Σάββατο 1 Ιουνίου 2024

Δίνουν τα χέρια για το διαζύγιο – Μόνη εκκρεμότητα το FSRU Προμηθέας


Χρύσανθος Μανώλη


Νεότερες πληροφορίες του Φιλελευθέρου αναφέρουν πως η κυπριακή Κυβέρνηση και η κινεζική κρατική εταιρεία CPP έχουν συμβιβαστεί πλήρως με την ιδέα ενός βελούδινου διαζυγίου και δίνουν την εντύπωση ότι εργάζονται… αρμονικά προς αυτή την κατεύθυνση.

Για να συμφωνηθεί με κάποιο τρόπο η λύση της συνεργασίας ως προς τα εναπομείναντα έργα για το τερματικό στο Βασιλικό, θα πρέπει η πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης φυσικού αερίου (FSRU) να παραδοθεί στον ιδιοκτήτη της, δηλαδή την κρατική ΕΤΥΦΑ.

Επιβεβαιώνονται παλαιότερες πληροφορίες της εφημερίδας μας ότι η κινεζική πλευρά έχει προβάλει οικονομικές απαιτήσεις για την παράδοση του πλοίου. Το ακριβές ποσό που ζητά η CPP δεν έχει επιβεβαιωθεί, αφορά όμως μερικές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ, επιπρόσθετα στα περίπου 190-200 εκατομμύρια που έχουν δαπανηθεί μέχρι σήμερα από την ΕΤΥΦΑ για τη μετατροπή του πλοίου – μεταφορέα Galea στο FSRU Προμηθέας.

Η κυπριακή πλευρά δεν θεωρεί βάσιμες τις νέες απαιτήσεις της εταιρείας. Από την άλλη, η απόρριψη των αξιώσεων σε αυτή τη φάση δυνατό να διακινδυνεύσει την απόκτηση κατοχής του πλοίου από την ΕΤΥΦΑ.

Τις επόμενες μέρες πρέπει να αναμένεται εντατική διαβούλευση για να βρεθεί ένας συμβιβασμός, αποκλειστικά για το FSRU.

Η μεν CPP δεν φαίνεται να αποδέχεται την επιλογή της αναμονής για την απόφαση του διαιτητή στο Λονδίνο επί όλων των πτυχών της διαφοράς, παραδίδοντας προηγουμένως το πλοίο στην ΕΤΥΦΑ.
Και η κυπριακή εταιρεία, από δικής της πλευράς, δεν αποδέχεται να πληρώσει όσα διεκδικεί η CPP, αν δεν προηγηθεί απόφαση του διαιτητή.

Αυτό που θα αναζητήσουν οι νομικοί σύμβουλοι των δύο εταιρειών είναι έναν διακανονισμό που θα λαμβάνει υπόψη τις οικονομικές αξιώσεις των Κινέζων (για το πλοίο και μόνο), αλλά και την επιθυμία της ΕΤΥΦΑ η όποια οριστική οικονομική της επιβάρυνση, πέραν των προνοιών του αρχικού συμβολαίου, να εδράζεται σε απόφαση του διαιτητή και όχι σε διμερή διαπραγμάτευση.

Εφόσον ο διακανονισμός για το πλοίο επιτευχθεί, τα υπόλοιπα μοιάζουν να είναι… ευκολότερα πλέον. Όπως ξαναγράψαμε, ούτε η CPP επιθυμεί να επανέλθει στο εργοτάξιο του Βασιλικού και να ξαναπιάσει δουλειά στην προβλήτα, ούτε η ΕΤΥΦΑ θέλει να ξαναζήσει από την αρχή την περιπέτεια του ράβε – ξήλωνε με τους ανθρώπους της κινεζικής εταιρείας.

Συνεπώς, αυτό που πρέπει να αναμένεται είναι μια συμφωνία για διάλυση της συνεργασίας σε ό,τι αφορά τα έργα στο Βασιλικό, νοουμένου, επαναλαμβάνουμε, ότι θα βρεθεί συνεννόηση για την παράδοση του πλοίου σε κυπριακά χέρια.

Σε περίπτωση που επέλθει το διαζύγιο, οι οικονομικές διαφορές των δύο πλευρών (διεκδικούν πολλά εκατομμύρια η μια από την άλλη) θα αφεθούν να επιλυθούν μέσω απόφασης της διαιτησίας. Συνεπώς, αποκτά ιδιαίτερη σημασία για όλους η συνέχιση και ολοκλήρωση της διαιτησίας στο Λονδίνο.

Από εκεί και πέρα, η ΕΤΥΦΑ θα αναζητήσει άλλον εργολάβο για να ολοκληρώσει την προβλήτα αλλά και τα άλλα έργα στην ξηρά, ώστε το τερματικό -με την προσθήκη και του FSRU- να μπορέσει να λειτουργήσει κάποια στιγμή.

ΠΗΓΗ https://www.philenews.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου