Τρίτη 12 Δεκεμβρίου 2023

Έρχονται τα πανίσχυρα ελικόπτερα Romeo – «Αγώνας δρόμου» στο Πολεμικό Ναυτικό για υποδομές και προσωπικό


Του Κώστα Σαρικά

Στα τέλη Φεβρουαρίου ή τις πρώτες εβδομάδες του Μαρτίου πρόκειται, σύμφωνα με τον σχεδιασμό του Πολεμικού Ναυτικού, με βάση την ενημέρωση που έχει από τους Αμερικανούς, να φτάσουν στην Ελλάδα τα πρώτα τρία από τα συνολικά επτά υπερσύγχρονα ελικόπτερα πολλαπλού ρόλου με έμφαση στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο MH-60 Romeo.

Τα τρία ελικόπτερα θα φτάσουν αεροπορικώς αποσυναρμολογημένα με μεταφορικά αεροσκάφη στην 112 Πτέρυγα Μάχης στην Ελευσίνα όπου πρόκειται να συναρμολογηθούν από τεχνικούς της κατασκευάστριας εταιρείας Sikorsky μαζί με τα εξειδικευμένα Στελέχη της Διοίκησης Αεροπορίας Ναυτικού. Τα Romeo θα ελεγχθούν και στη συνέχεια θα πετάξουν προς τη «φωλιά» τους, τη Βάση Ελικοπτέρων του Πολεμικού Ναυτικού στο Κοτρώνι Μαραθώνα.

Ο πρώτος «πυρήνας» 20  Στελεχών, ιπτάμενοι και τεχνικοί, έχει ήδη ολοκληρώσει την εκπαίδευση του στις ΗΠΑ και είναι έτοιμος να παραλάβει τα πρώτα MH-60 R. Πρόκειται για Αξιωματικούς και Υπαξιωματικούς με σημαντική εμπειρία στα ελικόπτερα του Στόλου στους οποίους θα στηριχθεί η 1η Μοίρα Romeo του Πολεμικού Ναυτικού. Θα είναι αυτοί οι οποίοι μαζί με Αμερικανούς θα εκπαιδεύσουν με τη σειρά τους και τα υπόλοιπα Στελέχη που θα σηκώσουν το βάρος να συντηρούν και να πετάνε το πιο σύγχρονο και ισχυρό παγκοσμίως ανθυποβρυχιακό ελικόπτερο. Με την Ελλάδα να είναι η πρώτη χώρα της περιοχής που το αποκτά εκτινάσσοντας τις ανθυποβρυχιακές ικανότητες και όχι μόνο του Πολεμικού Ναυτικού.

Τα τρία Romeo που φτάνουν στην Ελλάδα τους επόμενους μήνες, αν και αποτελούν τη δεύτερη παραγγελία MH-60 R του Πολεμικού Ναυτικού, παραλαμβάνονται πρώτα. Καθώς ανήκουν σε παρτίδα που προοριζόταν για το US NAVY, όμως τελικά η Ελλάδα έπειτα από Αμερικανική παρέμβαση μπήκε «σφήνα» και εξασφάλισε τρία από αυτά. Ενώ τα υπόλοιπα τέσσερα αναμένεται να παραληφθούν με τον ίδιο τρόπο έως τα τέλη του 2024. Στη συμφωνία δεν περιλαμβάνονταν μόνο τα MH-60 R αλλά και ο οπλισμός των ελικοπτέρων, όπως βλήματα Hellfire, laser guided ρουκέτες καθώς επίσης το κόστος εκπαίδευσης των πληρωμάτων αλλά και η τεχνική υποστήριξη για τα επόμενα χρόνια.

ROMEO

Ήδη στη Βάση των ελικοπτέρων στο Κοτρώνι Μαραθώνα οι εργασίες είναι εντατικές, ώστε όλα να είναι έτοιμα για  υποδεχθούν τα καινούργια ελικόπτερα. Προτεραιότητα δίνεται στην κατασκευή του υπόστεγου όπου θα φιλοξενούνται τα Romeo, με τις πληροφορίες πάντως του Onalert.gr να κάνουν λόγο για σημαντική καθυστέρηση κυρίως εξαιτίας της έλλειψης προσωπικού. Έτσι το πιθανότερο είναι τα τρία πρώτα Romeo να μεταφερθούν σε άλλο υπόστεγο μέχρι να ολοκληρωθούν οι εργασίες.

Οι ελλείψεις σε προσωπικό, για τις οποίες καλείται η ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού να βρει λύσεις, δεν αφορούν φυσικά μόνο όσους εμπλέκονται στην προετοιμασία των υποδομών για τα καινούργια ελικόπτερα. Καθώς για να συντηρηθούν και να πετούν με ασφάλεια τα επτά ελικόπτερα πρέπει τους επόμενους μήνες να εκπαιδευτεί επιπλέον σημαντικός αριθμός τεχνικών και ιπτάμενων. Με δεδομένο ότι το MH-60 R δεν αποτελεί μια απλή πολεμική μηχανή παλαιάς τεχνολογίας όπως τα υπό απόσυρση AB-212 αλλά μια πλατφόρμα τελευταίας τεχνολογίας με υπερσύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα σαφώς πολύ πιο προηγμένα και από αυτά των S-70 τόσο η επιλογή του προσωπικού γίνεται με ιδιαίτερη προσοχή.

MH-60 RomeoΚαι όπως ανέφεραν χαρακτηριστικά πηγές από το Πολεμικό Ναυτικό, η στελέχωση των Romeo έχει ανάλογες ιδιαιτερότητες με αυτές των ψηφιακών φρεγατών Belharra. Ενώ οι μεγάλες συνολικά απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού για ανανέωση του προσωπικού καθώς ο μέσος όρος ηλικίας όχι μόνο στη Διοίκηση Αεροπορίας Ναυτικού αλλά στο σύνολο των μάχιμων Μονάδων και ειδικά στα πλοία κρούσης όπως οι φρεγάτες έχει ανέβει ανησυχητικά. Η αύξηση των εισαγόμενων στις παραγωγικές σχολές , Σχολή Ναυτικών Δοκίμων και Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών Ναυτικού όπως ο μεγάλος αριθμός ΕΠΟΠ που αναμένεται να προσληφθεί τα επόμενα χρόνια αποτελούν «ανάσα» για την στελέχωση κρίσιμων Μονάδων και ειδικοτήτων.

Η παραλαβή των πρώτων Romeo έως τον Μάρτιο δεν σημαίνει φυσικά άμεση πιστοποίηση της Μοίρας και επιχειρησιακή ένταξη των ελικοπτέρων στο οπλοστάσιο του Στόλου. Καθώς ανάλογα και με την πρόοδο του προγράμματος θα απαιτηθούν εκατοντάδες ώρες πτήσεων, ελέγχων και ενσωμάτωσης  των υπερσύγχρονων ελικοπτέρων σε συνεργασία με τα υπόλοιπες Μονάδες του Στόλου και όχι μόνο. Άλλωστε το Πολεμικό Ναυτικό έχει μπροστά του το ακόμη πιο βαρύ φορτίο παραλαβής και ενσωμάτωσης των τριών ψηφιακών φρεγατών Belharra έως τα τέλη του 2026.

Ο συνδυασμός πάντως των FDI Belharra με τα MH-60 Romeo πέρα από κάθε αμφιβολία χαρακτηρίζεται ως «φονικός» και «εφιαλτικός» για τα εχθρικά υποβρύχια, αφού το Πολεμικό Ναυτικό θα διαθέτει στη «φαρέτρα» του τα πιο ισχυρά ανθυποβρυχιακά πλοία και ελικόπτερα παγκοσμίως.

Tο συνολικό κόστος και των επτά ελικοπτέρων ανέρχεται συνολικά στα 485 εκατομμύρια δολάρια σε δύο συμφωνίες, ενώ ήδη έχει εγκριθεί από τις Ένοπλες Δυνάμεις η προμήθεια ακόμη τριών Romeo για να φτάσουμε στα δέκα.

Η συμφωνία εκτός από την απόκτηση των ελικοπτέρων περιλαμβάνει ακόμη τρία επιπλέον ραντάρ APS-I 5, τερματικά ζεύξης δεδομένων Link-16, 18 κινητήρες, 7 ποντιζόμενα σόναρ, πυραύλους Hellfire AGM-114R, τορπίλες ΜΚ-54, πολυβόλα Μ240 των 7.62mm, ασύρματοι και εκπαιδευτικά όπλα. Ενώ υπάρχει δυνατότητα χρήσης των τελευταίας τεχνολογίας βλημάτων NSM. Η

διαφορά τους με τα εξαιρετικά αξιόπιστα S-70 «Aegean Hawk» έγκειται τόσο στην τρομακτική ισχύ πυρός με συνολικά 8 Hellfire αλλά κυρίως  ότι πέρα από το Sonar μπορούν να χρησιμοποιούν ηχοσημαντήρες (sonobuoys), ώστε να επιτηρούν μεγάλες περιοχές και να εντοπίζουν τα εχθρικά υποβρύχια.

Τουλάχιστον 220 ελικόπτερα MH-60 R επιχειρούν σήμερα σε ολόκληρο τον κόσμο έχοντας ήδη ξεπεράσει το 1 εκατ. ώρες πτήσης. Τα «Romeo» πρόκειται να αντικαταστήσουν τα επτά απαρχαιωμένα πλέον ΑΒ-212 και μαζί με τα έντεκα S-70 «Aegean Hawk» τα οποία διαθέτει το Πολεμικό Ναυτικό, θα αποτελέσουν το «μακρύ δόρυ» των ελληνικών φρεγατών.

ΠΗΓΗ https://www.onalert.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου