Παρασκευή 10 Μαΐου 2024

Θέλοντας και μη οι Kortenaer θα συνεχίσουν να πλέουν τουλάχιστον ως τα τέλη της δεκαετίας: Οι χαμένες ευκαιρίες του Ναυτικού και το θρίλερ των ΜΕΚΟ


Λεζάντα: Η φρεγάτα ΛΗΜΝΟΣ είναι μια εκ των δυο φρεγατών κλάσης Kortenaer που παρέλαβε το πολεμικό ναυτικό στις αρχές της δεκαετίας του 1980. Photo: Hellasjournal

Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΙΔΕΡΗ, Hellas Journal – Αθήνα

Στο Πολεμικό Ναυτικό βάζουν τα δεδομένα στο τραπέζι ξανά και ξανά και καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι κάθε ημέρα που περνά δεν είναι υπέρ του Στόλου, παρά τις διαρκείς προσπάθειες που κάνουν τα πληρώματα των μονάδων.

Και το σχέδιο που προβλέπει ότι με κάθε FDI που θα καταπλέει στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας, θ’ αποσύρεται μια εκ των φρεγατών κλάσης Kortenaer, περισσότερο ατονεί παρά μένει στο προσκήνιο, διότι η έλλειψη καινούριων πλοίων αναγκάζει το ναυτικό να κρατήσει μονάδες σε ενέργεια.

Κάποιες εκ των ολλανδικών φρεγατών τύπου S, ξεπερνούν και τα 45 επιχειρησιακά έτη ενώ το γεγονός ότι ακόμη βρίσκονται σε υπηρεσία οφείλεται αποκλειστικά στην σχολαστική συντήρηση που διαχρονικά επενδύει το ναυτικό.
Βεβαίως όλη αυτή η προσπάθεια, της συντήρησης, της καλής λειτουργίας, της επιχειρησιακής ετοιμότητας, κ.ο.κ. ανήκει στο κάθε πλήρωμα ξεχωριστά, αλλά και στο τεχνικό προσωπικό του Ναυστάθμου, που δεν άφησαν τα πλοία αυτά στην τύχη τους.

Με άλλα λόγια οι εννέα Kortenaer, υπολογίζουν στρατιωτικές πηγές, θα συνεχίσουν να πλέουν στο Αιγαίο και την Μεσόγειο τουλάχιστον ως τα τέλη αυτής της δεκαετίας και παρά το γεγονός ότι πρόκειται για φρεγάτες που τα συστήματά τους απευθύνονται στον λεγόμενο συμβατικό πόλεμο προγενέστερων δεκαετιών.

Στην περίπτωση μάλιστα που επιτευχθεί η συμφωνία για τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ, τότε είναι που τίποτα δεν περισσεύει, λένε με έμφαση στρατιωτικές πηγές.

Και αυτό διότι εφόσον η ελληνική πλευρά καταφέρει να φτάσει ως την συμβασιοποίηση για τις τέσσερις φρεγάτες, υπολογίζεται ότι η πρώτη ΜΕΚΟ θα μπει σε ναυπηγείο, πιθανά προς τους καλοκαιρινούς μήνες του 2025.

Με αυτό ως σημείο αφετηρίας εύλογο είναι ότι στο ναυτικό υπολογίζουν την άφιξη της πρώτης FDI, εφόσον δεν υπάρξουν σημαντικές καθυστερήσεις, ως το «back up» για την απουσία της υπό εκσυγχρονισμό ΜΕΚΟ.

Εντούτοις παρά την παράδοση και της δεύτερης Belh@rra μέσα στον επόμενο χρόνο, καμία γερασμένη μονάδα δεν μπορεί ν’ απαλλαγεί, αλλά θα παραμείνει τον στόλο που έχει σημαντικές και διαρκείς αποστολές.

Και δεν ξεχνούν στο Ναυτικό ότι μπορεί τα πληρώματα των φρεγατών FDI να κάνουν, όταν έρθει η ώρα, «ταχύρρυθμα» στην Γαλλία αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι στην Ελλάδα, στο Αιγαίο, δεν θα γίνουν όλες οι προβλεπόμενες κινήσεις παραλαβής και επιχειρησιακής αξιολόγησης του νέου αποκτήματος για τον Στόλο.

Άρα οι δυο πρώτες Belh@rra, εύλογο είναι, πως με την άφιξή τους δεν θα είναι επιχειρησιακά έτοιμες μονάδες του στόλου, διότι υπάρχουν θεσμοθετημένες διαδικασίες για την ένταξή τους στην μοίρα φρεγατών.

Χαμένες ευκαιρίες…

Όμως και να υπάρξει αυτή την στιγμή απόφαση για παραγγελία νέων μονάδων, ξανά ο χρόνος δεν αρκεί ώστε ο στόλος να ενισχυθεί άμεσα με ότι χρειάζεται ως τα τέλη της δεκαετίας.

Οι χαμένες ευκαιρίες για την ενίσχυση του πολεμικού ναυτικού ήταν πολλές τα τελευταία περίπου δέκα χρόνια. Παρά τις εισηγήσεις του ναυτικού επιτελείου, παρά σχεδόν τις εκκλήσεις, η μόνη ευκαιρία ήταν τα όσα συνέβησαν με την AUKUS η οποία οδήγησε και στην απόφαση για τις τρεις FDI.

Από την σύσκεψη της Μεγάλης Τετάρτης στο ναυτικό επιτελείο κατά την οποία οριοθετήθηκαν ορισμένες απαιτήσεις σχετικά με τις φρεγάτες ΜΕΚΟ, δεν έχει υπάρξει άλλη εξέλιξη στο καυτό θέμα του εκσυγχρονισμού των συγκεκριμένων μονάδων.

Το βέβαιο είναι, σύμφωνα με πληροφορίες μας, πως από το ναυτικό ζητούν να μην υπάρξει περιορισμός ώστε να εκσυγχρονιστούν και τα τέσσερα πλοία. Το αιτιολογούν μάλιστα δείχνοντας την κατάσταση που επικρατεί στις κύριες μονάδες, με τα έτη που βαραίνουν τις λαμαρίνες τους.

Γνώστες των διαδικασιών με τις οποίες θα «τρέξει» το πρόγραμμα, θυμίζουν ότι η αναποφασιστικότητα των προηγούμενων ετών ουσιαστικά έχει φέρει σχεδόν σε μηδενικό επίπεδο θεσμικές κινήσεις που πρέπει να γίνουν, με ότι αυτό σημαίνει για τον πολύτιμο χρόνο που κυλά.

Αν θα υπάρξουν νομοθετικές ρυθμίσεις για να προχωρήσει το συγκεκριμένο θέμα ή αν θα υπάρξει η νομική ακολουθία που απαιτείται δεν είναι γνωστό. Το ίδιο και αν τα αιτήματα της ελληνικής πλευράς γίνονται δεκτά από τους συνολικά τέσσερις «μνηστήρες» που σχετίζονται με την αναβάθμιση των φρεγατών ΜΕΚΟ.

ΠΗΓΗ https://hellasjournal.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου