Λευκωσία: Περίπου εκατό τόνοι πετρελαίου χύθηκαν στις δύο τα ξημερώματα στη θάλασσα της κατεχόμενης Καρπασίας, εξαιτίας ατυχήματος με δεξαμενόπλοιο της ιδιωτικής εταιρείας ΑΚΣΑ.
Όπως μεταδίδεται στα κατεχόμενα, η πετρελαιοκηλίδα επεκτάθηκε σε ακτίνα 5 χιλιομέτρων προς την κατεχόμενη Βοκολίδα.
Το ατύχημα συνέβη όταν έσπασε αγωγός που μετέφερε πετρέλαιο από δεξαμενόπλοιο στον ηλεκτροπαραγωγό σταθμό της εταιρείας ΑΚΣΑ. Επηρεάστηκε και παρακείμενο ιχθυοτροφείο.
Οι προσπάθειες για τον καθαρισμό του πετρελαίου συνεχίζονται και έχει ήδη συσταθεί ομάδα κρίσεων για να επιληφθεί της κατάστασης.
Αναφέρεται ότι ένα πλοίο που είναι ειδικό για τον καθαρισμό των πετρελαιοκηλίδων βρίσκεται καθ’ οδόν από τη Μερσίνα της Τουρκίας.
Ο λεγόμενος υπουργός Τουρισμού, Περιβάλλοντος και Πολιτισμού Μεχμέτ Χαρμαντζί, ο οποίος πραγματοποίησε επιθεωρήσεις στην περιοχή, υπέδειξε ότι το ψευδοκράτος δεν διαθέτει τα επαρκή μέσα για να χειριστεί τέτοιες κρίσεις.
Μίλησε ακόμη για σοβαρή περιβαλλοντική καταστροφή και διαβεβαίωσε ότι όσοι ευθύνονται για το ατύχημα θα τιμωρηθούν.
Ο επικεφαλής του ηλεκτροπαραγωγού σταθμού Μουράτ Καπτούγ δήλωσε ότι έρχεται βοήθεια από την Τουρκία και ότι το ατύχημα οφείλεται καθαρά σε τεχνικούς λόγους.
Για τη μεγαλύτερη περιβαλλοντική καταστροφή στην ιστορία κάνει λόγο ο Σύνδεσμος Τ/κ βιολόγων. Ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Χασάν Σαρπτέν είπε ότι όσα μέσα και αν επιστρατευθούν ένα 20% του πετρελαίου δεν θα μπορέσει ποτέ να καθαριστεί από τη θάλασσα.
Θεοπέμπτου: Δύσκολο εγχείρημα ο καθαρισμός πλέον
Σε επικοινωνία που είχε το philenews με τον Χαράλαμπο Θεοπέμπτου, ο Επίτροπος Περιβάλλοντος εξήγησε ότι η επιχείρηση καθαρισμού γίνεται όλο και δυσκολότερη, δεδομένου ότι το πετρέλαιο έφτασε στις ακτές.
Όπως μας εξήγησε, η συλλογή του πετρελαίου είναι πολύ ευκολότερη με τα κατάλληλα μέσα στα ανοικτά της θάλασσας. Ωστόσο , εξήγησε, χρειάζεται αρκετός χρόνος, κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό, αλλά και τα κατάλληλα χημικά.
Από τη στιγμή όμως που φθάνει στις ακτές και αναμιγνύεται με την άμμο, τότε τα πράγματα δυσκολεύουν, θέτονταν σε κίνδυνο και τη θαλάσσια ζωή. Στην περιοχή, ανέφερε, εμφανίζονται συχνά χελώνες, ενώ αποτελεί και από τις τελευταίες περιοχές της Κύπρου όπου κάνουν την εμφάνισή τους φώκιες.
Ερωτηθείς για την πιθανότητα εμφάνισης πετρελαιοκηλίδων στις ακτές των ελεύθερων περιοχών, ο κ. Θεοπέμπτου μας εξήγησε ότι τα ρεύματα κινούνται με φορά ανάποδα του ρολογιού, άρα μεγαλύτερες πιθανότητες υπάρχουν να παρασυρθούν οι κηλίδες προς τις βόρειες ακτές, στα κατεχόμενα.
Τόνισε ότι η Κύπρος τα τελευταία χρόνια έχει εξοπλισθεί κατάλληλα για την αντιμετώπιση τέτοιων φαινομένων και θαμπορούσε να βοηθήσει στην αντιμετώπιση της κατάστασης, ωστόσο διευκρίνισε ότι σε επίπεδο περιβαλλοντολόγων είναι ευκολότερη η συνεργασία, παρά σε επίπεδο υπουργείων.
Βοήθεια από τα ΗΕ ζήτησε το ψευδοκράτος
Βοήθεια από τα ΗΕ και την Άγκυρα ζήτησε το ψευδοκράτος για αντιμετώπιση της μεγάλης περιβαλλοντικής καταστροφής.
Ο λεγόμενος ΥΠΕΞ Κουτλάι Ερκ είπε ότι γίνονται ήδη διαβήματα προς την κατεύθυνση των ΗΕ και ότι ζητήθηκε και η συνδρομή της Άγκυρας για καθαρισμό της κηλίδας.
Όπως μεταδίδεται στα κατεχόμενα, ο Ερκ επέκρινε την ιδιωτική εταιρεία ΑΚΣΑ για ελλείψεις και διαβεβαίωσε ότι οι ένοχοι θα τιμωρηθούν.
Ειδικοί από την Τουρκία στα κατεχόμενα
Σε τρία επίπεδα θα αντιμετωπιστεί η διαρροή πετρελαίου στα κατεχόμενα Γαστριά, δήλωσε ο «υπουργός» οικονομίας και ενέργειας, Ατάι Αχμέτ Ρασίτ μετά από τη συνεδρία της ομάδας κρίσης που δημιουργήθηκε για το ατύχημα στη θαλάσσια περιοχή, όπου βρίσκεται το παράνομο εργοστάσιο ηλεκτροπαραγωγής ΑΚΣΑ.
Όπως μεταδίδεται στα κατεχόμενα, ο κ. Ρασίτ ανέφερε ότι θα συνεχίσουν τις εργασίες για αντιμετώπιση της κατάστασης που έχει δημιουργηθεί το συντομότερο δυνατό, για τη λήψη νομικών και φυσικών μέτρων για την αποτροπή επανάληψης τέτοιων ατυχημάτων και τις έρευνες για τις συνθήκες του περιστατικού.
Ο κ. Ρασίτ μίλησε για 80 με 100 τόνους πετρελαίου που διέρρευσαν στη θάλασσα και δήλωσε πως η ομάδα κρίσης μετέβη επιτόπου για επιθεώρηση της κατάστασης. Σε πρώτο στάδιο, είπε, με τα μέτρα που λήφθηκαν έχει περιορισθεί η διαρροή σε μια περιοχή τριών τετραγωνικών χιλιομέτρων, ενώ σήμερα αναμένεται από τη Μερσίνη της Τουρκίας συνεργείο που μαζί με τους ειδικούς θα προσπαθήσουν να απομακρύνουν την μόλυνση το συντομότερο δυνατό. Οι εργασίες καθαρισμού της περιοχής, πρόσθεσε, μπορεί να συνεχισθούν για μέρες, επισημαίνοντας ότι η ομάδα που έρχεται από την Τουρκία είναι ειδικοί και επαγγελματίες για τέτοιες καταστάσεις.
Ανακοίνωσε επίσης ότι από τώρα και στο εξής πλοία που θα πραγματοποιούν μεταφορά πετρελαίου θα περικυκλώνονται με θαλάσσιους φράχτες για να περιοριστεί ο κίνδυνος διαρροής και πάλι. Η βλάβη στον αγωγό μεταφοράς, σημείωσε, θα φτιαχτεί υπό την επίβλεψη του ίδιου του «κράτους».
Ο κ. Ρασίτ δήλωσε επίσης ότι το ψευδοκράτος δεν έχει τις κατάλληλες υποδομές για την αντιμετώπιση τέτοιων καταστροφών και πρέπει να γίνουν μακρόπνοα και συνολικά σχέδια για τέτοιου είδους βήματα, προσθέτοντας ότι η «μεταβατική κυβέρνηση» θα πάρει προσωρινά μέτρα και θα καθορίσει έναν οδικό χάρτη για το μέλλον. Επέκρινε το γεγονός ότι το «υπουργείο» του μπορεί να λέγεται «οικονομίας και ενέργειας» αλλά δεν έχει στελέχη που να ασχολούνται με την ενέργεια, ενώ υπό την ευθύνη του είναι οι εγκαταστάσεις πετρελαίου και οι σταθμοί βενζίνης, και δήλωσε ότι αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί και πρέπει να δημιουργηθεί μια ομάδα τέτοιων στελεχών.
Στην ομάδα κρίσης μετέχουν επίσης οι «υπουργοί» εξωτερικών, Κουτλάι Έρκ, μεταφορών και επικοινωνιών, Ισμαήλ Μπασαρίρ, τουρισμού, περιβάλλοντος και πολιτισμού, Μεχμέτ Χαρμαντζί.
Η «πρωθυπουργός» Σιμπέλ Σιμπέρ κληθείσα να σχολιάσει χθες το συμβάν εξέφρασε λύπη, ανέφερε ότι βρίσκονται και πάλι αντιμέτωποι με μια μεγάλη περιβαλλοντική καταστροφή και όλοι οι «υπουργοί» έχουν ενεργοποιηθεί για την λήψη μέτρων.
Άρχισαν, ανέφερε, οι εργασίες καθαρισμού, η ιδιοκτήτρια εταιρεία του σταθμού κάνει ενέργειες για να φέρει ένα ειδικό πλοίο από την Τουρκία. «Είναι πλεονασμός να μιλάμε για το τι έγινε μετά που έγινε, το πιο σημαντικό είναι αυτά που πρέπει να γίνουν για να μην ξανασυμβεί. Είναι απαραίτητη προϋπόθεση τα μέτρα αποτροπής του ρίσκου», δήλωσε. Προσπαθούν, είπε, να προχωρήσουν με τον καθαρισμό για να μην ανοίξει ο δρόμος για μια μεγαλύτερη καταστροφή. «Εάν αλλάξουν οι άνεμοι, υπάρχει ο κίνδυνος να γεμίσει και πάλι».
Στο μεταξύ, η ιστοσελίδα «Κίπρις Ποστασί» γράφει ότι ο ιδιοκτήτης της εταιρείας Deepsea Fisheries LTD, Σαλίχ Σεϊνταλί, του οποίου το ιχθυοτροφείο έχει επηρεαστεί, δήλωσε πως πρέπει να αλλάξει όλα του τα δίχτυα. Προσπάθησαν, πρόσθεσε, να γλυτώσουν τα ψάρια, λέγοντας πως για έναν ολόκληρο μήνα θα στέλνουν ένα ψάρι ως δείγμα από κάθε ψαριά διχτιού, στην Άγκυρα για να δουν εάν υπάρχει ζημιά. Και τα ψάρια, είπε, μπορούν να επηρεαστούν από την καταστροφή σημειώνοντας πως εάν αυτό συμβεί θα καταστραφούν και θα ζητήσουν αποζημιώσεις.
Συναντήθηκαν ήδη, ανέφερε, με τους ιθύνοντες της ΑΚΣΑ, οι οποίοι δήλωσαν ότι θα αποζημιώσουν τις ζημιές του ιχθυοτροφείου. Μόνο τα δίχτυα, πρόσθεσε, είναι μια περιουσία αξίας 80.000 με 100.000 ευρώ. Υπάρχουν, είπε, 400.000 τόνοι ψαριών και αν αυτά επηρεαστούν, η ζημιά τους θα φτάσει το εκατομμύριο ευρώ.
«Τεράστια περιβαλλοντική καταστροφή», σημειώνει η Επ. Περιβάλλοντος
Η έλλειψη των κατάλληλων υποδομών και συστημάτων αντιμετώπισης έκτακτων συμβάντων στα κατεχόμενα, καθώς και η έλλειψη περιβαλλοντικής ευαισθησίας εκ μέρους των κατοχικών αρχών πρέπει να αντιμετωπισθεί με διαβήματα σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, ώστε να προληφθούν πιθανές μελλοντικές περιβαλλοντικές καταστροφές για την ολοκληρωτική αποκατάσταση των οποίων χρειάζονται δεκαετίες, αναφέρει σε ανακοίνωσή του το γραφείο της Επιτρόπου Περιβάλλοντος Ιωάννας Παναγιώτου.
Το Γραφείο της Επιτρόπου αναφέρεται σε τεράστια περιβαλλοντική καταστροφή από τη διαρροή πετρελαίου στα ανοικτά των κατεχόμενων Γαστριών, στον κόλπο της Αμμοχώστου.
Με βάση τις πληροφορίες από τον Τύπο, προσθέτει, η κηλίδα πετρελαίου κατευθύνεται με μεγάλη ταχύτητα προς τα παράλια της Καρπασίας γεγονός που θέτει υπό μεγάλη απειλή το οικοσύστημα στο κατεχόμενο τμήμα του νησιού.
Τα συστατικά του πετρελαίου, αναφέρει η κ. Παναγιώτου, περιέχουν μια ποικιλία ενώσεων που είναι τοξικές για πολλούς θαλάσσιους οργανισμούς. Το πετρέλαιο απορροφάται από τις αμμώδεις ακτές σε μεγάλο βάθος και η διαδικασία αποδόμησης είναι πολύ δύσκολη. Σε βραχώδεις ακτές οι επιπτώσεις είναι καταστροφικές για το θαλάσσιο οικοσύστημα, ενώ επηρεάζεται και η παράκτια βλάστηση, τονίζει προσθέτοντας ότι το πλαγκτόν δηλητηριάζεται και έτσι πολλοί θαλάσσιοι οργανισμοί που ζουν σε αυτό ή από αυτό, οδηγούνται στο θάνατο.
Η μείωση της διαπερατότητας του φωτός, που μπορεί να φτάσει μέχρι και το 90% σε βάθος δύο μέτρων κάτω από τη στιβάδα πετρελαίου, αναστέλλει τη φωτοσύνθεση των θαλασσίων φυτών, σημειώνει η Επίτροπος Περιβάλλοντος. Επίσης, αναφέρει, μειώνεται η δυνατότητα διάλυσης ατμοσφαιρικού οξυγόνου στο νερό, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται ασφυκτικές καταστάσεις για τη βιοκοινωνία.
"Μια γρήγορη και καλά συντονισμένη επιχείρηση σε μια διαρροή πετρελαίου είναι ζωτικής σημασίας, όμως ένας πραγματικός "καθαρισμός" από την άποψη της ανάκτησης όλου του πετρελαίου, δεν είναι δυνατός. Κανονικά για να αποτραπεί η εξάπλωση του πετρελαίου στην επιφάνεια θάλασσας, χρησιμοποιούνται ειδικοί βραχίονες (για να περικλείσουν το πετρέλαιο στη μολυσμένη περιοχή)". Στη συνέχεια, αναφέρει αναλύοντας τη διαδικασία που χρειάζεται, χρησιμοποιείται αντλία για να απορροφήσει το πετρέλαιο σε μια δεξαμενή. Οι βραχίονες λειτουργούν μόνο όταν τα κύματα είναι μικρά αναφέρει για να επισημάνει όμως ότι ακόμη και σε ιδανικές συνθήκες, με όλο τον εξοπλισμό και όλους τους εμπειρογνώμονες, η αποκατάσταση περισσότερο από το 20% του αρχικού πετρελαίου δεν είναι σχεδόν ποτέ δυνατή. "Το μεγαλύτερο μέρος του είτε φτάνει στην ακτή, είτε ενσωματώνεται στα ιζήματα και το βυθό, είτε εξατμίζεται".
Η Επίτροπος Περιβάλλοντος τονίζει επίσης ότι η προγραμματιζόμενη οικοδόμηση αποθηκών καυσίμων στις κατεχόμενες βόρειες ακτές της Καρπασίας, στην Επτάκωμη, πρέπει να ακυρωθεί αφού μια τέτοια εγκατάσταση εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για την περιβαλλοντικά ευαίσθητη περιοχή της Επτάκωμης και θα αυξήσει την πιθανότητα επανάληψης τέτοιων ατυχημάτων.
Πηγή: philenews
Όπως μεταδίδεται στα κατεχόμενα, η πετρελαιοκηλίδα επεκτάθηκε σε ακτίνα 5 χιλιομέτρων προς την κατεχόμενη Βοκολίδα.
Το ατύχημα συνέβη όταν έσπασε αγωγός που μετέφερε πετρέλαιο από δεξαμενόπλοιο στον ηλεκτροπαραγωγό σταθμό της εταιρείας ΑΚΣΑ. Επηρεάστηκε και παρακείμενο ιχθυοτροφείο.
Οι προσπάθειες για τον καθαρισμό του πετρελαίου συνεχίζονται και έχει ήδη συσταθεί ομάδα κρίσεων για να επιληφθεί της κατάστασης.
Αναφέρεται ότι ένα πλοίο που είναι ειδικό για τον καθαρισμό των πετρελαιοκηλίδων βρίσκεται καθ’ οδόν από τη Μερσίνα της Τουρκίας.
Ο λεγόμενος υπουργός Τουρισμού, Περιβάλλοντος και Πολιτισμού Μεχμέτ Χαρμαντζί, ο οποίος πραγματοποίησε επιθεωρήσεις στην περιοχή, υπέδειξε ότι το ψευδοκράτος δεν διαθέτει τα επαρκή μέσα για να χειριστεί τέτοιες κρίσεις.
Μίλησε ακόμη για σοβαρή περιβαλλοντική καταστροφή και διαβεβαίωσε ότι όσοι ευθύνονται για το ατύχημα θα τιμωρηθούν.
Ο επικεφαλής του ηλεκτροπαραγωγού σταθμού Μουράτ Καπτούγ δήλωσε ότι έρχεται βοήθεια από την Τουρκία και ότι το ατύχημα οφείλεται καθαρά σε τεχνικούς λόγους.
Για τη μεγαλύτερη περιβαλλοντική καταστροφή στην ιστορία κάνει λόγο ο Σύνδεσμος Τ/κ βιολόγων. Ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Χασάν Σαρπτέν είπε ότι όσα μέσα και αν επιστρατευθούν ένα 20% του πετρελαίου δεν θα μπορέσει ποτέ να καθαριστεί από τη θάλασσα.
Θεοπέμπτου: Δύσκολο εγχείρημα ο καθαρισμός πλέον
Σε επικοινωνία που είχε το philenews με τον Χαράλαμπο Θεοπέμπτου, ο Επίτροπος Περιβάλλοντος εξήγησε ότι η επιχείρηση καθαρισμού γίνεται όλο και δυσκολότερη, δεδομένου ότι το πετρέλαιο έφτασε στις ακτές.
Όπως μας εξήγησε, η συλλογή του πετρελαίου είναι πολύ ευκολότερη με τα κατάλληλα μέσα στα ανοικτά της θάλασσας. Ωστόσο , εξήγησε, χρειάζεται αρκετός χρόνος, κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό, αλλά και τα κατάλληλα χημικά.
Από τη στιγμή όμως που φθάνει στις ακτές και αναμιγνύεται με την άμμο, τότε τα πράγματα δυσκολεύουν, θέτονταν σε κίνδυνο και τη θαλάσσια ζωή. Στην περιοχή, ανέφερε, εμφανίζονται συχνά χελώνες, ενώ αποτελεί και από τις τελευταίες περιοχές της Κύπρου όπου κάνουν την εμφάνισή τους φώκιες.
Ερωτηθείς για την πιθανότητα εμφάνισης πετρελαιοκηλίδων στις ακτές των ελεύθερων περιοχών, ο κ. Θεοπέμπτου μας εξήγησε ότι τα ρεύματα κινούνται με φορά ανάποδα του ρολογιού, άρα μεγαλύτερες πιθανότητες υπάρχουν να παρασυρθούν οι κηλίδες προς τις βόρειες ακτές, στα κατεχόμενα.
Τόνισε ότι η Κύπρος τα τελευταία χρόνια έχει εξοπλισθεί κατάλληλα για την αντιμετώπιση τέτοιων φαινομένων και θαμπορούσε να βοηθήσει στην αντιμετώπιση της κατάστασης, ωστόσο διευκρίνισε ότι σε επίπεδο περιβαλλοντολόγων είναι ευκολότερη η συνεργασία, παρά σε επίπεδο υπουργείων.
Βοήθεια από τα ΗΕ ζήτησε το ψευδοκράτος
Βοήθεια από τα ΗΕ και την Άγκυρα ζήτησε το ψευδοκράτος για αντιμετώπιση της μεγάλης περιβαλλοντικής καταστροφής.
Ο λεγόμενος ΥΠΕΞ Κουτλάι Ερκ είπε ότι γίνονται ήδη διαβήματα προς την κατεύθυνση των ΗΕ και ότι ζητήθηκε και η συνδρομή της Άγκυρας για καθαρισμό της κηλίδας.
Όπως μεταδίδεται στα κατεχόμενα, ο Ερκ επέκρινε την ιδιωτική εταιρεία ΑΚΣΑ για ελλείψεις και διαβεβαίωσε ότι οι ένοχοι θα τιμωρηθούν.
Ειδικοί από την Τουρκία στα κατεχόμενα
Σε τρία επίπεδα θα αντιμετωπιστεί η διαρροή πετρελαίου στα κατεχόμενα Γαστριά, δήλωσε ο «υπουργός» οικονομίας και ενέργειας, Ατάι Αχμέτ Ρασίτ μετά από τη συνεδρία της ομάδας κρίσης που δημιουργήθηκε για το ατύχημα στη θαλάσσια περιοχή, όπου βρίσκεται το παράνομο εργοστάσιο ηλεκτροπαραγωγής ΑΚΣΑ.
Όπως μεταδίδεται στα κατεχόμενα, ο κ. Ρασίτ ανέφερε ότι θα συνεχίσουν τις εργασίες για αντιμετώπιση της κατάστασης που έχει δημιουργηθεί το συντομότερο δυνατό, για τη λήψη νομικών και φυσικών μέτρων για την αποτροπή επανάληψης τέτοιων ατυχημάτων και τις έρευνες για τις συνθήκες του περιστατικού.
Ο κ. Ρασίτ μίλησε για 80 με 100 τόνους πετρελαίου που διέρρευσαν στη θάλασσα και δήλωσε πως η ομάδα κρίσης μετέβη επιτόπου για επιθεώρηση της κατάστασης. Σε πρώτο στάδιο, είπε, με τα μέτρα που λήφθηκαν έχει περιορισθεί η διαρροή σε μια περιοχή τριών τετραγωνικών χιλιομέτρων, ενώ σήμερα αναμένεται από τη Μερσίνη της Τουρκίας συνεργείο που μαζί με τους ειδικούς θα προσπαθήσουν να απομακρύνουν την μόλυνση το συντομότερο δυνατό. Οι εργασίες καθαρισμού της περιοχής, πρόσθεσε, μπορεί να συνεχισθούν για μέρες, επισημαίνοντας ότι η ομάδα που έρχεται από την Τουρκία είναι ειδικοί και επαγγελματίες για τέτοιες καταστάσεις.
Ανακοίνωσε επίσης ότι από τώρα και στο εξής πλοία που θα πραγματοποιούν μεταφορά πετρελαίου θα περικυκλώνονται με θαλάσσιους φράχτες για να περιοριστεί ο κίνδυνος διαρροής και πάλι. Η βλάβη στον αγωγό μεταφοράς, σημείωσε, θα φτιαχτεί υπό την επίβλεψη του ίδιου του «κράτους».
Ο κ. Ρασίτ δήλωσε επίσης ότι το ψευδοκράτος δεν έχει τις κατάλληλες υποδομές για την αντιμετώπιση τέτοιων καταστροφών και πρέπει να γίνουν μακρόπνοα και συνολικά σχέδια για τέτοιου είδους βήματα, προσθέτοντας ότι η «μεταβατική κυβέρνηση» θα πάρει προσωρινά μέτρα και θα καθορίσει έναν οδικό χάρτη για το μέλλον. Επέκρινε το γεγονός ότι το «υπουργείο» του μπορεί να λέγεται «οικονομίας και ενέργειας» αλλά δεν έχει στελέχη που να ασχολούνται με την ενέργεια, ενώ υπό την ευθύνη του είναι οι εγκαταστάσεις πετρελαίου και οι σταθμοί βενζίνης, και δήλωσε ότι αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί και πρέπει να δημιουργηθεί μια ομάδα τέτοιων στελεχών.
Στην ομάδα κρίσης μετέχουν επίσης οι «υπουργοί» εξωτερικών, Κουτλάι Έρκ, μεταφορών και επικοινωνιών, Ισμαήλ Μπασαρίρ, τουρισμού, περιβάλλοντος και πολιτισμού, Μεχμέτ Χαρμαντζί.
Η «πρωθυπουργός» Σιμπέλ Σιμπέρ κληθείσα να σχολιάσει χθες το συμβάν εξέφρασε λύπη, ανέφερε ότι βρίσκονται και πάλι αντιμέτωποι με μια μεγάλη περιβαλλοντική καταστροφή και όλοι οι «υπουργοί» έχουν ενεργοποιηθεί για την λήψη μέτρων.
Άρχισαν, ανέφερε, οι εργασίες καθαρισμού, η ιδιοκτήτρια εταιρεία του σταθμού κάνει ενέργειες για να φέρει ένα ειδικό πλοίο από την Τουρκία. «Είναι πλεονασμός να μιλάμε για το τι έγινε μετά που έγινε, το πιο σημαντικό είναι αυτά που πρέπει να γίνουν για να μην ξανασυμβεί. Είναι απαραίτητη προϋπόθεση τα μέτρα αποτροπής του ρίσκου», δήλωσε. Προσπαθούν, είπε, να προχωρήσουν με τον καθαρισμό για να μην ανοίξει ο δρόμος για μια μεγαλύτερη καταστροφή. «Εάν αλλάξουν οι άνεμοι, υπάρχει ο κίνδυνος να γεμίσει και πάλι».
Στο μεταξύ, η ιστοσελίδα «Κίπρις Ποστασί» γράφει ότι ο ιδιοκτήτης της εταιρείας Deepsea Fisheries LTD, Σαλίχ Σεϊνταλί, του οποίου το ιχθυοτροφείο έχει επηρεαστεί, δήλωσε πως πρέπει να αλλάξει όλα του τα δίχτυα. Προσπάθησαν, πρόσθεσε, να γλυτώσουν τα ψάρια, λέγοντας πως για έναν ολόκληρο μήνα θα στέλνουν ένα ψάρι ως δείγμα από κάθε ψαριά διχτιού, στην Άγκυρα για να δουν εάν υπάρχει ζημιά. Και τα ψάρια, είπε, μπορούν να επηρεαστούν από την καταστροφή σημειώνοντας πως εάν αυτό συμβεί θα καταστραφούν και θα ζητήσουν αποζημιώσεις.
Συναντήθηκαν ήδη, ανέφερε, με τους ιθύνοντες της ΑΚΣΑ, οι οποίοι δήλωσαν ότι θα αποζημιώσουν τις ζημιές του ιχθυοτροφείου. Μόνο τα δίχτυα, πρόσθεσε, είναι μια περιουσία αξίας 80.000 με 100.000 ευρώ. Υπάρχουν, είπε, 400.000 τόνοι ψαριών και αν αυτά επηρεαστούν, η ζημιά τους θα φτάσει το εκατομμύριο ευρώ.
«Τεράστια περιβαλλοντική καταστροφή», σημειώνει η Επ. Περιβάλλοντος
Η έλλειψη των κατάλληλων υποδομών και συστημάτων αντιμετώπισης έκτακτων συμβάντων στα κατεχόμενα, καθώς και η έλλειψη περιβαλλοντικής ευαισθησίας εκ μέρους των κατοχικών αρχών πρέπει να αντιμετωπισθεί με διαβήματα σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, ώστε να προληφθούν πιθανές μελλοντικές περιβαλλοντικές καταστροφές για την ολοκληρωτική αποκατάσταση των οποίων χρειάζονται δεκαετίες, αναφέρει σε ανακοίνωσή του το γραφείο της Επιτρόπου Περιβάλλοντος Ιωάννας Παναγιώτου.
Το Γραφείο της Επιτρόπου αναφέρεται σε τεράστια περιβαλλοντική καταστροφή από τη διαρροή πετρελαίου στα ανοικτά των κατεχόμενων Γαστριών, στον κόλπο της Αμμοχώστου.
Με βάση τις πληροφορίες από τον Τύπο, προσθέτει, η κηλίδα πετρελαίου κατευθύνεται με μεγάλη ταχύτητα προς τα παράλια της Καρπασίας γεγονός που θέτει υπό μεγάλη απειλή το οικοσύστημα στο κατεχόμενο τμήμα του νησιού.
Τα συστατικά του πετρελαίου, αναφέρει η κ. Παναγιώτου, περιέχουν μια ποικιλία ενώσεων που είναι τοξικές για πολλούς θαλάσσιους οργανισμούς. Το πετρέλαιο απορροφάται από τις αμμώδεις ακτές σε μεγάλο βάθος και η διαδικασία αποδόμησης είναι πολύ δύσκολη. Σε βραχώδεις ακτές οι επιπτώσεις είναι καταστροφικές για το θαλάσσιο οικοσύστημα, ενώ επηρεάζεται και η παράκτια βλάστηση, τονίζει προσθέτοντας ότι το πλαγκτόν δηλητηριάζεται και έτσι πολλοί θαλάσσιοι οργανισμοί που ζουν σε αυτό ή από αυτό, οδηγούνται στο θάνατο.
Η μείωση της διαπερατότητας του φωτός, που μπορεί να φτάσει μέχρι και το 90% σε βάθος δύο μέτρων κάτω από τη στιβάδα πετρελαίου, αναστέλλει τη φωτοσύνθεση των θαλασσίων φυτών, σημειώνει η Επίτροπος Περιβάλλοντος. Επίσης, αναφέρει, μειώνεται η δυνατότητα διάλυσης ατμοσφαιρικού οξυγόνου στο νερό, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται ασφυκτικές καταστάσεις για τη βιοκοινωνία.
"Μια γρήγορη και καλά συντονισμένη επιχείρηση σε μια διαρροή πετρελαίου είναι ζωτικής σημασίας, όμως ένας πραγματικός "καθαρισμός" από την άποψη της ανάκτησης όλου του πετρελαίου, δεν είναι δυνατός. Κανονικά για να αποτραπεί η εξάπλωση του πετρελαίου στην επιφάνεια θάλασσας, χρησιμοποιούνται ειδικοί βραχίονες (για να περικλείσουν το πετρέλαιο στη μολυσμένη περιοχή)". Στη συνέχεια, αναφέρει αναλύοντας τη διαδικασία που χρειάζεται, χρησιμοποιείται αντλία για να απορροφήσει το πετρέλαιο σε μια δεξαμενή. Οι βραχίονες λειτουργούν μόνο όταν τα κύματα είναι μικρά αναφέρει για να επισημάνει όμως ότι ακόμη και σε ιδανικές συνθήκες, με όλο τον εξοπλισμό και όλους τους εμπειρογνώμονες, η αποκατάσταση περισσότερο από το 20% του αρχικού πετρελαίου δεν είναι σχεδόν ποτέ δυνατή. "Το μεγαλύτερο μέρος του είτε φτάνει στην ακτή, είτε ενσωματώνεται στα ιζήματα και το βυθό, είτε εξατμίζεται".
Η Επίτροπος Περιβάλλοντος τονίζει επίσης ότι η προγραμματιζόμενη οικοδόμηση αποθηκών καυσίμων στις κατεχόμενες βόρειες ακτές της Καρπασίας, στην Επτάκωμη, πρέπει να ακυρωθεί αφού μια τέτοια εγκατάσταση εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για την περιβαλλοντικά ευαίσθητη περιοχή της Επτάκωμης και θα αυξήσει την πιθανότητα επανάληψης τέτοιων ατυχημάτων.
Πηγή: philenews
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου