Το Πολεμικό Ναυτικό είχε θέσει ως στόχο ως το τέλος του 2023 να έχει ολοκληρωθεί η συμβασιοποίηση για τις φρεγάτες ΜΕΚΟ, κάτι που απ’ ότι δείχνουν οι εξελίξεις δεν θα καταστεί εφικτό. Πηγή: Πολεμικό Ναυτικό
ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΙΔΕΡΗ//HELLAS JOURNAL
Ορισμένα από τα προγράμματα ενίσχυσης του πολεμικού ναυτικού, λέγεται ότι οδεύουν- τουλάχιστον ως τώρα- σε έναν ικανοποιητικό δρόμο. Το πρόγραμμα όμως που δεν θεωρείται αλλά είναι πρώτης γραμμής για τον στόλο και την ηγεσία του ναυτικού, παραμένει εκείνο των φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ.
Μπορεί ο τεχνικός διάλογος να έχει τρέξει με ιδιαίτερα ταχείς ρυθμούς, μπορεί το Ναυτικό να έστειλε μέχρι και ομάδα εργασίας στη Γερμανία ώστε να επισπεύσει ακόμη περισσότερο την διαδικασία, μπορεί το χρονοδιάγραμμα που είχαν βάλει οι αξιωματικοί του ναυτικού επιτελείου να ολοκληρώθηκε στην ώρα του, ωστόσο εντός του 2023, μάλλον κρίνεται από τα δεδομένα, αδύνατο να επιτευχθεί η συμφωνία, άρα και ο στόχος.
Ακόμη και επανάληψη του τεχνικού διαλόγου μεταξύ του πολεμικού ναυτικού και της κοινοπραξίας ζητήθηκε ξανά από την Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών και Επενδύσεων κι αυτός ολοκληρώθηκε εκ νέου, επιτυχώς, σε όλα εκείνα τα μέρη που αφορούν την αναβάθμιση των φρεγατών ΜΕΚΟ 200.
Εκεί που ξεκινούν οι αγκυλώσεις είναι στους όρους των συμβατικών υποχρεώσεων της κοινοπραξίας με την ελληνική πλευρά.
Πάντως πηγές από το ναυτικό επιτελείο επισημαίνουν ότι Γερμανοί & Ολλανδοί θα μπορούσαν να έχουν δώσει τις τελικές προσφορές τους, αλλά κρατούν ακόμη τα χαρτιά τους κλειστά. Αυτό που συμβαίνει, όπως επισημαίνεται από τα ίδια χείλη, δεν αποτελεί σωστή διαπραγματευτική τακτική, αν μάλιστα κανείς υπολογίσει ότι κυρίως οι Γερμανοί έχουν στο μέλλον κι άλλα προγράμματα του πολεμικού ναυτικού που θα πρέπει να συζητήσουν και να συμφωνήσουν…
- Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η συμπεριφορά αυτή να κρίνεται με αυστηρότητα, τόσο από επιτελείς της ΓΔΑΕΕ, όσο και από το πολεμικό ναυτικό που βλέπει ότι το επιβεβλημένο πρόγραμμα που έχει σχεδιάσει, «βουλιάζει» και τα πλοία αυτά υποχρεωτικά απαξιώνονται τόσο επιχειρησιακά όσο και τεχνικά.
Οι τέσσερις ΜΕΚΟ που η νεότερη είναι 25 ετών και η γηραιότερη 31, όπως έχουν επισημάνει στην εισήγησή τους οι επιτελείς του ναυτικού κι εφόσον προχωρήσει η αναβάθμιση τώρα, θα χουν ένα σημαντικό επιχειρησιακό βίο, τουλάχιστον ακόμη 15-20 χρόνια.
Στο ναυτικό βλέπουν την «τρικυμία» να πλησιάζει ολοένα και περισσότερο. Γι’ αυτό τον λόγο μια εκ των σκέψεων προγραμματισμού για τις ΜΕΚΟ, εφόσον επιτευχθεί η συμφωνία, είναι να υπάρξει ταυτόχρονος εκσυγχρονισμός δυο φρεγατών ώστε το πρόγραμμα αυτό να πιάσει το υφιστάμενο χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί.
Το «Οχι» του ναυτικού στα παράκτια περιπολικά
Με τα δεδομένα αυτά, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, ορισμένοι παράγοντες, βρίσκουν την ευκαιρία να επαναφέρουν μετ’ επιτάσεως το θέμα των παράκτιων περιπολικών εξ Αμερικής LCS.
Πηγές από το ναυτικό επιτελείο ξεκαθαρίζουν ότι ουδέποτε υπήρξε κάποιο αίτημα που να έχει επίσημο χαρακτήρα από την ελληνική πλευρά και που να υπάρχει η ανάλογη προετοιμασία του συστήματος ώστε ν’ αναμένουν μια επίσημη απάντηση.
Τα τέσσερα LCS που παροπλίζουν οι Ηνωμένες Πολιτείες είναι αυτά στα οποία υπάρχει πρόβλημα στο σύστημα μετάδοσης και τίποτα δεν έχει επισκευαστεί.
Και σε αυτό το σημείο επισημαίνεται «πως είναι δυνατό να πάμε στην πολιτική ηγεσία και να πούμε ότι θα διερευνήσουμε αυτά τα πλοία τα οποία θέλουν επιπλέον κόστος για την επισκευή τους».
Οι ίδιες πηγές τόνισαν ότι «στο Πολεμικό Ναυτικό δεν είμαστε δογματικοί κι αν βγει νέα λίστα απόσυρσης πλοίων στο μέλλον, ίσως μπορούμε να δούμε κάτι το οποίο όμως δεν θα έχει κανένα απολύτως τεχνικό πρόβλημα και βεβαίως στην περίπτωση που δεν έχει αλλάξει η εικόνα του στόλου μας ως τότε.»
Κατά συνέπεια οι Αμερικανικές LCS παραμένουν ως κάτι ουτοπικό για ορισμένους κύκλους που δείχνουν ότι δεν έχουν αντιληφθεί την αποστροφή δυο Ναυτικών Συμβουλίων για τον συγκεκριμένο τύπο πλοίου, κυρίως για τα τεχνικά προβλήματα που έχουν βγάλει στον σύντομο επιχειρησιακό τους βίο…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου