Πριν ο Νίκος Δένδιας εισηγηθεί στο Άτυπο Συμβούλιο των υπουργών Άμυνας στις Βρυξέλλες η Ελλάδα να αναλάβει τα ηνία της ευρωπαϊκής επιχείρησης “ASPIDES” στην Ερυθρά Θάλασσα, υπήρξε παρασκήνιο με δύο τηλεφωνικές επικοινωνίες, που ευνόησαν την διαμόρφωση ενός θετικού κλίματος.
του Χρήστου Μαζανίτη
Δύο πολύ σημαντικές τηλεφωνικές επικοινωνίες, πριν το ταξίδι του Νίκου Δένδια στις Βρυξέλλες, δημιούργησαν μία πολύ θετική συγκυρία ώστε η πρόταση να αναλάβει η χώρα μας τα ηνία της ευρωπαϊκής επιχείρησης “ASPIDES” να την υποδεχθούν με θέρμη οι Ευρωπαίοι εταίροι.
Ο Νίκος Δένδιας την προηγουμένη του ταξιδιού του μίλησε με τον Ιταλό ομόλογό του, Γκουιντό Κροσέτο. Ταυτόχρονα, ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ, Στρατηγός Δημήτριος Χούπης μίλησε με τον Γάλλο ομόλογό του, Στρατηγό Τιερί Μπιουρκάρντ (Thierry Burkhard) κατά την οποία συζητήθηκαν θέματα κοινού ενδιαφέροντος με ιδιαίτερη έμφαση στην διαμορφωθείσα κατάσταση στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής.
Η Ελλάδα, όταν ήταν υπουργός εξωτερικών ο Νίκος Δένδιας, είχε πρωτοστατήσει στην δημιουργία της επιχείρησης “IRINI” (ΕΙΡΗΝΗ), κοντά στη Λιβύη για την τήρηση του εμπάργκο όπλων, που έσπαγε κυρίως η Τουρκία.
Η επιχείρηση “ASPIDES” είναι η μεγαλύτερη στρατιωτική επιχείρηση στην ιστορία της Ευρώπης. Είναι η πρώτη φορά που η ΕΕ αντιδρά τόσο δυναμικά εκτός ΝΑΤΟ.
Αυτό, όπως εξηγούσε σε δημοσιογραφικό πηγαδάκι ο ίδιος ο Νίκος Δένδιας, δεν σημαίνει ότι η Ευρώπη προσπαθεί να απογαλακτιστεί από το ΝΑΤΟ, αλλά να εξυπηρετήσει τα δικά της συμφέροντα χωρίς να περιμένει τις ΗΠΑ να αντιδράσουν. «Έχουμε εχθρούς πολλούς και πολλαπλασιαζόμενους. Δεν γίνεται να ζητούμε πάντα βοήθεια από την άλλη όχθη του Ατλαντικού» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ο κύριος λόγος για τον οποίο η ελληνική πλευρά επικοινώνησε με Γαλλία και Ιταλία ήταν γιατί αυτές είναι άλλες δύο χώρες που πλήττονται από την κατάσταση τρομοκρατίας που επικρατεί στην Ερυθρά Θάλασσα με τις επιθέσεις των Χούθι. Η δράση που αναλαμβάνει το υπουργείο Εθνικής Άμυνας είναι για να συνδράμει την προσπάθεια της κυβέρνησης να καταπολεμήσει την ακρίβεια και να ανακόψει τις πληθωριστικές τάσεις. Τάσεις που γίνονται πραγματικότητα όσο η διώρυγα του Σουέζ μοιάζει με απρόσιτο προορισμό για τα εμπορικά πλοία.
Η Ελλάδα δεν έχει συμφέροντα μόνο επειδή διαθέτει τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο του κόσμου αλλά και γιατί πλήττεται άμεσα η οικονομία της με την αύξηση των ναύλων λόγω τον περίπλου της Αφρικής και την είσοδο στη Μεσόγειο από τα στενά του Γιβραλτάρ.
Και μπορεί η επίσημη ανακοίνωση για την ανάληψη των ηνίων της επιχείρησης από την Ελλάδα να μην έχει γίνει ακόμη, ωστόσο η ΕΕ έχει ζητήσει από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας να τους αποστείλει το όνομα του Αξιωματικού του Πολεμικού Ναυτικού που θα αναλάβει χρέη Διοικητή της Επιχείρησης.
Σε ότι αφορά την φρεγάτα ΥΔΡΑ, που έχει «κλειδώσει» ως το πλοίο που θα σταλεί, αναμένεται η τοποθέτηση κάποιων επιπλέον συστημάτων και η τελική φάση των δοκιμών, οπότε υπολογίζεται στις 17 Φεβρουαρίου που θα γίνει η επίσημη αναγγελία της επιχείρησης “ΑΣΠΙΔΕΣ” να είναι πανέτοιμη για απόπλου τα επόμενα 24ωρα.
Και να σας αναφέρουμε κι ένα αποκαλυπτικό παρασκήνιο από τις διαπραγματεύσεις στο Άτυπο Συμβούλιο των Υπουργών Άμυνας της Ε.Ε.
Όταν ο Νίκος Δένδιας πρότεινε την ανάληψη της ηγεσίας της επιχείρησης από την Ελλάδα, έπεσε αρχικά η ιδέα να ονομαστεί η επιχείρηση “ASPIS” ή «ΑΣΠΙΣ» ελληνιστί. Όμως, υπήρξαν δύο παρεμβάσεις υπουργών που επεσήμαναν ότι η λέξη “ASPIS” θα μπορούσε να κάνει άσεμνο λογοπαίγνιο στα αγγλικά. Κάπου εκεί στη συζήτηση υιοθετήθηκε, με την γλωσσική συνδρομή του Έλληνα υπουργού Εξωτερικών, ο πληθυντικός της λέξης κι έτσι η επιχείρηση ονομάστηκε “ASPIDES”.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου