Του Λεωνίδα Κουμάκη, μέλος του ΙΗΑ
Πέρασαν κιόλας δώδεκα χρόνια από το πρώτο άρθρο της σειράς «Αγοράζουμε Ελληνικά!» που αναρτήθηκε στις 8 Μαρτίου 2010 με μια ρομαντική αίσθηση «ακτιβισμού» και τίτλο «Προτιμάτε με επιμονή προϊόντα που παράγονται στην Ελλάδα: Η πιο απλή και πρακτική λύση στα οικονομικά προβλήματα της χώρας μας!».
Η ίδια ακριβώς απλή και πρακτική λύση για τα οικονομικά προβλήματα της χώρας μας παραμένει και σήμερα. Μια απλή ματιά στο ετήσιο έλλειμμα του εμπορικού μας ισοζυγίου επιβεβαιώνει του λόγου το αληθές:
Έτος | Εισαγωγές* | Εξαγωγές* | Έλλειμμα* |
2019 | 55.521,0 | 33.800,7 | – 21.720,3 |
2020 | 48.953,8 | 30.800,2 | -18.153,6 |
2021 | 64.190,2 | 38.894,6 | -24.295,6 |
Το ετήσιο έλλειμμα του εμπορικού μας ισοζυγίου (διαφορά εισαγωγών και εξαγωγών της χώρας μας) το έτος 2008 που μαύρισαν τα σύννεφα της οικονομικής καταιγίδας πάνω από την Ελλάδα, ήταν 43,56 δις Ευρώ (εισαγωγές 64,88 δις Ευρώ μείον εξαγωγές 21,32 δις Ευρώ).
Μπορεί η οικονομική κρίση και στην συνέχεια ο κορονοϊός να περιόρισαν αναγκαστικά το ετήσιο έλλειμμα του εμπορικού μας ισοζυγίου τα τελευταία χρόνια, αλλά τα 18 έως 24 δις Ευρώ τον χρόνο έλλειμμα της τελευταίας τριετίας υπονομεύει αργά αλλά σταθερά τα θεμέλια της Ελληνικής οικονομίας.
Η διέξοδος υπάρχει και είναι γνωστή: Καθημερινή προσπάθεια αλλαγής των καταναλωτικών μας συνηθειών με την επιμονή στην αγορά προϊόντων που έχουν μια από τις παρακάτω ενδείξεις: «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΡΟΙΟΝ», «ΠΑΡΑΓΕΤΑΙ στην ΕΛΛΑΔΑ», «ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ».
Η Ελλάδα βέβαια δεν παράγει ακόμα αυτοκίνητα ή πολλές πρώτες ύλες της ελληνικής βιομηχανίας και συνεπώς έχει την απόλυτη ανάγκη μεγάλων εισαγωγών. Διαθέτει όμως τρόφιμα, ποτά και πληθώρα καταναλωτικών προϊόντων καθημερινής χρήσης που μπορούν όχι μόνο να ικανοποιήσουν πλήρως τις ανάγκες της Ελληνικής αγοράς, αλλά και να πετύχουν αξιοσημείωτες εξαγωγικές επιδόσεις.
Η άγνοια, η ξενομανία και η αδιαφορία ενός σημαντικού τμήματος του καταναλωτικού κοινού, οδηγεί πανάκριβα, εισαγόμενα προϊόντα σε προνομιακή θέση με την καθημερινή διαφημιστική «πλύση εγκεφάλου» και την «ενοικίαση» προνομιακών ραφιών σε όλες τις αλυσίδες λιανικής της χώρας μας.
Πάρτε παράδειγμα την γιγαντιαία πολυεθνική Procter & Gamble. Εμφανίστηκε στην Ελλάδα το έτος 1960 σε ένα μικρό γραφείο στο κέντρο της Αθήνας με 3 εμπορικά σήματα και σήμερα κάνει καθημερινή, διαφημιστική «πλύση εγκεφάλου» για δύο περίπου δεκάδες εισαγόμενα εμπορικά σήματα που διαθέτει στην Ελλάδα. Είναι χαρακτηριστικό ότι μέσα στο έτος 2021, μόνο σε τουρκοσειρές της ελληνικής τηλεόρασης (σε ΣΚΑΙ και ΣΤΑΡ) διέθεσε από τις τσέπες των πελατών της, την αξία χιλίων εκατόν εβδομήντα έξη (1.176) διαφημιστικών μηνυμάτων για τα διάφορα προϊόντα της (ο ΑΝΤ1 το έτος 2021 δεν μετέδωσε τουρκοσειρά, το επιχείρησε το 2022 και έπαθε πανωλεθρία).
Γιατί λοιπόν να χρυσοπληρώνουμε τα διάφορα εισαγόμενα, καταναλωτικά προϊόντα γιγαντιαίων πολυεθνικών που κατακλύζουν την ελληνική αγορά όταν υπάρχουν αντίστοιχα, ελληνικής παραγωγής, εξαιρετικής ποιότητας προϊόντα που είναι και φθηνότερα; Μήπως επειδή βαριόμαστε να τα ψάξουμε κάπου στα κάτω ράφια των αλυσίδων λιανικής μια και τα πάνω είναι συνήθως νοικιασμένα από τις μεγάλες πολυεθνικές για τα πανάκριβα, εισαγόμενα προϊόντα τους; Ή μήπως επειδή τα ελληνικά προϊόντα δεν μας κάνουν την ίδια ή και καθόλου «πλύση εγκεφάλου» από την τηλεόραση;
Γιατί σαν καταναλωτές δεν διαθέτουμε καταναλωτική συνείδηση και κάνουμε ουρές για να αγοράσουμε τα πολυδιαφημισμένα προϊόντα δέκα μεγάλων πολυεθνικών που ξεπερνούν κάθε χρόνο σε τζίρο τα πολλές εκατοντάδες δις δολάρια σε ολόκληρο τον κόσμο;
Αφού διαθέτουμε Ελληνική παραγωγή σε χιλιάδες προϊόντα (μοναδικά διαμάντια τροφίμων, φρούτων, ξηρών καρπών, πληθώρα ποτών, γούνες, ενδύματα, παπούτσια, απορρυπαντικά ρούχων, καθαριστικά, σαπούνια, βότανα, φάρμακα και χιλιάδες άλλα), γιατί πληρώνουμε αντίστοιχα, εισαγόμενα και πανάκριβα προϊόντα;
Γιατί να χρυσοπληρωνουμε δεκάδες εισαγόμενες σοκολάτες μεγάλων πολυεθνικών και δεν επιλέγουμε μια σοκολάτα ΙΟΝ ή μια ΟΣΚΑΡ που φέρουν στην συσκευασία τους την μαγική ένδειξη «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΡΟΙΟΝ»;
Γιατί δείχνουμε ξενομανία αγοράζοντας για επίδειξη δεκάδες μάρκες εισαγόμενων τσιγάρων λες και δεν έχουμε στην Καλαμάτα μια 100% Ελληνική καπνοβιομηχανία που απασχολεί και πολλές εκατοντάδες εξαιρετικά αμειβόμενους εργαζόμενους;
Γιατί αγοράζουμε πανάκριβα «Perrier» και «San Pelegrino» προσπερνώντας τα δεκάδες, φθηνότερα, πολυβραβευμενα και πολύτιμα φυσικά μεταλλικά νερά της ανόθευτης Ελληνικής φύσης;
Γιατί αγοράζουμε από τα περίπτερα τις εισαγόμενες, πανάκριβες τσίχλες γιγαντιαίων πολυεθνικών και δεν επιλέγουμε με επιμονή την αυθεντική, υπέρ-τροφή της Μαστίχας Χίου που κυνηγάει ολόκληρος ο πλανήτης;
Μήπως δεν είναι η παραγωγή ελληνικών προϊόντων το θεμέλιο της ελληνικής οικονομίας προσφέροντας απλόχερα ανάπτυξη, φόρους, απασχόληση, ασφαλιστικές εισφορές, επενδύσεις, εξαγωγές και τόσα άλλα;
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ : Το αυξημένο τουριστικό ρεύμα που δέχεται η Ελλάδα από ολόκληρο τον κόσμο, προσφέρει μια μοναδική ευκαιρία γνωριμίας και προβολής των πολύτιμων, ποιοτικών προϊόντων της ελληνικής παραγωγής.
Αρκεί και όλοι οι επαγγελματίες του κλάδου να επιδεικνύουν τον απαραίτητο επαγγελματισμό αποφεύγοντας συστηματικά την παραπλάνηση των ξένων επισκεπτών. Το να επιχειρείται η προσφορά «Κρητικού πρωινού» με Lipton, Lurpak και βαζάκια μελιού ή μαρμελάδας από Γερμανία και Κίνα, αποτελεί προσβολή όχι μόνο των ξένων επισκεπτών αλλά και δραματική υποβάθμιση της τεράστιας διατροφικής αξίας που έχει ένα αυθεντικό Κρητικό πρωινό.
Μπορούν όλα τα παραπάνω να προσφέρονται σαν «Διεθνές πρωϊνό» σε ανταγωνιστική τιμή και να υπάρχει ξεχωριστά ένα πολύ ακριβότερο αλλά αυθεντικό Κρητικό πρωινό. Φυσικά, τα ίδια ισχύουν για κάθε ηπειρωτική ή νησιωτικη γωνιά της Ελλάδος που σίγουρα διαθέτει ανεκτίμητα, σπάνια και πολύτιμα «διαμάντια» τροφίμων, ποτών, χειροποίητων αριστουργημάτων κάθε κατηγορίας και πολλών άλλων γεωργικών και βιομηχανικών προϊόντων.
Η Ελλάδα έχει την δυνατότητα να απογειώσει την εθνική της οικονομία εάν:
(1) οι μισοί μόνο Έλληνες αποκτήσουμε καταναλωτική συνείδηση επιλέγοντας για τις καθημερινές, καταναλωτικές μας ανάγκες αποκλειστικά και μόνο προϊόντα που έχουν στην συσκευασία τους μια από τις ενδείξεις «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΡΟΙΟΝ», «ΠΑΡΑΓΕΤΑΙ στην ΕΛΛΑΔΑ» ή «ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ».
(2) οι επαγγελματίες του τουρισμού αποφασίσουν να προσφέρουν ξεχωριστά και πιο ακριβά τα παραδοσιακά ελληνικά προϊόντα, διαχωρίζοντας εμφατικά τα μαζικά εισαγόμενα προϊόντα για τις ανάγκες της μεγάλης τουριστικής αγοράς, από τα αυθεντικά και ποιοτικά ελληνικά προϊόντα!
Η λύση είναι τόσο απλή – αρκεί να έχουμε την θέληση να την εφαρμόσουμε!
__________________________________________________________________________
Σημειώσεις
[1]Βιγλάτορας: Παρακολουθούσε συνεχώς τα πειρατικά καράβια.
[2]Ηλιάτορας: Σύμβολο ζωής, πηγή ενέργειας και δημιουργίας.
INTERNATIONAL HELLENIC ASSOCIATION
ΠΗΓΗ professors-phds
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου