Η ναυτική επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ» της Ε.Ε. σε υποστήριξη και κάλυψη των εμπορικών πλοίων που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα είναι σε εξέλιξη με την ενεργό συμμετοχή της Ελλάδας μέσω της φρεγάτας «Υδρα», αλλά και του στρατηγείου της Ε.Ε. στην έδρα της 1ης Στρατιάς στη Λάρισα (Στρατόπεδο Νικολάου Πλαστήρα).
Στη συγκεκριμένη αποστολή (αμυντικού-αποτρεπτικού πλαισίου), προς το παρόν, πέραν της χώρας μας συμμετέχουν πλοία από τη Γαλλία, τη Γερμανία και την Ιταλία, ενώ αναμένεται βελγική και ισπανική συμμετοχή.
Στενή συνεργασία
Η αποστολή της Ε.Ε., ασφαλώς, θα είναι σε στενή συνεργασία (σε θέματα πληροφοριών, ηλεκτρονικού πλαισίου κ.λπ.) με τη σαφέστατα πιο ισχυρή επιχείρηση «Φύλακας Ευημερίας». Στην υπό αμερικανοβρετανική διοίκηση αποστολή (που περιλαμβάνει και μάχιμες επιχειρήσεις κατά στόχων και βάσεων των ανταρτών Χούθι στην υπό διάλυση Υεμένη) συμμετέχουν η Αυστραλία, η Νέα Ζηλανδία, ο Καναδάς, η Σρι Λάνκα, το Μπαχρέιν, οι Σεϋχέλλες, η Δανία και η Ολλανδία. Η αποστολή επικεντρώνεται σε Ερυθρά Θάλασσα και Αντεν.
Ως επί το πλείστον, η συγκρότηση της συγκεκριμένης επιχείρησης από πλευράς κρατών σε συντριπτικό βαθμό ακολουθεί το μοντέλο της «σφικτής συνεργασίας» της «Ομάδας των 5 Ματιών», που συνεργάζεται στενά στον παγκόσμιο χάρτη (κάτι που ήταν εμφανές στα χρόνια της εμπλοκής των ΗΠΑ στο Αφγανιστάν). Επίσης, η Δανία και η Ολλανδία διαχρονικά είναι προσκολλημένες στο «ατλαντικό πλαίσιο», ενώ χρησιμοποιούνται οι βάσεις σε Κύπρο, Ομάν, Μπαχρέιν, Βικτώρια και Καμπ Λεμονίερ στο Τζιμπουτί (πρώην γαλλική Σομαλία).
Αξίζει, επίσης, να ληφθεί υπ’ όψιν ότι το ευρύτερο περιβάλλον είναι ασταθές, με το Σουδάν σε πολυετή εμφύλιο πόλεμο, την Ερυθραία να κινείται φιλορωσικά, την Αίγυπτο να εμφανίζει πολυδιάστατη εσωτερική αστάθεια, ενώ το σχετικά σταθερό Τζιμπουτί να είναι πολυβασικό με βάσεις των ΗΠΑ, της Γαλλίας, της Κίνας, αλλά και μιας πολύ μικρής «διευκόλυνσης» της Ιαπωνίας.
Ασύμμετρος εχθρός
Η επιχείρηση στην Ερυθρά Θάλασσα εγκυμονεί περισσότερους κινδύνους συγκριτικά με τις προηγούμενες του ΝΑΤΟ/Ε.Ε., όπως η OCEAN SHIELD/ATALANTA, γιατί είναι πιο κλειστός ο χώρος δράσης (γεωγραφικά) και ο ασύμμετρος εχθρός είναι η πολιτοφυλακή της Υεμένης, ιδιαίτερα καλά εξοπλισμένη και με ισχυρές αντοχές, όπως φάνηκε από τις πολεμικές επιχειρήσεις τους κατά του αραβικού συνασπισμού επί 7χρόνια με επικεφαλής τη Σαουδική Αραβία. Οι πειρατές της Σομαλίας είχαν μεγαλύτερο εκτασιακά χώρο δράσης (Θάλασσα του Αντεν, σομαλικές ακτές, Νότια Υεμένη κ.ά.) και δεν διέθεταν αντιπλοϊκούς πυραύλους και μη επανδρωμένα αεροχήματα. Επιπλέον, έχουν ήδη λάβει ναυτικά μη επανδρωμένα συστήματα (υποβρύχια) από την Τεχεράνη, ενώ στη σχολή του Μπαντάρ Αμπάς στον κόλπο των πετρελαίων (Αραβικό/Περσικό) έχουν διδαχθεί πολλά για τη χρήση τους από το Ναυτικό/επίλεκτο των τμημάτων Ιρανών Φρουρών της Επανάστασης (IRGC-IN). Επιπρόσθετα, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του υπογράφοντος, έχουν ενημερωθεί από τη συνεχή και αυξημένη δράση και επιτυχίες των Ουκρανών με υποβρύχια μη επανδρωμένα οχήματα κατά πλοίων του ρωσικού στόλου της Μαύρης Θάλασσας (που έχει ήδη χάσει 17 πολεμικά πλοία).
Βάσεις
Χαρτογραφικά/γεωγραφικά θα πρέπει να δούμε το όλο πλαίσιο της επιχείρησης της Ε.Ε. βάσει των εξής: Οι κύριες βάσεις των Χούθι είναι στα παραθαλάσσια μεγάλα λιμάνια της Αλ Μούκχα, της Μόκα και της Αλ Χουντέιντα. Επίσης, έχουν μικρότερες βάσεις σε Αλ Φαϊζίν, Αλ Χαουκχάν Κάμπι, Αλ Ζουκούρ, Αλ Χανίς, Μάουζα, Ζαμπίντ, Αλ Τουρμπάχ, Αλ Χατζάχ Καμαράν. Ανησυχία θα πρέπει να προκαλούν τα διάφορα νησίδια ειδικά κοντά στις ακτές της Νότιας Αραβικής Χερσονήσου (έναντι Ερυθραίας), γιατί προσφέρουν «επιλογές» σε ασύμμετρους εχθρούς για πιθανά πλήγματα σε υποθαλάσσια καλώδια που συνδέουν Ασία, Αφρική και Ευρώπη.
ΔΥΝΑΜΗ ΠΥΡΟΣ
Η ελληνική φρεγάτα προετοιμάστηκε κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο (βάσει των υπαρχόντων μέσων και δυνατοτήτων και ενισχύθηκε με μέσα προστασίας κατά drones). Επί της φρεγάτας βρίσκονται επίλεκτη μικρή δύναμη ΟΥΚ και ελικόπτερο S-70/AEGEAN HAWK. Τρία από τα τέσσερα πλοία θα είναι εν πλω, ενώ το τέταρτο θα είναι σε κοντινό λιμάνι για ανεφοδιασμό, ανάπαυση πληρώματος κ.λπ. Η φρεγάτα διαθέτει πλήρες ιατρείο για όλα τα ενδεχόμενα, σύνδεση τηλεϊατρικής κ.λπ.
Το λιμάνι του Τζιμπουτί είναι το προτιμότερο για ελλιμενισμό και ανάπαυση του πληρώματος, αφού αρκετά λιμάνια στη Νότια Υεμένη/Αντεν είναι προβληματικά. Ευρύτερα προσφέρονται το Μουσκάτ του σουλτανάτου του Ομάν ή ακόμα και η Μπέρμπερα της Σομαλιλάνδης. Το πλήρωμα είναι 198 άτομα (διαφόρων ειδικοτήτων) και περίπου το 30% είναι γυναίκες (αξιωματικοί και υπαξιωματικοί του Πολεμικού Ναυτικού).
Τέλος, στο παρελθόν πλοία του Πολεμικού Ναυτικού συμμετείχαν σε υποστηρικτικές αποστολές στη διάρκεια του πολέμου 1990/1991 DESERT SHIELD/DΕSERT STORM στον Κόλπο (περίπτωση Ιράκ), σε αποστολές απεγκλωβισμού πολιτών σε Αλβανία, Γεωργία, Λιβύη, ενώ διάφορα πλοία μας συμμετείχαν κατά διαστήματα στην Αδριατική (επιχείρηση SHARP GUARD), στη διάρκεια του πολέμου 1991-1996 στην πρώην Γιουγκοσλαβία σε εφαρμογή αποφάσεων του Σ.Α./ΟΗΕ και εμπάργκο όπλων στο καθεστώς Μιλόσεβιτς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου