Δευτέρα 19 Αυγούστου 2024

Ναύαρχος Χηνοφώτης: Ενίσχυση του ΠΝ ΧΘΕΣ… αλλιώς ΟΛΕΘΡΙΕΣ συνέπειες


Ναύαρχος Χηνοφώτης. Οι συνιστώσες εκάστου ναυτικού ζητήματος διαμορφώνουν τη ναυτική ισχύ και τη συνεπαγόμενη ναυτική στρατηγική προς αξιοποίησή της.

ΤΟΥ ΝΑΥΑΡΧΟΥ ε.α. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΧΗΝΟΦΩΤΗ
ΠΗΓΗ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Η αναβλητικότητα στη λήψη πολιτικών αποφάσεων για το εξοπλιστικό πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού, οι παραιτήσεις στελεχών, οι εισαγωγικές εξετάσεις στις παραγωγικές σχολές καθώς και θέματα κρατικής μέριμνας, συνθέτουν τις κύριες συνιστώσες του ναυτικού ζητήματος. Η μη επίλυσή του κατατείνει στην αποδυνάμωση της ελληνικής ναυτικής ισχύος.

Οι από καθέδρας πολιτικές εξαγγελίες δεν εξυπηρετούν την επίλυση των θεμάτων, παρά μόνον οι θεσμικές διαδικασίες που συνεπάγεται η εκτίμηση καταστάσεως και εξοπλισμών των αντιπάλων χωρών, η πολιτική βούληση και η διάθεση των απαιτούμενων οικονομικών πόρων. Απαιτούνται τάχιστες αποφάσεις για το ωφέλιμο και όχι για το δημοφιλές. Το επιχειρησιακό πεδίο του Π.Ν. και της Π.Α. ως εκ των συνθηκών, έχει επεκταθεί πέραν του FIR και της Κύπρου. H γεωγραφική ιδιομορφία και ιδιαιτερότητα της Ελλάδας συνθέτουν όχι μόνον τη γεωστρατηγική αξία της χώρας μας αλλά και τις απαρέγκλιτες υποχρεώσεις της προς εξυπηρέτηση των θεμελιωδών εθνικών συμφερόντων.

Ο ζωτικός μας χώρος συνιστά ένα εν δυνάμει εκρηκτικό πεδίο ανταγωνισμού και αντιπαραθέσεων. Το μικρό και περιορισμένο γεωγραφικά ναυτικό δεν αποτελεί καινοτομία αλλά κενοσοφία πεπερασμένης στρατηγικής λογικής. Αισίως η Π.Α. έκανε το μεγάλο άλμα εμπρός προς εξασφάλιση της αεροπορικής υπεροχής. Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο για το Π.Ν. Οι μεγάλες και μεταβλητές πολιτικές καθυστερήσεις έχουν δημιουργήσει υπερστατικά συστήματα εντός αλλήλων, όπου πλέον οι εξισώσεις ισορροπίας δεν δύνανται να αποσβέσουν τους ισχυρούς προνευστασμούς και διατοιχισμούς που παραμορφώνουν τη γεωμετρία του ναυτικού ζητήματος.

Επιβάλλεται η, καθ’ υπέρβασιν, εξοικονόμηση εθνικών πόρων για πρόσκτηση ικανών ναυτικών μονάδων, κατά εισήγηση του Ανωτάτου Ναυτικού Συμβουλίου και μόνον, η μέριμνα για το προσωπικό καθώς και η απεξάρτηση του επιδόματος Στόλου από τις ειδικές παροχές των Ε.Δ. Οι απαιτήσεις δημοσιονομικής προσαρμογής, έστω και με την αποδοχή της πρότασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για «τεχνική τροχιά» προς μία εύλογη καθοδική πορεία του χρέους, ασχέτως γενικής ή ειδικής ρήτρας διαφυγής και διαχείρισης αμυντικών δαπανών και ομολόγων, δεν εξωραΐζουν το οικονομικό περιθώριο εξυπηρέτησης της ναυτικής ισχύος.

Για την εξασθένηση της εθνικής άμυνας και τις συνεπαγόμενες ολέθριες επιφορές, δεν θα λογοδοτήσει ιστορικά η Ε.Ε. ως περιορίζουσα το δημοσιονομικό περιθώριο και επιτρέπουσα την πώληση οπλικών συστημάτων στην Τουρκία προς εξυπηρέτηση των απειλών και της «εξαναγκαστικής διπλωματίας» κατά της Ελλάδας. Η επιτυχής ανάπτυξη του ελληνικού στόλου το καλοκαίρι του 2020 στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο, προέβαλε την ελληνική ναυτική ισχύ, ενώ παράλληλα ανεδείχθη ο ρόλος των μειζόνων μονάδων κρούσεως και Υ/Β.

Ο υποβρύχιος πόλεμος και ο βενθικός πόλεμος κατά των υποθαλάσσιων κρίσιμων υποδομών, θα κρίνουν οιαδήποτε μελλοντική αντιπαλότητα και αναμέτρηση. Οι ναυτικές δυνάμεις ανάλογα με την προωθημένη και επιλεκτική παρουσία τους παρέχουν στην κυβέρνηση το είδος του μηνύματος που επιθυμεί να αποστείλει στον αντίπαλο.

Η προ εξαετίας νέα δομή δυνάμεων του Π.Ν. θεωρείται πλέον παρωχημένη ως εκ των εξελίξεων στην τεχνολογία, τη ναυπηγική βιομηχανία και την εθνική απαίτηση ναυπηγικής στρατηγικής και αξιοποίησης της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας στη σχεδίαση, ανάπτυξη, παραγωγή, ανακαίνιση και εκσυγχρονισμό των ναυτικών μονάδων.  Στο Π.Ν. πρέπει να διατεθούν άμεσα πρόσθετοι πόροι, ώστε να αναθεωρήσει τη δομή ναυτικών δυνάμεων με βάση τον απαιτούμενο συντελεστή επιχειρησιακής αξίας και ικανότητας, το μεγαλεπήβολο εξοπλιστικό πρόγραμμα της Τουρκίας, τις αναδυόμενες γεωπολιτικές συνθήκες και τη γεωπολιτική οπτική της Ελλάδας.

Η εποχή της προηγούμενης 40ετίας, για οροφή 13-16 κυρίων μονάδων κρούσεως επιφανείας, έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί. Οι απαιτήσεις διαμορφούνται πέραν αυτού του αριθμού σε μείζονες μονάδες κρούσεως επιφανείας για συγκρότηση τεσσάρων ομάδων κρούσεως πολλαπλών ικανοτήτων μάχης και αυτονομίας για θαλάσσιο έλεγχο, προβολή ισχύος και διάσπαση του «περίκλειστου».

Η αυταπόδεικτη επιχειρησιακή αξία των υποβρυχίων και της διεθνώς αναγνωρισμένης ικανότητας των πληρωμάτων τους επιβάλλει την αμεσότητα πρόσκτησης νέων Υ/Β. Η μελλοντική εξέλιξη στο πρόγραμμα της ευρωκορβέτας (EPC) δίνει δημοσιονομικό χώρο για πρόσκτηση περισσότερων μειζόνων μονάδων ανοικτής αρχιτεκτονικής και αρθρωτής κατασκευής ναυπηγικής, ώστε να επιτευχθεί μεγαλύτερη ευελιξία και προσαρμοστικότητα όχι μόνον στη διαδικασία σχεδιασμού, αλλά και σε οιοδήποτε μελλοντικό εκσυγχρονισμό και αντικατάσταση οπλικών συστημάτων και τμημάτων πλατφόρμας.

Ο εκσυγχρονισμός των Φ/Γ τ. ΥΔΡΑ είναι πιεστικός όπως και των υπολοίπων μονάδων κρούσεως επιφανείας και υποβρυχίως, συνυπολογίζοντας κατ’ αντιστοιχία χρόνου τη σχεδιαζόμενη πρόσκτηση των επτά Φ/Γ τ. Constellation και το κενό ναυτικής ισχύος ως εκ της γήρανσης των Φ/Γ τ. ΕΛΛΗ.

Η αναβάθμιση των επισκευαστικών και εφοδιαστικών δυνατοτήτων εν όρμω και εν πλω απαιτούν την αύξηση του Π/Υ του ΓΕΝ. Κύρια συνιστώσα του ναυτικού ζητήματος αναδεικνύεται και η απαρέσκεια υποβολής υποψηφιοτήτων για τις στρατιωτικές παραγωγικές σχολές. Είναι συνυφασμένη με τις συνθήκες εργασίας, εξέλιξη, μισθούς και συντάξεις. Η πολιτεία πρέπει να εγκύψει στο πρόβλημα, χωρίς όμως να μειωθεί ο συντελεστής ελάχιστης βάσης εισαγωγής (ΕΒΕ) εκ του 1,1-1,2 με την προϋπόθεση προηγούμενης αναθεώρησης του όλου καθεστώτος εξέλιξης ως παράγοντα ναυτικής ισχύος.

Η σχέση ναυτικής ισχύος και εθνικής οικονομίας δεν λειτουργεί διαζευκτικά, είναι δύο έννοιες απαρέγκλιτα αλληλοϋποστηριζόμενες. Η άμυνα και η ασφάλεια των λαών αποτελούν την πλέον δαπανηρή επιζήτηση για την ελευθερία και την αξιοπρέπεια του έθνους. Η ναυτική ισχύς συνιστά την αφετηριακή προϋπόθεση της άμυνας των θαλασσίων εθνών. Η αποδυνάμωσή της οδηγεί σε γεωπολιτικό αφανισμό. Η Ιστορία για τα θαλάσσια έθνη γράφεται από την επιτυχία ή αποτυχία προβολής ναυτικής ισχύος.

*Ο κ. Π. Χηνοφώτης είναι ναύαρχος (ε.α.) Π.Ν., επίτιμος αρχηγός ΓΕΕΘΑ και πρώην βουλευτής Επικρατείας – υφυπουργός Εσωτερικών.

ΠΗΓΗ https://www.defence-point.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου