Επί χρόνια η Τουρκία κατασκευάζει drones χρησιμοποιώντας τμήματα από διάφορες εταιρείες της Ευρώπης και της Αμερικής, τα οποία συναρμολογούσε. Μετά τις κυρώσεις που της επιβλήθηκαν από πολλές χώρες κατάφερε να αντιγράψει σχεδόν το σύνολο των συστημάτων που της είναι απαραίτητα για να απογειώσει τις πωλήσεις των διάσημων UAV Bayraktar και ANKA. Παράλληλα, στην Ελλάδα υπάρχει σύγχυση για το μέλλον των εγχώριας ανάπτυξης drones από την ΕΑΒ.
Του Χρήστου Μαζανίτη
Η BAYKAR, η εταιρεία που ανήκει στον γαμπρό του Ερντογάν Χαλούκ Μπαϊρακτάρ, εξάγει τον μεγαλύτερο αριθμό οπλισμένων μη επανδρωμένων εναέριων οχημάτων (UAV) στις περισσότερες χώρες του κόσμου για λογαριασμό της Τουρκίας. Πλέον, προχωρά ακόμη ένα βήμα παρακάτω ενισχύοντας την ανεξαρτησία της στην εφοδιαστική αλυσίδα με νέες επενδύσεις.
Όπως ανακοίνωσε, η BAYKAR θα αναπτύξει τους δικούς της κινητήρες σε μια προβολή που θα εκτείνεται στα Bayraktar TB2, AKINCI TİHA και KIZILELMA, με επένδυση περίπου 300 εκατομμυρίων δολαρίων.
Προς αυτή την κατεύθυνση, ο Γενικός Διευθυντής της BAYKAR και γαμπρός του Ερντογάν, Haluk Bayraktar, ανακοίνωσε ότι οι δραστηριότητες ανάπτυξης του κινητήρα BM-100 που θα χρησιμοποιηθεί στο Bayraktar TB2 SİHA έχουν ολοκληρωθεί και έχει ξεκινήσει η μαζική παραγωγή.
Ο Haluk Bayraktar τόνισε ότι ο καναδικός κινητήρας Rotax χρησιμοποιείται στο Bayraktar TB2 UCAV εδώ και χρόνια και ότι γνωρίζουν καλά τα μειονεκτήματα αυτού του κινητήρα. Κατά την ανάπτυξη του κινητήρα BM-100, εφαρμόστηκε ένας σχεδιασμός λαμβάνοντας υπόψη τα μειονεκτήματα του κινητήρα Rotax 912. Επί της ουσίας πρόκειται για αντιγραφή του καναδικού κινητήρα, με βελτιώσεις στα σημεία.
Με στόχο την παραγωγή μικρού αριθμού κινητήρων BM-100 για δοκιμαστικές δραστηριότητες φέτος, η BAYKAR θα θέσει σε χρήση τον κινητήρα BM-100 και θα ξεκινήσει τη μαζική παραγωγή σε πλήρη ισχύ από το επόμενο έτος. Η BAYKAR, η οποία εξάγει σε 34 χώρες και έχει παράγει περισσότερα από 600 Bayraktar TB2 UCAV μέχρι στιγμής , απαιτεί 200 κινητήρες ετησίως τόσο για τα πρόσφατα παραγόμενα όσο και για τα παλιά TB2 που συντηρούνται.
Περίπου 6 εκατομμύρια δολάρια βγαίνουν κάθε χρόνο από τα ταμεία της BAYKAR για το Rotax 912, του οποίου η τιμή μονάδας κυμαίνεται από 20 έως 30 χιλιάδες δολάρια. Η BAYKAR, η οποία εθνικοποίησε τον κινητήρα του Bayraktar TB2 στο πρώτο στάδιο, στοχεύει να εθνικοποιήσει τους κινητήρες στροβιλοκινητήρα που χρησιμοποιούνται στο AKINCI TİHA και τους κινητήρες turbofan που χρησιμοποιούνται στο KIZILELMA μέσα σε μια προβολή περίπου 10 ετών. Για το σκοπό αυτό, η BAYKAR πραγματοποιεί μια επένδυση περίπου 300 εκατομμυρίων δολαρίων στον τομέα των κινητήρων.
Από την άλλη, όπως ανακοίνωσαν οι Τούρκοι, η BAYKAR συνεχίζει επίσης τις επενδύσεις της σε ηλεκτρο-οπτικά, επικοινωνιακά και διαστημικά πεδία. Η εταιρεία άρχισε επίσης να αναπτύσσει τη δική της οικογένεια ηλεκτρο-οπτικών αισθητήρων για UCAV.
Σύγχυση στην Ελλάδα
Στην Ελλάδα από την άλλη, τα προγράμματα κατασκευής εγχώριων drones – UAV φαίνεται ότι βρίσκονται στο κενό.
Έχουν περάσει μήνες από την αποκάλυψη του enikos.gr ότι υπήρξε απότομη προσγείωση στα πολυδιαφημιζόμενα προγράμματα ΑΡΧΥΤΑΣ και ΓΡΥΠΑΣ από την ΕΑΒ κι ακόμα δεν έχει υπάρξει κάποια εξέλιξη για το μέλλον των εγχώριας εξέλιξης και κατασκευής Μη Επανδρωμένων Οχημάτων.
Όπως είχαμε αποκαλύψει, στην συνάντηση που πραγματοποιήθηκε το καλοκαίρι από τον ίδιο Αρχηγό ΓΕΑ με στελέχη της ΕΑΒ κατέστη σαφές πώς οι σχεδιάσεις – ως έχουν – των ΑΡΧΥΤΑΣ και ΓΡΥΠΑΣ δεν ικανοποιούν τις ανάγκες της Πολεμικής Αεροπορίας. Η λίστα με τα «θέλω» – και είναι πολλά – κατέστησε σαφές ότι η ΠΑ δεν πρόκειται να παραλάβει τηλεκατευθυνόμενα αεροπλανάκια, αλλά επιθυμεί ανωτερότητα σε όλους τους τομείς έναντι όλων των δυνητικών αντιπάλων. Ανάμεσα στις απαιτήσεις περιλαμβάνονται αύξηση της εμβέλειας και της διάρκειας πτήσης, μεγαλύτερου φόρτου καθώς και ικανής προστασίας από συσκευές παρεμβολής στο σήμα κατεύθυνσης (jammers).
Όπως κατέστη σαφές, οι ανάγκες αυτή τη στιγμή δεν επείγουν στον τομέα της εποπτείας και των MALE UAV’s ( σ.σ. medium-altitude long-endurance – μη επανδρωμένο εναέριο όχημα μεγάλης αντοχής μεσαίου υψομέτρου πετά σε παράθυρο υψομέτρου 10.000 έως 30.000 ποδιών συνήθως για 24 έως 48 ώρες) αφού πρόσφατα αγοράστηκαν τα ισραηλινής προέλευσης HERON, που είχε προμηθευτεί με leasing η αεροπορία. Οι ανάγκες εστιάζονται στα μεγάλης εμβέλειας βομβαρδιστικά drones, ώστε να καταγραφεί η ποιοτική διαφορά έναντι του αντιπάλου.
Επιπλέον, ήδη εδώ κι έναν χρόνο το ΓΕΕΘΑ τρέχει το πρόγραμμα κατασκευής των δικών του drones και loitering munitions (περιφερόμενα πυρομαχικά) μέσω του Διακλαδικού Κέντρου Έρευνας/Τεχνολογικής Ανάπτυξης και Καινοτομίας (ΚΕΤΑΚ). Μάλιστα, όπως αποκάλυψε σε πρόσφατες δηλώσεις του ο επίτιμος Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Κωνσταντίνος Φλώρος, έχουν κατασκευαστεί πάνω από 430 drones διαφόρων τύπων.
Η ΕΑΒ από την άλλη, παρά τις επίμονες προσπάθειες του enikos.gr, δε φαίνεται να βρίσκεται σε διάθεση να σχολιάσει κάτι από τα τεκταινόμενα, με την Τουρκία να εκμεταλλεύεται στο έπακρο το κενό που έχει δημιουργηθεί στην αγορά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου