Τρίτη 11 Ιουλίου 2023

Το χρονικό και τα αίτια της πολύνεκρης έκρηξης 1.500 τόνων πολεμοφοδίων στο Μαρί Κύπρου

11 Ιουλίου 2011: Σαν σήμερα στην Κύπρο σημειώθηκε έκρηξη στην ναυτική βάση «Ευάγγελος Φλωράκης» στο Μαρί που στοίχισε τη ζωή σε 13 ανθρώπους.

Το χρονικό πριν την έκρηξη

Όλα άρχισαν τον Φεβρουάριο του 2009, όταν το πλοίο Monchegorsk το οποίο μετέφερε πολεμοφόδια από το Ιράν στην Συρία κατασχέθηκε από την Κυπριακή Δημοκρατία. Μετά από συσκέψεις από τις Αρχές της Δημοκρατίας ελήφθη η απόφαση όπως τα εμπορευματοκιβώτια μεταφερθούν και φυλαχθούν στην ναυτική βάση στο Μαρί.

Μεταξύ 6 και 12 Μαρτίου το φορτίο μεταφέρθηκε στην Ναυτική Βάση στο Μαρί. Συνολικά ζύγιζε 1.500 περίπου τόνους, και έτσι είχε κτιστεί τσιμεντένια βάση για να μην υποχωρήσει το έδαφος.

εκρηξη στο μαρι πυρομαχικα

Στις 28 Μαΐου 2009, ο νέος Αρχηγός της Εθνικής Φρουράς, με επιστολή του στον Υπουργό Αμύνης, τον ενημέρωνε για τους προβληματισμούς του σχετικά με την φύλαξη του υλικού και τους κινδύνους από την υπερβολική έκθεση στον ήλιο.

Η ημέρα της έκρηξης

Στις 11 Ιουλίου, ενώ οι καιρικές συνθήκες ήταν δυσμενείς, στις 03:40 το πρωί, εργαζόμενοι στο γειτονικό ηλεκτροπαραγωγό εργοστάσιο παρατήρησαν «μερικά φώτα στον ουρανό», τα οποία προέρχονταν από την μεριά της ναυτικής βάσης και σήμαναν συναγερμό.

Μετά από μερικά λεπτά, ο επικεφαλής αξιωματούχος της ναυτικής βάσης είδε λάμψη, και μετά ότι μερικά από τα εμπορευματοκιβώτια είχαν αρπάξει φωτιά. Το προσωπικό της βάσης κινητοποιήθηκε για να σβήσει την φωτιά. Ο αστυνομικός σταθμός και η πυροσβεστική ενημερώθηκαν και δύο πυροσβεστικά οχήματα και έξι πυροσβέστες έφτασαν στο χώρο.

Στις 5:00, ο Αρχηγός της Εθνικής Φρουράς, ο Διοικητής της πυροσβεστικής και άλλοι αξιωματούχοι ενημερώθηκαν για την φωτιά και τις εκρήξεις. Στις 5:17, ο Διοικητής του Ναυτικού έφτασε στην ναυτική βάση και διέταξε να εκκενώσουν τον χώρο. Ζήτησε επίσης τη συνδρομή από την Εθνική Φρουρά ελικοπτέρων ώστε να βοηθήσουν την κατάσβεση της φωτιάς.

ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΜΑΡΙ ΚΥΠΡΟΣ

Περίπου στις 5:50 το πρωί, μια μεγάλη έκρηξη που προκάλεσε ωστικό κύμα, προκάλεσε το θάνατο 13 ανθρώπων και τον τραυματισμό άλλων 62. Καταστράφηκε ο γειτονικός σταθμός, ενώ υπήρχαν ζημίες σε υποδομές στην ναυτική βάση, στα γύρω χωριά και στον αυτοκινητόδρομο Λευκωσίας Λεμεσού.

Η οικονομική επιβάρυνση στην Κύπρο ήταν αρκετά σημαντική. Καταδικάστηκε σε φυλάκιση 5 ετών ο τότε υπουργός Άμυνας Κώστας Παπακώστας, ενώ ο Έλλαδίτης Αρχηγός Εθνικής Φρουράς Πέτρος Τσαλικίδης καταδικάστηκε σε κάθειρξη επτά ετών από στρατοδικείο στην Ελλάδα, άσκησε έφεση και αφέθηκε ελεύθερος.

Το πόρισμα

Σύμφωνα με το πόρισμα, το τραγικό περιστατικό ήταν αποτέλεσμα:

  • Της απόφασης για κατακράτηση και εκφόρτωση των εμπορευματοκιβωτίων
  • Του δίχως έλεγχου και ανεύθυνης φύλαξης του φορτίου στο Μαρί
  • Της εις γνώση των αρμοδίων επικινδυνότητας του φορτίου
  • Της αδιαφορίας εκ μέρους των υπευθύνων να προχωρήσουν στις απαραίτητες ενέργειες
  • Των παραλείψεων και των λανθασμένων χειρισμών των υπευθύνων

 

Οι νεκροί:

ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΜΑΡΙ ΚΥΠΡΟΣ ΝΕΚΡΟΙ

  • Πλοίαρχος Ιωαννίδης Ανδρέας, Διοικητής Ναυτικού,
  • Αντιπλοίαρχος Λάμπρου Λάμπρος, Διοικητής της Ναυτικής Βάσης,
  • Αρχικελευστής Κλεάνθους Κλεάνθης, Κελευστής
  • Ηρακλέους Μιχάλης, Ναύτης
  • Χριστοφόρου Μιλτιάδης, Ναύτης
  • Χριστοφόρου Χριστάκης , Αρχιλοχίας Πυροσβεστικής
  • Ανδρέας Παπαδόπουλος, Πυροσβέστης
  • Βασίλης Κρόκος, Πυροσβέστης
  • Σπύρος Τταντής, Πυροσβέστης
  • Παναγιώτης Θεοφίλου, Αρχιπυροσβέστης
  • Γιώργος Γιακουμής, Πυροσβέστης
  • Αδάμος Αδάμου, Ναύτης Αντώνης Χαραλάμπους (πέθανε τρεις μέρες μετά το ατύχημα)

 ΠΗΓΗ armynow

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου