Κυριακή 25 Αυγούστου 2024

Η υποβρύχια απειλή της Τουρκίας, οι ΜΕΚΟ, τα ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ και η συνεχής αναβλητικότητα στο Πολεμικό Ναυτικό


Την ένταξη στον τουρκικό στόλο 6 «αόρατων» υποβρυχίων κλάσης PIRI REIS ανακοίνωσε πανηγυρικά ο Ερντογάν, που έκανε λόγο για την εφαρμογή στην πράξη του δόγματος της «Γαλάζιας Πατρίδας». Εν τω μεταξύ, στο Πολεμικό Ναυτικό το πρόγραμμα αναβάθμισης των ΜΕΚΟ πάει προς νέα αναβολή, ο εκσυγχρονισμός των υποβρυχίων ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ αργεί πολύ ακόμα και η αντικατάσταση των υπέργηρων υποβρυχίων πάει για αρκετά χρόνια μετά.

Του Χρήστου Μαζανίτη

Μέσα σε ένα πανηγυρικό κλίμα, ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν καλωσόρισε στον ναύσταθμο του Ακσάζ, απέναντι από την Ρόδο, την ένταξη στον τουρκικό στόλο του πρώτου υποβρυχίου PIRI REIS, Type 214.

Το PIRI REIS είναι το ένα από τα 6 υποβρύχια τύπου γερμανικής κατασκευής, που το Πολεμικό μας Ναυτικό απέκτησε πρώτο πριν από 11 χρόνια, κλάσης «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ».

«Με την υλοποίηση όλων αυτών των έργων, οι ναυτικές μας δυνάμεις θα αποκτήσουν πολύ ανώτερες δυνατότητες και θα υπερασπιστούν αποτελεσματικά τα δικαιώματά μας στη Γαλάζια Πατρίδα» δήλωσε ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.

Όπως είπε ο Τούρκος πρόεδρος, «γνωρίζουμε ότι για να ζήσουμε ειρηνικά στα εδάφη μας, πρέπει να έχουμε ένα αποτελεσματικό ναυτικό στη Γαλάζια Πατρίδα μας. Από το 2002, προσπαθούμε να ενισχύσουμε τις τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις σε κάθε τομέα με το σύνθημα “Ισχυρή Τουρκία – Ισχυρός Στρατός”» και κατέληξε λέγοντας:

«Είμαστε μια χώρα που περιβάλλεται από τρεις πλευρές από θάλασσες και τα μάτια όλου του κόσμου είναι στραμμένα πάνω μας. Βρισκόμαστε στο επίκεντρο μιας γεωγραφίας που υπήρξε επί αιώνες θέατρο παγκόσμιων συγκρούσεων».

Ωστόσο, όπως ανακοίνωσε ο ίδιος ο Ερντογάν εκτός από τα 6 σύγχρονα υποβρύχια η Τουρκία βρίσκεται στο στάδιο εξέλιξης του δικού της εγχώριας κατασκευής υποβρυχίου, κλάσης MILDEM, τα οποία μαζί με τα άλλα εγχώριας ανάπτυξης οπλικά συστήματα θα μπορέσουν να υπερασπιστούν την Γαλάζια Πατρίδα, όπως επαναλάμβανε στην ομιλία του χαρακτηριστικά.

«Αυτή τη στιγμή είμαστε από τις λίγες χώρες που μπορούν να σχεδιάσουν, να κατασκευάσουν και να συντηρήσουν τα δικά τους πολεμικά πλοία. Δεν είμαστε ικανοποιημένοι με αυτό, ελπίζουμε να ξεκινήσουμε το 138χρονο όνειρό μας να κατασκευάσουμε το δικό μας υποβρύχιο με το έργο MİLDEM. Θα είμαστε από τις κορυφαίες χώρες στον κόσμο που μπορούν να κατασκευάσουν τα δικά τους υποβρύχια. Το έργο μας για το έργο MİLDEM προχωρά με τον δικό του τρόπο», ανέφερε.

Το PIRI REIS θα χρησιμοποιήσει τους τουρκικής κατασκευής κατευθυνόμενους πυραύλους, ATMACA και GEZGİN, καθώς και την εγχώριας ανάπτυξης τορπίλη AKYA.

Υπενθυμίζεται ότι το ανυπόστατο και αλυτρωτικό δόγμα της «Γαλάζιας Πατρίδας» με τις νέο-οθωμανικές επιδιώξεις, που αμφισβητεί ευθέως την εθνική κυριαρχία της Ελλάδας σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο, πλέον αποτελεί μέρος της διδακτέας ύλης στα τουρκικά σχολεία.

Αυτά συμβαίνουν ενώ σε λίγες ημέρες θα πραγματοποιηθεί συνάντηση Γεραπετρίτη – Φιντάν, η οποία θεωρείται και προπαρασκευαστική της προγραμματισμένης συνάντησης Μητσοτάκη – Ερντογάν στις 25 Σεπτεμβρίου στην Νέα Υόρκη, στο περιθώριο της συνόδου κορυφής του ΟΗΕ.

Τι περιμένει η Ελλάδα;

Αναπάντητα ερωτήματα, ωστόσο, προκύπτουν από τη στάση που κρατά η Ελλάδα και ειδικότερα το Πολεμικό Ναυτικό. Ο στόλος είναι γηρασμένος, καράβια και υποβρύχια χρήζουν εκσυγχρονισμού… χθες, ενώ άλλα πλοία έπρεπε να έχουν αντικατασταθεί εδώ και 10 χρόνια. Κι αν εξαιρέσουμε τις περιπτώσεις ναυπήγησης των τριών φρεγατών FDI – Belharra, όπου κι εκεί έχουν γίνει λάθη και τα πλοία έρχονται με ελλείψεις, για τι οποίες πρέπει να γίνουν νέες δαπάνες εξοπλισμού τους αν δεν θέλουμε να καταλήξουν ως οι πιο πανάκριβοι ύφαλοι στη ναυτική ιστορία, κατά τα άλλα γίνονται αναλύσεις, προκρίνονται λύσεις, και όλα ανατρέπονται και τελικά τίποτα δε γίνεται.

Κι αν η οικονομική κρίση αποτελεί την εύκολη δικαιολογία, η Πολεμική Αεροπορία θα έπρεπε να αποτελεί το παράδειγμα προς μίμηση στο Ναυτικό. Οι ηγεσίες της Πολεμικής Αεροπορίας άδραξαν κάθε ευκαιρίας που εμφανιζόταν τα τελευταία χρόνια αξιοποιώντας τις υπέρ το δεόν, έχοντας προχωρήσει σε ολική ανανέωση του στόλου, που αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί στο 2030.

Στο ΠΝ, αντίθετα ορισμένοι «κοιτούν τον γάιδαρο στα δόντια» όπως είπε και ο Πρωθυπουργός, με τα προτεινόμενα πλοία LCS που παραχωρούνται από τις ΗΠΑ να κρίνονται ακατάλληλα, και παράλληλα συνεχίζουν να πλέουν στο Αιγαίο οι φρεγάτες “S” που φτάνουν τον μισό αιώνα ζωής. Για να μην αναφερθούμε στα θηριώδη Ticonderoga που παραχωρούνταν από τις ΗΠΑ αλλά δεν έκαναν για ορισμένους επειδή ήθελαν πολύ κόσμο…

Οι κορβέτες έχουν γίνει σήριαλ, με πολλές επαναλήψεις, με ορισμένους κύκλους να εμφανίζονται ορκισμένοι εχθροί της ναυπήγησης πλοίων στην Ελευσίνα, όπως γινόταν κάποτε, και ταυτόχρονα να βαφτίζονται χρεωκοπημένα καρνάγια ως ναυπηγεία που μπορούν να χτίσουν ακόμη και… αεροπλανοφόρα.

Το πρόγραμμα αναβάθμισης των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ, κλάσης ΥΔΡΑ βρίσκεται στον «αέρα». Τα 500 εκατ. που είχαν προϋπολογιστεί πριν από χρόνια, με τις συνεχείς αναβολές έφτασαν να μην αρκούν και να απαιτούνται πλέον 800 εκατ.

Κι όσο καθυστερούν ο λογαριασμός ανεβαίνει.

Παράλληλα, ο αέρα ανανέωσης που φαινόταν να πνέει μέχρι πρότινος ακόμη και στο θέμα των υποβρυχίων μάλλον βουλιάζει μαζί με τα σχέδια και τις ιδέες που αναλύονται σε συσκέψεις και το ένα ανατρέπει το άλλο.

Σε θεωρητικό επίπεδο, υπάρχει η βούληση ανάπτυξης και ναυπήγησης ακόμη και μη επανδρωμένων ναυπηγείων. Όμως, αυτή τη στιγμή ο χρόνος πιέζει για τον εκσυγχρονισμό μέσης ζωής των 4 υποβρυχίων κλάσης ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ και την αντικατάσταση των 6 υπέργηρων υποβρυχίων κλάσης «ΓΛΑΥΚΟΣ», που ξεπερνούν τα 50 χρόνια ζωής.

Το Ναυτικό μελετά διάφορα σχέδια για την αναβάθμιση των 4 type 214, ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ, ΠΙΠΙΝΟΣ, ΜΑΤΡΩΖΟΣ, ΚΑΤΣΩΝΗΣ, με κόστος το οποίο φτάνει το 1 δισ., με τα ηλεκτρονικά του συστήματα αλλά και το τακτικό σύστημα να βρίσκονται στο επίκεντρο.

Για το αναβαθμισμένο ΩΚΕΑΝΟΣ, η απόφαση είναι να μην προχωρήσουν σε περαιτέρω εκσυγχρονισμό του, αφού θεωρείται ότι βρίσκεται σε πορεία δύσης της επιχειρησιακής του ζωής.

Μερική αναβάθμιση, κυρίως με τον εφοδιασμό νέων σόναρ και κάποιων άλλων ηλεκτρονικών, φαίνεται ότι θα πάρουν και τα 2 κλάσης ΓΛΑΥΚΟΣ, ενώ τα υπόλοιπα της κλάσης ΠΟΣΕΙΔΩΝ, θα οδεύουν προς την αντικατάστασή τους.

Ειδικότερα, το σχέδιο για τον εκσυγχρονισμό των U214 υπολογίζεται να έχει ωριμάσει και να μπει σε τροχιά υλοποίησης τα επόμενα 2 χρόνια, με τα υποβρύχια να έχουν πλήρως αναβαθμιστεί ως το 2031. Όμως οι πληροφορίες που φθάνουν στα δημοσιογραφικά γραφεία κάθε άλλο παρά αισιοδοξία εμπνέουν.

Και μπορεί πρόσφατα ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας να επεσήμανε την αδήριτη ανάγκη αντικατάστασης των 6 υποβρυχίων, με τα 5 από αυτά να επείγουν περισσότερο, οι συσκέψεις δίνουν και παίρνουν χωρίς να υπάρχει στο βάθος του τούνελ φως.

Πρόσφατα, γράφαμε στο enikos.gr γι’ αυτή την πίεση από τον υπουργό να προχωρήσουν κάποια πράγματα. Το δυνητικό κόστος των 5 νέων υποβρυχίων υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσει τα 4 δισ. Αν και είναι πολύ νωρίς να αναφερθούν ποιες προτάσεις προκρίνονται από τις διαθέσιμες που υπάρχουν παγκοσμίως, οι πληροφορίες του enikos.gr αναφέρουν ότι εξετάζεται σοβαρά το ενδεχόμενο απόκτησης 2 διαφορετικών κλάσεων. Η μία να έχει εκτόπισμα έως 1.000 και η δεύτερη 2.000 τόνους.

Ουσιαστικά τα «μικρότερα» θα μπορούν να φέρουν σε πέρας με περισσότερα πλεονεκτήματα τις επιχειρήσεις στο Αιγαίο ενώ τα μεγάλα θα κάνουν τη διαφορά στην Μεσόγειο. Με μήκος περίπου στα 70 μέτρα τα «μεγαλύτερα κατά 5 μέτρα» έχουν εκτόπισμα 300 τόνους επιπλέον των ελληνικών U214, με αυξημένες επιχειρησιακές δυνατότητες κατά 10 μέρες (60 μέρες σύνολο) και πλήρωμα που δεν ξεπερνά τα 25 – 30 άτομα.

Η προεργασία που υποτίθεται ότι πρέπει να γίνεται για τα νέα υποβρύχια υπολογίζεται να έχει ολοκληρωθεί ως το τέλος του 2026 και το 2031 το ΠΝ να παραλαμβάνει το πρώτο του ολοκαίνουριο πλοίο. Ο σχεδιασμός προκρίνει όλα τα υποβρύχια να ναυπηγηθούν στην Ελλάδα εξ ολοκλήρου.

Όμως, κάτι φρενάρει και αυτό το πρόγραμμα…

Κι έπονται κι άλλα πλοία που χρήζουν αντικατάστασης, όπως οι πυραυλάκατοι «Combattante II» που επίσης υπηρετούν 21 χρόνια.

Μέσα σε όλα αυτά επανέρχονται πληροφορίες και μάλιστα πιεστικά, σύμφωνα με τις οποίες κάποιοι προκρίνουν τη δημιουργία ενός μικρότερου ναυτικού, με άμεση απόσυρση πλοίων και την διάθεση στο νερό λιγότερων μονάδων, οι οποίες όμως – όπως λένε – θα είναι πιο ικανές σε συνολική ισχύ πυρός.

Στρατιωτικοί κύκλοι, σχολιάζουν στο enikos.gr αυτού του είδους τις πληροφορίες ως «επικίνδυνους ατραπούς, στους οποίους υπεισέρχεται το… μικρό – όπως σχεδιάζεται – Πολεμικό Ναυτικό».

ΠΗΓΗ https://www.enikos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου