Ποσά
που κυμαίνονται από 40 έως και 980 ευρώ θα εισπράξουν από τον ΟΓΑ την
ερχόμενη Παρασκευή 7 Αυγούστου, μέσω των τραπεζικών τους λογαριασμών,
235.463 οικογενειάρχες - με ένα ή περισσότερα εξαρτώμενα τέκνα, οι οποίοι υπέβαλαν μέχρι και τις 26 Ιουνίου 2015 αιτήσεις Α21, για την καταβολή των επιδομάτων στήριξης τέκνων και των ειδικών επιδομάτων τριτέκνων και πολυτέκνων.
Ωστόσο, όπως αναφέρει ο «Ελεύθερος Τύπος», χιλιάδες οικογενειάρχες που απέκτησαν κατά τη διάρκεια του 2014 πολύ χαμηλά εισοδήματα
και, ως εκ τούτου, είναι φέτος δικαιούχοι του μέγιστου ποσού επιδόματος
στήριξης τέκνων - των 40 ευρώ το μήνα για κάθε τέκνο ή των 120 ευρώ το
τρίμηνο για κάθε τέκνο - κινδυνεύουν να εισπράξουν φέτος μειωμένα κατά 33% τα ποσά των επιδομάτων, μόνο και μόνο επειδή κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους εισέπραξαν το «κοινωνικό μέρισμα» των 500-1000 ευρώ!
Το λάθος
Συγκεκριμένα, ενώ με βάση την ισχύουσα νομοθεσία (παράγραφο 2 του άρθρου 1 του ν. 4254/2014) το «κοινωνικό μέρισμα» δεν πρέπει να υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή κοινωνικών παροχών, η ηλεκτρονική εφαρμογή υπολογισμού του επιδόματος στήριξης τέκνων στο σύστημα TAXISNET, συνυπολογίζει στο οικογενειακό εισόδημα του αιτούντος και το εισπραχθέν κατά τη διάρκεια του 2014 «κοινωνικό μέρισμα».
Η πρακτική αυτή έχει ως συνέπεια χιλιάδες δικαιούχοι του ανώτατου ποσού του επιδόματος στήριξης τέκνων, το οποίο ανέρχεται σε 120 ευρώ το τρίμηνο για κάθε παιδί, να χάνουν το 1/3 ή το 33% του ποσού αυτού, καθώς με τον συνυπολογισμό του «κοινωνικού μερίσματος» στο συνολικό οικογενειακό εισόδημα, ανεβαίνουν σε υψηλότερη κλίμακα οικογενειακού εισοδήματος στην οποία αντιστοιχεί χαμηλότερο ποσό επιδόματος τέκνων, μειωμένο κατά 33%!
Το λάθος
Συγκεκριμένα, ενώ με βάση την ισχύουσα νομοθεσία (παράγραφο 2 του άρθρου 1 του ν. 4254/2014) το «κοινωνικό μέρισμα» δεν πρέπει να υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή κοινωνικών παροχών, η ηλεκτρονική εφαρμογή υπολογισμού του επιδόματος στήριξης τέκνων στο σύστημα TAXISNET, συνυπολογίζει στο οικογενειακό εισόδημα του αιτούντος και το εισπραχθέν κατά τη διάρκεια του 2014 «κοινωνικό μέρισμα».
Η πρακτική αυτή έχει ως συνέπεια χιλιάδες δικαιούχοι του ανώτατου ποσού του επιδόματος στήριξης τέκνων, το οποίο ανέρχεται σε 120 ευρώ το τρίμηνο για κάθε παιδί, να χάνουν το 1/3 ή το 33% του ποσού αυτού, καθώς με τον συνυπολογισμό του «κοινωνικού μερίσματος» στο συνολικό οικογενειακό εισόδημα, ανεβαίνουν σε υψηλότερη κλίμακα οικογενειακού εισοδήματος στην οποία αντιστοιχεί χαμηλότερο ποσό επιδόματος τέκνων, μειωμένο κατά 33%!
Επιδόματα τέλος, μέσω... εγγυημένου εισοδήματος!
Στο μεταξύ, το σχέδιο των δανειστών για την κατάργηση και την ενσωμάτωση μεγάλου αριθμού κοινωνικών και προνοιακών παροχών σε ένα ενιαίο επίδομα που θα ονομάζεται «ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα», και θα καταβάλλεται μόνο σε όσους διαβιούν σε συνθήκες φτώχειας και εξαθλίωσης, επανέρχεται στο προσκήνιο, καθώς εντάσσεται πλέον και επισήμως στην ατζέντα των διαπραγματεύσεων των εκπροσώπων των θεσμών με την κυβέρνηση.
Η ανατροπή
Ουσιαστικά, η αναβίωση του σχεδίου για το «ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα» αποσκοπεί στη ριζική αναμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου για τα προνοιακά και τα κοινωνικά επιδόματα, κατά τέτοιον τρόπο, ώστε να εξοικονομούνται τουλάχιστον 1 δισ. ευρώ ετησίως από τις πιστώσεις του Κρατικού Προϋπολογισμού για κοινωνικές παροχές.
Η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Εργασίας είχε εγκαταλείψει το σχέδιο για το «ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα», το οποίο είχε δρομολογήσει η συγκυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, καθώς είχε δηλώσει ότι δεν επιθυμούσε να δημιουργήσει ένα μοντέλο στήριξης των πολιτών που βρίσκονται σε συνθήκες ακραίας φτώχειας, υποκαθιστώντας άλλα προνοιακά και κοινωνικά επιδόματα με ένα κατώτατο ποσό εγγυημένου εισοδήματος. Στη θέση του σχεδίου αυτού, είχε ξεκινήσει ένα πρόγραμμα «καταπολέμησης της ανθρωπιστικής κρίσης», με δωρεάν επανασύνδεση και παροχή ηλεκτρικού ρεύματος, επιδότηση σίτισης και επίδομα ενοικίου σε πολίτες με πολύ χαμηλά εισοδήματα, το οποίο ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη.
Αλλαγή ρότας
Πηγές από την πλευρά των δανειστών επισημαίνουν ότι το πρόγραμμα αυτό πρέπει να ανασταλεί και στη θέση του να τεθεί σε εφαρμογή το μοντέλο του «ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος».
Στο πλαίσιο αυτό, δεν αποκλείουν την κατάργηση μεγάλου αριθμού προνοιακών και κοινωνικών επιδομάτων που καταβάλλονται σήμερα σε εκατομμύρια πολίτες, όπως για παράδειγμα τα επιδόματα στήριξης τέκνων και τα ειδικά τριτεκνικά και πολυτεκνικά επιδόματα που δίνει ο ΟΓΑ ακόμη και σε οικογενειάρχες με ετήσια εισοδήματα πάνω από 9.000 και μέχρι 45.000 ευρώ, τα φοιτητικά επιδόματα, τα προνοιακά επιδόματα του ΟΓΑ, το ΕΚΑΣ κ.λπ.
Στο μεταξύ, το σχέδιο των δανειστών για την κατάργηση και την ενσωμάτωση μεγάλου αριθμού κοινωνικών και προνοιακών παροχών σε ένα ενιαίο επίδομα που θα ονομάζεται «ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα», και θα καταβάλλεται μόνο σε όσους διαβιούν σε συνθήκες φτώχειας και εξαθλίωσης, επανέρχεται στο προσκήνιο, καθώς εντάσσεται πλέον και επισήμως στην ατζέντα των διαπραγματεύσεων των εκπροσώπων των θεσμών με την κυβέρνηση.
Η ανατροπή
Ουσιαστικά, η αναβίωση του σχεδίου για το «ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα» αποσκοπεί στη ριζική αναμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου για τα προνοιακά και τα κοινωνικά επιδόματα, κατά τέτοιον τρόπο, ώστε να εξοικονομούνται τουλάχιστον 1 δισ. ευρώ ετησίως από τις πιστώσεις του Κρατικού Προϋπολογισμού για κοινωνικές παροχές.
Η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Εργασίας είχε εγκαταλείψει το σχέδιο για το «ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα», το οποίο είχε δρομολογήσει η συγκυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, καθώς είχε δηλώσει ότι δεν επιθυμούσε να δημιουργήσει ένα μοντέλο στήριξης των πολιτών που βρίσκονται σε συνθήκες ακραίας φτώχειας, υποκαθιστώντας άλλα προνοιακά και κοινωνικά επιδόματα με ένα κατώτατο ποσό εγγυημένου εισοδήματος. Στη θέση του σχεδίου αυτού, είχε ξεκινήσει ένα πρόγραμμα «καταπολέμησης της ανθρωπιστικής κρίσης», με δωρεάν επανασύνδεση και παροχή ηλεκτρικού ρεύματος, επιδότηση σίτισης και επίδομα ενοικίου σε πολίτες με πολύ χαμηλά εισοδήματα, το οποίο ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη.
Αλλαγή ρότας
Πηγές από την πλευρά των δανειστών επισημαίνουν ότι το πρόγραμμα αυτό πρέπει να ανασταλεί και στη θέση του να τεθεί σε εφαρμογή το μοντέλο του «ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος».
Στο πλαίσιο αυτό, δεν αποκλείουν την κατάργηση μεγάλου αριθμού προνοιακών και κοινωνικών επιδομάτων που καταβάλλονται σήμερα σε εκατομμύρια πολίτες, όπως για παράδειγμα τα επιδόματα στήριξης τέκνων και τα ειδικά τριτεκνικά και πολυτεκνικά επιδόματα που δίνει ο ΟΓΑ ακόμη και σε οικογενειάρχες με ετήσια εισοδήματα πάνω από 9.000 και μέχρι 45.000 ευρώ, τα φοιτητικά επιδόματα, τα προνοιακά επιδόματα του ΟΓΑ, το ΕΚΑΣ κ.λπ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου