Από Σάββας Δ. Βλάσσης
Νεότερες πληροφορίες από την Λιβύη, για το χθεσινό τραγικό δυστύχημα της ελληνικής αποστολής που είχε μεταβεί για παροχή ανθρωπιστικής βοηθείας, προσθέτουν νέα και ακριβέστερα στοιχεία.
Όπως έγραψε ο ΔΟΥΡΕΙΟΣ ΙΠΠΟΣ το πρωΐ, πρόκειται καθαρά για τροχαίο δυστύχημα και αποκλείεται οποιαδήποτε περίπτωση προσχεδιασμένου χτυπήματος. Το όχημα που προσέκρουσε στο λεωφορείο της ελληνικής αποστολής, ήταν τελικά Toyota FJ, στο οποίο επέβαινε πενταμελής οικογένεια Λιβύων η οποία ξεκληρίστηκε, αφού αναφέρονται τρία μέλη της ως νεκρά και δύο βαριά τραυματισμένα. Όπως διευκρίνισε πηγή μας στην Λιβύη, αποδεικνύεται ότι συνέβησαν με διαφορά ολίγων λεπτών δύο τροχαία δυστυχήματα στην περιοχή, το έταιρο με το Land Cruiser στο οποίο επέβαιναν έξι Λίβυοι όπως αναφέραμε, εξού και η πρωινή παρεξήγηση στην ροή πληροφοριών μας.
Η πομπή της αποστολής απετελείτο από όχημα ασφαλείας τζιπ που προηγείτο, το λεωφορείο με τους Έλληνες, ακολούθως ένα φορτηγό όχημα με τα υλικά τους και πίσω ένα δεύτερο τζιπ ασφαλείας. Κατευθυνόμενη η πομπή προς Ντέρνα κι ευρισκόμενη προ δεξιάς στροφής, από το αντίθετο ρεύμα εμφανίστηκε το Toyota με υψηλή ταχύτητα και καθώς ο οδηγός επιχειρούσε να “κλείσει” την στροφή με απότομο χειρισμό, έχασε τον έλεγχο και προσέκρουσε πλαγιομετωπικώς στο λεωφορείο. Για κλάσματα δευτερολέπτου, δεν έπεσε σε κάποιο άλλο όχημα της πομπής.
Το Toyota FJ ήταν τυπικής διασκευής με πρόσθετες δεξαμενές για αυξημένη αυτονομία, όπως τα περισσότερα οχήματα στην χώρα. Από την πρόσκρουση φονεύθηκαν ακαριαία οι πέντε Έλληνες κι ένας Λίβυος στο λεωφορείο. Λόγω της ώρας, περί 15.00 τοπική, οι επιβάτες αντιλήφθηκαν απολύτως την σύγκρουση και είδαν το Toyota. Περίπου 10 δευτερόλεπτα μετά την σύγκρουση, σπινθήρας προκάλεσε ανάφλεξη βενζίνης από διαρροή και μερικά δευτερόλεπτα αργότερα, σημειώθηκε έκρηξη, η οποία λόγω των μεγάλων δεξαμενών καυσίμου ήταν ανάλογης εντάσεως. Από την πυρκαγιά, αποτεφρώθηκαν τα δύο οχήματα. Οι παρευρισκόμενοι στην σκηνή, δεν είχαν χρόνο να αντιδράσουν.
Όπως διευκρίνισε το ΓΕΕΘΑ νωρίτερα, από την πυρκαγιά, κάηκαν τα δορυφορικά τηλέφωνα που διέθετε η ελληνική αποστολή, με αποτέλεσμα να μην είναι εφικτή οποιαδήποτε απευθείας επικοινωνία με την Ελλάδα ενώ στην περιοχή, όπως σε μεγάλες εκτάσεις της χώρας, δεν υπάρχει σήμα κινητής τηλεφωνίας. Η πληροφόρηση της ελληνικής διπλωματικής αποστολής στην Ανατολική Λιβύη -δύο στελέχη του Υπουργείου Εξωτερικών- περιορίσθηκε εκ των πραγμάτων στην ενημέρωση από τις υπηρεσίες της Λιβύης. Αυτή απεδείχθη χαμηλής αξιοπιστίας, λόγω γενικής αναστατώσεως από την κατάσταση εκτάκτου ανάγκης στην οποία βρίσκεται η χώρα αλλά ήδη είχε μεταφερθεί στην Αθήνα εχθές η ανακριβής διαβεβαίωση ότι δεν υπήρχαν Έλληνες νεκροί, παρά μόνο τραυματίες. Ώρες μετά το δυστύχημα, η πληροφόρηση περιορίστηκε μόνο στο Υπουργείο Υγείας της χώρας, επειδή όλες οι άλλες πηγές αξιολογήθηκαν ως αναξιόπιστες.
Όταν αποσαφηνίστηκε η κατάσταση, αποφασίστηκε η απόσυρση της ελληνικής αποστολής καθώς αυτό κρίθηκε εφικτό από ιατρικής απόψεως. Για τον λόγο αυτό οργανώθηκε αποστολή ιατρικού προσωπικού που μεταφέρθηκε με C-130H της 356 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών και με την προσγείωση στην Λιβύη, οι Έλληνες ανέλαβαν την ευθύνη της ιατρικής μέριμνας. Ενημερούμενοι για την κατάσταση των τραυματιών και ιδίως των βαρύτερα, απερρίφθησαν εισηγήσεις των Λιβύων ιατρών για την μεθοδολογία χειρισμών κι εφαρμόσθηκε αυστηρότερη διαδικασία. Η αεροδιακομιδή MEDEVAC των τραυματιών, μεταξύ των οποίων ορισμένοι σοβαρά, αξιολογήθηκε ως υποδειγματική.
Σημειώνεται ότι παρά την βαριά κατάσταση ορισμένων τραυματιών, είναι εκτός κινδύνου από ιατρικής απόψεως αλλά το σημαντικότερο είναι πως οι εκτιμήσεις αισιοδοξούν για πλήρη αποκατάσταση.
Ένα περιστατικό που συνέβη, είναι ότι Λίβυος υπουργός και ο τοπικός στρατιωτικός αξιωματούχος που παρευρίσκοντο στο αεροδρόμιο, σε ένδειξη τιμής για τους νεκρούς Έλληνες, σήκωσαν και οι ίδιοι τα φέρετρα στα χέρια τους, συνοδεύοντάς τα από τα οχήματα στο C-27J της Πολεμικής Αεροπορίας.
Στα διάφορα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οπτικό υλικό από το αποτεφρωμένο λεωφορείο, οδήγησε σε ανάπτυξη θεωριών, λόγω οπών στο οπίσθιο μέρος του οχήματος. Στην πραγματικότητα πρόκειται για οπές από την αποκόλληση κεντρικού οπισθίου εξωτερικού καθρέπτη για την διευκόλυνση ελιγμών προς τα πίσω, επιφανειών φώτων και σημεία με τάπες. Το λεωφορείο 24 θέσεων, ήταν σε τέλεια κατάσταση, σχεδόν καινούργιο, τυπικό μοντέλο μεγάλης εταιρείας που στην Λιβύη κυκλοφορεί με διαφορετική εμπορική ονομασία.
ΠΗΓΗ https://doureios.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου