Παρασκευή 3 Μαΐου 2024

Το θρίλερ με τις φρεγάτες ΜΕΚΟ του Πολεμικού Ναυτικού έχει και συνέχεια: Δεν τελειώνει από τον έναν μήνα στον άλλον, έτσι απλά… Έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας…


FILE PHOTO: Οι φρεγάτες ΜΕΚΟ βρίσκονται ξανά στο προσκήνιο των εξελίξεων στο πολεμικό ναυτικό, με τους επιτελείς να εκφράζουν συγκρατημένη αισιοδοξία για τα επόμενα βήματα που σχετίζονται με την αναβάθμιση τους. ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: : Πολεμικό Ναυτικό

Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΙΔΕΡΗ, Hellas Journal

Πριν από τέσσερα χρόνια είχε ξεκινήσει η συζήτηση για την τύχη των τεσσάρων φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ που διαθέτει το πολεμικό ναυτικό και αποτελούν τα νεότερα, αν και 30 ετών πλέον, καράβια.

Η τετραετία της αναποφασιστικότητας, των αναβλητικών κινήσεων, του «ζυγίσματος», να γίνει ή όχι το βήμα του εκσυγχρονισμού, έχει κοστίσει και οι συνέπειες αντικατοπτρίζονται σε  δυο γεγονότα.

Το πρώτο είναι ο πολύτιμος χαμένος χρόνος και το δεύτερο, το οποίο σχετίζεται με την παγκόσμια οικονομία και τα τεκταινόμενα σε ανοιχτά πολεμικά μέτωπα, είναι η εκτίναξη του κόστους των υλικών που χρειάζονται για την αναβάθμιση των τεσσάρων φρεγατών.

Αν προσθέσουμε σε αυτά και τον χρόνο που απαιτείται για την πλήρη συμβασιοποίηση της συμφωνίας και την τελική υπογραφή, όχι μόνο με δυο, αλλά με τέσσερις συνολικά «παίκτες», στο Πολεμικό Ναυτικό αντιλαμβάνονται πλήρως ότι δεν έχουν ανέβει ακόμα τον δικό τους Γολγοθά.

Διότι μπορεί να βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη η προσπάθεια σύγκλισης από τα συμβαλλόμενα μέρη, αλλά από την προσπάθεια, έως τη συμφωνία, την υπογραφή, την υλοποίηση, ο δρόμος παραμένει ακόμη μακρύς, όσο κι αν επιχειρείται να συντομευθεί.

Οι τέσσερις «παίκτες» είναι η κοινοπραξία Γερμανών και Ολλανδών κι ακόμη δυο εταιρείες που σχετίζονται με τα όπλα των τεσσάρων φρεγατών.

Χρυσές τομές για την ελληνική πλευρά είναι δυο!

Η πρώτη έχει να κάνει με το λεγόμενο “ταβάνι” της τιμής, ώστε να μην αναγκαστεί το Ναυτικό ν’ αρχίσει τις αφαιρέσεις εργασιών. Και η δεύτερη αφορά τον τρόπο αποπληρωμής του εκσυγχρονισμού.

Το ελληνικό αίτημα είναι να υπάρχει πρόγραμμα εξ αρχής συμφωνημένο ως οπισθοβαρές. Σύμφωνα με πληροφορίες ο πολεμικό ναυτικό ετοιμάζεται να κάνει ένα επιπλέον βήμα στις συζητήσεις προετοιμάζοντας μια πρόταση προς τους τέσσερις «μνηστήρες» των ΜΕΚΟ.

Παράλληλα, ενώ τα ναυπηγεία του Σκαραμαγκά έχουν την τεχνογνωσία κατασκευής των φρεγατών ΜΕΚΟ, όλα δείχνουν πως τα ναυπηγεία Σαλαμίνας– αυτά που κατασκευάζουν blocks για τις γαλλικές φρεγάτες FDI- θ’ αναλάβουν τουλάχιστον ένα μέρος της επικείμενης αναβάθμισης.

Γνώστες του τρόπου με τον οποία θα «τρέξει» το πρόγραμμα, θυμίζουν ότι η αναποφασιστικότητα των προηγούμενων ετών ουσιαστικά έχει οδηγήσει σε σχεδόν μηδενικό επίπεδο θεσμικών διαδικασιών, με ό,τι αυτό σημαίνει για τον πολύτιμο χρόνο που κυλά, όχι όμως υπέρ του Ναυτικού και της ενίσχυσης του Στόλου.

Οι ίδιες πηγές εξηγούν ότι πέραν της συζήτησης σε κοινοβουλευτικό επίπεδο, η αύξηση του κόστους δημιουργεί μια άλλη διάσταση. Και στη συνέχεια θεωρείται ευχής έργο αν την χρονιά που έρχεται μπορεί να ξεκινήσει κάτι.

Ακόμη και να γίνουν πολλά με fast track διαδικασίες, το σίγουρο είναι ότι οι συνομιλίες για να καταλήξουν οι δυο πλευρές στα νέα συστήματα που θα τοποθετηθούν στις φρεγάτες ΜΕΚΟ, δεν ολοκληρώνονται από τη μια μέρα στην άλλη.

Επιπλέον δεν είναι λίγα τα υφιστάμενα συστήματα που δεν χωρούν αναβαθμίσεις, παρά μόνο αντικαταστάσεις.

Η Hellasjournal είχε παρουσιάσει σε ρεπορτάζ της το χρονοδιάγραμμα αναβάθμισης των τεσσάρων φρεγατών.
Και μέσα από αυτό διαφαίνονταν πως ο στόλος θα έχει ξανά και τις τέσσερις αυτές μονάδες στην διάθεση του, το 2030.

Με τα σημερινά δεδομένα, αν συνεχίζουμε να ομιλούμε και για τις τέσσερις ΜΕΚΟ, θεωρείται αδύνατο την τελευταία χρονιά της δεκαετίας να υπάρχει διαθέσιμη αυτή η δύναμη.

Εκτός κι αν – καθαρά λόγω του κόστους-  η αναβάθμιση των συγκεκριμένων μονάδων αφορά μικρότερο αριθμό, δυο ή τρεις φρεγάτες.

Όλα τα παραπάνω αλλά και προβληματισμοί που υπάρχουν, αναλύθηκαν σε ευρεία σύσκεψη που έγινε στο ναυτικό επιτελείο, όπου γι’ ακόμη μια φορά οι επιτελείς εξήγησαν διεξοδικά ότι η ανάγκη εξεύρεσης δημοσιονομικού χώρου, είναι κρίσιμο σημείο για την διατήρηση ενός μαχητικού στόλου.

ΠΗΓΗ https://hellasjournal.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου