ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΙΔΕΡΗ, HELLAS JOURNAL
Μια διαπραγμάτευση «αλά Τούρκα» βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη με την Άγκυρα να επιχειρεί γι’ακόμη μια φορά να λειτουργήσει υπογείως σ’ ότι έχει να κάνει με το μείζον γι’ αυτήν θέμα της αναβάθμισης μέρους του αεροπορικού της στόλου σε F-16 Viper.
Μπορεί να βιώνουμε την περίοδο της ελληνοτουρκικής σύγκλισης όμως οι πολύ πρόσφατες δηλώσεις που έχουν φτάσει από την Τουρκία μαρτυρούν ότι αυτή η περίοδος δεν πρόκειται να μακροημερεύσει, ιδίως μετά τις τουρκικές εκλογές που προηγούνται των ελληνικών.
Και μπορεί η γειτονική χώρα να φορά από την 6η Φεβρουαρίου το καλό της προσωπείο, εμφανίζοντας «μηδενικές δραστηριότητες» στον ουρανό του Αρχιπελάγους, όμως στο στρατιωτικό επιτελείο γνωρίζουν πολύ καλά ότι στην περίπτωση που πάρουν το μεγάλο πακέτο το οποίο ζητούν καιρό τώρα, αμέσως θα φανεί η αλλαγή πλεύσης και η επιστροφή στην καθημερινότητα των παραβάσεων-παραβιάσεων στον ελληνικό ουρανό.
Η έγκριση που έχει έρθει από το State Department φαίνεται πως αφορά σε πολύ συγκεκριμένα συστήματα των υφιστάμενων F-16 της Τουρκίας, ανάμεσά τους το σύστημα μετάδοσης και ζεύξης δεδομένων Link 16, μια αναβάθμιση δηλαδή στην οποία υποχρεούνται όλες οι χώρες κράτη μέλη του ΝΑΤΟ να προχωρήσουν.
Σε καμία περίπτωση όμως δεν φαίνεται ότι η αναβάθμιση του ραντάρ σχετίζεται με το νέο, ηλεκτρονικής σάρωσης AESA που βρίσκεται σε περίοδο «γνωριμίας» με Έλληνες αεροπόρους της 343 Μοίρας «Αστέρι».
Και το γεγονός πως οι Τούρκοι έχουν συνειδητοποιήσει ότι δεν πηγαίνουν καλά τα πράγματα γι’ αυτούς φαίνεται μέσα από τον αγώνα δρόμου που κάνει η αμυντική τους βιομηχανία ώστε να υποστηρίξει τον στόλο των F-16, μέχρι εκεί που μπορεί φυσικά καθώς υπάρχουν περιορισμοί.
Οι Τούρκοι θέλουν δικό τους Meteor έως το 2025
Το «μαρτύριο της σταγόνας» από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού έχει πολλές λεπτομέρειες που κάνουν τη διαφορά, καθώς για να ενσωματωθούν στον στόλο των F-16 τα όπλα made in Turkey είναι προαπαιτούμενο η άδεια των Ηνωμένων Πολιτειών για να τοποθετηθεί οτιδήποτε στην πλατφόρμα που έχει αναπτυχθεί στις ΗΠΑ.
Η Tουρκία δοκιμάζει τα όπλα που αναπτύσσει η αμυντική της βιομηχανία πάνω στους δικούς της «γερόλυκους» τα F-4 Phantom, αλλά και στους παλαιότερους τύπους των F-16 που διαθέτει, των εκδόσεων Block 30 & Block 40, αεροσκαφών δηλαδή που δεν έχουν αναβαθμιστεί σε μεγάλο βαθμό.
Πάντως μέσω του προγράμματος «F-16 Dak» η Τουρκία προσπαθεί να βάλει τεχνολογικό χέρι στον υπολογιστή αποστολής των F-16 και σαφώς να δώσει μια εγχώρια απάντηση στους Meteor των ελληνικών Rafale. Με το βλήμα μακρού πλήγματος «Gokhan» η γείτονα θέτει ως στόχο, όπως λένε οι κατασκευαστές του, να φτάσει το επίπεδο των Meteor περίπου το 2025 όταν δηλαδή ολοκληρωθεί η σχεδίαση και ανάπτυξη του τουρκικού πυραύλου.
Σε κάθε περίπτωση πάντως τα ελληνοτουρκικά και το ρήγμα που υπάρχει στη νοτιοανατολική πτέρυγα του ΝΑΤΟ είναι ένα βασικό θέμα στο οποίο εστιάζει το Κογκρέσο που είναι υπεύθυνο για το τελικό πράσινο φως του τουρκικού αιτήματος για την αναβάθμιση και απόκτηση νέων F-16.
Στην πρόσφατη έκθεση της υπηρεσίας μελετών του Κογκρέσου για την πιθανή πώληση F-16 Viper στην Τουρκία, μεταξύ άλλων ξεχωρίζει το σημείο εκείνο που αναφέρεται στην «περιφερειακή αντιπαλότητα της Τουρκίας με την Ελλάδα.» Και φυσικά οι Αμερικανοί μπορεί να πει κανείς ότι έχουν με μαύρα έντονα γράμματα την απόφαση του Ταγίπ Εντογάν να τοποθετήσει στο τουρκικό έδαφος τους ρωσικούς S-400.
ΠΗΓΗ hellasjournal
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου