Με βάση το έγγραφο, οι αρμοδιότητες του οικονομικού επιτρόπου θα πρέπει να είναι:
- ο έλεγχος όλων των δαπανών του προϋπολογισμού,
- η άσκηση βέτο σε αποφάσεις που θεωρεί ότι δεν συνάδουν με τους δημοσιονομικούς στόχους που έχει επιβάλλει η τρόικα,
- η διασφάλιση ότι η Ελλάδα θα δίνει απόλυτη προτεραιότητα στην εξυπηρέτηση του χρέους.
Εκπρόσωπος της ευρωπαϊκής επιτροπής, ωστόσο, απορρίπτει την πρόταση της Γερμανίας για την τοποθέτηση επιτρόπου λέγοντας χαρακτηριστικά: «το εκτελεστικό έργο πρέπει να παραμείνει στην πλήρη δικαιοδοσία της ελληνικής κυβέρνησης, η οποία είναι υπόλογη στους πολίτες και στα όργανα της χώρας. Αυτή η ευθύνη βρίσκεται στους ώμους της ελληνικής κυβέρνησης κι έτσι πρέπει να παραμείνει».
Η ελληνική κυβέρνηση από την πλευρά της διαμηνύει ότι δεν υπάρχει περίπτωση να γίνει δεκτό κάτι τέτοιο. Συγκεκριμένα, ο Υπουργός Επικρατείας και κυβερνητικός εκπρόσωπος Παντελής Καψής ανέφερε σε δήλωσή του πως η αρμοδιότητα για την εκτέλεση του προϋπολογισμού ανήκει αποκλειστικά στην ελληνική κυβέρνηση, καθώς ««αυτό τονίζεται και στην απόφαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 26ης-27ης Οκτωβρίου, όπου επισημαίνεται ότι η εφαρμογή του προγράμματος οικονομικής προσαρμογής αποτελεί ευθύνη των ελληνικών αρχών».
Αντιδράσεις των πολιτικών κομμάτων
Ο εκπρόσωπος Τύπου του ΠΑΣΟΚ Πάνος Μπεγλίτης δήλωσε ότι «αν ισχύουν τα δημοσιεύματα, θα πρέπει να αποκρουστεί οποιαδήποτε ιδέα και πρόταση περί "επιτρόπων" στην Ελλάδα».
«Αστειότητες» χαρακτήρισαν κύκλοι της ΝΔ τη συγκεκριμένη πρόταση για ευρωπαίο επίτροπο για τον προϋπολογισμό και προσέθεσαν: «Δεν συζητάμε τέτοιο θέμα».
Το ΚΚΕ σε ανακοίνωση του σημειώνει: «Αν ο επίτροπος γίνει αναγκαίος για την πλουτοκρατία, θα τον δεχτούν. Όμως, με ή χωρίς επίτροπο, το έγκλημα σε βάρος του λαού είναι προαποφασισμένο από την συγκυβέρνηση, την ΕΕ, τον ΣΕΒ και γενικά την πλουτοκρατία».
Ο πρόεδρος της Δημοκρατικής Αριστεράς, Φώτης Κουβέλης, δήλωσε: «Από ακραίους συντηρητικούς κύκλους της Ευρώπης επιδιώκεται να τεθεί η χώρα σε επιτροπεία, τροφοδοτώντας έτσι λαϊκιστικές και επικίνδυνες επιδιώξεις για έξοδο της χώρας από το ευρώ και επιστροφή στη δραχμή. Αυτό πρέπει να αποκρουστεί».
Το πλήρες κείμενο του εγγράφου στα ελληνικά
Εγγύηση συμμόρφωσης με τους όρους του δεύτερου πακέτου
Σύμφωνα με πληροφορίες από την Τρόικα, η Ελλάδα κατά πάσα πιθανότητα, δεν πέτυχε ούτε το 2011, ορισμένους από τους βασικούς στόχους του προγράμματος. Ειδικότερα το δημοσιονομικό έλλειμμα δεν μειώθηκε συγκριτικά με αυτό του προηγούμενου έτους. Κατά συνέπεια η Ελλάδα θα πρέπει να βελτιώσει σημαντικά τη συμμόρφωσή της με το πρόγραμμα, προκειμένου να τιμήσει τις δεσμεύσεις της προς τους δανειστές της. Σε αντίθετη περίπτωση η Ευρωζώνη δεν θα μπορέσει να εγκρίνει τις εγγυήσεις για το δεύτερο πακέτο βοήθειας.
Πρόταση για βελτίωση της συμμόρφωσης.
Για να βελτιωθεί η συμμόρφωση με τους όρους του δεύτερου πακέτου βοήθειας, το νέο Μνημόνιο θα περιλαμβάνει καινοτόμα θεσμικά στοιχεία και η Ελλάδα πρέπει να δεσμευθεί στην τήρησή τους. Μόνο εάν και όταν εφαρμοστούν, θα καταστεί δυνατή η έναρξη του νέου προγράμματος.
1. Απόλυτη προτεραιότητα στην εξυπηρέτηση του χρέους.
Η Ελλάδα θα πρέπει να δεσμευθεί νομικώς ότι θα δώσει απόλυτην προτεραιότητα στη μελλοντική εξυπηρέτηση του χρέους. Η δέσμευση της αυτή θα πρέπει να επικυρωθεί δια νόμου από το ελληνικό Κοινοβούλιο. Για την εξυπηρέτηση του χρέους θα χρησιμοποιηθούν κατά κύριο λόγο τα δημόσια έσοδα και μόνο τα εναπομείναντα έσοδα θα είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθούν για τη χρηματοδότηση δαπανών.
Έτσι θα καθησυχαστούν τόσο οι Δημόσιοι, όσο και οι ιδιώτες πιστωτές ότι η Ελληνική Δημοκρατία θα τιμήσει τις δεσμεύσεις που ανέλαβε μετά το PSI, ενώ θα επηρεαστεί θετικά η πρόσβασή της στις αγορές. Η de facto εξάλειψη της πιθανότητας χρεωκοπίας θα καταστήσει την απειλή μη καταβολής δόσης του δεύτερου πακέτου οικονομικής βοήθειας πολύ πιο πιστευτή. Εάν στο μέλλον δεν καταβληθεί μια δόση, η Ελλάδα δεν θα δύναται να απειλήσει τους δανειστές της με χρεοκοπία, αλλά θα πρέπει να αποδεχθεί περαιτέρω περικοπές των δαπανών, ως μοναδική πιθανή συνέπεια της μη καταβολής μιας δόσης.
2. Μεταβίβαση της εθνικής δημοσιονομικής κυριαρχίας
Η δημοσιονομική εξυγίανση πρέπει να τεθεί υπό ένα αυστηρό σύστημα καθοδήγησης και ελέγχου. Με δεδομένη την απογοητευτική συμμόρφωση έως σήμερα, η Ελλάδα πρέπει να αποδεχθεί τη μεταβίβαση της δημοσιονομικής κυριαρχίας σε ευρωπαϊκό επίπεδο για συγκεκριμένη χρονική περίοδο.
Ένας επίτροπος προϋπολογισμού, ο οποίος πρέπει να διοριστεί από το Eurogroup, θα διασφαλίζει το δημοσιονομικό έλεγχο. Αυτός θα πρέπει να διαθέτει εξουσία ώστε:
Α) να εφαρμόζει ένα σύστημα κεντρικού ελέγχου και αναφοράς που θα καλύπτει τις βασικές δαπάνες του ελληνικού προϋπολογισμού.
Β) θα έχει τη δυνατότητα άσκησης αρνησικυρίας σε αποφάσεις που δεν ευθυγραμμίζονται με τους δημοσιονομικούς στόχους που θέτει η τρόικα και
Γ) θα διασφαλίζει τη συμμόρφωση στον προαναφερθέντα κανόνα, την απόλυτη προτεραιότητα στην εξυπηρέτηση του χρέους.
Η νέα θεσμική προσέγγιση εποπτείας θα πρέπει να διατυπωθεί στο Μνημόνιο ως εξής: «Στην περίπτωση μη συμμόρφωσης, η οποία θα επιβεβαιώνεται από την ΕΚΤ, το ΔΝΤ και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ένας νέος επίτροπος επί του προϋπολογισμού, διορισμένος από το Eurogroup, θα βοηθήσει στην εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων. Ο επίτροπος θα έχει αυξημένες αρμοδιότητες εποπτείας των δημοσίων δαπανών και δικαίωμα αρνησικυρίας επί αποφάσεων που δεν ευθυγραμμίζονται με τους καθορισθέντες δημοσιονομικούς στόχους και την άμεση προτεραιότητα στην εξυπηρέτηση του χρέους». Η Ελλάδα οφείλει να διασφαλίσει ότι ο νέος εποπτικός μηχανισμός είναι πλήρως επικυρωμένος με νόμο του Κράτους, κατά προτίμηση με συνταγματική τροποποίηση.
ΠΗΓΗ real.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου