Από το 1996 και την κρίση στα Ίμια βλέπουμε μια συνεχόμενη, με αυξητικές τάσεις, προσπάθεια της Τουρκίας στην απομείωση των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων στη θάλασσα. Έτσι οι γκρίζες ζώνες του 1996 έγιναν «θαλάσσια πατρίδα» και από το 2020 Τουρκό-λυβικό μνημόνιο.
Οι συγκεκριμένες αξιώσεις έχουν ως σκοπό στον εγκλωβισμό και τη μείωση της ελληνικής κυριαρχίας στα έξι ναυτικά μίλια και παράλληλα την κυριαρχία της Τουρκίας στην ανοιχτή θάλασσα της ανατολικής Μεσογείου αλλά και πέραν αυτής. Ο κύριος βραχίονας επιβολής των επιδιώξεων αυτών είναι το Τουρκικό Πολεμικό Ναυτικό (TDK). Έτσι η Τουρκία τα τελευταία δεκαπέντε τουλάχιστον χρόνια έχει επιδοθεί στη δημιουργία ενός ναυτικού ικανού να φέρει σε πέρας την αποστολή αυτή. Από τη δική μας πλευρά η δεκαετής οικονομική κρίση έχουν φέρει το Π.Ν. σε μια κατάσταση όπου το 60% των μονάδων χρήζει αντικατάστασης και προς το παρόν δεν φαίνεται κανένας σοβαρός προγραμματισμός για την αντιστροφή της κατάστασης στο άμεσο μέλλον.
- 3-4 φρεγάτες FDI HN εφόσον ασκηθεί η προαίρεση μέχρι το καλοκαίρι του 2023.
- 3-4 νέες κορβέτες
- 4 εκσυγχρονισμένες ΜΕΚΟ 200. Ευελπιστούμε ότι θα εκσυγχρονιστεί το σύνολο των φρεγατών ώστε να μείνει ενεργό για τα επόμενα 15 χρόνια μέχρι το επόμενο μεγάλο πρόγραμμα.
- 4 εκσυγχρονισμένες φρεγάτες Standard.
- Σήμερα ο στόλος της Δύναμης των Ταχέων Σκαφών αποτελείται από ένα σύνολο 19 ΤΠΚ από τις οποίες οι 16 νεότερες απαρτίζουν δύο μοίρες, τις Νο1 και Νο2 ΜΤΠΚ (Μοίρα Ταχέων Περιπολικών Κατευθυνόμενων Βλημάτων). Από τις 18 ΤΠΚ, οι επτά ανήκουν στην κλάση S-VITA οι οποίες είναι οι νεότερες και πιο ισχυρές ΤΠΚ του στόλου, είναι δε και από τις πιο ισχυρά οπλισμένες ΤΠΚ στον κόσμο και σημείο αναφοράς για όλα τα νέα μοντέλα πλοίων αυτού του εκτοπίσματος που προσφέρονται από διάφορα ναυπηγεία. Ο στόλος των ΤΠΚ εκτός των S-VITA απαρτίζεται από τέσσερις εκσυγχρονισμένες γαλλικές Comb IIIA με έτος ναυπήγησης 1977-1978, τέσσερις μη εκσυγχρονισμένες γαλλικές Comb IIIΒ με έτος ναυπήγησης 1980-1982 και τρεις από τις έξι πρώην γερμανικές Type 148, παραληφθέντες ως πλεονάζον υλικό, με έτος ναυπήγησης 1973-1974. Οι δύο από τις τρεις Type 148 ανήκουν στη Δύναμη Πλοίων Επιτηρήσεως και θα ακολουθήσει σύντομα και η Ρ-75 Μαριδάκης μόλις η τελευταία ΤΠΚ S-VITA που παρελήφθηκε μέσα στο 2022 γίνει πλήρως επιχειρησιακή με την ολοκλήρωση του εξοπλισμού της το επόμενο διάστημα και πάρει τη θέση της στην αντίστοιχη μοίρα ΤΠΚ.
- Θα φέρει ένα κύριο 4D AESA ραντάρ το Cenk-400N, ραντάρ επιφανείας ASELSAN ALPER-200N LPI, Ραντάρ διεύθυνσης πυρός AKREP-300N, σόναρ γάστρας FERSAH 100N/MF, H/O AHTAPOT-100, IRTS PIRI-100, LWRS LIAS 200-N, ESM ARES 2N/NGE, ECM ARES 2NC/E και σύστημα διαχείρησης μάχης το ADVENT. Από οπλισμό θα φέρει ένα τουρκικό αντίγραφο του γνωστού πυροβόλου 76/62, 2 CIWS Gokdeniz 25 χιλ, 2 RCWS Aselasan STOP 25 χιλ, 16 αντιπλοϊκούς πυραύλους ATMACA και κάθετους εκτοξευτές Α/Α πυραύλων Hisar ή Siper με σύνολο 16 θέσεις. Όσον αφορά το πρόγραμμα αναβάθμισης των φρεγατών ΜΕΚΟ 200 ΤΝ Track IIA/B η πρώτη φρεγάτα ξεκίνησε τις δοκιμές αποδοχής. Το πρόγραμμα περιέχει την εγκατάσταση νέου συστήματος διαχείρισης μάχης ADVENT της Havelsan εξέλιξη του GENESIS που τοποθετήθηκε στις φρεγάτες O.H.Perry, νέο σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου ARES-2N της ASELSAN, νέο ραντάρ ελέγχου πυρός AKR-D, νέα Η/Ο συστήματα PIRI-100 IRST και Kirlangic, νεό σόναρ γάστρας FERSAH 100N/MF και σύστημα κατά τορπιλών Hizir όλα της ASELSAN. Αντικαταστάθηκε ο πλωραίος ιστός με νέο όπου τοποθετήθηκαν πλήθος ηλεκτρονικών συστημάτων και το ραντάρ Smart-S MK2 προσφέροντας καλύτερη θέαση σε σχέση με την προηγούμενη θέση. Ο πρυμναίος ιστός έχει αναδιαμορφώθηκε. Αυτός ο νέος λεπτότερος ιστός υποστηρίζει το ραντάρ αναζήτησης MAR-D. Το MAR-D έχει δομή κεραίας συστοιχίας ενεργής φάσης και μονάδες ενισχυτή ισχύος στερεάς κατάστασης. Είναι ένα αρθρωτό, ελαφρύ και χαμηλής ισχύος ραντάρ. Τα λειτουργικά χαρακτηριστικά του περιλαμβάνουν τρισδιάστατη αναζήτηση στόχων, παρακολούθηση και ταξινόμηση, αναζήτηση τομέα και υψηλή ακρίβεια τοποθεσίας στόχου. Έχει αυτονομία πάνω από 100 km. Λειτουργεί σε μια ζώνη Χ και μπορεί να παρακολουθήσει 200 στόχους. Όσον αφορά τον οπλισμό, αντικαταστάθηκαν όλα τα CIWS Sea Zenith και τη θέση τους πήραν δύο τηλεχειριζόμενοι σταθμοί STOP 25mm στην πρύμνη και ένα CIWS Gokdeniz στην πλώρη, επίσης προστέθηκε και ένα MK15 Phalanx Block 1B baseline 2 στην πρύμνη πάνω από το υπόστεγο του ελικοπτέρου. Τέλος θα αντικατασταθούν οι πύραυλοι Επ.-Επ. Harpoon από τους τουρκικούς Atmaca.
Στο μέλλον υπάρχει η πρόβλεψη για την ναυπήγηση τεσσάρων έως έξι αντιτορπιλικών AAW εκτοπίσματος 7000 τόνων. Ήδη και λόγω των κακών σχέσεων με τις ΗΠΑ είναι υπό ανάπτυξη ένας κάθετος εκτοξευτής Α/Α πυραύλων ο οποίος θα είναι εφοδιασμένος με τους πυραύλους μέσου και μεγάλου βεληνεκούς Hisar και Siper. Όσον αφορά τις τουρκικές ΤΠΚ δεν υπάρχει κάποια εξέλιξη προς το παρόν και ο στόλος τους αποτελείται από τέσσερα σκάφη της κλάσης DOGAN, τέσσερα σκάφη της κλάσης RUZGAR, δύο σκάφη της κλάσης YILDIZ και εννιά σκάφη της κλάσης KILIC. Η παραπάνω σύνθεση θα προσδίδει στην τουρκική μαχητική ισχύ 288 A/A πυραύλους, 41 κύρια ναυτικά πυροβόλα και 252 πυραύλους επιφανείας-επιφανείας. Εν κατακλείδι, οι κινήσεις της Τουρκίας δείχνουν τη σοβαρότητα με την οποία αντιλαμβάνονται την ισχύ και πως αυτή μπορεί να βοηθήσει στην καθιέρωση των θέλω τους την ώρα που οι δικοί μας αμφιταλαντεύονται 10 χρόνια για την υπογραφή του εκσυγχρονισμού των ελληνικών ΜΕΚΟ. Αν δεν γίνουν άμεσα κινήσεις ενίσχυσης του ελληνικού στόλου, σε λίγα χρόνια η τουρκική ναυτική ισχύς θα είναι δύσκολα αντιμετωπίσιμη με πλοία 50 και πλέον ετών και το Π.Ν. δεν μπορεί να περιμένει μακροπρόθεσμες λύσεις τύπου Constellation.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου