Γιάννης Νικήτας
Στις ΗΠΑ αναμένεται να βρεθεί πολυμελές κλιμάκιο επιτελών του Στρατού Ξηράς προκειμένου να αξιολογήσει τα πρώτα διαθέσιμα M2A2 Bradley για τον Ελληνικό Στρατό. Η επιτροπή θα αποτελείται και από αξιωματικούς του Τεχνικού Σώματος προκειμένου να ελεγχθεί η τεχνική αρτιοότητα του αμερικανικού υλικού.
Στόχος του Γενικού Επιτελείου Στρατού είναι η απόκτηση τουλάχιστον 200 ΤΟΜΑ M2A2 Bradley προκειμένου να εξοπλιστούν τα Μηχανοκίνητα Τάγματα των Τεθωρακισμένων Ταξιαρχιών. Από πλευράς ΗΠΑ και ειδικότερα διαμέσου του γραφείου Αμυντικής Συνεργασίας της Πρεσβείας των ΗΠΑ (Office of Defense Cooperation – ODC) έχει καταστεί σαφές πως άμεσα διαθέσιμα είναι 62 ΤΟΜΑ της έκδοσης M2A2 Bradley. Εκτιμάται πως επιπλέον 100 αμερικανικά ΤΟΜΑ μπορούν να γίνουν διαθέσιμα σε μεσοπρόθεσμο χρονικό ορίζοντα.
Σημειώνεται πως προγενέστερες εκδόσεις των Αμερικανικών Bradley έχουν αποκλειστεί από πλευράς ΓΕΣ λόγω παλαιότητας και υψηλού κόστους επαναφοράς σε πλήρη λειτουργικότητα. Χαρακτηριστικά επισημαίνεται πως πολλά από τα συστήματα και υποσυστήματα των Αμερικανικών Bradley δεν υποστηρίζονται πλέον με ότι αυτό συνεπάγεται από πλευράς διαθεσιμότητας και τεχνικής υποστήριξης του υλικού. Το ζήτημα βέβαια καθότι παρουσιάζεται ως μια μαγική και φτηνή λύση δεν είναι έτσι καθότι απαιτείται ολοκληρωμένη τεχνική μελέτη προκειμένου να υπολογιστεί το συνολικό κόστος κύκλου ζωής.
Για το θέμα είχαμε αναφερθεί παλαιότερα και συγκεκριμένα στις 11 Μαρτίου 2023 σημειώνοντας πως το Γενικό Επιτελείο Στρατού (ΓΕΣ) έλαβε επίσημη ενημέρωση από το Γραφείο Αμυντικής Συνεργασίας της πρεσβείας των ΗΠΑ αναφορικά με τη δυνητική προοπτική απόκτησης συνολικώς 300 Τεθωρακισμένων Οχημάτων Μάχης (ΤΟΜΑ) M2A2 Bradley από τα αποθέματα του Αμερικανικού Στρατού. Σύμφωνα με την αμερικανική ενημέρωση στο ΓΕΣ τα οχήματα παραχωρούνται στη κατάσταση «as is where is» συνεπώς εκτιμάται πως θα απαιτηθούν επιπρόσθετα κονδύλια για την αξιοποίηση τους.
Το ζήτημα και τότε είχε κολλήσει στο θέμα συνολικό κόστος καθότι τα ΤΟΜΑ παραχωρούνται στη κατάσταση «as is where is» και ως εκ τούτων απαιτούνται αρκετές δεκάδες και μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια προκειμένου να υπολογιστούν όλα τα κόστη. Και ειδικότερα τα κόστη μεταφοράς, εργοστασιακής αξιοποίησης, συντήρησης, πυρομαχικών, λοιπών αναγκών σε μέσα επικοινωνιών και επαναφοράς σε ενεργό υπηρεσία. Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως πρόκειται για οχήματα 30-40 ετών. Xαρακτηρηστικά αναφέρεται η περίπτωση του Στρατού της Κροατίας δεδομένου ότι η Κροατία θα αποκτήσει τελικά 89 μεταχειρισμένα τεθωρακισμένα οχήματα μάχης M2A2 Operation Desert Storm (ODS) Bradley από τις ΗΠΑ με συνολικό κόστος $ 196 εκατομμύρια. Στο ποσό των $ 196 εκατομμυρίων περιλαμβάνονται και $ 51 εκατομμύρια δωρεά των ΗΠΑ προς την Κροατία για την υλοποίηση του προγράμματος (δηλαδή η επιβάρυνση της Κροατίας θα είναι $ 145 εκατομμύρια). Η Κροατία διαπραγματεύεται την απόκτηση των M2A2 ODS Bradley από το 2017, ένα πρόγραμμα το οποίο έχει δεχθεί κριτική για το πολύ υψηλό του κόστος, που είναι και ο κύριος λόγος καθυστέρησης στην υλοποίηση του.
Η έκδοση M2A2 ODS Bradley αναπτύχθηκε το πρώτο μισό της δεκαετίας του 1990, με βάση τα συμπεράσματα από τον Πόλεμο του Κόλπου το 1991. Σε σχέση με τα M2A0, τα M2A2 ODS, ενσωματώνουν αρκετές βελτιώσεις, δηλαδή όσες προέκυψαν από την αναβάθμιση του 1986 (M2A1) και του 1988 (M2A2), συν όσες προβλέφθηκαν για την έκδοση M2A2 ODS. Οι αναβαθμίσεις της έκδοσης M2A1 περιλαμβάνουν την πιστοποίηση της χρήσης των βλημάτων των εκδόσεων TOW-2, μέγιστου βεληνεκούς 3,75 χιλιομέτρων, την ενσωμάτωση ενός νέου συστήματος ΡΒΧ πολέμου (ραδιολογικός, βιολογικός και χημικός) και την εγκατάσταση ενός νέου συστήματος κατάσβεσης πυρκαγιάς. Οι αναβαθμίσεις της έκδοσης M2A2 είναι περισσότερες και πιο εκτεταμένες. Αρχικά αντικαταστάθηκε ο πετρελαιοκινητήρας με τον ισχυρότερο Cummins VTA-903T μέγιστης ισχύος 600 ίππων, ενώ υπήρξαν και εργονομικές αλλαγές στο εσωτερικό του οχήματος, στο τμήμα της αποθήκευσης των πυρομαχικών. Η θωράκιση αυξήθηκε με την τοποθέτηση εσωτερικού προστατευτικού πλέγματος (Spall Liners), εξωτερικής θωράκισης και υποδομής για την εγκατάσταση επιπλέον θωράκισης τύπου ERA (Explosive Reaction Armor).
Οι βελτιώσεις αυτές, παρά το ότι βελτίωσαν σημαντικά τα οχήματα αποδείχθηκαν ανεπαρκή στον Πόλεμο του Ιράκ το 1991. Γι’ αυτό και η έκδοση M2A2 ODS ενσωματώνει εκτεταμένες βελτιώσεις: Εγκατάσταση νέου αποστασιόμετρο λέιζερ ασφαλέστερο για τα μάτια του χειριστή, εγκατάσταση τακτικού συστήματος πλοήγησης με δέκτη GPS (Global Positioning System) και ψηφιακή πυξίδα, εγκατάσταση του υπέρυθρου συστήματος οδήγησης DVE (Driver’s Vision Enhancer), εγκατάσταση του ψηφιακού συστήματος επικοινωνιών και πληροφοριών FBCB2 (Force XXI Battle Command Brigade and Below) και εγκατάσταση ενός συστήματος εντοπισμού επερχόμενου αντιαρματικού βλήματος. Επίσης, έγιναν και εργονομικές βελτιώσεις στο εσωτερικό του οχήματος (νέα καθίσματα, προσθήκη δέκατου καθίσματος, σημείο θέρμανσης μερίδας τροφής, ηλεκτρικό σύστημα ελέγχου της θύρας επιβίβασης και αποβίβασης και εξωτερικά σημεία ανάρτησης ατομικών ειδών).
ΠΗΓΗ https://defencereview.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου