα στη στρατιωτική ηγεσία και την «πυροσβεστική» επιχείρηση από την πλευρά του υπουργείου.

Δυο χρόνια μετά οι ίδιοι οι πολιτικοί τονίζουν με κάθε ευκαιρία ότι το επίδομα δόθηκε με λανθασμένο τρόπο που αδικεί κατάφορα τους δικαιούχους του.

Πολλές φορές αναφερόμαστε στο Πολεμικό Ναυτικό και τις κατεπείγουσες ανάγκες που υπάρχουν λόγω της παλαιότητας των κύριων μονάδων επιφανείας κι όχι μόνο, διότι προβλήματα συσσωρεύονται στα υποβρύχια, στις πυραυλακάτους, στις κανονιοφόρους και σε άλλα πλοία, καθώς δεν λαμβάνονται καίριες αποφάσεις στην ώρα τους.

Όμως με την κατάσταση που επικρατεί και την διάρκεια που έχει αυτή η τάση φυγής από τον στόλο, είναι ερώτημα πόσοι θα μείνουν τελικά για να υπηρετούν στα πολεμικά πλοία.

Μπορεί οι τρεις νέες φρεγάτες, θεωρητικά, ν’ αρκούν για τις Συμμαχικές ανάγκες, για την Εθνική αποστολή ωστόσο τα δεδομένα είναι διαφορετικά απ’ όσα έχουν σχεδιαστεί στην Δομή Δυνάμεων.

Και τα υψηλά ιδανικά, είναι ένα αίσθημα που το έχουν τα στελέχη του ναυτικού, αλλά δεν μπορούν με αυτά να θρέψουν τις οικογένειές τους.

  • Συγκέντρωση στον Στόλο

Όταν επελέγη η νέα ηγεσία στο ναυτικό, είχε καταγραφεί ένα «φρένο» στις κατά συρροή παραιτήσεις από τον στόλο. Η ημερήσια διαταγή του Α/ΓΕΝ, Δημήτριου- Ελευθέριου Κατάρα, είχε σταθεί ανάχωμα και ενέπνευσε τα στελέχη του ναυτικού.

Ο Αρχηγός αναγνωρίζεται από τους αξιωματικούς και τα πληρώματα ως πρεσβευτής της αξιοκρατίας κι ένας από αυτούς που έχουν «βρέξει» με θαλασσινή αλμύρα την φόρμα στις μονάδες του στόλου.

Όταν είχαμε γράψει στην Hellas Journal στο προηγούμενο ρεπορτάζ, ήταν οι μέρες που ο Α/ΓΕΝ είχε μεταβεί στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας.

Μπορεί το εθιμοτυπικό των ημερών και η ανταλλαγή ευχών να ήταν αυτό που προβλήθηκε, αλλά ο Αρχηγός συγκέντρωσε τους ανθρώπους του Στόλου, τα στελέχη που υπηρετούν στα πλοία και το Ναύσταθμο για να τους μιλήσει. Απευθύνθηκε δηλαδή σε αυτούς που τον γνωρίζουν και τους γνωρίζει, ουσιαστικά!

Ο Αντιναύαρχος Κατάρας δεν έδωσε υποσχέσεις, όπως μαθαίνουμε από πηγές μας. Αυτό που είπε, είναι πως και ο ίδιος ελπίζει ότι στο επερχόμενο νομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, θα μπουν τα πράγματα στην θέση τους, τουλάχιστον σ’ ό,τι έχει να κάνει με το οικονομικό σκέλος του προβλήματος που οδηγεί στις παραιτήσεις στελεχών από τον Στόλο.

Στο νομοσχέδιο που αναφέρεται, υπάρχουν οι προβλέψεις για την οικονομική αποκατάσταση, λένε στρατιωτικές πηγές από το επιτελείο. Μάλιστα ομοιάζουν ιδιαίτερα με όλα όσα είχε εισηγηθεί η ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού, όταν η κυβέρνηση είχε ανακοινώσει το συγκεκριμένο επίδομα.

Στο Ναύσταθμο πάντως συζητήθηκαν αρκετά θέματα που έχουν να κάνουν και με τους τρόπους αντιμετώπιση του προβλήματος που έχει προκύψει από την έλλειψη στελεχών. Αύξηση εισακτέων στις παραγωγικές σχολές και προσλήψεις επαγγελματιών οπλιτών θεωρούνται ως οι δυο λύσεις που θα φέρουν νέο «αίμα» στον στόλο, οι οποίοι θα εκπαιδευτούν όπως ορίζουν οι παραδόσεις του ναυτικού αλλά και οι νέες τεχνολογικές προκλήσεις.

Τα στατιστικά του συναγερμού

Η Ένωση Στρατιωτικών Περιφερειακής Ενότητας Νήσων Περιφέρειας Αττικής (ΕΣΠΕΕΝΠΑ) καταγράφει ότι το 2023 ήταν μια πολύ δύσκολη χρονιά για το ναυτικό με 180 παραιτήσεις, τονίζοντας πως τα δεδομένα γίνονται όλο και πιο ανησυχητικά.

Και κρούει τον κώδωνα του κινδύνου διότι, πριν καν φτάσουμε στο πρώτο 6μηνο του 2024, οι παραιτήσεις στο ναυτικό είναι ήδη 73, διπλάσιος αριθμός δηλαδή από τους αντίστοιχους μήνες του 2023. Να σημειωθεί ότι δεν έχουν ανακοινωθεί ακόμα όλες οι παραιτήσεις του Απριλίου και δεν έχουν αναρτηθεί στην Διαύγεια.

Στην ανακοίνωση επισημαίνεται ότι 73 στελέχη από το ναυτικό κατά την περσινή χρονιά είχαν παραιτηθεί έως τον Αύγουστο και όχι μόλις τον Μάιο.

«Ιδιαίτερα εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι 73 παραιτήσεις (41% του συνόλου) ήταν αυτές του τελευταίου τετραμήνου του 2023 (Σεπ-Δεκ), όταν μαζί με τον Αύγουστο ανήλθαν σε 119 (66,5% του συνόλου). Αυτό συνεπάγεται ότι το δεύτερο εξάμηνο του 23 οι παραιτήσεις διπλασιάστηκαν ως προς το πρώτο. Συνεκτιμώντας τα παραπάνω και με δεδομένο ότι το 2024 έχει ξεκινήσει ακριβώς όπως τελείωσε το 2023, από καθαρά στατιστικής απόψεως καθίσταται σαφές ότι, εφόσον συνεχίσουμε στον ίδιο δρόμο, οδεύουμε για το τέλος του 24 σε έναν αριθμό παραιτήσεων που μπορεί αγγίξει ή ακόμα και να υπερβεί τις τριακόσιες!», αναφέρει μεταξύ άλλων η ανακοίνωση της Ένωσης Στρατιωτικών Περιφερειακής Ενότητας Νήσων Περιφέρειας Αττικής.

https://www.poes.gr/index.php/2019-10-19-16-24-12/3897-espeenpa-ektoksefsi-paraitiseon-sto-pn-gia-to-a-tetramino-tou-24

Επιπλέον από την ανακοίνωση προκύπτει ότι οι παραιτήσεις δεν σχετίζονται με αποστολές που αναλαμβάνει το πολεμικό ναυτικό, ενώ ανησυχητικό θεωρείται το γεγονός πως εκτός από τα στελέχη που υπηρετούν σε μονάδες του στόλου, υπάρχουν και έμπειροι αξιωματικοί- υπαξιωματικοί τεχνικής υποστήριξης από υπηρεσίες ξηράς.

ΠΗΓΗ https://hellasjournal.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου