Με μελανά χρώματα περιγράφει ο υπουργός Άμυνας, Νίκος Δένδιας, την κατάσταση που επικρατεί στις δύο κρατικές αμυντικές βιομηχανίες. Το υπ. Άμυνας παίρνει την αρμοδιότητα εποπτείας από το υπ. Οικονομικών.
Την τραγική κατάσταση που επικρατεί στις δύο κρατικές αμυντικές βιομηχανίες της χώρας, την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) και τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ), σκιαγράφησε χθες στη Βουλή ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας, στην ομιλία του κατά τη συζήτηση του κρατικού προϋπολογισμού.
Ο Νίκος Δένδιας, ο οποίος θα είναι πλέον υπεύθυνος για τις δύο κρατικές αμυντικές βιομηχανίες, καθώς μετά από χρόνια επιστρέφουν στην αρμοδιότητα του υπουργείου Εθνικής Άμυνας ενώ είχαν περάσει στο υπουργείο Οικονομικών, μίλησε για «προβληματική» κατάσταση που έχει δημιουργηθεί εδώ και χρόνια.
Πρόκειται για δύο αμυντικές βιομηχανίες που έχουν άμεση συνάρτηση με τις Ένοπλες Δυνάμεις και η ύπαρξή τους είναι κομβική για αυτές. Η μεν ΕΑΒ συνδέεται άμεσα κυρίως με την Πολεμική Αεροπορία και τη συντήρηση πολλών τύπων αεροσκαφών, τα δε ΕΑΣ είναι η κρατική βιομηχανία που προμηθεύει πυρομαχικά τις Ένοπλες Δυνάμεις.
Αναφερόμενος στην ΕΑΒ, ο υπουργός τόνισε ότι «δεν εκτελούνται συμφωνίες συντήρησης και επισκευής εκατοντάδων εκατομμυρίων για δεκαετίες. Πάνω από 350 εκατομμύρια ευρώ απαίτηση στον ισολογισμό της εταιρίας δεν θα εισπραχθεί ποτέ. Αφορά πρόγραμμα προ εικοσαετίας και πλέον. Πάνω από 100 εκατομμύρια ευρώ εμφανίζονται σαν υλικά σε αποθήκες χαμένα».
Παράλληλα τόνισε ότι δεν υπάρχει απογραφή αποθήκης από το 2014 και πάνω από 120 εκατομμύρια της Πολεμικής Αεροπορίας έχουν δοθεί και καταβληθεί για προγράμματα που δεν έχουν υλοποιηθεί.
Όσον αφορά τους ισολογισμούς της ΕΑΒ, ο Ν. Δένδιας τόνισε: «Δεν υπάρχει εταιρεία η οποία να εμφανίζει ισολογισμούς που να συνιστούν τέτοιο ευχολόγιο και δεν υπάρχει εταιρεία που οι ελεγκτές της να μην μπορούν να επιβεβαιώσουν κανέναν από τους αριθμούς που περιλαμβάνονται στον ισολογισμό της. Μόνο το 2023, είκοσι εκατομμύρια δεν μπόρεσαν καν να απορροφηθούν για επισκευές αεροσκαφών και επιστρέφονται στο υπουργείο Οικονομικών».
Σύμφωνα με τον υπουργό Εθνικής Άμυνας, πριν από λίγες μέρες εκδόθηκε Προεδρικό Διάταγμα με το οποίο η εποπτεία της ΕΑΒ, περνάει στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας, μετά από πολύ καιρό, ενώ το νομοσχέδιο για τη διάσωσή της μπορεί να πάει στη Βουλή και πριν τον καινούργιο χρόνο.
Η Lockheed και τα C-130
Όπως έχει γράψει το Businessdaily, το σχέδιο για στρατηγικό επενδυτή στην ΕΑΒ πιθανότατα εγκαταλείπεται, καθώς η Lockheed Martin που προκρινόταν ως ο προτιμητέος επενδυτής, δύσκολα θα εμπλακεί στην επιχείρηση αναγέννησης της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας.
Υπενθυμίζεται ότι η συγκεκριμένη εταιρεία είναι ήδη μέσα στην ΕΑΒ από το 1975, αφού είναι η εταιρεία που ουσιαστικά την έστησε, ενώ σήμερα εκεί ολοκληρώνεται η αναβάθμιση των 83 ελληνικών F-16 Block 52 σε έκδοση Viper.
Όσον αφορά τα ζητήματα των μεταγωγικών αεροσκαφών C- 130 και την ΕΑΒ, ο υπουργός περιέγραψε μία τραγική κατάσταση, καθώς, όπως είπε, έξω από τις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ είναι παρατεταγμένα τα C-130 του ελληνικού κράτους, στερώντας ένα πολύτιμο εργαλείο από τις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις.
Έκπτωτα τα ΕΑΣ
Τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ) είναι όμιλος εταιρειών που ιδρύθηκε το 2004 με τη συγχώνευση της ΠΥΡΚΑΛ, που ιδρύθηκε το 1874 και για περισσότερα από 130 χρόνια δραστηριοποιείται στην κατασκευή πυρομαχικών μικρών, μεσαίων και μεγάλων διαμετρημάτων συμβατών με ΝΑΤΟϊκού τύπου οπλικά συστήματα, και της ΕΒΟ, που ιδρύθηκε το 1977 και δραστηριοποιείται στην κατασκευή όπλων φορητού οπλισμού, όλμων, οπλικών συστημάτων, προωθητικών πυρίτιδων και γεμισμάτων, καθώς επίσης και πυρομαχικών μεσαίων και μεγάλων διαμετρημάτων.
Για την κατάσταση στα ΕΑΣ ο υπουργός ήταν αφοπλιστικός, καθώς ανακοίνωσε ότι προχθές κήρυξε έκπτωτη την εταιρεία από παραγγελία πυρομαχικών, η οποία είχε δοθεί το 2006 και είχε δοθεί σωρεία παρατάσεων, ενώ του ζητήθηκε και άλλη παράταση!
Όλα αυτά τη στιγμή που η παρούσα Διοίκηση των ΕΑΣ ετοιμάζει κοινοπραξία με την σλοβακική, ημικρατική βιομηχανία MSM EXPORT, μέλος του Ομίλου CSG, ενώ θα κλείσει το εργοστάσιο του Υμηττού και στη συμφωνία περιλαμβάνεται το εργοστάσιο του Λαυρίου. Στο νέο κοινοπρακτικό εταιρικό σχήμα τα ΕΑΣ θα έχουν το 51% και η MSM το 49%, όμως η ελληνική εταιρεία θα ορίζει δύο από τα πέντε μέλη του διοικητικού συμβουλίου και η σλοβακική τα τρία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου