Ευθύμιος Λάζος
To νέο γαλλικό UAV (Unmanned Air Vehicle) Aarok, το οποίο σχεδίασε και ανέπτυξε η Turgis Gaillard, προτείνουν οι Γάλλοι στον Ελληνικό Στρατό (ΕΣ). Όπως μάθαμε οι σχετικές διαπραγματεύσεις βρίσκονται σε εξέλιξη.
Η ανάπτυξη του Aarok ξεκίνησε το 2020, με ίδια μέσα της εταιρίας. Το πρόγραμμα ανάπτυξης του προχώρησε πολύ γρήγορα και τον Ιούνιο του 2023 το πρωτότυπο σύστημα παρουσιάστηκε στη διάρκεια της διεθνούς έκθεσης «Paris Air Show 2023». Το Aarok σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε με ολιστική προσέγγιση, δηλαδή ως σύστημα συλλογής πληροφοριών, επιτήρησης και αναγνώρισης με δυνατότητα προσβολής στόχων. Πρόκειται δηλαδή για ένα σύστημα πολλαπλών ρόλων. Για τη φιλοσοφία σχεδίασης του Aarok η Turgis Gaillard αναφέρει: «Ξεπέρασε τον εχθρό. Κατανοήστε τις προθέσεις του πιο γρήγορα, χτύπα τις επιθετικές του δυνατότητες πριν γίνουν απειλή και χτύπα τον από πιο μακριά, σε πολλά σημεία ταυτόχρονα, για να παραλύσετε τις δυνάμεις του». Για να ικανοποιηθεί αυτή η φιλοσοφία η Turgis Gaillard σχεδίασε το Aarok με ικανότητα συλλογής και διαβίβασης πληροφοριών και δεδομένων γρήγορα και με ασφάλεια και με ικανότητα να εκτοξεύει κατευθυνόμενες βόμβες και πυραύλους, με ακρίβεια, κατά εχθρικών δυνάμεων.
Ένα σημαντικό χαρακτηριστικό του Aarok είναι η ικανότητα του να απογειώνεται και να προσγειώνεται από πρόχειρους αεροδιαδρόμους. Για αποστολές συλλογής πληροφοριών, επιτήρησης και αναγνώρισης το Aarok ενσωματώνει προηγμένους αισθητήρες και συστήματα, ενώ η ικανότητα να μεταφέρει κατευθυνόμενα πυρομαχικά επιτρέπει στο σύστημα να εκτελεί αποστολές εγγύς υποστήριξης, προσβολής κρίσιμων στόχων στα μετόπισθεν κ.ά. Εξίσου σημαντική είναι η ικανότητα του Aarok να επιχειρεί πάνω από ξηρά και θάλασσα και να προσβάλει χερσαίους και θαλάσσιους στόχους. Το Aarok ανήκει στην κατηγορία των συστημάτων μέσου ύψους μακράς διάρκειας (MALE : Medium-Altitude Long-Endurance). Το μέγιστο βάρος απογείωσης του είναι 5,5 τόνοι, εκ των οποίων το ωφέλιμο φορτίου είναι οι 1,5 τόνοι. Μπορεί να πετά συνεχώς για 24 ώρες, με μέση ταχύτητα πλεύσης 463 χιλιόμετρα την ώρα και σε μέγιστο ύψος 30.000 πόδια (9.144 μέτρα), ενώ σε διαμόρφωση συλλογής πληροφοριών και επιτήρησης, δηλαδή χωρίς όπλα, μπορεί να παραμείνει στον αέρα για 30 ώρες συνεχόμενα.Το Aarok έχει ικανότητα αυτόματης απογείωσης και προσγείωσης, κάτω από οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες, ενώ έχει πιστοποιηθεί κατά STANAG-4671 και κατά EASA Easy Access Rules for UAS-CS23. Ενσωματώνει κινητήρα μέγιστης ισχύος 1.200 ίππων, χαμηλής κατανάλωσης καυσίμου και μικρών διαστάσεων, και πεντάφυλλη έλικα. Το μήκος του είναι 14 μέτρα και των άνοιγμα των φτερών είναι 22 μέτρα. Ως προς τα ραντάρ που μπορεί να ενσωματώσει οι επιλογές είναι πολλές και καλύπτουν όλο τα φάσμα των επιχειρησιακών απαιτήσεων: Ραντάρ πολλαπλού ρόλου και λειτουργιών, ραντάρ συνθετικής απεικόνισης (SAR : Synthetic Aperture Radar) και ραντάρ εντοπισμού κινούμενων στόχων στο έδαφος (GMTI : Ground Moving Target Indication), για αποστολές επιτήρησης εδάφους και χαρτογράφησης, ραντάρ έρευνας αέρος ή ραντάρ έρευνας θαλάσσης. Εκτός του ραντάρ, το Aarok μπορεί να ενσωματώσει ηλεκτροπτικό (EO : Electro-Optical) και υπέρυθρο (IR : Infrared) αισθητήρα, υψηλής ευκρίνειας, σύστημα κατάδειξης στόχου μεγάλης εμβέλειας και αποστασιόμετρο. Επιπλέον, το Aarok μπορεί να ενσωματώσει αισθητήρα SIGINT (Signal Intelligence), ELINT (Electronic Intelligence) και σύστημα παρεμβολής κινητής τηλεφωνίας (IMSI-Catcher : International Mobile Subscriber Identity-Catcher).
Σε επίπεδο επικοινωνιών μπορεί να λειτουργήσει και ως εναέριο μέσο επικοινωνιών BACN (Battlefield Airborne Communications Node). Δηλαδή, μπορεί να δεχθεί και να διαβιβάσει δεδομένα και πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο. Το Aarok μπορεί να εκτοξεύσει τις γαλλικές κατευθυνόμενες βόμβες Hammer, καθώς και τους πυραύλους Akeron-MP (Moyenne Portée) μέγιστου βεληνεκούς πέντε (5) χιλιομέτρων και AGM-114 Hellfire II μέγιστου βεληνεκούς 8-11 χιλιομέτρων ανάλογα της έκδοσης. Οι συγκεκριμένες κατευθυνόμενες βόμβες και πύραυλοι συνόδευαν το πρωτότυπο Aarok, όπως παρουσιάστηκε στην έκθεση «Paris Air Show 2023». Συνολικά, το Aarok μπορεί να μεταφέρει τέσσερις (4) κατευθυνόμενες βόμβες Hammer των 250 κιλών ή δύο (2) των 500 κιλών ή 16 πυραύλους Akeron-MP ή AGM-114 Hellfire II. Η ανάπτυξη των Hammer ξεκίνησε το 2000, κατόπιν απαίτησης της Γαλλίας για ένα κατευθυνόμενο πυρομαχικό προσβολής πολλαπλού ρόλου (κατά στόχων εδάφους και θαλάσσης). Η πρώτη έκδοση, με σύστημα καθοδήγησης INS/GPS, εντάχθηκε σε υπηρεσία το 2008. Ακολούθησε η ένταξη σε υπηρεσία της έκδοσης με σύστημα καθοδήγησης INS/GPS/υπέρυθρο, το 2011, ενώ το 2013 εντάχθηκε σε υπηρεσία η έκδοση με σύστημα καθοδήγησης INS/GPS/λέιζερ.
Το 2016 ξεκίνησε η μελέτη του προγράμματος αναβάθμισης μέσης ζωής των Hammer, ενώ το 2017 το αντικείμενο της μελέτης διευρύνθηκε για να συμπεριλάβει και την ανάπτυξη νέων εκδόσεων. Ως προς τα συστήματα καθοδήγησης οι επιλογές είναι τρείς (3): Αδρανειακό σύστημα πλοήγησης (INS) και σύστημα παγκόσμιου προσδιορισμού θέσης (GPS), σύστημα INS/GPS και επικουρικά υπέρυθρο σύστημα καθοδήγησης ή σύστημα INS/GPS και επικουρικά σύστημα καθοδήγησης λέιζερ. Να σημειωθεί ότι οι Hammer έχουν την ικανότητα κατακόρυφου πλήγματος (Top Attack). Τα διαφορετικά σύστημα καθοδήγησης επιτρέπουν στις βόμβες την εμπλοκή στόχων με διαφορετικά χαρακτηριστικά: Στατικούς, κινούμενους με μέγιστη ταχύτητα 120 χιλιόμετρα την ώρα, στόχους εδάφους και θαλάσσης, ελαφρά θωρακισμένους ή καλά προστατευμένους κ.ά. Ένα πλεονέκτημα των Hammer είναι το μέγιστο βεληνεκές τους (25-70+ χιλιόμετρα, ανάλογα με το ύψος άφεσης) και η δυνατότητα εμπλοκής στόχων εκτός του οπτικού πεδίου του πιλότου (Off-Boresight και Over-the-Shoulder).
Ένα εξίσου σημαντικό χαρακτηριστικό των βομβών είναι η ικανότητα εκτόξευσης τους από οποιαδήποτε γωνία προσβολής, δηλαδή η εκτόξευση δεν εξαρτάται από τη θέση, την ταχύτητα ή το υψόμετρο από το οποίο επιχειρεί το μέσο μεταφοράς της (μόνο το ύψος άφεσης επηρεάζει το μέγιστο βεληνεκές). Τα χαρακτηριστικά αυτά προσδίδουν στις βόμβες μεγάλη Περιοχή Αποδοχής Εκτόξευσης (LAR : Launch Acceptability Region). Αυτή, ορίζεται ως μια περιοχή μέσα στην οποία επικρατούν οι συνθήκες εκείνες όπου ένα πυρομαχικό μπορεί να εκτοξευτεί και να προσεγγίσει/προσβάλει το στόχο επιτυχώς. Οι δύο (2) σημαντικότεροι παράγοντες που επηρεάζουν την LAR είναι οι κινηματικές επιδόσεις του πυρομαχικού και η ικανότητα του ερευνητή. Η περιοχή μέσα στην οποία ένα πυρομαχικό μπορεί να προσεγγίσει/προσβάλει στόχο σε συγκεκριμένη απόσταση ορίζεται ως LAR. Σ’ όλες τις εκδόσεις οι βόμβες ενσωματώνουν προωθητή (Booster) στερεού καυσίμου και τέσσερα (4) πτυσσόμενα πτερύγια, στο ουραίο τμήμα για σταθερότητα και καλύτερο έλεγχο της πτήσης. Υπάρχει και δυνατότητα πολλαπλής εκτόξευσης Hammer έναντι του ίδιου στόχου (Salvo) με ταυτόχρονη προσέγγιση και προσβολή του στόχου αυτού από πολλαπλές Hammer (MRSI : Multiple Round Simultaneous Impact). Η ικανότητα αυτή είναι σημαντική για την προσβολή στόχων μεγάλης ή στρατηγικής σημασίας.
ΠΗΓΗ https://defencereview.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου