Τα μυστηριώδη αρχαία χαλάσματα του Μπαάλμπεκ. Ένα από τα μεγαλύτερα τοπία δύναμης του αρχαίου κόσμου. Για χιλιάδες χρόνια τα μυστικά του έχουν τυλιχθεί στο σκοτάδι, ή έχουν λουστεί σε ένα τεχνητό φως από εκείνους που θα μας πρόσφεραν μια απλοϊκή λύση στα μυστήρια του. Βλέπετε τις στήλες του ναού του Δία - ο μεγαλύτερος ναός που οι Ρωμαίοι έχουν κτίσει ποτέ - ένα από τα θαύματα του αρχαίου κόσμου. Σε αυτή τη μακρινή περιοχή στη κοιλάδα Μκεκάα του σημερινού Λιβάνου, οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες ταξίδευαν 1.500 μίλια για να κάνουν τις προσφορές στους θεούς τους και να λάβουν τους χρησμούς για το πεπρωμένο της αυτοκρατορίας τους.
Περίεργος, φαίνεται ότι ούτε ένας Ρωμαίος αυτοκράτορας δεν απαίτησε ποτέ να πιστωθεί για το σύνθετο του ναού του Μπαάλμπεκ ή για την οικοδόμηση των ογκώδη θεμελίων του. Ομοιότυπα, δεν βρίσκουμε κανένα στοιχείο για ρωμαϊκή κατασκευή ανάμεσα στο ντόπιο πληθυσμό. Αντί αυτού, αυτό που βρίσκουμε είναι μύθοι που προτρέπουν ότι το Μπαάλμπεκ κτίστηκε από υπεράνθρωπες δυνάμεις σε μια εποχή πολύ πριν να αρχίσει ο ανθρώπινος πολιτισμός.
Οι άραβες πίστευαν ότι το Μπαάλμπεκ άνηκε κάποτε στον θρυλικό Νεμρώδ (δισέγγονος του Νώε) που διοικούσε αυτή τη περιοχή του Λιβάνου. Σύμφωνα με ένα αραβικό χειρόγραφο,ο Νεμρώδ έστειλε γίγαντες για να ανοικοδομήσουν το Μπαάλμπεκ μετά από την πλημμύρα. Ένας άλλος μύθος λέει ότι ο Νεμρώδ επαναστάτησε ενάντια στον Ιεχωβά και έκτισε τον πύργο της Βαβέλ εδώ, προκειμένου να ανέλθει στον ουρανό και να επιτεθεί στον θεό του. Σύμφωνα με μια παραλλαγή αυτού του μύθου,ο Νεμρώδ ανήλθε στην κορυφή του πύργου αλλά βρέθηκε όσο μακριά από το στόχο του (τον παράδεισο) όσο όταν άρχισε.Όταν ο πύργος κατέρρευσε,ο Νεμδώδ προσπάθησε να ξανανέβει στους ουρανούς σε μια άμαξα συρόμενη από τέσσερα δυνατά πουλιά, αλλά η άμαξα,αφού περιπλανήθηκε για πολύ στο διάστημα, συντρίβει τελικά πάνω στο Όρος Ερμών,όπου κατά συνέπεια ο Νεμρώδ σκοτώθηκε.Νωρίτερα σε αυτή την ιστορία,ο Νεμρώδ είχε επίσκεψη από τον Αβραάμ, ο οποίος ήρθε ως αγγελιοφόρος του Θεού να προειδοποιήσει τον Νεμρώδ τη τιμωρία για τις αμαρτίες του. Αλλά ο Νεμρώδ, που εξοργίστηκε από αυτές τις απειλές, είχε πετάξει τον Αβραάμ σε ένα πυρωμένο φούρνο (από τον οποίο ο τελευταίος βγήκε έξω αβλαβής με κάποιο τρόπο).
Οι ντόπιοι μουσουλμάνοι πίστευαν ότι ήταν πέρα από την ικανότητα των ανθρώπων να κινήσουν τις τεράστιες πέτρες του Μπαάλμπεκ. Αντί των γιγάντων, εντούτοις, πίστωσαν αυτή τη δουλειά στους δαίμονες ή νζιν. Η μουσουλμανική παράδοση λέει ότι το Μπαάλμπεκ ήταν κάποτε το σπίτι του Αβραάμ, και αργότερα του Σολομώντα. Επίσης προτείνει ότι ο προφήτης Ηλίας αναλήφθηκε στον ουρανό από το Μπαάλμπεκ - πάνω σε ένα άλογο της φωτιάς. Άλλοι μύθοι σύνδεσαν το Μπαάλμπεκ με τη βιβλική φιγούρα του Κάιν - ο γιος του Αδάμ - υποστηρίζοντας ότι το έκτισε ως καταφύγιο αφότου τον είχε αναθεματίσει ο Ιεχωβάς ο θεός του. Σύμφωνα με τον Εστφάν Ντογιέχι (Estfan Doweihi), τον πατριάρχη των Μαρωνιτών του Λιβάνου: "Η παράδοσης λέγει ότι το φρούριο του Μπαάλμπεκ... είναι το αρχαιότερο κτήριο στον κόσμο.Ο Κάιν, ο γιος του Αδάμ, το έκτισε στο έτος 133 της δημιουργίας, κατά τη διάρκεια μιας του παραληρούσας τρέλας. Του έδωσε το όνομα του γιου του Ενώχ και το οίκισε με τους γίγαντες που τιμωρήθηκαν για τις κακοήθειες τους από την πλημμύρα.
Σύγχρονες θεωρίες του Μπαάλμπεκ
Λίγοι σύγχρονοι συγγραφείς έχουν τολμήσει να αντιμετωπίσουν το αίνιγμα του Μπαάλμπεκ, ίσως επειδή ο Λίβανος ήταν εκτός ορίων στους τουρίστες κατά τη διάρκεια των ανήσυχων δεκαετιών στο τέλος της δεύτερης χιλιετίας. Ένας συγγραφέας που δείχνει να είναι ενδιαφέρον είναι ο Άντρου Κόλινς (Andrew Collins),του οποίου τα άρθρα προτείνουν τη δυνατότητα ότι το Μπαάλμπεκ ήταν κάποιο αστρονομικό παρατηρητήριο.
Η καλύτερα γνωστή "εναλλακτική" θεωρία, εντούτοις, είναι αυτή των αρχαίων αστροναυτών του συγγραφέα Ζαχαρία Σίτσιν (Zecharia Sitchin), ο οποίος υποστηρίζει ότι το Μπαάλμπεκ ήταν ένα διαστημικό κέντρο, που κτίστηκε από μια φυλή επισκεπτόμενων θεών με το όνομα"ΑΝΟΥΝΑΚΙ" ως κέντρο εκτόξευσης για τους διαστημικούς πυραύλους τους. Μια πτυχή της θεωρίας του Σίτσιν που κινεί την απορία είναι η σύνδεση μεταξύ του Μπαάλμπεκ-Ηλιούπολης - η πόλη του ήλιου - και του αρχαίου μύθου του θεού του ήλιου που χρησιμοποίησε το Μπαάλμπεκ για να σταθμεύσει το άρμα του.
Για να κλείσουμε με ένα διασκεδαστικό ανέκδοτο, το βραβείο για την πιο επινοητική θεωρία του Μπαάλμπεκ πρέπει αναμφισβήτητα να απονεμηθεί στον Άγγλο ταξιδιώτη, Δαβίδ Ορκοχάρτ (David Urquhart), ο οποίος πρότεινε ότι οι οικοδόμοι του Μπαάλμπεκ είχαν χρησιμοποιήσει τα μαστόδοντα - τεράστια εκλείψαντα ελεφαντοειδής θηλαστικά - ως κινητούς γερανούς για να βοηθήσουν να κινήσουν τις πέτρες!
Συμπεράσματα
Γιατί οι διαδοχικοί Ρωμαίοι αυτοκράτορες ταξίδεψαν χιλιάδες μίλια στο Μπαάλμπεκ για να λάβουν τους χρησμούς; Γιατί οι Ρωμαίοι έκτισαν τον μεγαλύτερο από όλων των ναών τους τόσο μακριά από τη Ρώμη; Τι τους παρακίνησε για να στείλουν τις κόκκινες στήλες γρανίτη από τόσο μακρυά, από το Ασουάν στης Αιγύπτου στο λιμένα της Τρίπολης, και από εκεί στο Μπαάλμπεκ μέσω της πόλης Χομς, μια λοξοδρόμηση που, προκειμένου να αποφύγουν τα βουνά, απαιτούσε ένα ταξίδι 200 χιλιομέτρων; Αυτή ήταν βεβαίως μια ακατάλληλη θέση για να στυλώσουν τον μεγαλύτερο ρωμαϊκό ναό στον κόσμο, τότε γιατί έπρεπε να συμβεί εδώ, στην κοιλάδα του Μπεκάα από όλα τα μέρη;
Εάν μπορούμε να απαντήσουμε σε αυτή την ερώτηση, μπορούμε ίσως να λύσουμε το μυστήριο του Μπαάλμπεκ. Όπως κάποιος με γνώσεις πάνω στο θέμα του Μπαάλμπεκ σχολίασε, εντούτοις, "δεν είναι πουθενά σαφώς δηλωμένο σε ποια αιτία αποδίδεται η θρησκευτική σημασία αυτής της πόλης".
Τελικά, κάποιος υποψιάζεται ότι η απάντηση στην ιερότητα του Μπαάλμπεκ βρίσκεται σε μια αποκωδικοποίηση της αρχαίας θρησκείας του, γιατί είναι η θρησκεία που ήταν η κατευθυντήρια δύναμη στο Μπαάλμπεκ από αμνημόνευτους καιρούς.
Η ιερότητα του Μπαάλμπεκ στη ρωμαϊκή εποχή έχει αναφερθεί ήδη και η προσοχή κάποιου εφιστάτε αναπόφευκτα στην τριάδα των θεών που λατρεύτηκαν εδώ:η Αφροδίτη,ο Διόνυσος και ο δυνατός Δίας.Ο τελευταίος ενσωματώνει όλο το συμβολισμό του αρχετυπικού θεού της θύελλας. Ο συγγραφέας Μακρόβιος του πέμπτου αιώνα περιέγραψε το άγαλμα του Δία ως εξής:
"Το άγαλμα του θεού είναι από χρυσό, που αντιπροσωπεύει ένα πρόσωπο χωρίς γενειάδα, ο οποίος κρατά στο δεξί του χέρι ένα μαστίγιο,σαν αρματηλάτης, και στο αριστερό του ένα κεραυνό με στάχυα σιταριού."
Ποια ήταν η έννοια αυτού του θεού θύελλας με τον κεραυνό; Στους σύγχρονους μελετητές,ο Δίας ήταν θεός της βροντής και της αστραπής και τίποτα εκτός της βροντής και της αστραπής. Εάν πρόκειται να πιστέψουμε τους σύγχρονους μελετητές, η αναζήτηση μας για θρησκευτική έννοια στο Μπαάλμπεκ καταλήγει αντικλιματικά στην πρωτόγονη λατρεία των εγκόσμιων θεών της μετεωρολογίας.
Όμως στο άγαλμα που περιγράφηκε από τον Μακρόβιο υπάρχει μια κρίσιμη εσωτερική έννοια στη σύνδεση μεταξύ του κεραυνού και των "σταχυών από σιτάρι". Επιπλέον, πρέπει να σημειωθεί ότι οι ρωμαϊκοί θεοί είναι μόνο μέρος της απάντησης στην ιερότητα του Μπαάλμπεκ, γιατί η πόλη ονομάστηκε στην πραγματικότητα για την χάρη του Μπαάλ,του θεού της θύελλας των Χαναναίων και των φοινίκων.Και οι μύθοι του θεού Μπαάλ προμηθεύουν πολυάριθμους συναρπαστικούς παραλληλισμούς με τους θεούς των αρχαίων μεσοποτάμιων λατρειών της έκρηξης των πλανητών. Πράγματι, η ιδιωτική μου έρευνα προτείνει ότι η Χαναναιηκή και η φοινικική θρησκεία θα μπορούσε η ίδια να περιγραφεί ως λατρεία της έκρηξης των πλανητών.
Αναπόφευκτα, έπειτα, πρέπει να ρωτήσουμε εάν η σημασία του Μπαάλμπεκ να έχει προκύψει από ένα ουράνιο γεγονός - ίσως τον αντίκτυπο ενός μετεωρίτη - κατά τη διάρκεια της προ-εγγράμματης εποχής.Μήπως ένας μετεωρίτης να είναι το κλειδί στη σημασία του Μπαάλμπεκ - τη βόρεια "Ηλιούπολη" - ακριβώς όπως ο μετεωρίτης ο αποκαλούμενος "πέτρα μπένμπεν" ήταν το κλειδί στη σημασία του Άννου - τη νότια "Ηλιούπολη" στην αρχαία Αίγυπτο; Και τι γίνεται με εκείνες τις γιγαντιαίες πέτρες στο τρίλιθο;Μήπως κατασκευάστηκαν σκόπιμα, ίσως για να προκαλέσουν την ιδέα των μετεωριτών - των γιγαντιαίων σπόρων της ζωής - που ενσωματώθηκαν στα θεμέλια (ή τη μήτρα) της γης μητέρας; Ή ήταν απλά τα υπολείμματα ενός ατελούς αμυντικού τοίχου;
Ίσως δεν μάθουμε ποτέ την απάντηση σε αυτή την ερώτηση ή το θέμα για το πώς οι πέτρες του τρίλιθου κινήθηκαν. Το πρόβλημα είναι ότι ο καθένας βλέπει στο Μπαάλμπεκ ότι θέλει να δει βασισμένος στις προκαταλήψεις του και της θεωρίας του. Ίσως θα είναι για πάντα έτσι. Μια τελική σκέψη για να κλείσουμε. Εάν οι μυστηριώδης λίθοι του Μπαάλμπεκ μας ωθούν για να ασκήσουμε το μυαλό μας, τότε ίσως οι αρχαίοι οικοδόμοι επιτυγχάνουν εν μέρει τους στόχους τους. Αλλά για να περάσουμε, σαν αρχάριοι, τη δοκιμή του τρίλιθου, αυτό που είναι απαραίτητο για μας είναι να κάνουμε κάτι περισσότερο από μόνο να ασκούμε το μυαλό μας. Είναι απαραίτητο πρώτα να προκαλέσουμε όλα που έχουμε διδαχθεί πάνω στην έννοια και την προέλευση της θρησκείας...
Του Alan F. Alford
The mysterious ancient ruins of Baalbek. One of the great Power Places of the ancient world. For thousands of years its secrets have been shrouded in darkness, or bathed in an artificial light by those who would offer us a simplistic solution to its mysteries.
You are looking at the columns of the Temple of Jupiter - the grandest temple that the Romans ever built - one of the wonders of the ancient world. To this remote location in the Bekaa Valley of modern-day Lebanon, Roman emperors would travel 1,500 miles to make offerings to their gods and receive oracles on the destiny of their empire.
Curiously, it would seem that not one Roman emperor ever claimed credit for the Baalbek temple complex or for the construction of its massive foundations.
Similarly, we find no evidence for Roman construction among the local people. What we do find instead are legends which suggest that Baalbek was built by super-human powers in an epoch long before human civilisation began.
The Arabs believed that Baalbek once belonged to the legendary Nimrod, who ruled this area of Lebanon. According to an Arabic manuscript, Nimrod sent giants to rebuild Baalbek after the Flood. Another legend states that Nimrod rebelled against Yahweh and built the Tower of Babel here, in order to ascend to Heaven and attack his God. According to one version of this legend, Nimrod ascended to the top of the Tower but found himself as far from his objective (Heaven) as when he had begun; after the Tower collapsed, Nimrod attempted to scale the heavens in a carriage drawn by four strong birds, but the carriage, after wandering for a long time in space, eventually crashed on Mount Hermon, thus killing Nimrod. Earlier in this tale, Nimrod had been visited by Abraham, who came as a messenger of God to warn Nimrod of punishment for his sins. But Nimrod, vexed by these threats, had cast Abraham into a blazing furnace (from which the latter somehow emerged unscathed).
The local Muslims believed that it was beyond the capability of humans to move the enormous stones of Baalbek. Instead of giants, however, they credited the work to demons or djinn. Muslim tradition states that Baalbek was once the home of Abraham, and later of Solomon. It is also suggested that the prophet Elijah was taken into Heaven from Baalbek - upon a steed of fire. Other legends associated Baalbek with the Biblical figure of Cain - the son of Adam - claiming that he built it as a refuge after his god Yahweh had cursed him. According to Estfan Doweihi, the Maronite Patriarch of Lebanon: 'Tradition states that the fortress of Baalbek... is the most ancient building in the world. Cain, the son of Adam, built it in the year 133 of the creation, during a fit of raving madness. He gave it the name of his son Enoch and peopled it with giants who were punished for their iniquities by the flood.
Modern Theories of Baalbek
Few modern writers have dared to tackle the enigma of Baalbek, perhaps because Lebanon was off-limits to tourists during the troubled decades at the close of the second millennium.
One writer to take an interest is Andrew Collins, whose articles suggest the possibility that Baalbek was some kind of astronomical observatory.
The best known 'alternative' theory, however, is that of ancient astronaut writer Zecharia Sitchin, who asserted that Baalbek was a space centre, built by a visiting race of 'Anunnaki' gods as a launching pad for their space rockets. An intriguing aspect of Sitchin's theory was the connection between Baalbek-Heliopolis - the City of the Sun - and the ancient legend of the Sun-god who used to park his chariot at Baalbek.
To close with an amusing anecdote, the prize for the most imaginative theory of Baalbek must undoubtedly be awarded to the English traveller, David Urquhart, who suggested that the builders of Baalbek had used mastodons - huge extinct elephant-like mammals - as mobile cranes to help them move the stones!
Conclusions
Why did successive Roman emperors travel thousands of miles to Baalbek to receive oracles? Why did the Romans build the grandest of all their temples so far away from Rome? What motivated them to ship red granite columns all the way from Aswan in Egypt to the port of Tripoli, and from there to Baalbek via Homs, a detour which, in order to circumnavigate the mountains, required a journey of 200 kilometres? This was certainly a most inconvenient place to erect the greatest Roman temple in the world, so why did it have to happen here, in the Bekaa Valley, of all places?
If we can answer this question, we can perhaps solve the mystery of Baalbek. As one authority on Baalbek commented, however, 'nowhere is it clearly stated to what cause the religious importance of this town is attributed'.
Ultimately, one suspects that the answer to the sanctity of Baalbek lies in a decoding of its ancient religion, for it is religion which has been the driving force at Baalbek since time immemorial.
The sanctity of Baalbek in Roman times has already been mentioned and one's attention is drawn inevitably to the trinity of gods who were worshipped here: Venus, Bacchus and the mighty Jupiter. The latter - equivalent to the Greek god Zeus - embodied all the symbolism of the archetypal Storm God. The fifth century writer Macrobius described the statue of Jupiter as follows:
'The statue of the god is of gold, representing a person without a beard, who holds in his right hand a whip, charioteer-like, and in his left a thunderbolt with ears of corn.'
What was the meaning of this Storm-God with thunderbolt? To modern scholars, Jupiter was a god of thunder and lightning and nothing but thunder and lightning. If modern scholars are to be believed, our quest for religious meaning at Baalbek culminates anti-climactically in the primitive worship of mundane weather-gods.
However,one will recognise in the statue described by Macrobius a crucial esoteric meaning in the connection between the thunderbolt and the 'ears of corn'. Furthermore, it should be noted that the Roman gods are only part of the answer to the sanctity of Baalbek, for the town was in fact named after Baal, the Storm-God of the Canaanites/Phoenicians. And the legends of the god Baal provide numerous fascinating parallels to the gods of the ancient Mesopotamian exploded planet cults. Indeed, my own private research suggests that the Canaanite/Phoenician religion could itself be described as an exploded planet cult.
Inevitably, then, we must ask whether the importance of Baalbek might have resulted from a celestial event - perhaps the impact of a meteorite - during the pre-literate era. Might a meteorite be the key to the importance of Baalbek - the northern 'Heliopolis' - just as the meteorite called 'the Benben Stone' was the key to the importance of Annu - the southern 'Heliopolis' in ancient Egypt?
And what about those gigantic stones in the Trilithon? Were they constructed deliberately, perhaps to evoke the idea of the meteorites - the giant seeds of life - lying embedded in the foundations (or Womb) of Mother Earth? Or were they simply the remains of an unfinished defensive wall?
Perhaps we will never know the answer to this question or to the question of how the stones of the Trilithon were moved. The problem is that everyone sees at Baalbek what they want to see, based on their own preconceptions and their own paradigm. Perhaps it will always be so.
One final thought to close. If the mysterious stones of Baalbek are impelling us to exercise our minds, then perhaps the ancient builders are partly achieving their objectives. But in order for us to pass, as initiates, the Test of the Trilithon, it is necessary for us to do something more than merely exercise our minds. It is necessary first to challenge everything that we have ever been taught about the meaning and origins of religion...
By Alan F. Alford
ΠΗΓΗ noctoc-noctoc
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου