Ο εκσυγχρονισμός μέσης ζωής (ΕΜΖ) των τεσσάρων φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ είναι αυτή τη στιγμή η απόλυτη προτεραιότητα του Πολεμικού Ναυτικού επισημαίνουν στην «Κ» ανώτατες στρατιωτικές πηγές. Το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού έχει αναθέσει σε μια ομάδα ικανότατων αξιωματικών με μεγάλη εμπειρία στα συγκεκριμένα πλοία να μελετήσουν εξονυχιστικά την τεχνική προσφορά που κατέθεσε η κοινοπραξία Γερμανών και Ολλανδών, ώστε η διαπραγμάτευση να ολοκληρωθεί εντός του καλοκαιριού.
ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΙΩΑΝΝΙΔΗ
ΠΗΓΗ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Στόχος του Ναυτικού Επιτελείου είναι η σύμβαση να υπογραφεί στα τέλη του 2023 ή το αργότερο στις αρχές του επόμενου έτους. Αν και τον τελευταίο λόγο θα έχουν ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας και η κυβέρνηση, το ΓΕΝ θέλει να ολοκληρώσει το ταχύτερο δυνατόν όλες τις διαδικασίες που περνούν από το χέρι του, παραδίδοντας στην πολιτική ηγεσία έναν πλήρη φάκελο, έτοιμο να συμβασιοποιηθεί.
Για να γίνει αυτό, η ομάδα που ανέλαβε τη διαπραγμάτευση με την κοινοπραξία εργάζεται πυρετωδώς από τις αρχές Απριλίου, όταν η Επιτροπή Εξοπλιστικών της Βουλής ενεργοποίησε το πρόγραμμα για τον εκσυγχρονισμό των Φρεγατών κλάσης «ΥΔΡΑ». Οι εντολές της ηγεσίας του Πολεμικού Ναυτικού, η οποία παρακολουθεί στενά το πρόγραμμα, είναι η αξιολόγηση της τεχνικής προσφοράς να συνεχιστεί με αμείωτο ρυθμό και κατά την περίοδο του Αυγούστου ώστε να σταλούν οι παρατηρήσεις της ελληνικής πλευράς και να γίνουν όποιες τροποποιήσεις απαιτούνται. Όταν ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία, η κοινοπραξία TKMS – Thales Nederland θα στείλει την οικονομική προσφορά που αποτελεί το τελευταίο βήμα πριν τη σύνταξη της σχετικής σύμβασης.
Χρονοδιάγραμμα
Εξαιτίας των πιεστικών αναγκών για σύγχρονες και ισχυρές Μονάδες Επιφανείας, το Ναυτικό Επιτελείο θέλει η «ΥΔΡΑ» η πρώτη Φρεγάτα της κλάσης να μπει στη δεξαμενή εντός του 2024 και αν οι εργασίες εκσυγχρονισμού ολοκληρωθούν χωρίς προβλήματα, να αποδοθεί στο Πολεμικό Ναυτικό στα μέσα του 2025, δηλαδή μεταξύ της πρώτης και δεύτερης FDI Belharra. Θα ακολουθήσουν διαδοχικά οι άλλες τρεις, καθεμιά από τις οποίες θα παραμένει στη δεξαμενή για περίπου έναν χρόνο. Οι εκσυγχρονισμένες ΜΕΚΟ θα διαθέτουν, μεταξύ άλλων, νέο ραντάρ και σύστημα μάχης και αντιαεροπορικούς πυραύλους ESSM Block 2.
Το κόστος του εκσυγχρονισμού αναμένεται να προσεγγίζει τα 600 εκατομμύρια ευρώ για τις τέσσερις Φρεγάτες. Γίνεται σαφές ωστόσο, ότι με τις προσθήκες που εξετάζει το Πολεμικό Ναυτικό, η επιχειρησιακή ζωή των πλοίων δεν θα επεκταθεί μόνο για 12 με 15 χρόνια, αλλά θα παραμείνουν στις θάλασσες για πολλά περισσότερα καθώς θα μετατραπούν σε σύγχρονες Μονάδες υψηλών δυνατοτήτων.
Ενίσχυση του Στόλου
Αρμόδιες πηγές τονίζουν ότι τόσο το ΓΕΝ όσο και το ΓΕΕΘΑ εξετάζουν όλες τις διαθέσιμες επιλογές για την ενίσχυση του Στόλου με ρεαλισμό, ψυχραιμία και μοναδικό γνώμονα το συμφέρον του Πολεμικού Ναυτικού. Στο πλαίσιο αυτό, προτεραιότητα δίνεται στον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων ΜΕΚΟ, οι οποίες μαζί με τις τρεις FDI Belharra θα αποτελούν την αιχμή των ναυτικών επιχειρήσεων. Η αναζήτηση αξιόμαχων μεταχειρισμένων πλοίων βρίσκεται πάντα στο «στόχαστρο» του Πολεμικού Ναυτικού, αναφέρουν οι ίδιες πηγές, διευκρινίζοντας όμως ότι προς το παρόν δεν υπάρχει εκπεφρασμένο ενδιαφέρον για άλλο πλοίο.
Αντιθέτως, η εισήγηση του Ναυτικού Επιτελείου για ενεργοποίηση του δικαιώματος προαίρεσης της τέταρτης FDI Belharra παραμένει στη διάθεση της πολιτικής ηγεσίας. Αν και τυπικά η προθεσμία παρήλθε στα τέλη Ιουνίου, το Παρίσι είναι διατεθειμένο να δώσει σιωπηρή παράταση μέχρι η Αθήνα να λάβει τις τελικές της αποφάσεις. Υπενθυμίζεται πάντως, ότι ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να επισκεφθεί τα ναυπηγεία της Λοριάν μαζί με τον Γάλλο πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν.
ΠΗΓΗ defence-point
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου