Της Θεανώ Θειοπούλου
Από το philenews
Λευκωσία: Λιτότητα μέχρι το 2018 προβλέπει το Στρατηγικό Πλαίσιο Δημοσιονομικής Πολιτικής 2016-2018 και ως εκ τούτου οι δαπάνες της επόμενης τριετίας παραμένουν στα φετινά επίπεδα και αρκετά πιο κάτω από τις δαπάνες του 2014.
Η Κύπρος το 2016, χρονιά που θα εξέλθει από το Μνημόνιο, αναμένεται να έχει δαπάνες €6.050 εκατ. από €5.950 εκατ. το 2015 σημειώνοντας αύξηση μόλις €100 εκατ. όσο και η αύξηση δαπανών μέχρι το 2018 που θα φθάσουν τα €6.150 εκατ. Δηλαδή τη διετία 2016-2018 οι δαπάνες αυξάνονται κατά 1,65%.
Με τα στοιχεία που έχει καταθέσει το Υπουργείο Οικονομικών, σηματοδοτείται η πολιτική σφιχτής δημοσιονομικής πολιτικής που θα ακολουθήσει η κυβέρνηση, παρά τις φωνές που ακούγονται για αύξηση των δαπανών.
Σύμφωνα με το πλαίσιο δημοσιονομικής πολιτικής 2016-2018 που παρουσιάζει ο «Φ», το μεγαλύτερο μέρος των δαπανών απορροφά το Υπουργείο Οικονομικών με το ποσό των €1.617 δισ. σε σχέση με €1.619 δισ. το 2015 και τα λιγότερα οι ανεξάρτητες υπηρεσίες με το ποσό των €10 εκατ., οι Συνταγματικές Υπηρεσίες με €22 εκατ. και το Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου με €44 εκατ.
Για το Υπουργείο Εργασίας οι δαπάνες παραμένουν σταθερές κάθε χρόνο μέχρι το 2018 στα €910 εκατ., στο Υπουργείο Παιδείας είναι στα €998 εκατ. κάθε χρόνο από το 2016 έως το 2018. Στο Υπουργείο Εσωτερικών στα €523 εκατ., Άμυνας στα €319 εκατ., Γεωργίας €242 εκατ., Δικαιοσύνης €278 εκατ., Εξωτερικών €75 εκατ., Ανεξάρτητα Γραφεία €130 εκατ., Συγκοινωνιών και Έργων €281 εκατ., και Υγείας €545 εκατ.
«Τα ανώτατα όρια δαπανών θα πρέπει να τηρηθούν αυστηρά για την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων. Οποιαδήποτε απόκλιση θέτει σε κίνδυνο τους δημοσιονομικούς στόχους και κατ’ επέκταση την αξιοπιστία της κυπριακής οικονομίας», σημειώνεται στο Πλαίσιο.
Σημειώνεται επίσης ότι για οποιαδήποτε αλλαγή πολιτικής ή νέα προγράμματα ή έργα περιλαμβανομένων και των συγχρηματοδοτούμενων από την ΕΕ θα πρέπει να αποστέλλονται στο Υπουργείο Οικονομικών για τον υπολογισμό του δημοσιονομικού κόστους, υποδεικνύοντας ταυτόχρονα κατάργηση κάποιας άλλης πολιτικής ή προγραμμάτων ή έργων.
Παρά τη σφιχτή δημοσιονομική πολιτική, το Υπουργείο Οικονομικών αναφέρει ότι θα ακολουθηθεί η ίδια πολιτική επιδομάτων με το 2014 για τα διάφορα επιδόματα που παραχωρούνται σε κρατικούς αξιωματούχους, κρατικούς υπαλλήλους και ωρομίσθιο προσωπικό, όπως περιγράφονται στον προϋπολογισμό του 2015.
Σημειώνεται ότι θα πρέπει να αποφευχθούν νέες δεσμεύσεις και προώθηση προτάσεων προς το Υπουργικό Συμβούλιο που προβλέπουν την υιοθέτηση νέων πολιτικών που συνεπάγονται πρόσθετο δημοσιονομικό κόστος, εκτός εάν αντικαθιστούν ισόποσα υφιστάμενες δαπάνες.
Στην ανάλυση κινδύνων, το Υπουργείο αναφέρει ότι υπάρχουν σημαντικοί κίνδυνοι που θα μπορούσαν να επηρεάσουν το μακροοικονομικό σενάριο στο οποίο στηρίζονται οι στόχοι 2016-2018. Είναι οι συνεχιζόμενες προκλήσεις ρευστότητας που αντιμετωπίζει ο τραπεζικός κλάδος λόγω του υψηλού ποσοστού μη εξυπηρετούμενων δανείων.
Παρόλα αυτά, η ψήφιση του νόμου των εκποιήσεων και του πλαισίου αφερεγγυότητας, σημειώνει το Υπουργείο, είναι στις θετικές εξελίξεις που αναμένεται να υποβοηθήσουν προς την κατεύθυνση επίλυσης του προβλήματος.
Δεύτερος κίνδυνος είναι οι ενδεχόμενες υποχρεώσεις/ κρατικές εγγυήσεις που δημιούργησε το κράτος τα προηγούμενα χρόνια προς κρατικές εταιρείες, κρατικούς οργανισμούς και τοπική αυτοδιοίκηση.
Ωστόσο, όπως σημειώνει το Υπουργείο Οικονομικών, οι μεγαλύτεροι κίνδυνοι είναι εξωτερικοί. «Το οικονομικό περιβάλλον στην ΕΕ και Ευρωζώνη εξακολουθεί να είναι ασταθές, συμπεριλαμβανομένης της αβεβαιότητας που επικρατεί για την Ελλάδα, με ενδεχόμενες επιπτώσεις στην κυπριακή οικονομία. Επίσης, οι γεωπολιτικές εξελίξεις στη ρώσο-ιυκρανική κρίση εξακολουθούν να είναι ρευστές, προκαλώντας αβεβαιότητα για την πορεία της Ρωσικής οικονομίας, καθώς και για την πορεία της ισοτιμίας ευρώ-ρουβλιού», αναφέρεται.
Από το philenews
Λευκωσία: Λιτότητα μέχρι το 2018 προβλέπει το Στρατηγικό Πλαίσιο Δημοσιονομικής Πολιτικής 2016-2018 και ως εκ τούτου οι δαπάνες της επόμενης τριετίας παραμένουν στα φετινά επίπεδα και αρκετά πιο κάτω από τις δαπάνες του 2014.
Η Κύπρος το 2016, χρονιά που θα εξέλθει από το Μνημόνιο, αναμένεται να έχει δαπάνες €6.050 εκατ. από €5.950 εκατ. το 2015 σημειώνοντας αύξηση μόλις €100 εκατ. όσο και η αύξηση δαπανών μέχρι το 2018 που θα φθάσουν τα €6.150 εκατ. Δηλαδή τη διετία 2016-2018 οι δαπάνες αυξάνονται κατά 1,65%.
Με τα στοιχεία που έχει καταθέσει το Υπουργείο Οικονομικών, σηματοδοτείται η πολιτική σφιχτής δημοσιονομικής πολιτικής που θα ακολουθήσει η κυβέρνηση, παρά τις φωνές που ακούγονται για αύξηση των δαπανών.
Σύμφωνα με το πλαίσιο δημοσιονομικής πολιτικής 2016-2018 που παρουσιάζει ο «Φ», το μεγαλύτερο μέρος των δαπανών απορροφά το Υπουργείο Οικονομικών με το ποσό των €1.617 δισ. σε σχέση με €1.619 δισ. το 2015 και τα λιγότερα οι ανεξάρτητες υπηρεσίες με το ποσό των €10 εκατ., οι Συνταγματικές Υπηρεσίες με €22 εκατ. και το Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου με €44 εκατ.
Για το Υπουργείο Εργασίας οι δαπάνες παραμένουν σταθερές κάθε χρόνο μέχρι το 2018 στα €910 εκατ., στο Υπουργείο Παιδείας είναι στα €998 εκατ. κάθε χρόνο από το 2016 έως το 2018. Στο Υπουργείο Εσωτερικών στα €523 εκατ., Άμυνας στα €319 εκατ., Γεωργίας €242 εκατ., Δικαιοσύνης €278 εκατ., Εξωτερικών €75 εκατ., Ανεξάρτητα Γραφεία €130 εκατ., Συγκοινωνιών και Έργων €281 εκατ., και Υγείας €545 εκατ.
«Τα ανώτατα όρια δαπανών θα πρέπει να τηρηθούν αυστηρά για την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων. Οποιαδήποτε απόκλιση θέτει σε κίνδυνο τους δημοσιονομικούς στόχους και κατ’ επέκταση την αξιοπιστία της κυπριακής οικονομίας», σημειώνεται στο Πλαίσιο.
Σημειώνεται επίσης ότι για οποιαδήποτε αλλαγή πολιτικής ή νέα προγράμματα ή έργα περιλαμβανομένων και των συγχρηματοδοτούμενων από την ΕΕ θα πρέπει να αποστέλλονται στο Υπουργείο Οικονομικών για τον υπολογισμό του δημοσιονομικού κόστους, υποδεικνύοντας ταυτόχρονα κατάργηση κάποιας άλλης πολιτικής ή προγραμμάτων ή έργων.
Παρά τη σφιχτή δημοσιονομική πολιτική, το Υπουργείο Οικονομικών αναφέρει ότι θα ακολουθηθεί η ίδια πολιτική επιδομάτων με το 2014 για τα διάφορα επιδόματα που παραχωρούνται σε κρατικούς αξιωματούχους, κρατικούς υπαλλήλους και ωρομίσθιο προσωπικό, όπως περιγράφονται στον προϋπολογισμό του 2015.
Σημειώνεται ότι θα πρέπει να αποφευχθούν νέες δεσμεύσεις και προώθηση προτάσεων προς το Υπουργικό Συμβούλιο που προβλέπουν την υιοθέτηση νέων πολιτικών που συνεπάγονται πρόσθετο δημοσιονομικό κόστος, εκτός εάν αντικαθιστούν ισόποσα υφιστάμενες δαπάνες.
Στην ανάλυση κινδύνων, το Υπουργείο αναφέρει ότι υπάρχουν σημαντικοί κίνδυνοι που θα μπορούσαν να επηρεάσουν το μακροοικονομικό σενάριο στο οποίο στηρίζονται οι στόχοι 2016-2018. Είναι οι συνεχιζόμενες προκλήσεις ρευστότητας που αντιμετωπίζει ο τραπεζικός κλάδος λόγω του υψηλού ποσοστού μη εξυπηρετούμενων δανείων.
Παρόλα αυτά, η ψήφιση του νόμου των εκποιήσεων και του πλαισίου αφερεγγυότητας, σημειώνει το Υπουργείο, είναι στις θετικές εξελίξεις που αναμένεται να υποβοηθήσουν προς την κατεύθυνση επίλυσης του προβλήματος.
Δεύτερος κίνδυνος είναι οι ενδεχόμενες υποχρεώσεις/ κρατικές εγγυήσεις που δημιούργησε το κράτος τα προηγούμενα χρόνια προς κρατικές εταιρείες, κρατικούς οργανισμούς και τοπική αυτοδιοίκηση.
Ωστόσο, όπως σημειώνει το Υπουργείο Οικονομικών, οι μεγαλύτεροι κίνδυνοι είναι εξωτερικοί. «Το οικονομικό περιβάλλον στην ΕΕ και Ευρωζώνη εξακολουθεί να είναι ασταθές, συμπεριλαμβανομένης της αβεβαιότητας που επικρατεί για την Ελλάδα, με ενδεχόμενες επιπτώσεις στην κυπριακή οικονομία. Επίσης, οι γεωπολιτικές εξελίξεις στη ρώσο-ιυκρανική κρίση εξακολουθούν να είναι ρευστές, προκαλώντας αβεβαιότητα για την πορεία της Ρωσικής οικονομίας, καθώς και για την πορεία της ισοτιμίας ευρώ-ρουβλιού», αναφέρεται.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου