Η Τουρκία προχωρά με πυρετώδεις ρυθμούς την εξέλιξη του εγχώριας ανάπτυξης μαχητικού αεροσκάφους ΚΑΑΝ ανακοινώνοντας ότι θα προχωρήσει στην κατασκευή 6 πρωτοτύπων. Παράλληλα, αξιωματούχοι κάνουν όνειρα για την κατασκευή μαχητικού 6ης γενιάς. Στην Ελλάδα, η κυβέρνηση αποφάσισε να μην προχωρήσει στην αγορά επιπλέον 6 Rafale.
Του Χρήστου Μαζανίτη
Με τίτλο «Θα κατασκευαστούν συνολικά 6 πρωτότυπα για το KAAN» δημοσιεύεται στην τουρκική – εξειδικευμένη ιστοσελίδα αεροπορικών και αμυντικών θεμάτων tolgaozbek λεπτομέρειες για την εξέλιξη του εγχώριας κατασκευής μαχητικού TF-X, όπως ήταν ο αρχικός του κωδικό, ή ΚΑΑΝ, όπως το βάπτισε ο Ερντογάν.
Όπως αναφέρεται στο ρεπορτάζ, οι δοκιμές του εθνικού μαχητικού αεροσκάφους (MMU) KAAN θα συνεχιστούν με 6 πρωτότυπα. Ο Καθηγητής Δρ Haluk Görgün, Πρόεδρος της τουρκικής Αμυντικής Βιομηχανίας, απαντώντας στις ερωτήσεις του αρχισυντάκτη της εφημερίδας Milliyet, Özay Şendir, επέστησε επίσης την προσοχή στην ανάγκη να ξεκινήσουν από τώρα οι εργασίες για τα μαχητικά αεροσκάφη 6ης γενιάς.
«Στην πραγματικότητα εμείς θέλαμε να αυξήσουμε τον αριθμό των πρωτότυπων προκειμένου να επιταχύνουμε τη διαδικασία. Να σας το πω από την αρχή, θα φτιάξουμε 6 KAAN. Θα υπάρξουν δοκιμαστικά KAAN, ώστε να μπορούμε να διεξάγουμε διαφορετικές δοκιμές ταυτόχρονα. Οτιδήποτε και αν αναπτύξουμε, οι εμπειρίες μας από το παρελθόν είναι πολύ πολύτιμες. Πάντοτε στην ατζέντα μας είναι το πως μπορούν να προστεθούν νέες λειτουργίες και το πως μπορούμε να το κάνουμε ταχύτερα και οικονομικότερα».
«Δουλεύουμε πολύ αρμονικά και μαζί με το στρατό μας»
«Ένα από τα σημαντικά πλεονεκτήματά μας είναι ο ηρωικός στρατός μας στο πεδίο, οι χρήστες μας. Με αυτούς δουλεύουμε πολύ αρμονικά και μαζί. Οπωσδήποτε μαζί δουλεύουμε και συγκεντρώνουμε με τη δύναμη της μηχανικής τα συστήματα που έχουν ανάγκη. Στη συνέχεια δεχόμαστε τα σχόλιά τους. Και ολοκληρώνουμε με γρήγορους ρυθμούς τον σχεδιασμό και συνεχίζουμε» αναφέρει ο Τούρκος επικεφαλής της Αμυντικής Βιομηχανίας.
Ο Σεντίρ εμφανίζεται ιδιαίτερα αισιόδοξος για το μέλλον του προγράμματος, παρά το γεγονός ότι στην ουσία το μαχητικό πετάει με «δανεικούς» κινητήρες από F-16 ενώ ακόμη και στους υπόλοιπους τομείς, όπως των ηλεκτρονικών και της αυτοπροστασίας, έχει πολύ δρόμο μπροστά του. «Εμείς πραγματοποιήσαμε τις πρώτες μας πτήσεις με το KAAN. Η πρώτη πτήση είχε γίνει τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους. Στη συνέχεια πραγματοποιήθηκε η δεύτερη πτήση. Κατόπιν αυτών των πτήσεων, με την εξουσιοδότηση που λάβαμε από το Εκτελεστικό Συμβούλιο Αμυντικής Βιομηχανίας προκειμένου να πραγματοποιήσουμε άμεσα και άλλες δοκιμαστικές πτήσεις, ξεκινήσαμε κατευθείαν το πρόγραμμα παράγοντας έξι από αυτά στην TAI (τουρκική αεροπορική βιομηχανία) για να πραγματοποιήσουμε γρήγορα τις δοκιμές» λέει.
Σε ότι αφορά τον χρόνο παράδοσης, εκτιμά ότι το 2028 θα μπορεί να βγει το πρώτο μαχητικό στην παραγωγή. «Οι διαδικασίες παραγωγής συνεχίζονται. Εκτιμώ ότι θα περάσουμε ταχύτερα και οικονομικότερα στις διαδικασίες που προηγουμένως γίνονταν για διάφορα προϊόντα διεθνούς κατασκευής ή πλατφόρμες. Επομένως, όταν Θεού θέλοντος παραδώσουμε τα πρώτα προϊόντα προς το τέλος του 2028 θα έχουμε έναν λογαριασμό. Ποιο θα είναι το συνολικό κόστος; Ποιο θα είναι το κόστος ενός αεροσκάφους; Πόσα από αυτά θα παράγουμε και θα πουλήσουμε; Σε ποιον θα εξάγουμε; Με ποιον μπορούμε να συνεργαστούμε στα αεροσκάφη επόμενης γενιάς που θα αναπτύξουμε από κοινού; Αυτές οι διαδικασίες βρίσκονται σε εξέλιξη».
«Το concept του αεροσκάφους 6ης γενιάς πρέπει να ξεκινήσει τώρα»
Αν και το ΚΑΑΝ δεν είναι μαχητικό 5ης αλλά 4+ γενιάς, ο Τούρκος αξιωματούχος δηλώνει ότι θα πρέπει να προχωρήσουν την έρευνα για την παραγωγή μαχητικού 6ης γενιάς. «Μιας και αναπτύσσουμε αυτά, θα πρέπει να ξεκινήσουμε από τώρα το concept του αεροσκάφους 6ης γενιάς. Από τη μία πλευρά, ποια είναι τα υλικά που πρέπει να αναπτυχθούν κατά τη διάρκεια αυτών των αμοιβαίων δοκιμών για το concept των επανδρωμένων αεροσκαφών, των μη επανδρωμένων μαχητικών αεροσκαφών και άλλων μη επανδρωμένων πλατφορμών; Ποιο θα είναι το λογισμικό; Ποιοι θα είναι οι αλγόριθμοι; Αυτά πρέπει να τα κάνουμε εξετάζοντας τα όλα μαζί. Μαζί με τα 6 πρωτότυπα, Θεού θέλοντος, θα συνεχίσουμε τη μαζική παραγωγή».
Τέλος τα 6 Rafale από την Πολεμική Αεροπορία
Στην Αθήνα, μετά τις πρόσφατες δηλώσεις του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, μπαίνει τέλος στις εισηγήσεις του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας (ΓΕΑ) για την αγορά επιπλέον 6 νέων Rafale και μάλιστα στην έκδοση F4. Η Ελλάδα αυτή τη στιγμή διαθέτει την έκδοση F3R.
Ωστόσο, αυτή η εξέλιξη βάζει φρένο στην Νέα Δομή Δυνάμεων, που εξήγγειλε το ΓΕΕΘΑ και ανακοίνωσε από τη Βουλή ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, για τη δημιουργία Στόλου 200 μαχητικών 4,5 και 5ης γενιάς.
Πλέον, δεδομένου ότι έχει υπάρξει η απόφαση να αποσυρθούν τα F-16 Block 30, τα Mirage 2000-5 Mk2 καθώς και τα Phantom F-4, το 2030, με την έλευση των πρώτων 6 F-35, η Πολεμική Αεροπορία θα μετρά μόλις 150 μαχητικά, έχοντας διαθέσιμα τα 105 – όσα αντιστοιχούν στο 70%.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου