Δευτέρα 6 Νοεμβρίου 2023

MEKO 200 Frigate Mild-Life Upgrade…χρειάζεται κάποιοι (αρμόδιοι κλπ) να εκσυγχρονίσουν πρώτα το πολυδιάστατο μυαλό τους


MEKO 200 Frigate Mild-Life Upgrade

…χρειάζεται κάποιοι (αρμόδιοι κλπ) να εκσυγχρονίσουν πρώτα το πολυδιάστατο μυαλό τους

Εκσυγχρονισμός < εκσυγχρονίζω + -μός

Ουσιαστικό, εκσυγχρονισμός αρσενικό: η ενέργεια και το αποτέλεσμα του εκσυγχρονίζω

Συνώνυμα: εκμοντερνισμός

Η έννοια του εκσυγχρονισμού σήμερα είναι στενά συνδεδεμένη με τις εφαρμογές της δυτικής επιστήμης. Διαδικασίες και ιδέες της δυτικής επιστήμης, καθορίστηκαν από το κίνημα της Νεωτερικότητας, η οποία διαμόρφωσε κάποια από τα χαρακτηριστικά του σύγχρονου δυτικού κόσμου, στην επιστήμη, την ηθική και την τέχνη.

Η επιστήμη αποτελούσε απαρέγκλιτο σημείο αναφοράς για τους διανοουμένους του Διαφωτισμού, που προσπαθούσαν να παράγουν μια καινοτόμα ερμηνεία του κόσμου με την σαφή πρόθεσή τους να εκσυγχρονίσουν (αλλάξουν) τον κόσμο. Ο εκσυγχρονισμός σήμερα, εδράζεται επάνω στις θεωρίες κατάργησης κάθε έννοιας φυσικής ηθικής τάξης και στην πρόταξη της ατομικότητας και της αυτο-πραγμάτωσής της.

Ειδικά για τον εκσυγχρονισμό στον χώρο της πολιτικής, τον πρωταγωνιστικό ρόλο παίζουν οι ατομικές συνειδητοποιήσεις του υποκειμένου (του κάθε πολιτικού και των ακολούθων-ψηφοφόρων του). Στον χώρο της πολιτικής ηθικής κυριαρχεί το ηθικό σχήμα της αυτο-πραγμάτωσης, που μπορούμε να το περιγράψουμε με την εξής φράση : "αφού βέβαιη πηγή κανονιστικής ηθικής δεν υπάρχει, μπορώ να διαμορφώνω την ατομική μου ηθική βάσει του τί μου είναι αρεστό".

Οι πολιτικοί μας, μιλάνε και υπόσχονται τον «πολυδιάστατο εκσυγχρονισμό», που θα καταπιαστεί με εκκρεμότητες του παρελθόντος και θα ανοίξει «νέους δρόμους στο μέλλον». Πιστεύουν ότι έτσι θα ανταποκριθούν στις ανάγκες, τις ευαισθησίες και τις ανησυχίες της κοινωνίας.

Η πολιτική αφορά και το ατομικό και το συλλογικό και το παρελθόν και το μέλλον και την ασφάλεια και τον ανθρωπισμό και δικαιώματα και υποχρεώσεις. Έτσι αναλαμβάνονται άμεσα μέτρα στήριξης των πολιτών (νέους, μισθωτούς, συνταξιούχους), μεταρρυθμίσεις σε τομείς όπως η εκπαίδευση, η υγεία, η δικαιοσύνη, η δημόσια διοίκηση, το διεθνές πλαίσιο, αντιμετώπιση των μεγάλων προκλήσεων όπως η κλιματική αλλαγή, η ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης και η τεχνολογική ανάπτυξη γενικότερα.

Τα επόμενα χρόνια ήταν, είναι και θα είναι πάντα κρίσιμα για το μέλλον μας. Η πληθυσμιακή συρρίκνωση, η μαζική έξοδος των νέων από την χώρα και η αδυναμία εφαρμογής μίας μεταναστευτικής πολιτικής, για κάποιους Έλληνες αποτελούν ένα ανυπέρβλητο εμπόδιο στις όποιες φιλοδοξίες τους για καλύτερες μέρες στο μέλλον. «Άλλο το θέλω και άλλο το να μπορώ να πετύχω κάτι». Ο «πολυδιάστατος λοιπόν εκσυγχρονισμός» έρχεται για να κερδηθούν αυτές οι δύσκολες μάχες, μας λένε οι πολιτικοί μας.




 

Στα δικά μας τώρα

Ο Ναύαρχος Κονιδάρης συνηθίζει να λέει: «έχουμε ανάγκη από σιδερένιες πλώρες, έχουμε ανάγκη από πολεμικά πλοία όλων των τύπων, και μικρότερα και μεγαλύτερα. Το ΠΝ θέλει άμεσα καινούργιες μονάδες, αλλά δεν έχει και την πολυτέλεια να χάσει, να κόψει, να «πετάξει» πλοία δοκιμασμένα, αναντικατάστατα και φθηνά στη χρήση».

Εγκαταλείποντας τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων μας Φ/Γ ΜΕΚΟ 200, χάνεται η ευκαιρία να τις διατηρήσουμε αξιόμαχες, για τα επόμενα 20 χρόνια τουλάχιστον. Τι θα απογίνουν οι φρεγάτες ΜΕΚΟ; Μα, θα απαξιωθούν επειδή:

1.       όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις αδιαφόρησαν,

2.       όλες οι προηγούμενες στρατιωτικές ηγεσίες μας δεν πίεσαν αρκετά,

3.       δεν περισσεύουν χρηματικά κονδύλια από τις παραγγελίες των νέων Φ/Γ που παραγγέλθηκαν,

4.       δεν υφίστανται περιθώρια για επιπλέον χρηματικά κονδύλια γιατί υπάρχουν άλλες προτεραιότητες.

Οι Φ/Γ ΜΕΚΟ 200, είναι πλατφόρμες που κέρδισαν άξια τον τίτλο «Best Bang for Your Buck» που σημαίνει ότι για την τιμή που πληρώνετε, έχετε καλύτερη προσφορά. Υπονοεί ότι το προϊόν είναι ανώτερο από άλλα στην αγορά σε παρόμοια τιμή (για το λόγο αυτό θεωρήθηκε τεράστια επιτυχία, όπως περίπου τα Υ/Β 209). Με απλά λόγια, είναι : καλά-πετυχημένα πλοία, καλοφτιαγμένα, με σκάφος και πρόωση σε άριστη κατάσταση, με πολύ χαμηλό κόστος συντήρησης και χρήσης, με τουλάχιστον 15-20 έτη υπόλοιπο υπηρεσίας (μετά από ένα εκσυγχρονισμό σήμερα) και έχουν αποδώσει άριστα στο ΠΝ μας έως τώρα.



Μερικά σημεία που αξίζει να προσέξουμε

1.                   Έχουν πολύ χαμηλές καταναλώσεις σε ταχύτητες μέχρι 18 κόμβους, λόγω χρήσης των δυο μηχανών diesel ως μηχανές πρόωσης.

2.                   Μέγιστη ταχύτητα 32 κόμβους με χρήση των δύο αεριοστρόβιλων ως μηχανές πρόωσης.

3.                   Τα μεγάλα πυροβόλα τους, 127 mm (ή 5 ιντσών), τα μοναδικά πεντάρια που έχει το ΠΝ.

4.                   Τα δύο αντιβληματικά τους συστήματα εγγύς προστασίας (CIWS Phalanx) είναι σε εξαιρετική διάταξη (εμπρός και πίσω) καλύπτοντάς τα σε πλήρες τόξο 360 μοιρών.

5.                   Τα νατοϊκά κατευθυνόμενα βλήματα επιφανείας-αέρος ESSM (Evolved Sea Sparrow Missile) που διαθέτουν, συνεχίζουν συνεχώς να εξελίσσονται από κοινοπραξία 12 κρατών.

6.                   Το σύστημα ανθυποβρυχιακού (Α/Υ) πολέμου (σόναρ γάστρας-HMS και συρόμενο-VDS) τους δίνει σημαντικό Α/Υ πλεονέκτημα.

7.                   Διαθέτουν άνετους χώρους διαβίωσης για το προσωπικό τους.

Πέραν των παραπάνω πλεονεκτημάτων των Φ/Γ ΜΕΚΟ 200, αξίζει να αναφέρουμε και το κόστος συντήρησης και χρήσης των πλοίων αυτών που έως τώρα δεν έχει βγει εκτός ορίων, πέραν μεμονωμένων (λίγων) περιπτώσεων που αφορούσαν συγκεκριμένα υποσυστήματά τους και αντιμετωπίστηκαν επιτυχώς και χωρίς αλόγιστα έξοδα.



ΜΕΚΟ

Το σχέδιο MEKO από την ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) μπορεί να βρεθεί σε πολλά ναυτικά σε όλο τον κόσμο και ο αριθμός των χωρών που αγοράζουν πλοία MEKO αυξάνεται.



Ο σχεδιασμός των πλοίων τύπου MEKO αναπτύχθηκε από τη γερμανική ναυπηγική εταιρεία ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS). MEKO από το "Mehrzweck-Kombination" σημαίνει "συνδυασμός πολλαπλών χρήσεων" χρησιμοποιώντας μεθόδους αρθρωτού σχεδιασμού πολεμικών πλοίων. Η ιδέα MEKO αναπτύχθηκε αρχικά από το ναυπηγείο Blohm & Voss και έχει μακρά ιστορία στη ναυπηγική, ξεκινώντας από τα τέλη της δεκαετίας του 1970 όταν το ναυτικό της Νιγηρίας παρήγγειλε τη φρεγάτα MEKO 360 H1, NNS Aradu, 3.360 τόνων.



Περισσότερα από 40 χρόνια αργότερα, η σχεδίαση MEKO εξακολουθεί να παράγεται. Μεταξύ των πιο πρόσφατων πελατών των πλοίων τύπου MEKO είναι η Αίγυπτος, η οποία τον Μάιο του 2023 παρέλαβε τη δεύτερη από τις τέσσερις φρεγάτες MEKO A-200 με εκτόπισμα 3.700 τόνων. Το τρίτο σχεδιάζεται να παραδοθεί μέχρι το τέλος του 2023. Τα τρία πρώτα κατασκευάζονται στη Γερμανία από την TKMS και το τέταρτο στην Αίγυπτο στο ναυπηγείο Αλεξάνδρειας.



Για πρώτη φορά, το έργο MEKO A-200 αγοράστηκε από τη Νότια Αφρική (από την Blohm & Voss) για το Πολεμικό της Ναυτικό το 1999. Πρόκειται για τέσσερις φρεγάτες A-200 SAN Valor («Valor»). Το A-200 είναι μια εξέλιξη του παλαιότερου έργου MEKO 200, το οποίο σημείωσε επιτυχία από το 1987 ως το 2006. Στη συνέχεια, 25 πλοία αυτού του σχεδιασμού εξήχθησαν σε πέντε χώρες: Αυστραλία (8), Ελλάδα (4), Νέα Ζηλανδία (2), Πορτογαλία (3) και Τουρκία (8).



Το έργο MEKO A-300 θεωρείται ως ανατροπή για την TKMS, η οποία, μετά από καθυστερήσεις με τις φρεγάτες τύπου F125 της Βάδης-Βυρτεμβέργης, έχασε τη σύμβαση για το F126. Η Bundeswehr προκήρυξε διαγωνισμό και μετά από μακρά διαδικασία υποβολής προσφορών τον Ιανουάριο του 2020 επέλεξε την ολλανδική ναυπηγική εταιρεία Damen Schelde Naval Shipbuilding. Η εταιρεία αυτή, χρησιμοποιεί το ναυπηγείο Blohm & Voss, που σήμερα ανήκει στον όμιλο Naval Vessels Lurssen (NVL), αλλά μέχρι το 2016, κατά ειρωνικό τρόπο, ανήκε στην TKMS.



Ωστόσο, η εξαγωγική επιτυχία θεωρείται βασικό συστατικό του brand MEKO. Ο σχεδιασμός του A-200 επέτρεψε στην TKMS να διατηρήσει τη θέση της στην εγχώρια και διεθνή αγορά πολεμικών πλοίων. Το 2012 η Αλγερία παρήγγειλε δύο φρεγάτες MEKO 200AN Erradii (910) και El Moudamir (911), οι οποίες παραδόθηκαν το 2016 και το 2017. Αν και δύο ακόμη επιλογές ακυρώθηκαν το 2023, αυτό επέτρεψε στην εταιρεία να εξασφαλίσει την αιγυπτιακή γραμμή παραγωγής συμβολαίου.



Στη Βραζιλία, τον Μάρτιο του 2023, ξεκίνησε η κατασκευή της πρώτης από τις τέσσερις κορβέτες κατηγορίας Tamandare που κατασκευάστηκαν σύμφωνα με το έργο MEKO A100 MB που βασίζεται στο έργο A200 στο εργοστάσιο ThyssenKrupp Estaleiro Brasil Sul στο Itayai, στην πολιτεία Santa Catarina. Η καθέλκυση του Tamandaré έχει προγραμματιστεί για τα μέσα του 2024 και η μεταφορά στο Ναυτικό της Βραζιλίας μέχρι τα τέλη του 2025. Η κοπή χάλυβα για το πλοίο δεύτερης κατηγορίας έχει προγραμματιστεί για τα τέλη του 2023.



Εν τω μεταξύ, η ιδέα MEKO εφαρμόστηκε στην αγορά των μικρών πλοίων, όπου ο τύπος MEKO 100 σημείωσε για πρώτη φορά επιτυχία στις αρχές της δεκαετίας του 2000. Μιλάμε για παραγγελία εξαγωγής για τις έξι πρώτες κορβέτες του έργου Kedah με εκτόπισμα 1.850 τόνων για το Βασιλικό Ναυτικό της Μαλαισίας.

Προγράμματα MEKO 200 Frigate Mild-Life Upgrade (MLU) παγκοσμίως



Δέκα φρεγάτες MEKO 200 κατασκευάστηκαν σύμφωνα με το σχέδιο της κλάσης Anzac. Οκτώ για το Βασιλικό Ναυτικό της Αυστραλίας (σε έξι πλοία έχει ολοκληρωθεί εκσυγχρονισμός και αναβάθμιση στο επίπεδο ANZAC Mid-life Capability Assurance Programme (AMCAP) και στα υπόλοιπα δύο πλοία αναμένεται ολοκλήρωση εντός του 2023) και δύο για το Βασιλικό Ναυτικό της Νέας Ζηλανδίας (και στα δύο πλοία έχει ολοκληρωθεί εκσυγχρονισμός και αναβάθμιση στο επίπεδο NZ ANZAC Frigate Systems Upgrade (FSU)).



Οκτώ φρεγάτες MEKO 200TN αποκτήθηκαν από την Τουρκία σε τρεις διαφορετικές κατηγορίες: τέσσερα σκάφη Track I/Yavuz (έχει ολοκληρωθεί αναβάθμιση στα ηλεκτρονικά τους συστήματα και είναι υπό παροπλισμό-απόσυρση με την  ενεργοποίηση των φρεγατών κλάσης Istanbul), δύο σκάφη κατηγορίας Track IIA/Barbaros και δύο Track IIB/ Salihreis (υπό εκσυγχρονισμό με πρώτη παράδοση εντός του 2023).



Τρεις φρεγάτες MEKO 200PN/ κλάσης Vasco da Gama απέκτησε η Πορτογαλία. (Το 2019 εγκρίθηκε από την Πορτογαλική Συνέλευση νέος Νόμος Στρατιωτικού Προγραμματισμού, ο οποίος προέβλεπε ποσό 125 εκατομμυρίων ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των τριών φρεγατών της. Τον Νοέμβριο του 2022 υπογράφηκε η εντολή εξουσιοδότησης του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας να προχωρήσει στον εκσυγχρονισμό. Η φρεγάτα NRP Álvares Cabral, απέκτησε, το 2023, νέο σύστημα διοίκησης, ελέγχου και διαχείρισης πλατφόρμας, από την πορτογαλική εταιρεία Edisoft. Δεν έχει επιβεβαιωθεί εάν η Vasco da Gama, η οποία ήταν εκτός λειτουργίας από το 2019 και φαίνεται ότι είχε αφοπλιστεί από τον Σεπτέμβριο του 2023, θα εκσυγχρονιστεί ή θα χρησιμοποιηθεί ως πηγή ανταλλακτικών).

Τέσσερεις φρεγάτες MEKO 200HN/ κλάσης Hydra απέκτησε η Ελλάδα (βρίσκεται σε αναμονή πιθανός εκσυγχρονισμός τους εδώ και πλέον των 15 ετών).




Η Ελληνική Κυβέρνηση

Η Ελληνική Κυβέρνηση συνεχίσει να αγωνίζεται (μάλλον συνεχίζει και μάλλον αγωνίζεται) στην κατεύθυνση της ενίσχυσης του Πολεμικού Ναυτικού με επιπλέον (δεν ξέρουμε σίγουρα) καινούργια (έπεσε στο νερό ο Κίμων) και/ή μεταχειρισμένα (LCS ; κάτι άλλο ;) πλοία. Και αυτός ο αγώνας δεν είναι (μήπως είναι και δεν το ξέρουμε;) σε βάρος της Παιδείας, της Υγείας ή της ανάπτυξης ή των άλλων κλάδων των ΕΔ ή σε βάρος του “πολυδιάστατου εκσυγχρονισμού» της χώρας.

Τα νέα πολεμικά πλοία κοστίζουν πολύ σε κόστος και χρόνο παράδοσης, εξαιτίας και των πολλών οπλικών και Η/Ν υποσυστημάτων τους. Με τυχόν παραγγελία της 4ης FDI θα πρέπει να πληρώσουμε ακόμα €1 δις, ενώ αν παραγγείλουμε τέσσερις κορβέτες θα πληρώσουμε ακόμα €1,6 δις, μπορεί και €2 δις.

Υπάρχει όμως άμεση ανάγκη να εκσυγχρονίσουμε τις τέσσερεις φρεγάτες ΜΕΚΟ. Τέσσερα πολεμικά πλοία, έτοιμα, λειτουργικά, με χρόνο 18 μήνες για ολοκλήρωση όλων των εργασιών για το κάθε ένα και συνολικό (και για τα τέσσερα) κόστος €600 εκατομμύρια, άντε ας πάει και 800 βαριά βαριά (άστο, καλά είναι εκεί). Θα έχουμε, τέσσερεις φρεγάτες πλήρως λειτουργικές, για άλλα 20 χρόνια, με κόστος, όσο το κόστος μιας κορβέτας.

 

Ε1: Ωραία μας τα λες. Γιατί δεν προχωράμε σε εκσυγχρονισμό των τεσσάρων μας ΜΕΚΟ 200 ΗΝ;

Α1: Μα τι είπαμε στην αρχή; Δεν μιλήσαμε για τον «πολυδιάστατο εκσυγχρονισμό;»

Ε2: Ναι, μιλήσαμε και είπαμε ότι «έρχεται για να κερδηθούν αυτές οι δύσκολες μάχες, μπλα μπλα μπλα»

Α2: Ε, λοιπόν για να προχωρήσουμε εκεί που θέλεις, ίσως χρειάζεται κάποιοι (αρμόδιοι κλπ) να εκσυγχρονίσουν πρώτα το πολυδιάστατο μυαλό τους.

Ε3: Μήπως να ξεσκονίσουν τα μπατσάκια και τις τσέπες τους;

Α3: Έλα τώρα, σταμάτα τους λαϊκισμούς.

Ε4: Δηλαδή υπομονή; Πόσο ακόμα;

Α4: Λίγο υπομονή ακόμα. Μερικές εβδομάδες ή μήνες ή …

 

ΥΓ1: Όχι, δεν είναι πολιτική προπαγάνδα.

ΥΓ2: Ούτε τρολιά είναι.

ΠΗΓΗ hellenicdefencenet

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου