Παρά τις διθυραμβικές ανακοινώσεις από τη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ) με στόχο τη ναυπήγηση της νέας γενιάς των αμερικανικών φρεγατών, η χθεσινή ομιλία του Αρχηγού ΓΕΝ στα πλαίσια του εορτασμού του Αγίου Νικολάου, επανάφερε το ζήτημα στη πραγματική του βάση. Όπως χαρακτηριστικά επισήμανε στην ομιλία του: «εξετάζεται η συμμετοχή της χώρας στο πρόγραμμα των Φ/Γ τύπου Constellation».
Ο Αρχηγός ΓΕΝ γνωρίζει πολύ καλά τις προκλήσεις που υπάρχουν για το παρόν πρόγραμμα δεδομένου ότι αποτελεί επιλογή ανανέωσης του Στόλου για την επόμενη δεκαετία και όχι για τη τρέχουσα. Για την αμερικανική κλάση φρεγατών Constellation υπάρχουν σημαντικές αποκλίσεις από το αρχικό χρονοδιάγραμμα, υπερβάσεις κόστους ενώ ουδείς γνωρίζει (κατά τη παρούσα χρονική φάση) το ακριβές κόστος μονάδας. Παράλληλα, το Πολεμικό Ναυτικό δεν γνωρίζει τι συστήματα (οπλικά και ηλεκτρονικά) αποδεσμεύονται για τη χώρα μας ενώ η ναυπήγηση του στην Ελλάδα (με τις παρούσες συνθήκες) κρίνεται ως ιδιαίτερα δυσχερής. Η απόκτηση της νέας γενιάς των αμερικανικών φρεγατών επανήλθε στο προσκήνιο τον Ιανουάριο του 2024 όταν δημοσιεύτηκε η περιβόητη λίστα «Μπλίνκεν», του Αμερικανικού Υπουργού Εξωτερικών. Η αναφορά στις αμερικανικές φρεγάτες Constellation έγινε στα πλαίσια της δημιουργίας ενός πολιτικού αφηγήματος προκειμένου να μετατοπίσει το «βάρος» από τη χείριστη και κατάπτυστη επιλογή των μεταχειρισμένων LCS που ανέφερε η λίστα «Μπλίνκεν». Ταυτοχρόνως, με την αναφορά στο πρόγραμμα των Constellation, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας απέφευγε (και αποφεύγει) να πάρει θέση για το πρόγραμμα των κορβετών, το οποίο φαίνεται πως έχει παραπεμφθεί στις καλένδες μολονότι η ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού επιδιώκει την υλοποίηση του. Ποια είναι όμως τα πραγματικά δεδομένα για τις αμερικανικές φρεγάτες Constellation; Τα έχουμε γράψει πολλές αλλά θα τα υπενθυμίσουμε προς τη πολιτική ηγεσία. Καλό θα ήταν η παρακάτω ανάλυση να διαβαστεί από τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας και τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ.
Οι «Constellation» βασίζονται στις ευρωπαϊκές φρεγάτες FREMM και το συμβόλαιο για το πρώτο πλοίο υπογράφηκε το 2020 από την Fincantieri Marinette Marine, όπου και ναυπηγούνται τα πλοία. Η επιλογή της Fincantieri Marinette Marine άφησε εκτός προγράμματος μεγάλα αμερικανικά ναυπηγεία, όπως τα Austal USA, τα BIW (General Dynamics Bath Iron Works και τα Huntington Ingalls Industries. Το αρχικό συμβόλαιο αφορά στη ναυπήγηση 10 πλοίων, έναντι σχεδίων για ναυπήγηση 20 ή και περισσότερων πλοίων. Υπενθυμίζουμε ότι σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του Ελεγκτικού Γραφείο της Αμερικανικής Κυβέρνησης (GAO: US Government Accountability Office), του περασμένου Μαΐου, το πρόγραμμα των «Constellation» του Αμερικανικού Ναυτικού βρίσκεται σε στασιμότητα, εν μέσω συνεχών καθυστερήσεων. Όπως αναφέρει η έκθεση, η απόφαση να ξεκινήσει η ναυπήγηση πριν να ολοκληρωθεί η σχεδίαση των πλοίων ήταν «ασυνεπής με τις κορυφαίες πρακτικές σχεδιασμού πλοίων και έθεσε σε κίνδυνο αυτή την προσέγγιση». Αυτή η προσέγγιση έχει οδηγήσει σε αύξηση του βάρους και σε καθυστερήσεις στη ναυπήγηση, με αποτέλεσμα το Αμερικανικό Ναυτικό να παραδεχθεί ότι το αρχικό χρονοδιάγραμμα παράδοσης του πρώτου πλοίου, τον Απρίλιο του 2026, δεν είναι υλοποιήσιμο και ότι η πιθανότερη ημερομηνία παράδοσης είναι ο Απρίλιο του 2029, δηλαδή τριετή καθυστέρηση.Στις 18 Αυγούστου, στην ιστοσελίδα «The National Interest», δημοσιεύτηκε το άρθρο με τίτλο «The Navy’s Constellation-Class Frigate Problem Has No Easy Fix» (δείτε ΕΔΩ). Συντάκτης του άρθρου είναι ο James Holmes, ενώ το άρθρο καταγράφει τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το Αμερικανικό Ναυτικό, με τις υπό ναυπήγηση φρεγάτες κλάσης «Constellation». Το άρθρο έχει ενδιαφέρον και για την Ελλάδα, δεδομένης του ενδιαφέροντος για απόκτηση πλοίων της κλάσης. Η μετάφραση έγινε από τη συντακτική ομάδα του «DefenceReview.gr». Κεντρικό σημείο του άρθρου είναι το ακόλουθο: Ας εξετάσουμε τις “Constellation” με τη βοήθεια σκληροπυρηνικών αναλυτών της Υπηρεσίας Ερευνών του Κογκρέσου (CRS : Congressional Research Service) και του Ελεγκτικού Γραφείου της Κυβέρνησης (GAO : Government Accountability Office). Πρώτον, αξίζει να επισημάνουμε ότι αυτή δεν πρόκειται για μια μικρή φρεγάτα. Σύμφωνα με τις πληροφορίες που έχουμε, οι “Constellation” θα έχουν εκτόπισμα τουλάχιστον 78% περισσότερο από τις φρεγάτες “Oliver Hazard Perry” (FFG-7). Οι “Constellation” θα έχουν εκτόπισμα 7.291 τόνους με πλήρη φόρτο, σε σύγκριση με τους 4.100 τόνους των FFG-7. Επιπλέον, το εκτόπισμα των “Constellation” είναι ίσο με το 75% του εκτοπίσματος ενός αντιτορπιλικού Arleigh Burke Flight IIA, που είναι 9.648 τόνοι. Τα στοιχεία για το τελικό εκτόπισμα των “Constellation” παραμένουν ασαφή επειδή ο σχεδιασμός του πρώτου πλοίου δεν έχει ολοκληρωθεί. Η GAO αναφέρει ήδη “απρογραμμάτιστη αύξηση εκτοπίσματος” άνω του 10%.
Σε άλλο άρθρο το οποίο δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα «National Security Journal», με τον τίτλο «Constellation-Class Frigate: The U.S. Navy’s Next Self-Created Disaster?» (δείτε ΕΔΩ) αναφέρονται τα εξής δεδομένα: Η ναυπήγηση της πρώτης “Constellation” ξεκίνησε το 2022, με την τοποθέτηση της τρόπιδα να πραγματοποιείται τον Απρίλιο του 2024. Το πρώτο πλοίο της κλάσης έπρεπε να ενταχθεί σε υπηρεσία το 2026, αλλά αυτό έχει αναβληθεί για το 2029. Τα πρώτα πλοία έχουν τα ονόματα των “έξι φρεγατών” που κατασκεύασε το Αμερικανικό Ναυτικό στα τέλη του 18ου αιώνα. Αυτή τη στιγμή ο σχεδιασμός είναι για τη ναυπήγηση 20 πλοίων, αλλά εάν η κλάση είναι επιτυχής το Ναυτικό θα παραγγείλει περισσότερες μονάδες. Τώρα όμως εμφανίζονται προβλήματα. Η ταυτόχρονη κατασκευή σημαίνει ότι τα πλοία ναυπηγούνται ενώ ακόμα σχεδιάζονται, μια διαδικασία που πάντα δημιουργεί προβλήματα και καθυστερήσεις. Η προσαρμογή των FREMM στις ανάγκες του Αμερικανικού Ναυτικού αύξησαν το μέγεθος και το βάρος τους. Η αύξηση βάρους μπορεί να μειώσει την ταχύτητα των πλοίων κάτω από τους 25 κόμβους (καθιστώντας δύσκολο για τα πλοία να συμβαδίσουν με τα αεροπλανοφόρα και τα “Arleigh Burke”). Επίσης, μπορεί να καταστήσει πιο δύσκολη την αναβάθμιση τους στο μέλλον. Ίσως το πιο σημαντικό πρόβλημα είναι ότι τα ναυπηγεία Marinette αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα με τη διατήρηση του εργατικού τους δυναμικού, μια κατάσταση που αναμφίβολα επιδεινώθηκε από την πανδημία. Αυτά τα προβλήματα έχουν ήδη αυξήσει το κόστος του πλοίου, από τα $ 800 εκατομμύρια στα $ 1,3 δισεκατομμύρια, και επιβάρυναν το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του προγράμματος κατά περίπου 36 μήνες, δημιουργώντας έτσι ένα κενό στις δυνατότητες του Αμερικανικού Ναυτικού, οι οποίες επιδεινώθηκαν και από την απόσυρση των καταδρομικών κλάσης “Ticonderoga”.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου