του Κώστα Σαρικά
Tις τέσσερις φρεγάτες ΜΕΚΟ παρέλαβε καινούργιες το Πολεμικό Ναυτικό μέσα σε επτά χρόνια με πρώτη την «ΥΔΡΑ» το 1992 και τελευταία τη «ΣΑΛΑΜΙΣ» το 1997 η οποία αποτελεί και τη νεότερη φρεγάτα που διαθέτει στο οπλοστάσιο του ο Ελληνικός Στόλος.
Μπορεί η απόφαση για τις καινούργιες κορβέτες του Στόλου να τοποθετείται χρονικά πιθανότατα στα μέσα Σεπτεμβρίου και μάλιστα σύμφωνα με πληροφορίες του Newpost να την ανακοινώνει στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, όμως όπως φαίνεται θα έχει προηγηθεί ακόμα και μέσα στον Αύγουστο το deal για τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών MEKO κλάσης «ΥΔΡΑ». Άλλωστε ήδη το ζήτημα των φρεγατών έχει τεθεί ως προτεραιότητα από τους Επιτελείς με το ΓΕΕΘΑ και το ΓΕΝ να έχουν αποφασίσει ότι ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ επείγει και πρέπει να προηγηθεί χρονικά από τη συμφωνία για αγορά καινούργιων κορβετών.
Ο σχετικός φάκελος με όλες τις προτάσεις βρίσκεται ήδη στα χέρια του πρωθυπουργού όπως και ο αντίστοιχος για τις κορβέτες και πλέον είναι θέμα χρόνου το «φώτο φίνις» για τους τρεις «μνηστήρες». Και μπορεί η τελική απόφαση να ανήκει όπως σε όλα τα μεγάλα εξοπλιστικά προγράμματα στην πολιτική ηγεσία και στον Κυριάκο Μητσοτάκη όμως τα κριτήρια που έχει θέσει το Ναυτικό Επιτελείο είναι ξεκάθαρα και δείχνουν όπως έχει ήδη αποκαλύψει το Newpost ότι φαβορί να επικρατήσει στη «ναυμαχία» είναι η κοινοπραξία της Γερμανικής TKMS με την Thales Netherlands. Aκολουθούν οι Αμερικανοί της Lockheed Martin ενώ λιγοστές είναι οι πιθανότητες τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ να αναλάβει η Γαλλική Naval Group η οποία ήδη κατασκευάζει τις Ελληνικές φρεγάτες FDI(Belharra) ενώ διεκδικεί και το πρόγραμμα των κορβετών ύψους 2 δις ευρώ.
Οι τρεις βασικές παράμετροι που όπως φαίνεται καθόρισαν και τη σειρά επιλογής την οποία παρέδωσε το Πολεμικό Ναυτικό στην πολιτική ηγεσία αφορούν τον κατασκευαστή των πλοίων, το ρίσκο με δεδομένη την ηλικία και την κατάσταση των τεσσάρων φρεγατών και φυσικά το κόστος αφού στόχος είναι να εκσυγχρονιστούν τα πλοία με την εξίσωση value for money να έχει θετικό πρόσημο.
Η Γερμανική ΤΚMS ως κατασκευαστής των ΜΕΚΟ έχει σημαντικό πλεονέκτημα ενώ η συνεργασία της με μια από τις κορυφαίες στα ηλεκτρονικά συστήματα εταιρείες την Thales δίνει επιπλέον «πόντους» στην πρόταση. Στα «συν» της Αμερικανικής Lockheed Martin είναι η υψηλή τεχνογνωσία που διαθέτει αλλά και το γεγονός ότι έχει στο παρελθόν εκσυγχρονίσει με επιτυχία φρεγάτες MEKO ενώ οι Γάλλοι της Naval Groupποντάρουν στην άριστη συνεργασία με το Πολεμικό Ναυτικό στο μεγάλο πρόγραμμα κατασκευής των φρεγατών Belharra.
Tις τέσσερις φρεγάτες ΜΕΚΟ παρέλαβε καινούργιες το Πολεμικό Ναυτικό μέσα σε επτά χρόνια με πρώτη την «ΥΔΡΑ» το 1992 και τελευταία τη «ΣΑΛΑΜΙΣ» το 1997 η οποία αποτελεί και τη νεότερη φρεγάτα που διαθέτει στο οπλοστάσιο του ο Ελληνικός Στόλος. Ουσιαστικά δηλαδή πρόκειται για πλοία ηλικίας 23-30 ετών τα οποία έχουν ξεπεράσει κατά πολύ τον χρόνο Εκσυγχρονισμού Μέσης Ζωής. Και μόνο το γεγονός αυτό προβληματίζει ιδιαίτερα το Ναυτικό Επιτελείο καθώς παραμένει ερώτημα η κατάσταση ζωτικών τμημάτων των πλοίων παρά το γεγονός ότι τα πληρώματα και οι τεχνικοί του Πολεμικού Ναυτικού διαχρονικά διατηρούν και συντηρούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τις Μονάδες του Στόλου. Άλλωστε αυτό αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι οι φρεγάτες «S» που ξεπερνούν τα 40 χρόνια ζωής παραμένουν σε ιδιαίτερα ικανοποιητική επιχειρησιακή κατάσταση.
Τέλος στο ζήτημα του κόστους η Γερμανική πρόταση δείχνει να είναι η πλέον συμφέρουσα αφού σύμφωνα με πληροφορίες κυμαίνεται περίπου στα 300 εκ. Αν και όλα θα φανούν όταν αρχίσει ο εκσυγχρονισμός αφού τότε θα εκτιμηθεί με απόλυτη ακρίβεια η κατάσταση των πλοίων. Δεδομένο θεωρείται ότι ο εκσυγχρονισμός θα πραγματοποιηθεί σε Ελληνικά ναυπηγεία όπως ήδη έχουν δεσμευτεί στις προτάσεις τους και οι τρεις «μνηστήρες».
ΠΗΓΗ https://newpost.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου