Παρασκευή 9 Σεπτεμβρίου 2022

Ιράν: Μια ενδεχόμενη αγορά 30 ρωσικών μαχητικών Su-35 θα είναι η μεγαλύτερη εδώ και 30 χρόνια για τη χώρα

 

Του Paul Iddon

Η Πολεμική Αεροπορία της Ισλαμικής Δημοκρατίας του Ιράν (IRIAF) σχεδιάζει να αγοράσει ρωσικά μαχητικά αεροσκάφη Su-35 Flanker-E, σύμφωνα με τον διοικητή της, ταξίαρχο Hamid Vahedi. Εάν εγκριθεί, θα αποτελέσει τη μεγαλύτερη απόκτηση μαχητικών αεροσκαφών από το Ιράν εδώ και πάνω από 30 χρόνια.

"Το θέμα είναι στην ημερήσια διάταξη και ελπίζουμε να είμαστε σε θέση να αποκτήσουμε αυτά τα μαχητικά γενιάς 4,5 στο μέλλον", δήλωσε ο Vahedi στο πρακτορείο ειδήσεων Borna.

Τόνισε ότι το Γενικό Επιτελείο Στρατού είναι αυτό που θα λάβει την τελική απόφαση και όχι η Πολεμική Αεροπορία. Επιπλέον, η IRIAF πιθανότατα θα χρειαστεί επιπλέον πράσινο φως από το παραστρατιωτικό Σώμα των Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης (IRGC) του Ιράν, την ισχυρότερη ένοπλη δύναμη της χώρας. Το IRGC προτιμά σταθερά άλλα σχέδια, όπως την ανάπτυξη εγχώριων οπλισμένων μη επανδρωμένων αεροσκαφών και βαλλιστικών πυραύλων, αντί της εισαγωγής οπλισμού για τον εκσυγχρονισμό των τακτικών ενόπλων δυνάμεων του Ιράν.

Ο Vahedi διευκρίνισε επίσης ότι η IRIAF θέλει τώρα Su-35 και όχι Su-30. Από τα τέλη του 2021 υπήρχαν φήμες ότι το Ιράν θα αγόραζε 24 Su-35 που η Ρωσία είχε αρχικά κατασκευάσει για την Αίγυπτο. Οι φήμες αυτές επανεμφανίστηκαν υπό το φως της τελευταίας δήλωσης του Vahedi και εν μέσω της αυξημένης και πρωτοφανούς στρατιωτικής συνεργασίας Ρωσίας-Ιράν μετά την εισβολή της πρώτης στην Ουκρανία.

Στα μέσα Αυγούστου, το Ιράν έδωσε στη Ρωσία την πρώτη παρτίδα οπλισμένων μη επανδρωμένων αεροσκαφών Shahed-129/191 και Mohajer-6 στο πλαίσιο μιας συμφωνίας που αποκαλύφθηκε για πρώτη φορά από τον Λευκό Οίκο τον Ιούλιο. Αυτή η παράδοση και η δήλωση του Vahedi ακολουθούν τις εικασίες ότι η Τεχεράνη παρέχει στη Μόσχα αυτά τα πολυπόθητα επιθετικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη για τον πόλεμό της στην Ουκρανία με αντάλλαγμα Su-35 για την αναβάθμιση της απαρχαιωμένης ιρανικής πολεμικής αεροπορίας.

Φημολογείται επίσης ότι αφού η Τεχεράνη αποκτήσει τα πρώτα δύο δεκάδες φρέσκα Su-35 από τη Ρωσία, μπορεί να στοχεύσει στην τοπική παραγωγή πάνω από 30 επιπλέον Flanker για να καλύψει την απαίτηση της IRIAF για τουλάχιστον 60 νέα μαχητικά.

Στις αρχές του 2021, αναφέρθηκε ότι το Ιράν αναζήτησε 36 μαχητικά J-10C από την Κίνα. Είναι ενδιαφέρον ότι αυτά τα 36 κινεζικά αεροσκάφη γενιάς 4,5 συν τα 24 Su-35 που φέρεται να ζήτησε η Τεχεράνη από τη Μόσχα αργότερα εκείνο το έτος, αποτελούν επίσης ένα μεγάλο σύνολο 60 αεροσκαφών. Εάν το Ιράν ήλπιζε να αγοράσει και τα δύο, αυτό θα ήταν σύμφωνο με τις πολύ λογικές προβλέψεις που έγιναν τα τελευταία χρόνια ότι η Τεχεράνη θα μπορούσε να επιδιώξει να εξασφαλίσει στον εαυτό της ένα αντιστάθμισμα αποκτώντας ένα μείγμα σύγχρονων ρωσικών και κινεζικών αεροσκαφών αντί να εξαρτάται υπερβολικά από τη Μόσχα ή το Πεκίνο.

Ωστόσο, η Κίνα ήταν απρόθυμη να ανταλλάξει τα J-10C με πετρέλαιο στο πλαίσιο μιας ανταλλαγής που πρότεινε το Ιράν. Από την άλλη πλευρά, η Ρωσία φαίνεται πολύ πιο ανοιχτή από ποτέ στην επέκταση της στρατιωτικο-τεχνικής συνεργασίας υπό το φως των εκτεταμένων οικονομικών κυρώσεων που έχει υποστεί για την εισβολή στην Ουκρανία. Ως εκ τούτου, η Μόσχα ενδέχεται να έχει προσφέρει στην Τεχεράνη πιο συμφέρουσες ρυθμίσεις όσον αφορά την απόκτηση, και ενδεχομένως ακόμη και τη συμπαραγωγή, των πιο προηγμένων μαχητικών αεροσκαφών.

Μια σειρά από συντριβές ταλαιπωρούν ολοένα και περισσότερο την vintage πολεμική αεροπορία του Ιράν. Ένα από τα παλαιά F-14A Tomcats που απέκτησε πριν από την επανάσταση του 1979 συνετρίβη στην πόλη Ισφαχάν του κεντρικού Ιράν τον Ιούνιο λόγω δυσλειτουργίας του κινητήρα. Παλαιότερα ιρανικά F-4 και F-5 αμερικανικής κατασκευής, μαζί με σοβιετικής κατασκευής Sukhois και MiG, έχουν επίσης χαθεί σε παρόμοιες συντριβές τα τελευταία χρόνια, ένα σαφές μοτίβο που αποδεικνύει όλο και περισσότερο ότι ο υπάρχων ιρανικός στόλος μαχητικών βρίσκεται στα τελευταία του πόδια.

Η τελευταία φορά που το Ιράν εισήγαγε νέα αεροσκάφη ήταν το 1990, όταν αγόρασε μόλις 18 MiG-29A Fulcrum και 12 Su-24MK Fencer από την ετοιμοθάνατη Σοβιετική Ένωση. Αργότερα, κατά τύχη, κατέσχεσε ιρακινά MiG-29 και γαλλικής κατασκευής Dassault Mirage F1, τα οποία είχαν πετάξει στο Ιράν από το Ιράκ κατά τη διάρκεια του πολέμου του Περσικού Κόλπου το 1991, και τα ενσωμάτωσε στην IRIAF.

Στο πλαίσιο της αυξημένης αμυντικής συνεργασίας του με τη Ρωσία, το Ιράν φέρεται να επιδιώκει να αναβαθμίσει τα απαρχαιωμένα Fulcrum του στα πρότυπα MiG-29SMT, γεγονός που θα μπορούσε να τους επιτρέψει να συνεχίσουν να επιχειρούν για άλλα δύο χρόνια μέχρι η Τεχεράνη να παρατάξει τελικά νεότερα, ικανότερα μαχητικά γενιάς 4,5.

Όποια και αν είναι τελικά η περίπτωση, οποιαδήποτε απόκτηση νέων μαχητικών αεροσκαφών στο εγγύς μέλλον θα αποτελούσε αναμφίβολα μια σημαντική εξέλιξη που θα χαιρετιζόταν θερμά από αυτόν τον παραμελημένο κλάδο των ενόπλων δυνάμεων του Ιράν.

ΠΗΓΗ https://www.capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου