Ο πιλότος του AV-8B του Σώματος Πεζοναυτών των ΗΠΑ φέρεται να έκανε τις καταρρίψεις, ενώ βοήθησε να αμβλυνθούν οι ανελέητες επιθέσεις με μη επανδρωμένα αεροσκάφη των Χούτι.
Ο πιλότος ενός AV-8B Harrier II του Σώματος Πεζοναυτών των ΗΠΑ φέρεται να κατέρριψε πολλά μη επανδρωμένα αεροσκάφη των Χούτι κατά τη διάρκεια της συνεχιζόμενης αντιναυτιλιακής εκστρατείας των μαχητών που έχει επικεντρωθεί στην Ερυθρά Θάλασσα, μαζί με μπαράζ drones που στάλθηκαν για να χτυπήσουν το Ισραήλ. Μέχρι τώρα, είχαμε ακούσει αναφορές για πολεμικά πλοία των ΗΠΑ και των συμμάχων που κατέρριψαν μη επανδρωμένα αεροσκάφη και πυραύλους Χούτι, καθώς και αεροπορικές καταρρίψεις από F/A-18 Super Hornets του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ και άγνωστα χερσαία μαχητικά αεροσκάφη. Οι τελευταίες αποκαλύψεις ρίχνουν επίσης φως στην ικανότητα αέρος-αέρος του AV-8, για να καταρρίπτει στόχους χαμηλής ταχύτητας.
Κάτω από την κάλυψη του σκότους, ένα μόνο μαχητικό αεροσκάφος βρυχάται καθώς σκίζει το κατάστρωμα του USS Bataan, ενός τεράστιου αμερικανικού πλοίου επίθεσης. Λίγες στιγμές αργότερα, ακολουθεί ένα δεύτερο τζετ.
Τα κόκκινα και πράσινα φώτα που αναβοσβήνουν στις άκρες των φτερών τους σύντομα εξαφανίζονται κάπου πάνω από την ανατολική Μεσόγειο.
Στεγάζει 2.400 Αμερικανούς πεζοναύτες και ναυτικούς, αυτή η γιγάντια πλωτή στρατιωτική βάση γεμάτη με τεθωρακισμένα οχήματα, τζετ και ελικόπτερα αναπτύσσεται συνήθως με ταχύτητα για να μεταφέρει στρατεύματα στη στεριά.
Αλλά όταν οι Χούτι της Υεμένης άρχισαν να εκτοξεύουν πυραύλους και να πετούν drones σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, το πλήρωμα του USS Bataan αναγκάστηκε να προσαρμοστεί στην αεροπορική μάχη, στέλνοντας τζετ για να προσπαθήσουν να τα καταρρίψουν.
«Ποτέ δεν φανταζόμουν ότι θα το έκανα αυτό όταν εκτοξευόμασταν», λέει ο επικεφαλής πιλότος σμηναγός Ερλ Έρχαρτ.
Ο σμηναγός Earl Ehrhart στέκεται μπροστά από ένα από τα αεροσκάφη Harrier του USS Bataan
Στην πραγματικότητα, λίγες μέρες πριν από το ξέσπασμα του πολέμου στη Γάζα, ο καπετάνιος Ehrhart και οι συνεργάτες του νόμιζαν ότι θα πήγαιναν σπίτι τους.
Μετά από μήνες περιπολίας στα ύδατα κοντά στον Περσικό Κόλπο, οι δεκάδες χιλιάδες στρατιώτες στο USS Bataan επρόκειτο να ολοκληρώσουν την περιοδεία τους. Αλλά το πρωί της 7ης Οκτωβρίου, όλα άλλαξαν.
Μέσα σε μια ώρα από την επίθεση της Χαμάς στο Ισραήλ και τον θάνατο περίπου 1.200 ανθρώπων, το USS Bataan έλαβε νέες εντολές, να σχεδιάσει μια πορεία προς την ανατολική Μεσόγειο και να προετοιμαστεί να παρακολουθήσει τις ακτές της Γάζας.
Δώδεκα μέρες μετά, άλλη μια αλλαγή στην αποστολή. Αυτή τη φορά, για να εμπλακούν οι Χούτι.
Ως απάντηση στην κλιμακούμενη βία στη Γάζα, από τα μέσα Δεκεμβρίου, οι Χούτι της Υεμένης έχουν επιτεθεί σε περισσότερα από δύο δωδεκάδες πλοία. Ισχυρίζονται ότι όλα ήταν είτε ισραηλινής ιδιοκτησίας είτε λειτουργούσαν. Ωστόσο, πολλοί φαίνεται να μην έχουν καμία απολύτως σχέση με το Ισραήλ.
Τον Ιανουάριο, οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο άρχισαν επίσης να πραγματοποιούν αεροπορικές επιδρομές ως αντίποινα, μεταξύ άλλων από το USS Bataan.
Ένα ελικόπτερο και ένα αεροπλάνο στο κατάστρωμα του πλοίου τη νύχτα
Το USS Bataan μεταφέρει δεκάδες αεροπλάνα και ελικόπτερα
«Οι Χούτι εκτόξευαν πολλά drones επίθεσης αυτοκτονίας», λέει ο Ehrhart. «Είναι μια ισχυρή και ικανή δύναμη», προσθέτει, προειδοποιώντας ότι δεν πρέπει να υποτιμηθούν.
Για να είναι αποτελεσματικοί εναντίον αυτής της ανταρτικής ομάδας, οι πεζοναύτες έπρεπε να προσαρμοστούν.
«Πήραμε ένα τζετ Harrier και το τροποποιήσαμε για αεράμυνα», μου λέει ο Έρχαρτ. «Το φορτώσαμε με πυραύλους και με αυτόν τον τρόπο μπορέσαμε να ανταποκριθούμε στις επιθέσεις τους με drone».
Ένας έμπειρος πιλότος μαχητικών, ο Έρχαρτ λέει ότι κατέρριψε επτά drones των Χούτι. Αλλά όταν πετάς τόσο κοντά σε αυτούς τους εκρηκτικούς μηχανισμούς, λέει, κάθε αναχαίτιση εγκυμονεί μεγάλο κίνδυνο.
"Μας πυροβολούν όλη την ώρα, επομένως πρέπει να είμαστε ακόμη πιο συγκεντρωμένοι. Τα συστήματά μας πρέπει να είναι προετοιμασμένα ώστε να μπορούμε να παραμείνουμε ασφαλείς."
Το δωμάτιο ελέγχου
Σε μια σύντομη βόλτα με ελικόπτερο μακριά από το USS Baatan βρίσκεται το Arleigh Burke, ένα δεύτερο πολεμικό πλοίο των ΗΠΑ που βρίσκεται σε κατάσταση συναγερμού.
Κάτω από το κατάστρωμα, που λάμπει από το φως δώδεκα οθονών υπολογιστών, βρίσκεται το Κέντρο Πληροφοριών Μάχης.
«Εδώ είναι από πού πολεμάμε», λέει ο υποπλοίαρχος Tyrchra Bowman. «Αυτή είναι η καρδιά του πλοίου μας».
Εξοπλισμένο με ένα επίλεκτο σύστημα ραντάρ, το πλήρωμα του Arleigh Burke είναι τα μάτια και τα αυτιά για όλα τα πολεμικά πλοία των ΗΠΑ στην περιοχή. Στέλνουν ειδοποιήσεις για οποιαδήποτε απειλή από ξηρά ή θάλασσα.
Μερικές από αυτές τις ειδοποιήσεις πηγαίνουν στον καπετάνιο Ehrhart στο USS Bataan και υποδεικνύουν πόσο καιρό έχει να αντιδράσει σε ένα εισερχόμενο drone των Χούτι.
"Είναι ουσιαστικά μαθηματικά. Η αίθουσα διοίκησης θα πει: "Οι Χούτι εξαπέλυσαν ένα μονόδρομο επιθετικό drone. Έχουμε αυτό το διάστημα". Στη συνέχεια, μπορούμε να υποχωρήσουμε από τον χρόνο απόκρισης των δύο ωρών, μέχρι την απάντηση σε πέντε λεπτά».
Το πλοίο μπορεί να προσγειώσει γρήγορα πεζοναύτες στην ξηρά ή να βοηθήσει στην εκκένωση αμάχων
Κανένας από τους στρατιώτες στο USS Bataan δεν ξέρει πότε θα πάει σπίτι του. Με την ένταση να αυξάνεται σε όλη την περιοχή, η αποστολή του USS Bataan έχει πλέον παραταθεί μέχρι νεωτέρας.
Σε απάντηση σε επίθεση με μη επανδρωμένο αεροσκάφος από ιρακινούς σιίτες μαχητές σε αμερικανική βάση στο Τζόρντον τον περασμένο μήνα, οι αμερικανικές δυνάμεις συνεχίζουν να πραγματοποιούν αντίποινα εντός του Ιράκ και της Συρίας. Αυτές οι επιθέσεις είναι εναντίον εκείνων που ο Πρόεδρος Μπάιντεν αποκαλεί «ριζοσπαστικές μαχητικές ομάδες που υποστηρίζονται από το Ιράν».
Μαζί με τους Χούτι, όλες αυτές οι ομάδες αποτελούν μέρος ενός «άξονα αντίστασης» - ένας όρος-ομπρέλα για όσους συμμάχησαν με το Ιράν και ισχυρίζονται ότι οι επιθέσεις τους είναι «τα άμεσα αποτελέσματα του πολέμου της Γάζας».
Μια σιιτική ιρακινή πολιτοφυλακή κάλεσε πρόσφατα τους συμμάχους της στον άξονα της αντίστασης να επιτεθούν στα ισραηλινά λιμάνια.
Μια τέτοια απειλή θα αμφισβητήσει άμεσα την αποστολή του USS Bataan.
«Τώρα ζούμε σε ένα περίπλοκο και αβέβαιο περιβάλλον λειτουργίας», λέει ο συνταγματάρχης Ντένις Σάμσον, διοικητής του πλοίου. «Υπάρχουν πολλοί ηθοποιοί που παίζουν και αυτό αυξάνεται».
Σε συνέντευξή του στο BBC, ο πιλότος του AV-8B του Σώματος Πεζοναυτών, Capt. Earl Ehrhart, είπε ότι κατέρριψε επτά drones των Χούτι. Ο Έρχαρτ υπηρετεί με το Marine Attack Squadron 231 (VMA-231), τον «Ace of Spades», επί του παρόντος στο αμφίβιο επιθετικό πλοίο USS Bataan (LHD-5). Από τα τέλη Δεκεμβρίου, το USS Bataan επιχειρεί στη Μεσόγειο, αλλά από τον Οκτώβριο, όταν ξεκίνησε η εκστρατεία των Χούτι, στον απόηχο του πολέμου του Ισραήλ στη Γάζα, το πολεμικό πλοίο επιχειρούσε στην Ερυθρά Θάλασσα και στις περιοχές του Περσικού Κόλπου. Δεν είναι απολύτως σαφές πού συγκέντρωσε ο Έρχαρτ τον απολογισμό του.
«Ποτέ δεν φανταζόμουν ότι θα το έκανα αυτό όταν εκτοξευόμασταν», είπε ο Έρχαρτ στο BBC, αντανακλώντας ότι, από τις αρχές Οκτωβρίου, η μοίρα, μέρος της 26ης Μονάδας Πεζοναυτικής Εκστρατείας (Ικανές Ειδικές Επιχειρήσεις), περίμενε να ολοκληρώσει τελευταία ανάπτυξη, η οποία ξεκίνησε τον περασμένο Αύγουστο.
Ένα AV-8B οπλισμένο με έναν ζωντανό πύραυλο AIM-9L/M Sidewinder στο αμφίβιο επιθετικό πλοίο USS Bataan στις 26 Δεκεμβρίου 2023. Φωτογραφία του Σώματος Πεζοναυτών των ΗΠΑ από τον Sgt. Matthew Romonoyske-Bean
«Οι Χούτι εκτόξευαν πολλά drones επίθεσης αυτοκτονίας», είπε ο Ehrhart, περιγράφοντας τους μαχητές που εδρεύουν στην Υεμένη ως «μια ισχυρή και ικανή δύναμη».
Η αφήγηση του Ehrhart υποδηλώνει ότι η εναέρια μάχη ενάντια σε κάθε είδους αντιπολίτευση δεν αναμενόταν απαραίτητα από το VMA-231.
«Πήραμε ένα αεροσκάφος Harrier και το τροποποιήσαμε για αεράμυνα», πρόσθεσε ο Έρχαρτ. «Το φορτώσαμε με πυραύλους και με αυτόν τον τρόπο μπορέσαμε να ανταποκριθούμε στις επιθέσεις τους με drone».
Οι τύποι των πυραύλων που χρησιμοποιήθηκαν δεν αποκαλύφθηκαν.
Οπλισμένο με έναν ζωντανό πύραυλο AMRAAM, συν ένα λοβό Litening, ένα AV-8B απογειώνεται από το USS Bataan κατά τη διάρκεια πτητικών επιχειρήσεων, στις 26 Δεκεμβρίου 2023. Φωτογραφία του Σώματος Πεζοναυτών των ΗΠΑ από τον Sgt. Matthew Romonoyske-Bean
Ωστόσο, το AV-8B του Σώματος Πεζοναυτών μπορεί να οπλιστεί με παραδείγματα τόσο του κατευθυνόμενου από ραντάρ AIM-120 Advanced Medium-Range Air-to-Air Missile (AMRAAM) όσο και του θερμοαναζητημένου AIM-9L/M Sidewinder. Το αεροσκάφος μπορεί επίσης να τοποθετηθεί με λοβό GAU-12 25 mm, το οποίο θα μπορούσε ενδεχομένως να χρησιμοποιηθεί και σε εμπλοκές αέρος-αέρος.
Οι φωτογραφίες που κυκλοφόρησε το Πεντάγωνο των AV-8 στο USS Bataan τους τελευταίους μήνες επιβεβαιώνουν επίσης ότι το αεροσκάφος φέρει λοβούς στόχευσης LITENING. Αυτά μπορούν επίσης να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στη σφαίρα αέρος-αέρος, με την ικανότητα να υποδέχεται το pod στο ραντάρ του τζετ ή σε άλλους αισθητήρες για οπτική αναγνώριση στόχων πολύ μεγάλης εμβέλειας, μέρα ή νύχτα.
Ωστόσο, το ίδιο άρθρο του BBC αναφέρει ότι τουλάχιστον ορισμένες αναχαιτίσεις drone πραγματοποιήθηκαν σε απόσταση αρκετά κοντά ώστε το εκρηκτικό ωφέλιμο φορτίο τους να μπορεί να βλάψει το αεροσκάφος που τους κυνηγούσε.
Ένα AV-8B φορτωμένο με πυραύλους εκπαίδευσης AIM-9M και AIM-120B προετοιμάζεται για μια πτήση. Φωτογραφία του Σώματος Πεζοναυτών των ΗΠΑ από τον Cpl. Κόντι Ρόου
Οι κίνδυνοι που ενέχει η εύρεση και η κατάρριψη των πολύ πιο αργών drones είναι κάτι για το οποίο έχουμε ακούσει στο παρελθόν, συμπεριλαμβανομένου του πολέμου στην Ουκρανία, στον οποίο έχουν χρησιμοποιηθεί ευρέως παρόμοια ιρανικά μονόδρομα επιθετικά drones.
Ένα βίντεο της Ουκρανικής Πολεμικής Αεροπορίας από το πιλοτήριο ενός από τα μαχητικά MiG-29 Fulcrum, καθώς καταρρίπτει με επιτυχία αυτό που λέγεται ότι είναι ένα ρωσικό drone Orlan:
Σύμφωνα με τον λογαριασμό του Ehrhart, φαίνεται ότι το USS Bataan διατηρούσε ένα ή περισσότερα AV-8 σε υψηλή ετοιμότητα για εκτόξευση έναντι απειλών εισερχόμενων drone (και πιθανότατα και πυραύλων cruise κατά του πλοίου). Οι πληροφορίες στόχευσης φαίνεται να παρέχονται κυρίως από ένα αντιτορπιλικό του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ στην περιοχή, χρησιμοποιώντας το σύστημα μάχης Aegis.
Ένα AIM-9M Sidewinder φορτώνεται σε ένα AV-8B κατά τη διάρκεια πτήσεων στο USS Bataan, στις 26 Δεκεμβρίου 2023. Φωτογραφία του Σώματος Πεζοναυτών των ΗΠΑ από τον Sgt. Matthew Romonoyske-Bean
Ο Έρχαρτ συνέχισε: «Η αίθουσα διοίκησης θα πει: «Οι Χούτι εξαπέλυσαν ένα μονόδρομο επιθετικό drone. Έχουμε αυτό το χρονικό διάστημα.» Στη συνέχεια, μπορούμε να αποχωρήσουμε από τον χρόνο απόκρισης των δύο ωρών, μέχρι την απόκριση των πέντε λεπτών.»
Ενώ η φαινομενική χρήση του AV-8 για την αντιμετώπιση των drones των Χούτι θα είχε κυρίως ως αποτέλεσμα τη διαθεσιμότητά του στην περιοχή, αξίζει να σημειωθεί ότι το αεροσκάφος έχει μια εξαιρετικά σχετική, αν και συχνά παραβλέπεται, ικανότητα αέρος-αέρος.
Στη μορφή AV-8B+ που είναι εξοπλισμένο με ραντάρ, το αεροσκάφος χρησιμοποιεί το ραντάρ AN/APG-65 που μεταφέρθηκε μεταχειρισμένο από το F/A-18A/B Hornets. Έκτοτε, έχει υποβληθεί σε ορισμένες αναβαθμίσεις και, σε συνδυασμό με το AMRAAM, παρέχει μια ισχυρή ικανότητα αέρος-αέρος πέρα από την οπτική εμβέλεια ως μέρος του ρεπερτορίου πολλαπλών ρόλων.
Ένα AV-8B στο USS Makin Island φαίνεται με το ραντάρ AN/APG-65 του τραβηγμένο και εκτεθειμένο. Σώμα Πεζοναυτών των ΗΠΑ
Γνωρίζουμε από την εμπειρία της Βασιλικής Αεροπορίας της Σαουδικής Αεροπορίας στην αντιμετώπιση των μη επανδρωμένων αεροσκαφών των Χούτι ότι το AMRAAM είναι το προτιμώμενο όπλο.
Με περιορισμένη θερμική υπογραφή, τα drones δεν μπορούν πάντα να καταρριφθούν αξιόπιστα χρησιμοποιώντας ένα Sidewinder. Στο παρελθόν, ένας πρώην πιλότος F-15 της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ εξήγησε στο The War Zone ότι, ενώ ένα AMRAAM δεν είναι η μόνη επιλογή σε αυτόν τον τύπο εμπλοκής, «μπορεί να είναι καλύτερη, ανάλογα με το μέγεθος στόχου και τον τύπο του κινητήρα».
Ένας άλλος πρώην πιλότος του Air Force Eagle πρόσθεσε: «Με το να μην βγάζετε αρκετή υπογραφή υπερύθρων, μπορεί να μην λαμβάνετε τόνο πριν μπείτε εντός της ελάχιστης εμβέλειας, καθιστώντας το AIM-9 άχρηστο. Προφανώς, τα drones έχουν αρκετή υπογραφή ραντάρ για να ενεργοποιήσουν ένα κλείδωμα στόχου πριν χτυπήσουν την ελάχιστη εμβέλεια του AMRAAM…»
Ένα σαουδαραβικό F-15 καταρρίπτει ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος των Χούτι που πετούσε χαμηλά:
Από την άλλη πλευρά, η πτήση πάνω από τη θάλασσα μπορεί επίσης να διευκολύνει τον αναζητητή του Sidewinder να αποκτήσει έναν στόχο ακόμη και με χαμηλότερη υπέρυθρη υπογραφή.
Οι βολές πυροβόλων όπλων εναντίον μικρών εναέριων στόχων, κρίνεται γενικά ότι είναι δύσκολο να επιτευχθούν χωρίς αρκετή πρακτική και δεν είναι σαφές, εάν οι εμπλεκόμενοι πιλότοι θα είχαν εκπαιδευτεί για εναέρια πυροβόλα με οποιαδήποτε ικανότητα. Μπορούν επίσης να είναι επικίνδυνα με την πιθανότητα να πέσει σε έναν τόσο μικρό στόχο.
Ένας πρώην πιλότος του Harrier είπε στο The War Zone: «Τα όπλα θα ήταν δυνατά, αλλά δύσκολα – πολύ δύσκολα – αλλά και διασκεδαστικά».
Η μοναδική απόδοση του AV-8 μπορεί επίσης να το κάνει μια ιδιαίτερα χρήσιμη πλατφόρμα για τη στόχευση απειλών που κινούνται πιο αργά. Όπως έχουμε εξηγήσει στο παρελθόν, τα τέσσερα ακροφύσια ώθησης του Harrier, σε συνδυασμό με πτερύγια ελέγχου αντίδρασης και ενισχυμένο αεροδυναμικό έλεγχο, παρέχουν στον πιλότο μερικές αξιοσημείωτες ιδιότητες αργής πτήσης που θα μπορούσαν να είναι χρήσιμες σε εμπλοκές με drones αργής πτήσης.
Αν και δεν γνωρίζουμε τους ακριβείς τύπους drones που ισχυρίστηκε ότι καταστράφηκαν, το ιρανικού σχεδιασμού Shahed-136 που έχει χρησιμοποιηθεί από τους Χούτι (και από τη Ρωσία) φέρεται να έχει τελική ταχύτητα μόνο περίπου 115 μίλια την ώρα.
Το AV-8 μπορεί να μην έχει τις επιδόσεις του Super Hornet, αλλά είναι παρόλα αυτά σε θέση να κυμανθεί πολύ πιο μπροστά από τα ναυτικά μέσα και να τους προσφέρει έναν επιπλέον βαθμό προστασίας ή να απογειωθεί και να ανταποκριθεί σε πιθανές απειλές. Η ικανότητα των πλήρωμα αεροσκαφών να διερευνούν μια πιθανή απειλή είναι επίσης ένα σημαντικό πλεονέκτημα του AV-8, έναντι ενός συστήματος πυραύλων εδάφους-αέρος. Αυτό το είδος ευελιξίας είναι ιδιαίτερα χρήσιμο σε έναν περίπλοκο χώρο μάχης όπως αυτός που συναντάμε σήμερα στην Ερυθρά Θάλασσα.
Εκτός από την άμυνα ενάντια στις απειλές των Χούτι στον αέρα, η έκθεση αναφέρει ότι το USS Bataan έχει επίσης λάβει μέρος σε αεροπορικές επιδρομές αντίποινων, οι οποίες έχουν στοχεύσει μαχητικές ομάδες στο Ιράκ και τη Συρία, καθώς και τους Χούτι στην Υεμένη.
Αυτό θα έδειχνε ότι το AV-8 εκτοξεύτηκε από το USS Bataan ενώ βρισκόταν στην Ανατολική Μεσόγειο, όπου έφτασε στις 28 Δεκεμβρίου, μέσω της Διώρυγας του Σουέζ, για να αποτελέσει μέρος μιας Αμφιβιακής Έτοιμης Ομάδας (ARG) εκεί.
USS Bataan το πολεμικό πλοίο εισχωρεί στη Λάρνακα της Κύπρου, στις 11 Φεβρουαρίου 2024.
Το Harrier βρίσκεται στο λυκόφως της καριέρας του με το USMC. Θα αποσυρθεί πλήρως από την υπηρεσία μέχρι το 2027. Έχουμε συζητήσει με μεγάλη λεπτομέρεια στο παρελθόν πώς τα μοναδικά ταλέντα του αεροσκάφους, ειδικά στον τομέα αέρος-αέρος και σύντομης απογείωσης και προσγείωσης, θα μπορούσαν να εξακολουθούν να είναι ιδιαίτερα χρήσιμα, ειδικά στην Ταϊβάν . Αναβαθμισμένο με ένα ραντάρ ενεργού ηλεκτρονικά σαρωμένης συστοιχίας (AESA) AN/APG-79V4 που βρίσκεται τώρα στα κληρονομιά Hornets του USMC και το Harrier μπορούσε να υπερασπιστεί μεγάλες περιοχές του εναέριου χώρου από εξαιρετικά αυστηρές τοποθεσίες, χωρίς να βασίζεται σε τεράστιους ευάλωτους διαδρόμους. Αυτό θα μπορούσε επίσης να είναι πολύ χρήσιμο στον Ειρηνικό. Αλλά από τώρα, αυτό δεν θα ισχύει.
Όσον αφορά την κατάρριψη μη επανδρωμένων αεροσκαφών Χούτι, οι μάχες στη Μέση Ανατολή από τις 7 Οκτωβρίου έχουν δει νίκες από την ισραηλινή Πολεμική Αεροπορία, καθώς και το Ναυτικό των ΗΠΑ και, προφανώς, την Πολεμική Αεροπορία. Η Βασιλική Πολεμική Αεροπορία της Σαουδικής Αεροπορίας μπορεί επίσης να έχει συγκεντρώσει και άλλες καταρρίψεις με μη επανδρωμένα αεροσκάφη. Τώρα, φαίνεται ότι το Σώμα Πεζοναυτών των ΗΠΑ μπορεί να προστεθεί στη λίστα.
Με ελάχιστες ενδείξεις ότι οι Χούτι μειώνουν τις επιθέσεις τους σε θαλάσσιους στόχους, φαίνεται βέβαιο ότι θα υπάρξει η ευκαιρία για περαιτέρω εναέριες εμπλοκές εναντίον drones και πυραύλων κρουζ κατά πλοίων στην περιοχή. Αλλά για το Harrier, το τελευταίο του επίτευγμα χρησιμεύει ως υπενθύμιση ότι το «jump jet» των πεζοναυτών θα βγει στην κορυφή του παιχνιδιού του.
Σχόλιο Γεωργίου Δικαίου: χρησιμοποίησαν κατευθυνόμενες ρουκέτες APKWS, βολές πυροβόλων και πυραύλους. Το Harrier έχει την δυνατότητα να κινείται με ταχύτητα 100 kts πίσω από ένα drone.
H σχεδίαση ενός υπερηχητικού χάριερ είχε γίνει και κατασκευάστηκε πρωτότυπο αεροσκάφος, οι Βρετανοί ακύρωσαν το πρόγραμμα.
Θα είχε τα εμπρόσθια ακροφύσια με καύση καυσίμου και μεγαλύτερες ικανότητες απογείωσης.
Μόνο όμως για την απογείωση ή σε περίπτωση ανάγκης θα γινόταν αυτό γιατί υπήρχε μεγάλη φθορά στην άτρακτο. Ο νέος κινητήρας με τρία ακροφύσια θα είχε ισχύ 40000 λίβρες όσο έχει ο κινητήρας του F-35. Στην πράξη θα ήταν μια βελτίωση του παλιού κινητήρα, αν έφτιαχναν καινούργιο θα είχε 50.000 λίβρες ώση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου