Αεροσκάφος Mirage της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας Πηγή ΓΕΑ
Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΙΔΕΡΗ, Hellas Journal
Όταν η πολεμική αεροπορία αποφάσισε ότι αποσύρονται τα τακτικής αναγνώρισης αεροσκάφη RF-4 Phantom της 348 Μοίρας τον Μάϊο του 2017, πολλοί εκ των αεροπόρων αναζήτησαν την επόμενη ημέρα για την δική τους απογείωση.
Το να κάτσει ένας ιπτάμενος ξανά στο θρανίο ενός Σμήνους Μετεκπαίδευσης κάποιας πτέρυγας μάχης ή πολεμικής μοίρας, αν κι εφόσον γίνει δεκτός, δεν είναι μια εύκολη υπόθεση έλεγαν με νόημα στρατιωτικές πηγές.
Σε τέτοιες περιπτώσεις το να παρακαλέσει κάποιος για την επόμενη μέρα του, εντός της Πολεμικής Αεροπορίας, ήταν μια δεδομένη κατάσταση. Η αγωνία άλλωστε όλων όσοι κάθε μέρα πετούν πάνω από τα νερά του Αρχιπελάγους, ήταν και θα είναι πάντοτε, πόσο θα διαρκέσει το ταξίδι αυτό, φορώντας την πράσινη φόρμα και την anti-G, πριν τοποθετηθούν σε κάποιο άλλο αεροπορικό μετερίζι.
Το να δεχτεί μια πολεμική μοίρα, ιπτάμενο από άλλη που μένει δίχως αεροσκάφη, δεν είναι κι αυτό εύκολο για πολλούς λόγους που δεν είναι γνωστοί στο ευρύ κοινό, παρά μόνο στην αεροπορική οικογένεια.
Αν ανατρέξουμε πιο πίσω από το 2017 και τα RF-4 Phantom, στην πολεμική μοίρα των Mirage 2000-5 δεν ήταν λίγοι εκείνοι που δίχως να το θέλουν αισθάνονταν ότι δεν έκαναν αυτό για το οποίο εισήλθαν στην Σχολή Ικάρων κι ονομάστηκαν ιπτάμενοι.
Από τη μια η αρχική αδιαφορία της τότε ηγεσίας για την μετέπειτα τεχνική υποστήριξη, από την άλλη το ευθύ κτύπημα της δημοσιονομικής κρίσης, ήρθε και καθήλωσε τον υπέρ πολύτιμο στόλο των 24 Mirage 2000-5.
Τότε αρχηγός της Πολεμικής Αεροπορίας, φανατικός των F-16, από τους πρώτους που ξεκίνησαν τις αναχαιτίσεις με τα Block 30 στον ουρανό του Αιγαίου, ύστερα από ερώτηση δημοσιογράφων για την τύχη των καθηλωμένων Mirage της 331 Μοίρας «Θησέας», είχε πει «δεν θέλω να φανταστώ την πολεμική αεροπορία σε κρίση με την Τουρκία, δίχως τα Mirage».
Από τα Mirage στην πολιτική αεροπορία…
Τα χρόνια της δημοσιονομικής κρίσης, ιπτάμενοι και μηχανικοί από την 331 Μοίρα, ζούσαν μια διαρκή αβεβαιότητα. Οι σκέψεις και οι υπολογισμοί ήταν συνεχείς, με πολλούς εξ αυτών να παίρνουν τελικά αποφάσεις που κατ’ ουσία δεν ήθελαν. Τελικά η διάρκεια της καθήλωσης του στόλου των 24 αεροσκαφών ανάγκασε εκείνα τα μυαλά να φορέσουν πολιτικά ρούχα.
Πολλοί ήταν εκείνοι που αναζήτησαν θέσεις εργασίας στον ιδιωτικό τομέα. Νέοι άνθρωποι δεν μπορούσαν να δεχτούν ότι δεν έκαναν τίποτα απ’ όλα όσα είχαν ονειρευτεί λίγο χρόνια νωρίτερα, εισερχόμενοι στις παραγωγικές σχολές.
Στην παρούσα στιγμή που η 331 Μοίρα από «στάχτες» έχει ξανά μαχητικά στον αέρα, λαμβάνει μέρος σε ασκήσεις εντός κι εκτός συνόρων, παραμένει μια μονάδα στρατηγικού ρόλου λόγω των πυραύλων Scalp, ιπτάμενοι και μηχανικοί αισθάνθηκαν την ξαφνική «ψυχρολουσία», όταν άκουσαν ότι τα Mirage 2000-5 τίθενται προς διάθεση.
Και όλα τα παραπάνω γεγονότα που καταγράψαμε για το αίσθημα αβεβαιότητας που είχαν αισθανθεί μέλη της αεροπορικής οικογένειας, έγιναν ξανά συζητήσεις στις πολεμικές μοίρες. Όχι μόνο στην 331 Μοίρα αλλά και στην 330, τους «Κεραυνούς» της Νέας Αγχιάλου.
Την ίδια στιγμή επιτελείς έχουν κληθεί να σβήσουν την φωτιά που άναψε καθώς ουδείς θέλει να ζήσει καταστάσεις παρόμοιες με εκείνες που συνεχίζει να περνά το πολεμικό ναυτικό, όπου οι παραιτήσεις δεν σταματούν.
Αμείλικτοι οι αριθμοί…
Πέραν αυτών πάντως, στρατιωτικές πηγές, επιμένουν σε υπερθετικό βαθμό ότι στα τέλη της δεκαετίας οι αριθμοί του ισοζυγίου δυνάμεων δεν θα μπορεί να ισοσταθμιστεί στο ζύγι.
Η προσθήκη των Rafale F3R, τα έως τώρα 18 F-16 Viper έχουν αλλάξει την λεγόμενη και ζητούμενη αεροπορική ισχύ, αλλά στο κοντινό μέλλον, 2028-2030, η παραβατική γείτων -που προσωρινά έχει κατευνάσει την συμπεριφορά της- θα διαθέτει έναν δικτυοκεντρικό στόλο αποτελούμενο από 270 μαχητικά αεροσκάφη.
Η αποτρεπτική εναέρια δύναμη της Ελλάδας, σίγουρα θα είναι ποιοτική, αλλά με minimum 100 μαχητικά λιγότερα, ειδικά εφόσον περιοριστεί στους τύπους F-16 Viper, Rafale F3R (ακόμη κι αν έχει +6) & F-35 Block 4.
Και εκείνο που θ’ απουσιάζει, επιμένουν στρατιωτικές πηγές, θα είναι τ’ αεροσκάφη που θα κάνουν την «λάντζα» στον ουρανό του Αρχιπελάγους καθώς ο αριθμός των μαχητικών θα είναι μικρότερος, το ίδιο και η συνολική ισχύς.
Η χώρα μας είναι γνωστό ότι επιδίωξε να τοποθετήσει στο τραπέζι των συζητήσεων στην Ινδία το θέμα των Mirage 2000-5. Και επιπλέον συζητήσεις έχουν γίνει σε πολιτικό επίπεδο, εκτός Ελλάδας για τα F-16 Block 30.
Εκείνο όμως που βεβαιώνουν ανώτατες στρατιωτικές πηγές, είναι ότι εφόσον εξελιχθεί το οποιαδήποτε ενδιαφέρον, δεν γίνεται τίποτα από τη μια μέρα στην άλλη.
Μπορεί οι γεωπολιτικές εξελίξεις εφόσον αλλάξουν να φέρουν κι άλλες σημαντικές αλλαγές στην περιοχή που βρίσκεται η χώρα μας κι αυτό να ωθήσει την πολιτική και στρατιωτική ηγεσία σ’ έναν νέο σχεδιασμό ώστε να υπάρχει πάντοτε σημαντική αποτρεπτική δύναμη, αλλά αυτό δεν μπορεί κανείς στην παρούσα στιγμή να το προβλέψει.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου