Βασίλης Νέδος
Κίνδυνο επιπλοκών, που μπορεί να οδηγήσουν ακόμη και σε «πάγωμα» του προγράμματος των F-35, παρουσιάζουν οι πρωτοβουλίες που λαμβάνονται εσχάτως σε υπηρεσιακό επίπεδο να εξοικονομηθούν πόροι που θα χρησιμοποιηθούν για την κατασκευή των υποδομών που απαιτούνται για την εξυπηρέτηση των αεροσκαφών πέμπτης γενιάς. Το προηγούμενο χρονικό διάστημα υπηρεσιακοί παράγοντες του υπουργείου Εθνικής Αμυνας με κάποιες διαρροές υποστήριξαν ότι θα περικόψουν τον «διάδοχο» των «αμαρτωλών» αντισταθμιστικών ωφελημάτων (τα οποία έχουν καταργηθεί) τα οποία έχουν αντικατασταθεί από συμφωνίες βιομηχανικής συνεργασίας και ασφάλειας εφοδιασμού (SSI), τουλάχιστον στην περίπτωση της Lockheed Martin, κατασκευάστριας των F-35, εξοικονομώντας κατ’ αυτόν τον τρόπο ποσά της τάξης των 600-700 εκατ. ευρώ.
Ευθύς εξαρχής δημιουργήθηκαν ερωτήματα σχετικά με την αναγκαιότητα έναρξης αυτής της συζήτησης –παρά τα ευγενή κίνητρά της να εξοικονομηθεί δημόσιο χρήμα–, καθώς όλες οι χώρες οι οποίες αυτή τη στιγμή διαθέτουν F-35 προχώρησαν σε συμφωνίες SSΙ, προκειμένου η αρμόδια αρχή των ΗΠΑ (Joint Program Office-JPO) να προχωρήσει στη δημιουργία των υποδομών όπως κτίρια, συστήματα ασφαλείας, διαβαθμισμένων δικτύων και κυβερνοάμυνας. Ηδη στο γραφείο του πρωθυπουργού έχουν κοινοποιηθεί τα προβλήματα από την πιθανότητα διακοπής των SSI, καθώς το JPO αποδεσμεύει τα σχέδια, τις προδιαγραφές και τις απαιτήσεις για την υποστήριξη των F-35 απευθείας στους εγκεκριμένους αναδόχους. Στις τελευταίες επαφές με την Ελλάδα, προ της διακρατικής συμφωνίας που αναμένεται να υπογραφεί την άνοιξη, το JPO έχει θέσει ως προϋπόθεση ότι τα έργα για τη δημιουργία υποδομών θα ανατεθούν σε εγχώριους φορείς που είναι αξιόπιστοι και ικανοί να ανταποκριθούν εντός προδιαγραφών και εντός χρονοδιαγράμματος. Αν, δηλαδή, η συμφωνία υπογραφεί τον Απρίλιο, σε τέσσερα χρόνια, δηλαδή την άνοιξη του 2027, οι υποδομές πρέπει να είναι έτοιμες.
Οι αποφάσεις από την κυβέρνηση πρέπει να ληφθούν άμεσα, παρά το γεγονός ότι η χώρα σύντομα θα εισέλθει και επίσημα σε προεκλογική περίοδο.
Δεδομένου ότι η Πολεμική Αεροπορία δεν διαθέτει τη δυνατότητα να κατασκευάσει αυτές τις υποδομές, ενώ οι χρονοβόρες διαδικασίες του ελληνικού Δημοσίου μπορεί να οδηγήσουν σε καθυστερήσεις, είναι ορατό το ενδεχόμενο –σε περίπτωση κατάργησης των SSI– να προμηθευτεί κατά το χρονοδιάγραμμα η Ελλάδα τα F-35 και… να μην έχει πού να τα σταθμεύσει. Ως εκ τούτου, δίχως τη συμμετοχή του JPO μέσω των SSI δεν θα μπορούν να πιστοποιηθούν ούτε ελληνικές εταιρείες που μπορεί να έχουν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν στο έργο.
Οσοι προτείνουν στον πρωθυπουργό να συνεχίσει κανονικά με τα SSI, κατ’ αρχάς τονίζουν ότι το ποσό των 600-700 εκατ. ευρώ δεν προκύπτει προς το παρόν, αλλά οι έως τώρα υποδομές φαίνεται να κοστίζουν περί τα 150 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, μέσω του JPΟ προχώρησαν σε αυτά τα έργα οι χώρες συμπαραγωγής (Ιταλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ολλανδία, Αυστραλία, Καναδάς, Δανία, Νορβηγία) όσο και εκείνες που αγοράζουν τα F-35 μέσω της ενδεδειγμένης διαδικασίας πώλησης αμερικανικού αμυντικού υλικού στο εξωτερικό (FMS). Και σε αυτή τη περίπτωση η ελληνική πλευρά έχει τη δυνατότητα να εξασφαλίσει τη συμμετοχή μέσω εταιρειών στη βιομηχανική συνεργασία, με σκοπό επενδύσεις και μεταφορά τεχνογνωσίας.
Παρά το γεγονός ότι η περίοδος είναι προεκλογική, με δεδομένο ότι η απάντηση των Αμερικανών θα φθάσει πιθανότατα είτε λίγο πριν είτε αμέσως μετά τις εκλογές (εφόσον αυτές διεξαχθούν στις 9 Απριλίου), πρόκειται για ένα ζήτημα το οποίο η κυβέρνηση καλείται να επιλύσει άμεσα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου