Κώστας Σαρικάς
Η Πολεμική Αεροπορία ενδιαφέρεται να αποκτήσει συνολικά 14 ελικόπτερα υψηλών επιχειρησιακών δυνατοτήτων.
Οι περιορισμένες διαθεσιμότητες των ελικοπτέρων SAR/Medevac της Πολεμικής Αεροπορίας φαίνεται ότι επισπεύδουν τη διαδικασία αγοράς καινούργιων ελικοπτέρων. Τις προηγούμενες ημέρες μάλιστα το γεγονός ότι σχεδόν το σύνολο των ελικοπτέρων Super Puma αλλά και AB-205 παρέμεινε καθηλωμένο εξαιτίας έλλειψης υποστήριξης ανάγκασε σύμφωνα με πληροφορίες τους υπεύθυνους να ζητήσουν συνδρομή από την Αεροπορία Στρατού προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες σε ελικόπτερα επιφυλακής είτε για αποστολές Έρευνας-Διάσωσης είτε για αεροδιακομιδές.
Οι 45 ημέρες προθεσμία που έδωσε η Πολεμική Αεροπορία στις αρχές Ιουνίου στους ‘’μνηστήρες’’ ήδη ‘’τρέχουν’’ και πλέον απομένει ακριβώς ένας μήνας καθώς ως καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή των φακέλων με τις πλήρεις προτάσεις έχει οριστεί η 14η Ιουλίου. Τότε πλέον όλα τα στοιχεία θα μελετηθούν και θα αξιολογηθούν από τους αρμόδιους αξιωματικούς για να ακολουθήσει η τελική πρόταση-εισήγηση του Ανώτατου Αεροπορικού Συμβουλίου. Στόχος είναι η όσο το δυνατόν συντομότερης λήψης απόφασης για την τελική επιλογή των ελικοπτέρων ώστε να ακολουθήσουν οι διαπραγματεύσεις για τη σύναψη της σχετικής σύμβασης με την κατασκευάστρια εταιρεία. Με την προσπάθεια να επισπεύδεται ώστε η διαδικασία να έχει ολοκληρωθεί ακόμα και έως τα τέλη του 2023 αν αυτό καταστεί εφικτό.
Είχε προηγηθεί η παράδοση σχετικών επιστολών στην Ιταλική αλλά και στη Γαλλική πρεσβεία με τις οποίες η Πολεμική Αεροπορία εξέφραζε το ενδιαφέρον της για το AW-139M της Leonardo και για τα Η-175 και H-225 της Airbus. Ήδη η Πολεμική Αεροπορία έχει πλήρη φάκελο με όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για το Αμερικανικό Black-Hawk της εταιρείας Sikorsky το οποίο αναμένεται να αποκτήσει η Αεροπορία Στρατού προκειμένου να αντικαταστήσει τα γερασμένα UH-1 Huey.
Η Πολεμική Αεροπορία ενδιαφέρεται να αποκτήσει συνολικά 14 ελικόπτερα υψηλών επιχειρησιακών δυνατοτήτων και σύγχρονης τεχνολογίας τόσο για χερσαίες και θαλάσσιες αποστολές έρευνας-διάσωσης και αεροδιακομιδών από τα οποία 4 ή 5 θα προορίζονται για αποστολές Combat SAR. Στις επιστολές προς τους «μνηστήρες» περιγράφει αναλυτικά τις προαπαιτούμενες δυνατότητες και τα τεχνικά χαρακτηριστικά των ελικοπτέρων ενώ στόχος είναι η επίτευξη του χαμηλότερου δυνατού κόστους σε συνδυασμό με την αδιάλειπτη υποστήριξη αλλά και την πλήρη εκπαίδευση των Στελεχών της. Ειδικότερα για τα CSAR ελικόπτερα στα προαπαιτούμενα περιλαμβάνεται η θωράκιση τόσο στην καμπίνα όσο και στα καίρια συστήματα του ελικοπτέρου με έμφαση στην αντιβαλλιστική προστασία του Main Gear Box. Απαραίτητος είναι και οπλισμός με πολυβόλα, το σύστημα αυτοπροστασίας με αντίμετρα flares και chaffs αλλά missile warning ενώ ειδική μνεία περιλαμβάνεται και για τα military χαρακτηριστικά στα συστήματα επικοινωνιών με πιο χαρακτηριστικό το σύστημα ανταλλαγής δεδομένων Link-16.
Όπως ήδη έχει αναφέρει το Newpost έμφαση δίνεται στην ακτίνα δράσης του ελικοπτέρου η οποία καθορίζεται minimum στα 180 μίλια με πλήρωμα έως 4 επιβάτες ενώ ο χρόνος παραμονής στην περιοχή του συμβάντος ορίζεται σε τουλάχιστον μισή ώρα σύμφωνα με την παγκόσμια εμπειρία σε αποστολές Έρευνας-Διάσωσης. Τα ελικόπτερα που ενδιαφέρουν την Πολεμική Αεροπορία θα πρέπει να είναι βάρους minimum 6,8 τόνους και να μπορούν να αναπτύξουν μεγάλες ταχύτητες άνω των 145 κόμβων απαραίτητες σε SAR αποστολές όπου ο χρόνος αποτελεί καθοριστικό παράγοντα επιτυχίας.
Ζωτικής σημασίας για την Πολεμική Αεροπορία έχει η υποστήριξη των ελικοπτέρων η οποία είναι απαραίτητο να συνοδεύεται και με αντίστοιχη προμήθεια μεγάλου στοκ ανταλλακτικών με στόχο τις τουλάχιστον 3500-4000 ώρες πτήσης ετησίως. Ενώ έμφαση δίνεται και στην εκπαίδευση με προαπαιτούμενο τον full motion simulator.
Το «best seller» Ιταλικό AW-139 με ήδη σχεδόν 1200 πωλήσεις αλλά και επιπλέον παραγγελίες έχει ως ισχυρά ‘’ατού’’ το πολύ χαμηλότερο κόστος απόκτησης/συντήρησης έναντι του H-225 αλλά και την πιστοποιημένη διαμόρφωση CSAR έναντι του H-175 το οποίο προς το παρόν έχει περιορισμένες παραγγελίες. Σε κάθε περίπτωση η Πολεμική Αεροπορία ποντάρει στον ανταγωνισμό προκειμένου να εξασφαλίσει την απόκτηση σύγχρονων ελικοπτέρων στο χαμηλότερο κόστος αλλά και με το βλέμμα στο κόστος συντήρησης και υποστήριξης για τουλάχιστον δύο δεκαετίες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου