Σάββατο 23 Ιουλίου 2022

Αρχαίες ελληνικές πόλεις στην Γεωργία, την Κολχίδα του Καυκάσου - Κυρίαρχη θεότητα ο Απόλλων



Του Γιώργου Λεκάκη

Στην εργασία τους οι Tedo Dundua και Natia Phiphia (του Πανεπιστημίου του Tbilisi) πραγματεύονται την κύρια πτυχή των ελληνο-κολχικών σχέσεων, δηλαδή τον αποικισμό, την αφήγηση, την αρχαιολογία και την νομισματική.

Το εμπειρικό επίπεδο του ζητήματος έχει ως εξής:

Ο Πομπώνιος Μέλας αφηγείται ότι η πόλη Φάσις[1] στην Κολχίδα στην Ανατολική Ακτή της Μαύρης (Ποντιακής) Θάλασσας (η σημερινή Φώτη / Photi στην Δυτική Γεωργία) ιδρύθηκε από τον Θεμισταγόρα τον Μιλήσιο – πληροφορία από τα τέλη του 6ου π.Χ. αι. [2]



Σύμφωνα με τον Αρριανό, η Διοσκουριάς (σημερινό Σοχούμι[3] στην Δυτική Γεωργία) ιδρύθηκε επίσης από τους Μιλήσιους[4] - πληροφορία πάλι από τα τα τέλη του 6ου αι. π.Χ.

Ο Σκύλαξ γράφει επίσης για τις ελληνικές πόλεις στην Κολχίδα. Είναι οι εξής:

- Φάσις και Γύενος (σύγχρονη Οτσαμτσίρε / Ochamchire στην Δυτική Γεωργία)[5] - πληροφορία από τα μέσα του 4ου αι. π.Χ.

Δεν έχουμε την πλήρη αναφορά του Αριστοτέλη (;) για την συγκρότηση της Φάσεως.[6]

Και ο Στράβων περιγράφει την Διοσκουριάδα και την Φάση ως τόπους εμπορίου.[7]

Ο Πλίνιος αναφέρει το λεηλατημένο Πίτιο / Πιτυούς (νυν Bichvinta στην Δυτική Γεωργία) και επίσης, το κάστρο Σεβαστοπόλεως[8] αντί για την πόλη Διοσκουριάδα / Σεβαστόπολη.[9]

Ο Αρριανός το 131 δεν είδε Έλληνες στην Φάση και την Σεβαστούπολη.[10] Τι τους συνέβη;

Σύμφωνα με τον Έφορο (μέσω του Αριστοτέλη[11]), έφυγαν από εκεί για την Μίλητο.

Γιατί οι Έλληνες έφυγαν από την Κολχίδα;

Ο Ιπποκράτης λέει για το κακό κλίμα και την επικίνδυνη υγρασία στην Κολχίδα, καθώς και για τον κίτρινο χρωματισμό του δέρματος των Φασίων / Φασιανών.[12]

Αυτή η ιστορία πρέπει να εξεταστεί, χρησιμοποιώντας και την νομισματική επιστήμη.

Ο θεός Απόλλων ήταν η κύρια θεότητα της Φάσεως, σύμφωνα με τα αρχεία και την νομισματοκοπία. Το λιοντάρι, σύμβολο του Απόλλωνος, απεικονίζεται στα τοπικά νομίσματα…

…………….........................

ΣΧΟΛΙΟ Γ. Λεκάκη:


Υπάρχουν κι άλλες αρχαίες ελληνικές πόλεις στην περιοχή – βλ. Γ. Λεκάκης "Περίπλους του αρχαίου Πόντου", σε 10 συνέχειες, στη εφημ. "Ελεύθερη Γνώμη", Απρ. 2009 - Μάρτιο 2010.



………………………….

ΠΗΓΗ: Dundua T., Phiphia N. «Greek Cities in Colchis. Point of View» στο Academia Letters, άρ. 4368 DOI, 2021. ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 5.1.2022.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:


[1] Η Φάσις (εξακολουθεί στα γεωργιανά παραφρασμένη ως Pazisi καταγράφεται για πρώτη φορά ως τοπωνύμιο στην «Θεογονία» του Ησίοδου (8ος αι. π.Χ.;).

Υπήρχε και ο ποταμός Φάσις (νυν Ριόνι, πλησίον της πόλεως Πότι), αναφερόμενος, μάλιστα και στα «Αργοναυτικά». Ήταν το όριον Ευρώπης – Ασίας (Ηρόδοτος, IX, Μελπομένη IV). Λατρευόταν ως ποτάμιος θεός (βλ. «Θεογονία» του Ησιόδου). Δεχόταν τα νερά των ποταμών Ίππου και του Γλαύκου. Στις πηγές του ήταν γνωστός ως ποταμός Βόας. – βλ. και σχόλια στον Αριστοτέλη / Commentaria in Aristotelem, Ξενοφών και Ηρακλείδης ο Λέμβος.


[2] Π. Μέλας, I. 108.


[3] Στα βυζαντινά χρόνια Σεβαστούπολις – νυν πρωτεύουσας της Αμπχαζίας, χώρας των Αβασγών.


[4] Αρρ. Περίπλ. 12.


[5] ΨευδοΣκύλαξ, Ασία. 81


[6] ΨευδοΗρακλ. Πολιτ. XVIII.


[7] Στράβων. XI. 2. 16,17.


[8] castellum Sebastopolis


[9] Πλιν. NH. VI. 14-16


[10] Αρρ. Περίπλ. 11-12.


[11] Αριστ. Φρ. 557.

[12] Ιπποκράτης, 15.


Αρχαιες ελληνικες πολεις Γεωργια, Κολχιδα Καυκασος θεοτητα θεος Απολλων, αρχαιοι ελληνες κολχοι αποικισμος, αρχαιολογια νομισμα Πομπωνιος Μελας Φασις Κολχιδας Μαυρη Ποντιακη Θαλασσα Φωτη / Photi ευξεινος ποντος, Θεμισταγορας Μιλησιος 6ος πΧ αιωνας, Αρριανος, Διοσκουριας Σοχουμι σοχουμ, Μιλησιοι Διοσκουροι, Σκυλαξ ελληνικη πολη Κολχις Φαση, Γυενος Οτσαμτσιρε / Ochamchire 4ος Αριστοτελης Στραβων Διοσκουριαδα εμποριο Πλινιος Πιτιο / Πιτυους πιτυο Μπιτσβιντα Bichvinta καστρο Σεβαστοπολεως Σεβαστοπολη 131 πΧ Ελληνες Σεβαστοπολις Εφορος Μιλητος, Ιπποκρατης κακο κλιμα υγρασια κιτρινο δερμα, χρωματισμος δερματος Φασιοι Φασιανοι νομισματικη επιστημη, Απολλωνας νομισματοκοπια λιονταρι, συμβολο νομισματα Greek Cities Colchis, γεωργιανα παζισι Pazisi τοπωνυμιο Θεογονια Ησιοδου 8ος ποταμος Φασης Ριονι, Ποτι Αργοναυτικα Αργοναυτες, οριον Ευρωπη – Ασια Ηροδοτος, λατρεια ποταμιος θεος Ησιοδος Ιππος Γλαυκος πηγες Βοας σχολια στον Αριστοτελη / Commentaria in Aristotelem, Ξενοφων και Ηρακλειδης ο Λεμβος, βυζαντιο Σεβαστουπολις πρωτευουσα Αμπχαζια, Αβασγοι, Σεβαστουπολη, Αρριανου Περιπλους, ΨευδοΣκυλαξ, ΨευδοΗρακλειδης Πολιτικα Στραβωνας castellum Sebastopolis, κυανος, ανθεμους, οινανθεια, σκυμνια ροδοπολις, ροδοπολη, σιγγιον ριον, σιγγειον σιγγιο σιγγειο ριο, σιριος σιριον, σειριος σειριον, μοργος ισις, πετρα βαθυς βαθυ ηρακλειον ηρακλειο αψαρος, ακαμψης μοσχικη γυρος υψηλαι υψηλες υψηλα

ΠΗΓΗ arxeion-politismou

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου