Πέμπτη 19 Σεπτεμβρίου 2024

Αεροπορία Στρατού: FOS NH-90 για να σωθεί οτιδήποτε κι αν σώζεται…


Με την άφιξη του 17ου ελικοπτέρου NH-90 στην Ελλάδα το μεσημέρι της περασμένης Πέμπτης 12 Σεπτεμβρίου, γράφηκε ένα ακόμα κεφάλαιο στο σίριαλ που άρχισε πριν 21 χρόνια όταν στις 3 Αυγ. 2003 υπεγράφη η ύψους 657.523.069 ευρώ σύμβαση 034A/2003 για την προμήθεια 20 ελικοπτέρων τακτικών μεταφορών (NH-90 TTH: Tactical Transport Helicopter), εκ των οποίων τέσσερα σε διαμόρφωση ειδικών επιχειρήσεων, τεσσάρων υγειονομικών συλλογών για τη μετατροπή ισάριθμων ελικοπτέρων τακτικών μεταφορών σε υγειονομικά, ανταλλακτικών, συλλογών εργαλείων, βιβλιογραφία και υπηρεσίες, εξοπλισμό και υλικά εκπαίδευσης.

Γράφει ο ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ

Αμέσως σχεδόν με την άφιξη του ελικοπτέρου στο αεροδρόμιο της Αεροπορίας Στρατού στην Πάχη των Μεγάρων άρχισε η διαδικασία για τη διεξαγωγή των δοκιμών αποδοχής, οι οποίες προγραμματίζεται να ολοκληρωθούν μέχρι τα τέλη του τρέχοντος μήνα και στη συνέχεια το ελικόπτερο να παραληφθεί επίσημα από το 2ο Τάγμα Ελικοπτέρων Στρατού (2ο ΤΕΑΣ) Αεροπορία Στρατού.

Πριν το τέλος του τρέχοντος έτους αναμένεται η παράδοση ενός ακόμη ελικοπτέρου, ενώ η παράδοση των υπολοίπων δύο ελικοπτέρων αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι των Μάρτιο-Απρίλιο του 2025. Επίσης, την παρούσα περίοδο διεξάγονται διαπραγματεύσεις μεταξύ της κατασκευάστριας NHIndustries, της κοινοπραξίας που έχουν συστήσει η γαλλογερμανική Airbus Helicopters, η ιταλική Leonardo και η ολλανδική Fokker Aerostructures για την παραγωγή του ελικοπτέρου που αφορούν στην υπογραφή σύμβασης Εν-Συνεχεία-Υποστήριξης (Ε-Σ-Υ, FOS: Follow-On-Support).

Αξίζει να σημειωθεί ότι η υπογραφή μιας τέτοιας σύμβασης είχε συμπεριληφθεί στην αρχική σύμβαση προμήθειας των ΝΗ-90, που όπως αναφέρθηκε υπογράφηκε το 2003. Σύμφωνα λοιπόν με τα προβλεπόμενα στη σύμβαση 034A/2003 η σύμβαση Ε-Σ-Υ έπρεπε να τεθεί σε ισχύ δύο χρόνια μετά την υπογραφή της! Δηλαδή το 2005, και οπωσδήποτε πριν την άφιξη των πρώτων ελικοπτέρων ΝΗ-90! Προφανώς η καθυστέρηση αυτή αποτελεί την κύρια αιτία της χαμηλής διαθεσιμότητας ή/και καθήλωσης των ελικοπτέρων για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα.

«Πρόκειται για μία σημαντική εξέλιξη για την κοινοπραξία και τον χρήστη», δήλωσε στο DP ο Axel Aloccio, επικεφαλής του προγράμματος NH-90 στην Airbus και ταυτόχρονα πρόεδρος της κοινοπραξίας NHIndustries στη διάρκεια συνάντησης με ελληνικά μέσα ενημέρωσης. «Οι διαπραγματεύσεις εξελίσσονται και ευελπιστούμε να ολοκληρωθούν με την υπογραφή της σύμβασης Ε-Σ-Υ περί τα τέλη του τρέχοντος έτους», συμπλήρωσε.

«Η Ε-Σ-Υ είναι πολύ σημαντική καθώς δημιουργεί σταθερό πλαίσιο για την υποστήριξη των ελικοπτέρων, με την προμήθεια ανταλλακτικών ή υπηρεσιών, επιτρέποντας στον χρήση να διατηρεί τις διαθεσιμότητες στο επίπεδο που επιθυμεί». Ας σημειωθεί ότι στα 13 χρόνια από την παραλαβή των πρώτων ελικοπτέρων NH-90 μέχρι και σήμερα, ΟΥΔΕΠΟΤΕ είχε ανατεθεί σύμβαση Ε-Σ-Υ!

Ελικόπτερο τύπου NH90 της Αεροπορίας Στρατού

Ο Aloccio αναφέρθηκε επίσης και σε μία νέα υπηρεσία που πρόκειται να προσφερθεί από τη NHIndustries στους χρήστες του NH-90. Η νέα υπηρεσία αξιοποιεί το απόθεμα κύριων συγκροτημάτων (π.χ. κινητήρες, κιβώτια μετάδοσης, στροφεία), εξαρτημάτων, συσκευών και ανταλλακτικών που η κοινοπραξία προμηθεύτηκε από την Αυστραλία που αποφάσισε την απόσυρση και αποσυναρμολόγηση των 45 συνολικά ελικοπτέρων MRH-90 Taipan που επιχειρούσε ο Στρατός και το Ναυτικό της χώρας.

Ο Aloccio, αφού με διπλωματικό τρόπο παρέπεμψε στην κυβέρνηση της Αυστραλίας για τα αίτια της απόφασης της απόσυρσης το στόλου, περιέγραψε τη λειτουργία της νέας υπηρεσίας.

«Από την κυβέρνηση της Αυστραλίας προμηθευτήκαμε κύρια συγκροτήματα, εξαρτήματα, κ.λπ. από 45 ελικόπτερα αλλά όχι τις ατράκτους». Σημειώνεται, ότι όπως έχει ανακοινώσει το υπουργείο Άμυνας της Αυστραλίας οι άτρακτοι των 45 ελικοπτέρων (συν μία εφεδρική που είχε προμηθευτεί η Αυστραλία) πρόκειται να ταφούν. «Με αυτό τον τρόπο δημιουργήσαμε πολύ σημαντικό απόθεμα ανταλλακτικών το οποίο θα είναι άμεσα διαθέσιμο στους χρήστες με τη μέθοδο της ανταλλαγής», εξήγησε.

«Δηλαδή εάν ένας χρήστης έχει ανάγκη από μία πτέρυγα στροφείου ή κάποιο άλλο συγκρότημα ή εξάρτημα που έχει καθηλώσει το ελικόπτερο του λόγω μη ύπαρξης στο εθνικό απόθεμα ή στο απόθεμα του αρχικού κατασκευαστή, θα αποστέλλει το σχετικό αίτημα στην κοινοπραξία και σε σύντομο χρόνο θα παραλαμβάνει εύχρηστο αντίστοιχο μεταχειρισμένο υλικό από το απόθεμα της κοινοπραξίας, εφαρμόζοντας την διαδικασία «Standard Exchange» (ανταλλαγή υλικού προς επισκευή με εύχρηστο μεταχειρισμένο υλικό με περίπου τις ίδιες ώρες χρήσης / πτήσης).

Με αυτό τον τρόπο ο χρόνος εξυπηρέτησης των χρηστών θα μειωθεί σημαντικά όπως και ο χρόνος καθήλωσης των ελικοπτέρων. Εμείς στη συνέχεια θα επισκευάζουμε το υλικό και θα το τοποθετούμε στο απόθεμα ώστε να είναι και πάλι διαθέσιμο για όποιον χρήστη το αιτηθεί», είπε ο Aloccio.

Ελικόπτερο τύπου NH90 της Αεροπορίας Στρατού

Σε ό,τι αφορά την υπό διαπραγμάτευση σύμβαση Ε-Σ-Υ, που εγκρίθηκε από την αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή τον Οκτώβριο του 2021, σύμφωνα με τα στοιχεία που είχαν κατατεθεί στη Βουλή στις 4 Αυγούστου 2023, στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, είναι ύψους 50 εκατ. ευρώ και αφορά διάστημα πέντε ετών και είναι αυτονόητο ότι η υπογραφή και ενεργοποίηση της θα επιτρέψει την επίτευξη πολύ ικανοποιητικών διαθεσιμοτήτων.

Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, με τη σύμβαση πρόκειται να υποστηριχθούν συνολικά 11 ελικόπτερα NH-90 με την ολοκλήρωση των παραδόσεων (εξαιρουμένων των εννέα παραδοθέντων στο παρελθόν και τα οποία είναι καθηλωμένα), που χαρακτηρίζονται ως «in flyable condition», δηλαδή σε «πτητική διαθεσιμότητα». Η Ε-Σ-Υ θα εξασφαλίσει υψηλό ποσοστό διαθεσιμότητας τους.

Όσον αφορά τα υπόλοιπα εννέα ελικόπτερα NH-90, δυστυχώς τα προβλήματα που όλα τα προηγούμενα χρόνια αντιμετώπισε η υλοποίηση της σύμβασης (οικονομικά λόγω της χρεωκοπίας της χώρας το 2010, τεχνικά που σχετίζονταν με την ωρίμανση της σχεδίασης και την θεραπεία των «παιδικών ασθενειών», κ.α.), σε συνδυασμό με την πολυετή υπαίθρια αποθήκευση των καθηλωμένων ελικοπτέρων (την παρούσα περίοδο, μετά από περίπου 14 χρόνια από την έναρξη των παραδόσεων, ολοκληρώνεται η κατασκευή των υπόστεγων στέγασης των ελικοπτέρων), απαιτούν υψηλού κόστους και ευρείας έκτασης παρεμβάσεις ώστε να επανέλθουν σε πτητική κατάσταση.

ΠΗΓΗ https://www.defence-point.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου