Πέμπτη 23 Μαΐου 2024

Τρικλοποδιές από το υπουργείο Ανάπτυξης στο Πολεμικό Ναυτικό


Ενώ το θέμα εκσυγχρονισμού των φρεγατών ΜΕΚΟ αλλά και της ναυπήγησης νέων πλοίων αποτελεί την υπ’ αριθμόν μία προτεραιότητα για το Πολεμικό Ναυτικό, το υπουργείο Ανάπτυξης φαίνεται ότι βάζει τρικλοποδιές, με τις συνεχείς αναβολές στην θέσπιση πλαισίου για τα ελληνικά ναυπηγεία.

Του Χρήστου Μαζανίτη

Οι ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού πλέον έχουν αναχθεί στον βαθμό του επείγοντος, μετά την δεκαετή στασιμότητα λόγω κρίσης και την χρονίζουσα αναβλητικότητα των προηγούμενων ετών.

Τα κύρια θέματα που απασχολούν αυτή τη στιγμή την ηγεσία του ΓΕΝ αλλά και το υπουργείο Εθνικής Άμυνας είναι αυτό του εκσυγχρονισμού των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ, κλάσης ΥΔΡΑ αλλά και της εγχώριας ναυπήγησης νέων πλοίων, φρεγατών και κορβετών.

Για όλα αυτά το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, συνεπώς και το ΓΕΝ, θέλουν να είναι εξασφαλισμένοι ότι δεν θα ξανατύχουν οι… αναποδιές του παρελθόντος με χρόνιες καθυστερήσεις στην παράδοση πλοίων, έχοντας προκαταβάλει το σύνολο των χρημάτων και δίνοντας και δεκάδες εκατ. ευρώ επιπλέον.

Και κάπου εδώ έρχεται το υπουργείο Ανάπτυξης, το οποίο είναι το μόνο που μπορεί να δώσει λύση στο πρόβλημα της εγχώριας ναυπηγικής βιομηχανίας ωστόσο για κάποιον ανεξήγητο λόγο πηγαίνει από αναβολή σε αναβολή.

Η λύση είναι η θέσπιση – δια νομοθετικής ρύθμισης – μητρώου ναυπηγείων. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι ένας κρατικός – ανεξάρτητος φορέας – θα ελέγχει τον τρόπο λειτουργίας κάθε ναυπηγείου, θα καταγράφει τις δυνατότητες που έχει ανάλογα με τον τεχνικό εξοπλισμό και τις υποδομές, τα χρέη και τις επενδύσεις που γίνονται και θα τα πιστοποιεί ανάλογα, για σειρά προγραμμάτων που μπορούν να αναλάβουν.

Έτσι, αφενός, δε θα τίθεται ζήτημα να κινδυνεύει να καταπέσει μία σύμβαση του δημοσίου επειδή έχει χρηματοδοτήσει – μέσω αδιαφανών διαδικασιών – την μετατροπή «ταρσανάδων» σε… ναυπηγικές μονάδες για την ανάληψη μόνο ενός έργου ή την μη υποστήριξη του Πολεμικού Ναυτικού στην επιλογή του κατάλληλου ναυπηγείου, με τα ανάλογα εχέγγυα.

Επί της ουσίας, η θέσπιση «μητρώου ναυπηγείων» θα δημιουργήσει μία λίστα που το ελληνικό δημόσιο θα έχει σειρά πιστοποιήσεων μέσω ειδικού συστήματος βαθμονόμησης και θα είναι σε θέση να γνωρίζει ποιο ναυπηγείο μπορεί να αναλάβει την περαίωση ποιου προγράμματος και βέβαια όταν συνάπτει στρατηγική συνεργασία με κάποια χώρα, να μπορεί να προτείνει λίστα με τις διαθέσιμες επιλογές συνεργασίας για την ναυπήγηση πλοίων στην Ελλάδα. Έτσι λειτουργούν η Γαλλία, η Γερμανία, οι ΗΠΑ, ακόμη και η Τουρκία ώστε να προωθήσουν την εγχώρια βιομηχανία τους κι όχι να ενθαρρύνουν την ναυπήγηση πλοίων και δη πολεμικών σε μονάδες του εξωτερικού.

Οι συνεχείς αναβολές του υπουργείου Ανάπτυξης να προχωρήσει στη δημιουργία «μητρώου ναυπηγείων» έχει προκαλέσει σύμφωνα με πληροφορίες του enikos.gr σειρά προβλημάτων στο Πολεμικό Ναυτικό, σε δύο τρέχοντα προγράμματα. Το πρώτο είναι ο εκσυγχρονισμός των φρεγατών ΜΕΚΟ, για τις οποίες η κοινοπραξία Γερμανών – Ολλανδών παρουσιάζει προτάσεις οι οποίες δημιουργούν πληθώρα ερωτημάτων, εγείροντας ακόμη και νομικής φύσης ανησυχίες.

Επιπλέον, σύμφωνα με επιβεβαιωμένες πληροφορίες του enikos.gr, τα Ναυπηγεία Ελευσίνας υπέβαλαν πρόσφατα προσφορά στο Πολεμικό Ναυτικό να κάνει απολύτως δωρεάν σειρά εργασιών που είναι απαραίτητες σε μία ΤΠΚ κλάσης ΡΟΥΣΣΕΝ. Μάλιστα είχαν δεσμεύσει και θέση προκειμένου να δέσει το πλοίο για να γίνουν όλες οι εργασίες. Ωστόσο, εξαιτίας της απουσίας μητρώου, το ΓΕΝ δεν μπόρεσε να προχωρήσει στη συμφωνία να πάει το πλοίο για δωρεάν επισκευές, αφού δεν υπάρχει η ανάλογη πιστοποίηση. Αυτό συμβαίνει, βέβαια, για όλα τα ναυπηγεία της χώρας.

Τα παραπάνω αποτέλεσαν μεταξύ άλλων αντικείμενο συζήτησης κατά τη διάρκεια επίσκεψης εργασίας που πραγματοποίησε ο Γενικός Γραμματέας του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, Αντώνης Οικονόμου, στα ναυπηγεία της Ελευσίνας. Εκεί συναντήθηκε με τον πρόεδρο της ΟΝΕΧ και πρόεδρο της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων (Ε.Ε.Ν.), Πάνο Ξενοκώστα.

Η επίσκεψη συνέπεσε με την επίσκεψη από Διευρυμένη Αντιπροσωπεία της Γενικής Αρχής Στρατιωτικών Βιομηχανιών (GAMI) του Βασιλείου της Σαουδικής Αραβίας, στο πλαίσιο της στρατηγικής σχέσης με την Ελλάδα.

Η επίσκεψη εντάσσεται στο γενικότερο πλαίσιο των δύο χωρών για την διεύρυνση της συνεργασίας στον τομέα της βιομηχανικής συμπαραγωγής αμυντικών συστημάτων, ακόμη και πολεμικών πλοίων.

Τα ναυπηγεία Ελευσίνας, στα οποία έχουν επενδύσει η αμερικανική ΟΝΕΧ και ο κρατικός αμερικανικός οργανισμός επενδύσεων DFC, αποτέλεσε σταθμό επίσκεψής τους, όπου ενημερώθηκαν μεταξύ άλλων για τα προγράμματα ναυπήγησης πλοίων του ελληνικού πολεμικού ναυτικού.

Υπενθυμίζεται ότι εκεί ναυπηγήθηκαν οι 7 πυραυλάκατοι κλάσης ΡΟΥΣΣΕΝ αλλά και το μεγαλύτερο πλοίο του Πολεμικού Ναυτικού, Προμηθεύς.

 

ΠΗΓΗ https://www.enikos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου