Παρασκευή 5 Απριλίου 2024

‘μαύρο φίδι που θα σας φάει’ κάποιους …φρεγάτα Constellation καθυστέρησε τουλάχιστον ένα χρόνο… …μπορεί να παραδοθεί με τρία χρόνια καθυστέρηση…


‘μαύρο φίδι που θα σας φάει’ κάποιους

…φρεγάτα Constellation καθυστέρησε τουλάχιστον ένα χρόνο…

…μπορεί να παραδοθεί με τρία χρόνια καθυστέρηση…

11 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2024

Η πρώτη φρεγάτα Constellation καθυστέρησε τουλάχιστον ένα χρόνο. Πρόγραμμα αξιολόγησης «Σε εξέλιξη»

Mε δήλωση του Γραμματέα του USN Carlos Del Toro: Η πρώτη φρεγάτα κατευθυνόμενων πυραύλων κατηγορίας Constellation θα παραδοθεί με τουλάχιστον ένα χρόνο καθυστέρηση λόγω ελλείψεων εργατικού δυναμικού σε μεγάλο βαθμό, στο ναυπηγείο του Ουισκόνσιν όπου κατασκευάζεται.

Η υπηρεσία ενημέρωσε το Κογκρέσο ότι το μελλοντικό USS Constellation (FFG-62) θα μπορούσε να παραδοθεί το 2027 και ότι το ναυπηγείο Fincantieri Marinette Marine έχει υποβληθεί σε ανεξάρτητη επανεξέταση για να αξιολογήσει την καθυστέρηση.

Ο Γραμματέας του Ναυτικού Carlos Del Toro ανακοίνωσε μια αναθεώρηση-αξιολόγηση του ναυπηγικού προγράμματος του USN, επικαλούμενος ανησυχίες σχετικά με το πρόγραμμα της φρεγάτας Constellation και το πρόγραμμα υποβρυχίων βαλλιστικών πυραύλων κατηγορίας Columbia.

Ο επικεφαλής της NAVSEA, Αντιναύαρχος Jim Downey και ο βοηθός γραμματέας του USN για έρευνα, ανάπτυξη και απόκτηση, Nickolas Guertin θα ηγηθούν της αξιολόγησης.

Το ναυπηγείο στο Marinette Marine, της Fincantieri, δυσκολεύεται να προσλάβει συγκολλητές, και στερείται από αρκετές εκατοντάδες προσωπικό, τόσο στο εργατικό δυναμικό όσο και στο διοικητικό-επιστημονικό δυναμικό. Τα ζητήματα του εργατικού δυναμικού εκτείνονται σε πολλαπλές εξειδικεύσεις και δεξιότητες.

Για να αντιμετωπίσει τις ελλείψεις εργατικού δυναμικού, η Fincantieri έχει λάβει 50 εκατομμύρια δολάρια από το USN. Το ναυπηγείο χρησιμοποιεί αυτά τα χρήματα για να εκδώσει μπόνους σε υπαλλήλους του εργατικού δυναμικού.

Η Fincantieri αντιμετωπίζει επίσης προβλήματα με τη διαχείριση της μετατόπισης του εργατικού δυναμικού από τα άλλα προγράμματά της, τα τελευταία πολεμικά πλοία LCS κατηγορίας Freedom και το μαχητικό MMSC της Σαουδικής Αραβίας. Μερικοί μηχανικοί που έπρεπε να περάσουν στο πρόγραμμα Connie (Constellation) εξακολουθούν να εργάζονται ταυτόχρονα και στα LCS ή/και τα MMSC.

Ο σχεδιασμός των πλοίων κλάσης Constellation βασίζεται στο μητρικό σχέδιο της ιταλικής φρεγάτας πολλαπλών αποστολών FREMM. Τροποποιήθηκε όμως, από την γνωστή σχεδιαστική εταιρεία πλοίων Gibbs & Cox (παραδοσιακή εταιρεία σχεδίασης πολεμικών πλοίων του USN), για να καλύψει τις ιδιαίτερες απαιτήσεις επιβίωσης και εξοπλισμού του USN. Η Leidos, θυγατρική της Gibbs & Cox, η Fincantieri και η Naval Sea Systems Command πάλεψαν για την αμερικανοποίηση του ευρωπαϊκού σχεδίου FREMM, για δυόμισι χρόνια, προτού φτάσει στο 80% της σχεδίασης και θα μπορούσε να ξεκινήσει την κατασκευή στο Constellation το 2022.

Με τις τροποποιήσεις του σχεδιασμού, άλλαξε σχεδόν κάθε σχέδιο της FREMM και χρειάστηκε εκτεταμένος έλεγχος από τη NAVSEA.

«όποιος καεί με τον χυλό φυσά και το γιαούρτι»

Το USN και η ναυπηγική εταιρεία συμφώνησαν ότι η ωριμότητα του σχεδιασμού ήταν πιθανώς ο σημαντικότερος παράγοντας που θα έπρεπε να κάνουν για να μειώσουν τον κίνδυνο παραγωγής. Με νωπά τα αρνητικά αποτελέσματα από τους σχεδιασμούς στα LCS  και Zamwalt, έγινε γρήγορα αντιληπτό πως «όποιος καεί με τον χυλό φυσά και το γιαούρτι».

Για παράδειγμα, σε δοκιμές στο Naval Surface Warfare Center, διαπιστώθηκε ότι η τροποποιημένη σχεδίαση δεν πληρούσε τα πρότυπα του USN για λειτουργία σε βαριά θάλασσα. Απαιτήθηκαν πολλές αλλαγές σχεδιασμού που έβγαλαν εκτός το χρονοδιάγραμμα που ήθελε να έχει το ναυπηγείο για το πρώτο πλοίο της κατηγορίας.

Και το θέμα λαμβάνει ακόμα τραγικότερες διαστάσεις αν αναλογιστεί κανείς ότι η παραπάνω διαπίστωση έγινε, ενώ η σχεδίαση βρισκόταν ήδη στη λειτουργική και λεπτομερειακή φάση της.

2 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2024

Έκθεση: Η νέα φρεγάτα του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ μπορεί να παραδοθεί με τρία χρόνια καθυστέρηση

Το μελλοντικό πρόγραμμα φρεγάτας κλάσης Constellation του USN είναι μεν σε καλό δρόμο, αλλά με καθυστέρηση έως και τριών ετών. Το πρόγραμμα ενδέχεται να μην παραδώσει το πρώτο του πλοίο μέχρι το 2029, σύμφωνα με ένα επίσημο έγγραφο αναθεώρησης του προγράμματος και ενώ είναι βεβαρυμμένο με ζητήματα πρόσληψης εργατικού δυναμικού και προκλήσεις ωριμότητας σχεδιασμού.

Το 2020, το USN επέλεξε ένα σχέδιο βασισμένο στην αποδεδειγμένη γαλλική/ιταλική φρεγάτα FREMM ως μελλοντική πλατφόρμα φρεγάτας κατευθυνόμενων πυραύλων του. Το σχέδιο θεωρήθηκε ως fast-track και προέβλεπε την παράδοση  του πρώτου πλοίου (USS Constellation), το 2026.

Οι δυσκολίες υποστελέχωσης συνεχίζονται και έχουν επεκταθεί στούς περισσότερους Αμερικανικούς ναυπηγικούς κολοσσούς και εταιρείες εφοδιαστικής ναυπηγικής αλυσίδας. Ταυτόχρονα έχουν αναφερθεί παρόμοια προβλήματα στελέχωσης και στο USN, στην πλήρωση των δικών του βαθμίδων.

Τροποποιήσεις σχεδιασμού

Το χρονοδιάγραμμα της κατηγορίας Constellation έχει επίσης επηρεαστεί από τροποποιήσεις σχεδιασμού. Από την αρχή, το πρόγραμμα φρεγάτας προοριζόταν να αξιοποιήσει έναν αποδεδειγμένο σχεδιασμό σκάφους για να μειώσει τον κίνδυνο αποτυχίας τεχνικής- σχεδιαστικής αστοχίας και αύξησης του κόστους.

Και ενώ τα παθήματα από τα προγράμματα των LCS  και Zamwalt έγιναν μαθήματα, έγινε γνωστό ότι το πλοίο, σχεδιαστικά, έχει αλλάξει τόσο πολύ, που πλέον έχει περίπου 15% ομοιότητα  με το αρχικό FREMM. Οι εργασίες λεπτομερών μελετών  δεν έχουν ακόμη ολοκληρωθεί, αν και η κατασκευή βρίσκεται ήδη σε προχωρημένη εξέλιξη.

Το USN θα μπορούσε να προσθέσει ένα δεύτερο ναυπηγείο «follow-on» (με το ανάλογο επιπρόσθετο κόστος) για να κατασκευάσει πρόσθετες φρεγάτες κλάσης Constellation, παράλληλα με το αρχικό ναυπηγείο. Αυτός ο δεύτερος γύρος ενεργειών αναμένεται να πραγματοποιηθεί λίγο αργότερα, προκειμένου να αξιοποιηθούν τυχόν διδάγματα που θα αντληθούν από τα πρώτα σκάφη της σειράς.

Άλλα ναυπηγικά προγράμματα καθυστερούν επίσης, όπως το υποβρύχιο βαλλιστικών πυραύλων κατηγορίας Columbia κατά ένα χρόνο, τα επιθετικά υποβρύχια κλάσης Virginia κατά 2-3 χρόνια και το μελλοντικό αεροπλανοφόρο USS Enterprise κατά δύο χρόνια.

Πλοία από εννέα βασικά προγράμματα αντιμετωπίζουν καθυστερήσεις, σε ορισμένες περιπτώσεις έως και τριών ετών, σύμφωνα με νέα επισκόπηση του Πολεμικού Ναυτικού.

2 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2024

ΟΥΑΣΙΝΓΚΤΟΝ — Το Πολεμικό Ναυτικό δημοσίευσε σήμερα μια σπάνια δημόσια καταγραφή μεγάλων καθυστερήσεων για βασικά προγράμματα ναυπηγικής, με πλοία από εννέα προγράμματα να τρέχουν πίσω, σε ορισμένες περιπτώσεις έως και τρία χρόνια.

Συνολικά, το Πολεμικό Ναυτικό προβλέπει μια σωρευτική καθυστέρηση άνω των 11 ετών, σε μια εποχή που οι νομοθέτες και οι σχεδιαστές του Πενταγώνου συμφωνούν ότι το Ναυτικό πρέπει να εκσυγχρονιστεί και να αναπτυχθεί για μια πιθανή σύγκρουση στον Ειρηνικό (Κίνα).

Μεταξύ των αξιοσημείωτων καθυστερήσεων, όπως περιγράφονται στην έκθεση:

1.       Το πρώτο υποβρύχιο κατηγορίας Columbia, που κατασκευάστηκε από κοινού από την General Dynamics Electric Boat και την (HII) Huntington Ingalls Industries (Ingalls Shipbuilding), προβλέπεται να καθυστερήσει μεταξύ 12 και 16 μηνών.

2.       Το τέταρτο και το πέμπτο μπλοκ του υποβρυχίου κλάσης Virginia, επίσης από την Electric Boat και το HII, έχουν καθυστέρηση 36 και 24 μηνών.

3.       Η πρώτη φρεγάτα κλάσης Constellation από την Fincantieri Marinette Marine είναι 36 μήνες πίσω από το χρονοδιάγραμμα.

4.       Το μελλοντικό αεροπλανοφόρο Enterprise (CVN-80), που κατασκευάστηκε από την HII, έχει καθυστέρηση περίπου 18 έως 26 μηνών.

Αναζητείται λύση

Και ενώ οι διαπιστώσεις καταδεικνύουν τα διάφορα ζητήματα, δεν διαφαίνεται επί του παρόντος λύση. Δεν υπάρχουν λεπτομερή σχέδια δράσης, ορόσημα, πρωτοβουλίες, αλλά μόνο κάποιου είδους προσεγγίσεις του είδους «γίνε αληθινός για να γίνεις καλύτερος».

Το νέο έγγραφο αναφέρει ότι «ο σκοπός της αναθεώρησης είναι να παρέχει μια αξιολόγηση των εθνικών και τοπικών αιτιών των ναυπηγικών προκλήσεων, καθώς και να προτείνει ενέργειες για την επίτευξη μιας υγιέστερης ναυπηγικής βιομηχανικής βάσης των ΗΠΑ». 

Συγκεκριμένα, το έγγραφο περιλαμβάνει και τα ονόματα των βασικών εργολάβων για κάθε κατηγορία πλοίων που εξέτασε. Αν και αυτές οι πληροφορίες μπορεί να μην είναι μυστικές, το πραγματικό χτύπημα στην βιομηχανία για τις ολισθήσεις των προγραμμάτων τους, ευθυγραμμίζεται με μια σειρά επιπλήξεων που έχει κάνει ο Del Toro στην αμερικανική αμυντική βιομηχανική βάση, τους τελευταίους μήνες.

Ενώ στα παραπάνω πλοία διαπιστώθηκαν καθυστερήσεις, το έγγραφο-αναθεώρηση-επιθεώρηση-ανασκόπηση ήταν ασαφές για το τι αντιμετωπίζουν στη ναυπήγισή τους, άλλα πλοία που ερευνήθηκαν. Για παράδειγμα, τα νέα πλοία επιτήρησης ωκεανών, μια κατηγορία που είναι γνωστή ως T-AGOS (το T σημαίνει ότι τα πλοία χειρίζονται από τη Στρατιωτική Διοίκηση Sealift (Military Sealift Command, MSC), το Α σημαίνει ότι είναι βοηθητικά (δηλαδή υποστηρικτικά, auxiliary) πλοία, το G σημαίνει ότι έχουν γενική ή διαφορετική αποστολή (general), και το OS σημαίνει ότι η αποστολή είναι επιτήρηση ωκεανών (ocean surveillance)) και κατασκευάστηκε από την Austal USA, περιλαμβάνονται μεταξύ των άλλων προγραμμάτων που επιθεωρήθηκαν, αλλά δεν παρέχεται καθυστέρηση στο πρόγραμμα.

T-AGOS 25

«Το Ναυτικό των ΗΠΑ ανέθεσε σύμβαση 113,9 εκατομμυρίων δολαρίων στη ναυπηγική εταιρεία Austal USA για τον λεπτομερή σχεδιασμό του πλοίου κλάσης TAGOS-25 τον Μάιο του 2023. Ο λεπτομερής σχεδιασμός αναμένεται να ολοκληρωθεί έως τον Νοέμβριο του 2024. Το κόστος προμήθειας του πλοίου των 110 μέτρων και 8500 τόνων, εκτιμάται ότι είναι $789,6 εκατομμύρια.

Η σύμβαση περιλαμβάνει επιλογές για λεπτομερή σχεδιασμό και κατασκευή έως και επτά πλοίων κλάσης TAGOS-25, ανεβάζοντας τη σωρευτική αξία της σύμβασης σε περίπου 3,2 δισεκατομμύρια δολάρια. Οι εργασίες λεπτομερούς μελέτης θα παραταθούν έως τον Ιούνιο του 2034, εφόσον ασκηθούν τα δικαιώματα.

Το έργο αναμένεται να υποστηρίξει το USN στην αντικατάσταση των πέντε παλαιών εν λειτουργία πλοίων TAGOS με επτά μεγαλύτερα και ταχύτερα πλοία κλάσης TAGOS-25. Τα πλοία που σχεδιάζεται να αποσυρθούν περιλαμβάνουν τέσσερα πλοία κλάσης Victorious (TAGOS-19) (TAGOS 19 έως 22) που τέθηκαν σε υπηρεσία μεταξύ 1991 και 1993 και ένα πλοίο κατηγορίας Impeccable (TAGOS-23), το οποίο τέθηκε σε υπηρεσία το 2000.»

Άλλα προβλήματα

Τέλος, η ανασκόπηση συγκεντρώνει προγράμματα αμφίβιων πλοίων, τα λιπαντικά στόλου και τα αντιτορπιλικά κλάσης Arleigh Burke, καθώς όλα έχουν ημερομηνίες παράδοσης καθυστερημένες στη σύμβαση, ωστόσο παρακολουθούνται σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του διαχειριστή προγράμματος. Τα αμφίβια πλοία, καθώς και ορισμένα αντιτορπιλικά, παράγονται από την HII, ενώ τα λιπαντικά και τα αντιτορπιλικά του στόλου κατασκευάζονται από την General Dynamics NASSCO και την Bath Iron Works.

Κορωνοϊός και μια «διαφορετική» εφοδιαστική αλυσίδα

Αν και η χώρα στο σύνολό της έχει προχωρήσει σε μεγάλο βαθμό από τα χειρότερα της πανδημίας του κορωνοϊού, τόσο το Ναυτικό όσο και η αμυντική βιομηχανία έχουν μιλήσει συχνά για τις παρατεταμένες επιπτώσεις που είχε στη βιομηχανική βάση και την υποκείμενη αλυσίδα εφοδιασμού.

Ο διοικητής της Διοίκησης Συστημάτων Ναυτικής Θάλασσας, της κύριας υπηρεσίας του USN για την αγορά και την κατασκευή νέων πλοίων, είπε ότι σήμερα η μείωση του εργατικού δυναμικού συνεχίζετε «προς αρνητική κατεύθυνση σε πολλές περιοχές. Σε ορισμένα σημεία, έχει διπλασιαστεί από εκεί που ήταν στην αρχή της πανδημίας του κορωνοϊού».

Επίσης ανέφερε ότι: «Η αλυσίδα εφοδιασμού είναι διαφορετική τώρα, πρέπει να σκεφτόμαστε πιο μακροπρόθεσμα όταν πρόκειται να αγοράσουμε υλικά πιο μπροστά από ό,τι κάναμε παραδοσιακά στο παρελθόν. Και αυτός είναι ακριβώς ο κόσμος στον οποίο ζούμε σήμερα. Υπάρχουν, λοιπόν, κάποιες διαφορές που διαπιστώσαμε και πρέπει να εξετάσουμε πώς θα κάνουμε αυτή τη δουλειά από δω και μπρος στο μέλλον».

Το πώς το USN προχωρά με τα αποτελέσματα της αναθεώρησης είναι λιγότερο σαφές

Κάτω από μια σύντομη ενότητα που περιγράφεται ως «πρωτοβουλίες για βελτίωση», το έγγραφο αναφέρει ότι το USN «θα δημιουργήσει ένα σχέδιο για την αντιμετώπιση της ατροφίας στο εθνικό εργατικό δυναμικό σχεδιασμού και μηχανικής, θα βελτιώσει τις στρατηγικές απόκτησης και των συμβάσεων, θα επαναπροσδιορίσει το ναυπηγείο και το εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό ως εθνικό πλεονέκτημα, θα αξιολογήσει τη στάση του εργατικού δυναμικού και τον προϋπολογισμό για επενδύσεις για τη βελτίωση της απόδοσης και την ελαχιστοποίηση των καθυστερήσεων».

Σκέψεις

Φυσικά όλα τα παραπάνω δεδομένα έχουν ιδιαίτερη σημασία για το Πολεμικό μας Ναυτικό, αφού σύμφωνα με δηλώσεις του Υπουργού Εθνικής Άμυνας (ΥΕΘΑ) Νίκου Δένδια, σκοπεύουμε να αποκτήσουμε ως και 7 φρεγάτες «Constellation» με ναυπήγηση στη χώρα μας, σύμφωνα με την περιβόητη «Ατζέντα 2030».

Είναι καλό που οι Αμερικάνοι έχουν πάρει πολύ στα σοβαρά την υπόθεση αυτών των φρεγατών, μετά τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετώπισαν με τα LCS  και Zamwalt. Αυτό, μόνο καλό μπορεί να σημαίνει για το ΠΝ μας σε ότι αφορά την υψηλή ποιότητα των φρεγατών αυτών. Πολύ αρνητικό είναι βέβαια το θέμα της διολίσθησης του χρόνου απόδοσης του πρώτου πλοίου, αλλά και πάλι δεν αφορά άμεσα την δική μας αμυντική ναυπηγική βιομηχανία που δεν έχει πάρει ακόμα μπροστά και έχει λίγο χρόνο ακόμα να μπορέσει να βρει τα βήματά της και να εναρμονιστεί προς την κατεύθυνση της ναυπήγησης αυτών των πλοίων. Αναμένεται η έμπρακτη πολιτική βούληση και η δρομολόγηση ενεργειών και υπογραφές συμβάσεων!

Για το κόστος των φρεγατών «Constellation», αξίζει να πούμε πως ότι πληρώνεις παίρνεις και στην άμυνα. Πληρώνεις πολλά, παίρνεις κάτι πολύ καλύτερο. Πληρώνεις λίγα, ετοιμάσου για επανάληψη λαθών και αστοχιών όπως την αγορά των Spartan C-27 για παράδειγμα. Και μη ξεχνάμε τον πάνσοφο ελληνικό λαό: «το φτηνό το κρέας, δεν το τρώνε ούτε τα σκυλιά». Αν θες ποιοτική υπεροχή στην άμυνα, θα πρέπει να ‘βάλεις βαθιά το χέρι στην τσέπη σου’, αυτό αποτελεί νομοτέλεια.

Η αλήθεια βέβαια είναι ότι δεν μπορούμε (το ΠΝ μας) να περιμένουμε τις φρεγάτες «Constellation» και τις κορβέτες EPC, ως και πολύ μετά το 2030 και να στηριζόμαστε στις παλιές μας S και στις μη εκσυγχρονισμένες μας MEKO. Χρειαζόμαστε λοιπόν κάποια ενδιάμεση λύση, τώρα. Χρειαζόμαστε αποφάσεις τώρα. Αναμένεται η έμπρακτη πολιτική βούληση και η δρομολόγηση ενεργειών και υπογραφές συμβάσεων!

Θα περιμένουμε την επόμενη συνέντευξη του κυρίου ΥΕΘΑ μας, να μάθουμε κάτι περισσότερο για όλα τα παραπάνω, πάντα βέβαια με την γνωστή του μέθοδο του ‘σταγονόμετρου’ σε ότι αφορά την ενημέρωση που μας έχει προσφέρει ως τώρα, για την γνωστή του έκθεση ιδεών «Ατζέντα 2030» που χρησιμοποιεί ως ασπιρίνη για οτιδήποτε αφορά την άμυνά μας και τον εκσυγχρονισμό των ΕΔ μας. Αναμένεται η έμπρακτη πολιτική βούληση και η δρομολόγηση ενεργειών και υπογραφές συμβάσεων και να σταματήσουν κάποιοι να μας παραμυθιάζουν με ατζέντες!

Και οι γνωστοί μας φιλογάλλοι και φιλοϊταλοί που φιλοξενούν εδώ και χρόνια διαφημίσεις των Naval Group και Fincantieri στις ιστοσελίδες τους, έσπευσαν να γράψουν βαρύγδουπα άρθρα: «Πολεμικό Ναυτικό: Δυσάρεστα νέα για το αφήγημα των «Constellation».  «Η νέα αμερικανική φρεγάτα Constellation (FFG-62) θα αργήσει 3 χρόνια ακόμα-Μήπως να παραγγείλουμε 2 επιπλέον FDI για το ΠΝ;»

Κάποιοι άλλοι έγραψαν (και δικαίως) : «Constellation αργούν… Και τώρα τι; Το ΠΝ πεθαίνει αν δεν παρθούν αποφάσεις», «Φόβοι για καθυστερήσεις στο αμερικανικό πρόγραμμα φρεγατών Constellation» κλπ.

Και οι γνωστοί μας φιλογάλλοι και φιλοϊταλοί που φιλοξενούν διαφημίσεις των Naval Group και Fincantieri στις ιστοσελίδες τους εδώ και χρόνια, αναρωτιούνται, γιατί το ΠΝ μας δεν επιλέγει τη ναυπήγηση κορβετών με κοινά συστήματα με τις FDI HN (δηλαδή τις Gowind της Naval Group) ώστε να επιτύχει ‘ομοιοτυπία’. Η ομοιοτυπία είναι η νέα ανακάλυψη του κυρίου ΥΕΘΑ, που όμως φαίνεται ότι δεν την επιζητεί για το ΠΝ μας και στρέφεται στις «Constellation» που είναι μια σχεδίαση με άλλα συστήματα και όπλα.

Και χωρίς αιδώ, προτείνουν το φοβερό: «Γιατί δεν παραγγέλνουμε τρεις τέσσερεις FDI HN ακόμα; Από την Naval Group φυσικά!»

Σε όλους αυτούς απαντάμε: «Ας παρακαλάμε, όλοι μας, οι δοκιμές του «Amiral Ronarc'h» να πάνε καλά, γιατί αν δεν πάνε, ‘μαύρο φίδι που θα σας φάει’ κάποιους».


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου