Το πολύπαθο πρόγραμμα των Αεροσκαφών Ναυτικής Συνεργασίας P-3 Orion φαίνεται ότι οδεύει προς το τέλος του και μέσα στους επόμενους μήνες θα γίνει η ένταξη του πρώτου από τα συνολικά 4 αεροπλάνα που θα προμηθευτεί η Αεροπορία του Πολεμικού Ναυτικού.
Του Χρήστου Μαζανίτη
Αισιόδοξος ότι σύντομα θα έρθουν ευχάριστα νέα για πρόγραμμα των Αεροσκαφών Ναυτικής Συνεργασίας (ΑΝΣ) P-3 Orion εμφανίζεται ο Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού, Αντιναύαρχος Δημήτριος – Ελευθέριος Κατάρας.
Η αισιοδοξία του Αρχηγού πηγάζει από το γεγονός ότι στην πρόσφατη επίσκεψή του στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ, που είναι και ο εκτελεστής του προγράμματος, είδε το πρώτο από τα 4 αεροπλάνα να ετοιμάζεται για να μπει στο βαφείο.
Θα ακολουθήσουν οι δοκιμές κι υπολογίζεται μες στο πρώτο μισό του 2025 να παραληφθεί από το Πολεμικό Ναυτικό.
Ήδη, η Αεροπορία ΠΝ έχει παραλάβει εδώ και χρόνια το πρώτο από τα 5 αεροπλάνα, που αποτελούσε και το αεροπλάνο ενδιάμεσης λύσης, το οποίο όμως δεν έχει καμία σχέση με τα επόμενα που θα παραληφθούν.
Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα παγκοσμίως που αναβάθμισε ριζικά τα P-3 Orion, έχοντας τα «γδύσει», προχωρώντας σε ολική δομική αποκατάσταση, με νέες πτέρυγες και καλωδιώσεις. Τα αεροπλάνα θα φέρουν σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα με Glass Cockpit, Link 16 και δυνατότητες εκτόξευσης αντιπλοϊκών πυραύλων Harpoon και τορπίλων.
Μάλιστα, όπως επισημάνθηκε από ανώτατο επίπεδο προς το enikos.gr σε σχετική ερώτηση, τα αεροπλάνα θα φέρουν σύγχρονο και με δυνατότητα συνεχών αναβαθμίσεων ηλεκτρονικό εξοπλισμό και θα είναι τα μόνα Ρ-3 παγκοσμίως με αυτές τις δυνατότητες.
Ωστόσο, δεν μπορεί κανείς να παραβλέψει την μεγάλη καθυστέρηση του προγράμματος. Τα Αεροσκάφη Ναυτικής Συνεργασίας (ΑΝΣ) P-3 Orion του Πολεμικού Ναυτικού βρίσκονται στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ για αναβάθμιση από τα τέλη του 2015. Έκτοτε, πολλές δυσκολίες και αναβολές πήγαν πίσω το πρόγραμμα, το οποίο μπήκε και πάλι σε σταθερή τροχιά χάρη στις εντατικές προσπάθειες της διοίκησης της ΕΑΒ σε συνεργασία με τους Αμερικανούς και το Πολεμικό Ναυτικό.
Με την παράδοση του πρώτου θα ξεκινήσουν οι δοκιμές στο Νο2, το οποίο αναμένεται να παραδοθεί ως το τέλος της ίδιας χρονιάς ενώ ο στόχος είναι να έχουν παραδοθεί και τα 4 στο ΠΝ ως το τέλος του 2026 με αρχές του 2027. Είναι η χρόνια – ορόσημο για το Ναυτικό και τις Ένοπλες Δυνάμεις γενικότερα, αφού τότε υπολογίζεται να γίνει η παραλαβή της τέταρτης φρεγάτας Belharra, που θα γίνει ταυτόχρονα με την συμπλήρωση της πρώτης μοίρας των Rafale για την Πολεμική Αεροπορία.
Όπως έχει επισημανθεί χαρακτηριστικά προς το enikos.gr, «μόλις παραληφθεί το πρώτο, για τα υπόλοιπα θα υπάρχει κατηφόρα…», εννοώντας ότι το μεγάλο πρόβλημα είναι η παράδοση του πρώτο αεροπλάνου κι από εκεί και πέρα που θα έχουν λυθεί όλα τα προβλήματα οι διαδικασίες θα τρέξουν με πιο γρήγορους ρυθμούς.
Το Ρ-3Β Orion είναι τετρακινητήριο αεροσκάφος ναυτικής συνεργασίας μεγάλης εμβέλειας.
Αποστολή του είναι ο εντοπισμός πλοίων, υποβρυχίων και ναρκών. Είναι Αμερικανικής κατασκευής και παρόλο που η παραγωγή του ξεκίνησε στη δεκαετία του 60 εξακολουθεί να είναι το πιο αξιόπιστο αεροσκάφος ναυτικής συνεργασίας.
Τα Ελληνικά Ρ-3 παρελήφθησαν μεταχειρισμένα από τις ΗΠΑ, 6 αεροσκάφη το διάστημα 1996-1997 και αντικατέστησαν τα HU-16B Albatross. Φέρουν παραλλαγή χρώματος γκρι.
Οι δυνατότητές τους στο ίδιο εύρος αποστολών (ανθυποβρυχιακός πόλεμος, θαλάσσια έρευνα – επιτήρηση, υποστήριξη ναυτικών δυνάμεων) ξεπερνούν κατά πολύ τις αντίστοιχες των Albatros που αντικατέστησαν.
Αυτή τη στιγμή επιχειρεί ένα Ρ-3 το οποίο έχει υποστεί εργασίες εκτεταμένης συντήρησης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου