Τρίτη 6 Δεκεμβρίου 2022

ΥΕΘΑ: «Στους Γερμανούς ο ΕΜΖ των ΜΕΚΟ-Δεν έχουμε ακόμα αποφασίσει για τη 4η FDI-Στο € 1,5 δις το κόστος για τη πρόσκτηση των κορβετών-

 

Σαφής και ακριβώς υπήρξε ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος (ΥΕΘΑ) κατά τη σημερινή του τηλεοπτική εμφάνιση στη πρωινή εκπομπή «Πρωινή Ζώνη» του Action24. Ο ΥΕΘΑ τόνισε τα ακόλουθα κύρια σημεία τα οποία είναι τα εξής:

Αρχικά ο ΥΕΘΑ σημείωσε πως «είναι να πάρουμε την τελική απόφαση να προχωρήσουμε σε εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών τύπου “MEKO” που είναι τα σχετικά νεότερα πλοία αλλά πάλι έχουν ηλικία 30 με 35 χρόνια. Προχωρά αυτή η απόφαση, τις προάλλες το Πολεμικό Ναυτικό αποφάσισε να πάει με τον αρχικό κατασκευαστή που είναι γερμανική εταιρεία» ενώ ακολούθως εξήγησε πως έχουμε ήδη συμφωνήσει με τους Γάλλους να αποκτήσουμε τρεις υπερσύγχρονες φρεγάτες, ναυπηγείται τώρα η πρώτη και για το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό στη Γαλλία, τις λεγόμενες “Belh@rra”. Υπάρχει εναλλακτική για την πρόσκτηση μίας ακόμα. Δεν έχουμε ακόμα αποφασίσει αν θα την ασκήσουμε και τα αμέσως επόμενα μεγάλα προγράμματα.

Σύμφωνα με τον ΥΕΘΑ καταλυτικός παράγοντας είναι η αποπληρωμή του κόστους του προγράμματος ενώ χαρακτήρισε και τις δυο προτάσεις εξαιρετικές και οριακές για τη τελική επιλογή του νικητή. Μάλιστα όπως ανέφερε ο προϋπολογισμός είναι 1.5 δισ. ευρώ για τη πρόσκτηση των νέων κορβετών.

Συγκεκριμένα διευκρίνησε:

Η υπόθεση της ενίσχυσης του Πολεμικού Ναυτικού θα έλεγα είναι επιβεβλημένη όχι μόνο λόγω της κατάστασης με την Τουρκία, το έχω πει και στον ομόλογό μου αυτό έτσι πολύ ευθαρσώς. Οι φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού είναι κάποιας ηλικίας, είναι καράβια 40 ετών. Χθες είχα τη χαρά να ανέβω σε ένα εκεί στην πόλη μου, στην Καβάλα, λόγω των εορτών του πολιούχου Αγίου του ΠΝ, του Αγίου Νικολάου, αύριο. Ήρθε μια φρεγάτα στο λιμάνι της Καβάλας, ο «Νικηφόρος Φωκάς» που είναι από τις παλιές ολλανδικές τύπου S.

Είναι καράβι 40 ετών και πλέον. Έτσι κι αλλιώς λοιπόν, όταν διαθέτεις φρεγάτες αξιόμαχες -δόξα τω Θεώ- αλλά ηλικίας 40 ετών, πρέπει να κάνεις και ενέργειες σιγά-σιγά για να αντικαταστήσεις τα γηρασμένα πλοία του Στόλου. Σε αυτό το πλαίσιο έχουμε ήδη συμφωνήσει όπως ξέρετε με τους Γάλλους να αποκτήσουμε τρεις υπερσύγχρονες φρεγάτες, ναυπηγείται τώρα η πρώτη και για το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό στη Γαλλία, τις λεγόμενες “Belh@rra”.

Υπάρχει εναλλακτική για την πρόσκτηση μίας ακόμα. Δεν έχουμε ακόμα αποφασίσει αν θα την ασκήσουμε και τα αμέσως επόμενα μεγάλα προγράμματα. Είναι να πάρουμε την τελική απόφαση να προχωρήσουμε σε εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών τύπου “MEKO” που είναι τα σχετικά νεότερα πλοία αλλά πάλι έχουν ηλικία 30 με 35 χρόνια. Προχωρά αυτή η απόφαση, τις προάλλες το Πολεμικό Ναυτικό αποφάσισε να πάει με τον αρχικό κατασκευαστή που είναι γερμανική εταιρεία. Και επίσης η πρόσκτηση τριών ή τεσσάρων, ανάλογα με την εναλλακτική, κορβετών. Οι κορβέτες είναι λίγο μικρότερα πλοία, αλλά εξίσου σημαντικά και αξιόμαχα. Στην ουσία είναι μικρές φρεγάτες.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΚΟΥΣΗΣ:Μεγαλύτερες από πυραυλακάτους και μικρότερες από φρεγάτες…

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Ναι είναι μήκους εκατό και βάλε μέτρα. Η φρεγάτα είναι στα εκατόν είκοσι, είναι μικρή η διαφορά. Τα όπλα και τα συστήματα είναι σχεδόν τα ίδια.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΚΟΥΣΗΣ:Τι κάνουμε εκεί, για να πάρουμε και καμιά είδηση. Πού προσανατολιζόμαστε εκεί, πότε;

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Εκεί λοιπόν το Πολεμικό Ναυτικό ήδη αξιολογεί και δεν θα είναι εύκολη διαδικασία γιατί οι λεπτομέρειες είναι πολύ οριακές και οι προτάσεις είναι και οι δύο πάρα πολύ καλές. Αξιολογεί τις τελικές προτάσεις των δύο φιναλίστ, θα έλεγα, αυτού του διαγωνισμού, των Γάλλων και των Ιταλών. Έχουν καταφθάσει στα χέρια του Πολεμικού Ναυτικού οι προτάσεις. Παρουσιάστηκαν και σε εμένα την προηγούμενη εβδομάδα από τους εκπροσώπους των εταιρειών.

Νομίζω ότι αυτό που θα μετρήσει τελικά είναι η στάθμιση δύο παραμέτρων. Η πρώτη παράμετρος είναι η χρηματοδότηση αυτής της αγοράς. Όποιος δηλαδή δώσει τους πιο ευνοϊκούς όρους, οπωσδήποτε βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση, γιατί θέλουμε λόγω του κόστους κι αυτού του προγράμματος, γύρω στο 1,5 δισ. το έχουμε υπολογίσει, να έχουμε κάποιες ευχέρειες να αποπληρώσουμε σε βάθος χρόνου. Όπως σε όλα τα προγράμματα το επιδιώκουμε αυτό, ώστε να το εντάξουμε και στον σχεδιασμό, στα δημοσιονομικά μας περιθώρια.

ΑΝΝΑ ΛΙΒΑΘΗΝΟΥ: Υπάρχει χρονοδιάγραμμα σε αυτό κύριε Υπουργέ;

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Ζητάμε την καλύτερη δυνατή πρόταση σε επίπεδο χρόνου αποπληρωμής, μια δεκαετία ή παραπάνω…

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΚΟΥΣΗΣ:Ποιος έχει την καλύτερη χρηματοδότηση;

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Να σας πω την αλήθεια ας αφήσουμε να αξιολογηθούν οι προτάσεις, αλλά είναι οριακά κοντά η μία πρόταση στην άλλη. Υπάρχει και η άλλη παράμετρος, ιδιαίτερα σημαντική, η δυνατότητα ναυπήγησης κάποιων από αυτά τα καράβια, σε ελληνικό ή ελληνικά ναυπηγεία.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΚΟΥΣΗΣ:Ποιος την προσφέρει;

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Και οι δύο προσφέρουν τέτοιες δυνατότητες. Οι Γάλλοι έχουν συνεργαστεί περισσότερο με τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, οι δε Ιταλοί με τα ναυπηγεία Ελευσίνας. Και τα δύο ναυπηγεία που μέχρι πρότινος ήταν ένα άλυτο πρόβλημα, σήμερα έχουνε θα έλεγα τον επενδυτή, ο οποίος έχει εισέλθει στη ζωή τους και μπορούν να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν μια προοπτική.

Θυμίζω ότι αυτό το πρόβλημα μας πήρε κοντά τρία χρόνια, να το δρομολογήσουμε σε τροχιά επίλυσης, αλλά θα συμπληρώσω ότι για είκοσι χρόνια τίποτα δεν γινόταν και χειροτέρευε. Και στα δύο ναυπηγεία λοιπόν μπορεί να αναληφθεί ναυπηγικό έργο, εφόσον ο επενδυτής πραγματοποιήσει κάποια επένδυση σε αυτά. Δεν μπορεί αύριο να καταστούν λειτουργικά για να ναυπηγήσουν κορβέτες. Είναι όμως εφικτό πλέον, γι’ αυτό και οι δύο εταιρείες έχουν κάνει εκτεταμένες συνομιλίες με τον επενδυτή ή τον κάθε επενδυτή των δύο ναυπηγείων και παρέχουν λύσεις.

Θέλουμε σε αυτό το πρόγραμμα να υπάρχει ναυπήγηση σε ελληνικό ναυπηγείο. Δεν θα είναι το πρώτο καράβι ασφαλώς, δεν θα είναι η πρώτη κορβέτα. Από τη δεύτερη και μετά όμως θα έχουμε συμμετοχή των ελληνικών ναυπηγείων κι αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό νομίζω. Είναι η ανάσταση στην πράξη της εγχώριας ναυπηγικής βιομηχανίας.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΚΟΥΣΗΣ:Τώρα, αν καταλαβαίνω καλά με αυτό που είπατε, δηλαδή η πρώτη δεν θα χτιστεί εδώ, αλλά από τη δεύτερη και μετά θα χτιστεί εδώ, μάλλον πρέπει να ξέρουμε και ποιος το προσφέρει αυτό…

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Και η γαλλική πρόταση και η ιταλική παρέχουν ναυπήγηση σε ελληνικό ναυπηγείο.

ΑΝΝΑ ΛΙΒΑΘΗΝΟΥ: Σε αυτό πότε θα καταλήξετε κύριε Υπουργέ; Πότε θα έχουμε δηλαδή απάντηση;

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Θεωρώ ότι ακόμα και μέσα στο έτος να πάρουμε την τελική απόφαση.

Και οι δύο λύσεις είναι εξαιρετικές από πλευράς κάλυψης αναγκών, όπως αυτές τις προσδιορίζει το Πολεμικό Ναυτικό, γιατί εμείς ακούμε αυτά που μας λένε τα Επιτελεία. Το συνολικό σχέδιο, θυμίζω, έχει εκπονηθεί κι έχει συντεθεί από το ΓΕΕΘΑ, ο Αρχηγός και η ομάδα του, οι Αρχηγοί των Επιτελείων προσδιόρισαν τις ανάγκες και τις επιχειρησιακές απαιτήσεις κι εμείς προχωρήσαμε στην τελική τους σύνθεση, υποβάλλαμε την πρόταση στον Πρωθυπουργό. Ο Πρωθυπουργός το ενέκρινε, μας είπε αρκεί να είναι δομημένο, κοστολογημένο, προτεραιοποιημένο κι από κει και πέρα προχωρούμε στην υλοποίησή τους. Αυτή είναι η δουλειά μας.

ΠΗΓΗ https://defencereview.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου