Μπορεί οι διαθεσιμότητες να μην έχουν απογειωθεί σε απόλυτο βαθμό αλλά εκείνο που έχει φανεί είναι πως τα ΝΗ-90 λαμβάνουν μέρος στις ασκήσεις- επιδείξεις κυρίως των Ειδικών Δυνάμεων. Μάλιστα ήδη ορισμένα από αυτά τα πολύτιμα ελικόπτερα ανήκουν αποκλειστικά στην ΔΕΠ και έχουν βγει από τον προγραμματισμό readiness για έκτακτες αεροδιακομιδές από τα νησιά. Πηγη εικόνας: ΓΕΕΘΑΡΕΠΟΡΤΑΖ Γ.Σ, HELLAS JOURNAL
Σε αναμονή του επόμενου ΝΗ-90 είναι τα στελέχη της Αεροπορίας Στρατού στα Μέγαρα, την ώρα που ρίχνουν και πολλά «λοξά» -κατ’ εντολή- βλέμματα, στο πολυπόθητο- για ορισμένους- Black Hawk.
Το αίτημα έχει διατυπωθεί για τον τελευταίο τύπο ελικοπτέρου προς τις Ηνωμένες Πολιτείες, αλλά επειδή πολλά επανασχεδιάζονται και αφορούν τον αναβαθμισμένο ρόλο της Αεροπορίας Στρατού στο σύγχρονο πεδίο, οι φάκελοι και τα χαρτιά είναι top secret και οι όποιες κινήσεις- επαφές, γίνονται πίσω από κλειστές πόρτες, ενώ οι συσκέψεις είναι μεταξύ «ολίγον».
Πάντως ιδιαίτερη σημασία έχει ότι στο 2ο Τάγμα της Αεροπορίας Στρατού στις αρχές Σεπτεμβρίου αναμένουν, σύμφωνα με τον προγραμματισμό που υπάρχει, το 15ο ΝΗ-90, το οποίο ομολογουμένως έχει καθυστερήσει αρκετά χρόνια.
Και αυτή τη φορά η ενεργοποίηση της τροποποίησης της σύμβασης, ότι η παραγγελία θα ολοκληρωθεί on time, δηλαδή το 2024 καθώς όπως σημειώνουν οι ίδιες πηγές, από την στιγμή που θα φτάσει το πρώτο ελικόπτερο στην Ελλάδα, το χρονοδιάγραμμα προβλέπει να κλείσουν οι εκκρεμότητες του παρελθόντος μέσα σε δυο, το πολύ τρία χρόνια.
Το πρώτο crash test για το Ν. Παναγιωτόπουλο
Τα ΝΗ-90, όπως και η μετέπειτα υποστήριξη των Mirage 2000-5 αποτέλεσαν το πρώτο και σημαντικό crash test για τις σχέσεις ανάμεσα στα υπουργεία άμυνας Ελλάδας και Γαλλίας. Μάλιστα ο υπουργός, Νίκος Παναγιωτόπουλος είχε ξεκαθαρίσει -τότε- στην κυρία Παρλί πως δεν θα συζητήσουν τίποτα άλλο αν δεν προχωρήσουν αυτά τα δυο βασικά αιτήματα της Ελλάδας τα οποία καίνε και πρέπει να βρεθεί λύση.
- Οι πιέσεις ήταν πολλές και τα δυο αυτά θέματα μπήκαν σταδιακά σε ράγες. Τόσο στα Μέγαρα τα ΝΗ-90 που αργά αλλά σταθερά ξεκολλάει η κατάσταση με τις ιδιαίτερα χαμηλές διαθεσιμότητες, όπως και στην Τανάγρα όπου εκεί οι τεχνικοί λένε με χαρακτηριστικό τρόπο πως η Μοίρα Συντήρησης Βάσης αλλά και το υπόστεγο της 331 Μοίρας, θυμίζει άλλες πολύ καλές εποχές.
Αν μείνουμε όμως στο θέμα των ΝΗ-90, θα δούμε πως ο Ελληνικός λαός είχε δαπανήσει πριν από 20 χρόνια, το 2003, κάτι περισσότερο από 657 εκ. ευρώ για 20 ελικόπτερα.
14 ΝΗ-90 έφτασαν στα Μέγαρα αλλά τα 6 ακόμη «αναζητούνται»…
Από το 2003 δεν έλειψαν προστριβές με την εταιρεία για μη τήρηση των συμφωνηθέντων, ενώ παράλληλα εντός Ελλάδας δεν ήταν λίγες οι πολιτικές παλινωδίες που έφτασαν μέχρι και η διακοπή της σύμβασης, εν μέσω παραφιλολογιών περί σκανδάλων και πολλά άλλα γεγονότα. Όλα αυτά όμως είχαν αντίκτυπο στο 2ο ΤΕΑΣ και την διαθεσιμότητα των ελικοπτέρων ΝΗ-90.
Αλλά εκτός της Ελληνικής πραγματικότητας ευθύνες είχαν προκύψει στο παρελθόν και για τους Γάλλους οι οποίοι είχαν μετά από πιέσεις και στοιχεία που παρουσίαζαν οι Επιτελείς της Ελλάδας αποδέχτηκαν τα λάθη τους.
Η Νορβηγία επιστρέφει τα ΝΗ-90
Τα όσα έχουν γίνει όλα αυτά τα χρόνια για τα Ελληνικά ΝΗ-90 που εφόσον υπάρχει ροή ανταλλακτικών αποτελούν την αιχμή του δόρατος σε ταχείες μεταφορές ανά την επικράτεια, κυρίως τμημάτων Ειδικών Επιχειρήσεων, συγκρίνονται με τα όσα είδαν το φως της δημοσιότητας στη Νορβηγία.
- Δεν έχουν περάσει ούτε δυο εβδομάδες από την είδηση για τα ΝΗ-90 της Νορβηγίας όπου εκεί ο υπουργός άμυνας ανακοίνωσε πως επιστρέφονται 13 ΝΗ-90, ζητώντας την επιστροφή περίπου 500 εκ. Μάλιστα ο υπεύθυνος της Διοίκησης Αμυντικού υλικού των Νορβηγών, Gro Jaere τόνισε τέσσερα σημεία που οδήγησαν σε αυτή την απόφαση.
Ζητήματα υποστήριξης (σ.σ. το έχει βιώσει και η Αεροπορία Στρατού), παλαιότητα συστημάτων (σ.σ. δεν το έχει βιώσει διότι δεν τα έχει χρησιμοποιήσει τόσο πολύ) , σοβαρές καθυστερήσεις (σ.σ. και στην Ελλάδα ακόμη περιμένουν), ζητήματα αξιοπιστίας (σ.σ. Οι ιπτάμενοι ομιλούν για ότι πιο σύγχρονο κυκλοφορεί στην παγκόσμια αγορά, το ελικόπτερο που πετά μέσω τεσσάρων υπολιγιστών).
Οι Νορβηγοί είχαν παραγγείλει το 2001, δηλαδή δυο χρόνια πριν την Ελλάδα, 14 ελικόπτερα τα οποία θα της παραδίδονταν μια πενταετία αργότερα. Όμως το πρώτο ελικόπτερο έφτασε στο Όσλο 11 χρόνια μετά, το 2011 και έως το 2016 στη Σκανδιναβική χώρα είχαν φτάσει 6 από τα 14 ελικόπτερα.
ΠΗΓΗ https://hellasjournal.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου