Σάββατο 28 Μαΐου 2022

Αύριο η συμφωνία των Ευρωπαίων για... μισό εμπάργκο στο ρωσικό αργό

 

Μια ημέρα πριν τη Σύνοδο Κορυφής, αναμένεται να «κλειδώσει» συμφωνία για εμπάργκο που θα εξαιρεί τις παραδόσεις μέσω αγωγού σε Ουγγαρία, Τσεχία και Σλοβακία. Σχεδόν ένα μήνα κράτησε η διαπραγμάτευση.

Τη συμφωνία για την επιβολή.... μισού εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο, το οποίο θα καλύπτει τις μεταφερόμενες από τη θάλασσα ποσότητες, αλλά όχι και αυτές που διακινούνται μέσω αγωγών, αναμένεται να «κλειδώσουν» αύριο, εκτός σοβαρού απροόπτου, οι μόνιμοι αντιπρόσωποι των ευρωπαϊκών κρατών στις Βρυξέλλες, ώστε να επισημοποιηθεί στη Σύνοδο Κορυφής της Δευτέρας.

Οι μόνιμοι αντιπρόσωποι είχαν μακρές συνομιλίες χθες για να επιτύχουν συμφωνία, η οποία θα επιτρέπει παραδόσεις μέσω αγωγού, ώστε να ξεπεραστούν οι αντιρρήσεις της Ουγγαρίας, όπως ανέφεραν αξιωματούχοι στο Reuters. Οι ίδιοι τόνιζαν ότι η Ε.Ε. δεν κατάφερε να εκπληρώσει τις αρχικές υποσχέσεις για κατεπείγοντα μέτρα κατά της Ρωσίας, αφού οι διαπραγματεύσεις για τις κυρώσεις έχουν κρατήσει σχεδόν ένα μήνα.

Η Ουγγαρία καθυστέρησε το έκτο πακέτο κυρώσεων της ΕΕ κατά της Ρωσίας για την εισβολή της στην Ουκρανία, επειδή, όπως υποστηρίζει, η διακοπή των εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου θα αποτελέσει πλήγμα για την οικονομία της, καθώς η περίκλειστη χώρα δεν μπορεί εύκολα να πάρει πετρέλαιο από αλλού.

Αυτό καθυστέρησε την εφαρμογή άλλων στοιχείων του πακέτου κυρώσεων: αποσύνδεση της μεγαλύτερης τράπεζας της Ρωσίας, της Sberbank, από το σύστημα ανταλλαγής μηνυμάτων SWIFT, απαγόρευση εκπομπής των ρωσικών ραδιοτηλεοπτικών φορέων στην ΕΕ και προσθήκη περισσότερων ατόμων στον κατάλογο των προσώπων που αντιμετωπίζουν «πάγωμα» περιουσιακών στοιχείων και απαγόρευση εισόδου στην ΕΕ.

Η αντίθεση της Ουγγαρίας σε εμπάργκο πετρελαίου έχει απειλήσει να μετατρέψει τη σύνοδο της επόμενης εβδομάδας σε μια επικοινωνιακή καταστροφή, αποκαλύπτοντας διχόνοιες εντός της ΕΕ, ανέφεραν αξιωματούχοι στο Reuters«Θα ήταν ταπεινωτικό να μην συζητήσουμε καθόλου τις κυρώσεις επειδή δεν θα υπάρχει συμφωνία, ή να αφαιρεθεί εντελώς το τμήμα των κυρώσεων που αφορά το πετρελαϊκό εμπάργκο», ανέφερε ευρωπαϊκή πηγή.

«Έτσι», πρόσθεσε, «η ιδέα είναι να έχουμε εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο και να εξαιρέσουμε τον ρωσικό αγωγό Ντρούζμπα που προμηθεύει την Ουγγαρία μόνο για κάποιο χρονικό διάστημα, ώστε να δοθεί στην Κομισιόν και στην Ουγγαρία χρόνο για να επιλύσουν το πρόβλημα». Πάντως, ο αξιωματούχος τόνισε ότι δεν υπάρχει εγγύηση πως αύριο, πριν τη Σύνοδο Κορυφής, θα υπάρξει συμφωνία.

Η Ουγγαρία αναφέρει ότι χρειάζεται έως και τέσσερα χρόνια για να απομακρυνθεί από το ρωσικό αργό, κάτι που θα απαιτήσει επενδύσεις περίπου 750 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση των διυλιστηρίων και την επέκταση του αγωγού που φέρνει πετρέλαιο από την Κροατία. Αναφέρει ότι οι πιο μακροπρόθεσμες αλλαγές για πλήρη απεξάρτηση από το ρωσικό αργό μπορεί να κοστίσουν έως και 18 δισ. ευρώ, και προσβλέπει σε οικονομική ενίσχυση από την ΕΕ.

Ο αγωγός Ντρούζμπα διασχίζει τη Σλοβακία, την Τσεχική Δημοκρατία και την Ουγγαρία, τις τρεις περίκλειστες χώρες της ΕΕ που θα είχαν το μεγαλύτερο πρόβλημα να βρουν εναλλακτικές προμήθειες πετρελαίου και οι οποίες έχουν εκφράσει αντιρρήσεις για το εμπάργκο πετρελαίου.

Πάντως, το εμπάργκο θα έχει κόστος για τη Ρωσία, έστω και με την εξαίρεση του αγωγού Ντρούζμπα. Σύμφωνα με τη δεξαμενή σκέψης Bruegel που εδρεύει στις Βρυξέλλες, μόνο το ένα τέταρτο του ρωσικού πετρελαίου που αγοράστηκε από το μπλοκ των 27 εθνών, τον μεγαλύτερο πελάτη πετρελαίου της Ρωσίας, παραδίδεται με αγωγό.

Τα τρία τέταρτα του ρωσικού πετρελαίου για την Ευρώπη παραδίδονται από δεξαμενόπλοια, οπότε ένα εμπάργκο στις θαλάσσιες παραδόσεις θα εξακολουθούσε να έχει τεράστιο αντίκτυπο στα έσοδα της Ρωσίας από το πετρέλαιο, μειώνοντας την ικανότητά της να χρηματοδοτεί τον πόλεμό της στην Ουκρανία.

Αλλά θα δημιουργούσε επίσης προβλήματα ανταγωνισμού στην ΕΕ, διότι η Ουγγαρία, η Σλοβακία και η Τσεχία θα έπαιρναν φθηνότερο ρωσικό πετρέλαιο για τα διυλιστήρια τους -τα οποία μπορούν να πωλούν τα προϊόντα τους σε ολόκληρη την ΕΕ- ενώ τα διυλιστήρια άλλων χωρών θα έπρεπε να πληρώνουν περισσότερα για το εισαγόμενο αργό Brent. Για το πρόβλημα αυτό ακόμη δεν έχει βρεθεί λύση.

ΠΗΓΗ https://www.businessdaily.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου