*Του Κώστα Σαρικά
Στα χέρια των αρμόδιων για τα εξοπλιστικά Στελεχών της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων βρίσκεται πλέον ο φάκελος των Search and Rescue (SAR) AW-139, έπειτα από την απόφαση του Συμβουλίου Αρχηγών Γενικών Επιτελείων να εγκρίνει την πρόταση του Ανώτατου Αεροπορικού Συμβουλίου για αγορά 14 ελικοπτέρων.
Η πρόταση είχε εγκριθεί ομόφωνα στις αρχές Δεκεμβρίου και πλέον αρχίζει η αντίστροφη μέτρηση για τις διαπραγματεύσεις με την κατασκευάστρια εταιρία για να προχωρήσει η προετοιμασία της σχετικής σύμβασης.
Με δεδομένο ότι κατεύθυνση, τόσο του υπουργείου όσο και του ΓΕΕΘΑ, είναι όλες οι συμβάσεις να είναι διακρατικές G to G (goverment to goverment) η ίδια διαδικασία αναμένεται να ακολουθηθεί και στην περίπτωση των ιταλικών ελικοπτέρων AW-139, όπως άλλωστε έγινε στις συμφωνίες με τους Γάλλους για φρεγάτες και μαχητικά, αλλά και με το Ισραήλ για την απόκτηση των πυραύλων Spike NLOS.
Είχε προηγηθεί τον περασμένο Μάιο, η αποστολή από το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας προς τις πρεσβείες της Ιταλίας και της Γαλλίας σχετικό έγγραφο, με το οποίο η Ελληνική πλευρά εξέφραζε το ενδιαφέρον για τα SAR ελικόπτερα AW-139 και H-175. Η Πολεμική Αεροπορία αιτήθηκε έγγραφη απάντηση PA (Price and Availability), ενώ ανάλογη διαδικασία είχε ήδη προηγηθεί για τα αμερικανικά ελικόπτερα Black Hawk μέσω FMS, τα οποία βρίσκονται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος για να καλύψουν τις ανάγκες της Αεροπορίας Στρατού και της Διοίκησης Ειδικού Πολέμου.
Περίπου δύο μήνες μετά, οι Ακόλουθοι Άμυνας των δύο κρατών υπέβαλαν τις προσφορές που ζήτησε η Πολεμική Αεροπορία ενώ ακολούθησαν τον περασμένο Σεπτέμβριο νέες διευκρινιστικές πληροφορίες σε ερωτήματα που έθεσε το ΓΕΑ, πριν πάρει την οριστική του απόφαση για επιλογή του AW-139. H διαδικασία συνεχίστηκε και ολοκληρώθηκε μέσω του Ιταλού Ακόλουθου Άμυνας και της Ιταλικής αντίστοιχης Διεύθυνσης Εξοπλισμών. Ενώ και στην εισήγηση του Ανώτατου Αεροπορικού Συμβουλίου προς το ΣΑΓΕ αναφέρεται ρητά ότι η προμήθεια θα πραγματοποιηθεί μέσω Διακρατικής Συμφωνίας, ώστε να μην τεθούν γραφειοκρατικά ή άλλα εμπόδια στην ολοκλήρωση των διαβουλεύσεων.
Η απόκτηση των 14 ελικοπτέρων Έρευνας-Διάσωσης από την Πολεμική Αεροπορία αποτελεί βασική προτεραιότητα με δεδομένη την παλαιότητα του στόλου των ελικοπτέρων ΑΒ-205 και ΑΒ-205 Α1, αλλά και τα προβλήματα υποστήριξης των Super Puma. Όπως ήδη έχει αναφέρει το Onalert.gr, το κόστος απόκτησης αλλά κυρίως το κόστος χρήσης αποτέλεσαν τους καθοριστικούς παράγοντες, οι οποίοι έγειραν τελικά την «πλάστιγγα» του Αεροπορικού Επιτελείου στην επιλογή του ιταλικού «best seller» AW-139, καθώς έως τώρα περισσότερα από 1140 ελικόπτερα AW-139 έχουν πουληθεί σε 90 χώρες σε κάθε γωνιά της υφηλίου, τα οποία ήδη έχουν ξεπεράσει τις 3,7 εκ ώρες πτήσης. Ενώ σημαντικό κριτήριο αποτέλεσε και η υποστήριξη των ελικοπτέρων από την κατασκευάστρια εταιρεία Leonardo.
Τουλάχιστον 500 AW-139 έχουν ήδη πουληθεί με SAR διαμόρφωση καλύπτοντας το 53% της παγκόσμιας αγοράς και ήδη έχουν ξεπεράσει το 1 εκ ώρες πτήσεις σε SAR και Medevac αποστολές. Τα προαπαιτούμενα, τα οποία είχε θέσει η Πολεμική Αεροπορία, αφορούσαν μια σειρά από τεχνικά χαρακτηριστικά και δυνατότητες των ελικοπτέρων. Θωράκιση τόσο στην καμπίνα όσο και στα καίρια συστήματα του ελικοπτέρου με έμφαση στην αντιβαλλιστική προστασία του Main Gear Box, οπλισμός, σύστημα αυτοπροστασίας με αντίμετρα flares και chaffs, missile warning, συστήματα επικοινωνιών με military χαρακτηριστικά και σύστημα ανταλλαγής δεδομένων Link-16.
Στα επιχειρησιακά κριτήρια, η ακτίνα δράσης του ελικοπτέρου καθορίστηκε minimum στα 180 μίλια με πλήρωμα SAR 4 μελών, ενώ ο χρόνος παραμονής στην περιοχή του συμβάντος ορίστηκε σε τουλάχιστον μισή ώρα με βάση την παγκόσμια εμπειρία σε αποστολές Έρευνας-Διάσωσης. Το βάρος θα πρέπει να είναι minimum 6,8 τόνους και το ελικόπτερο να μπορεί να αναπτύξει μεγάλες ταχύτητες άνω των 145 κόμβων, απαραίτητες σε SAR αποστολές. Το ενδιαφέρον της Πολεμικής Αεροπορίας αφορά συνολικά 14 ελικόπτερα SAR, από τα οποία τα 4 προορίζονται και για αποστολές Combat SAR, κατά συνέπεια πρέπει να διαθέτουν ανάλογη διαμόρφωση και εξοπλισμό.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου