Τα φιλόδοξα όνειρα της τουρκικής πολεμικής βιομηχανίας δημοσιεύουν Μέσα Ενημέρωσης της γείτονος, που υποστηρίζουν ότι εκτός από την παραγωγή 100 μαχητικών που προορίζονται για τη δική τους Πολεμική Αεροπορία έχουν συμβόλαια και από 5 χώρες για εξαγωγές.
Του Χρήστου Μαζανίτη
Μετά τον επιτυχημένο δρόμο παραγωγής των δικών της drones, η όρεξη της Τουρκίας έχει ανοίξει και θέλει να πρωταγωνιστήσει στο διεθνές προσκήνιο της αμυντικής βιομηχανίας ως ο εναλλακτικός προμηθευτής οπλικών συστημάτων.
Μπορεί τα οπλικά της συστήματα να θεωρούνται υποδεέστερα σε σχέση με τα αντίστοιχα δυτικής προέλευσης, ωστόσο δεν μπορεί κανείς να μην αναγνωρίσει το γεγονός ότι η αμυντική της βιομηχανία κάνει βήματα, βελτιώνοντας συνεχώς τα προϊόντα της.
Αδιαμφισβήτητα, το πιο φιλόδοξο πρόγραμμά της είναι αυτό της κατασκευής του δικού της μαχητικού αεροσκάφους, με το project TF-X ή ΚΑΑΝ όπως είναι η εμπορική του ονομασία.
Και μπορεί 5ης γενιάς να μην είναι, όμως, παρά τα όποια προβλήματα οι Τούρκοι εμφανίζονται αποφασισμένοι να το κάνουν να πετάξει και ήδη διατείνονται ότι έχουν αρχίσει να κλείνουν και τα πρώτα τους συμβόλαια.
Σύμφωνα με την τουρκική εφημερίδα STAR, 4 με 5 χώρες βρίσκονται σε συζητήσεις με την τουρκική βιομηχανία (ΤΑΙ) για την προμήθεια 150 μαχητικών, επιπλέον των 100 μαχητικών που προορίζονται για την τουρκική Πολεμική Αεροπορία.
Την είδηση έδωσε ο Γενικός Διευθυντής της Τουρκικής Αεροδιαστημικής Βιομηχανίας (TAI) Μεχμέτ Ντεμίρογλου, ο οποίος ανέφερε ότι «τα επόμενα χρόνια, μπορώ να πω ότι σχεδιάζουμε να παράγουμε συνολικά 250-300, υπό την προϋπόθεση ότι πρώτα θα καλύψουμε τις ανάγκες των δικών μας αεροπορικών δυνάμεων».
Ο διευθυντής της ΤΑΙ δήλωσε ότι χρησιμοποιούνται κινητήρες αμερικανικής προέλευσης σε KAAN και HÜRJET, ωστόσο πραγματοποιούν σχετικές μελέτες για τον κινητήρα με τις τουρκικές εταιρείες TRMotor και TEI.
«Σε πρώτο στάδιο, σχεδιάζουμε να παράγουμε περισσότερα από 100 KAAN για την τουρκική αεροπορία. Στόχος μας είναι να παράγουμε τουλάχιστον αυτόν τον αριθμό για τις φιλικές και συμμαχικές χώρες.
«Στόχος μας είναι να συνεχίσουμε να παράγουμε KAAN με κινητήρα που θα υποστηρίζει αεροσκάφη 5ης και 6ης γενιάς στις αρχές της δεκαετίας του 2030. Μπορούμε να κατασκευάσουμε αυτόν τον κινητήρα. Δεν λέω ότι είναι εύκολο να το κάνουμε, αλλά αν ρωτήσετε οποιονδήποτε από τους φίλους μας στην TRMotor και στο TEI, θα σας πουν «μπορούμε να το κάνουμε», πράγμα που λέω κι εγώ, και θα το κάνουμε. Είμαστε μία από τις 4 χώρες στον κόσμο που παράγουν μαχητικά αεροσκάφη 5ης γενιάς», ανέφερε.
Σύμφωνα με τον Διευθυντή της ΤΑΙ «το πρώτο μοντέλο παράδοσης, το οποίο ονομάζουμε Block-10 στο KAAN, θα εμφανιστεί το 2025. Θα παραδώσουμε σε πρώτο στάδιο το αεροσκάφος που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι αεροπορικές μας δυνάμεις, υπό την προϋπόθεση ότι είναι καλύτερο από τα αεροσκάφη που υπάρχουν στο δυναμικό τους. Το ονομάζουμε αυτό KAAN Block-10. Οι πρώτες δοκιμαστικές πτήσεις του KAAN βρίσκονται σε εξέλιξη. Η κύρια δοκιμαστική πτήση θα ξεκινήσει το 2025. Οι πτήσεις αυτές θα συνεχιστούν έως το 2028 και ακόμη και μετά. Είναι μια πραγματικά δύσκολη διαδικασία για να φτάσει στο στάδιο της παράδοσης εντός 5 ετών από την πρώτη πτήση. Στόχος μας είναι να παραδώσουμε 20 KAAN το 2028. Είτε υπάρξουν προβλήματα είτε όχι, θα τα λύσουμε όλα».
Ανέφερε ωστόσο ότι οι διαφορές μεταξύ του Block-10 και του μεταγενέστερου μοντέλου KAAN είναι απόρρητες πληροφορίες και ότι δεν μπορεί να τις αποκαλύψει. «Μπορώ όμως να πω το εξής. Από άποψη stealth, ταχύτητας και ραντάρ, τα αεροσκάφη της πρώτης παράδοσης θα είναι πολύ καλύτερα από τα αεροσκάφη που υπάρχουν στο δυναμικό μας. Θα διαθέτει ραντάρ AESA, το οποίο θα παρέχει ορατότητα άνω των 100 χιλιομέτρων. Εφαρμόζουμε επίσης τις τεχνολογίες που έχουμε αναπτύξει στα αεροσκάφη του δυναμικού μας. Εγκαθιστούμε ραντάρ AESA στα F-16, αλλά το ραντάρ του KAAN θα είναι φυσικά πολύ μεγαλύτερο και θα έχει πολύ μεγαλύτερη εμβέλεια. Θα ενσωματώσουμε τα πυρομαχικά που έχουν αναπτυχθεί από την ROKETSAN, τη SAGE και άλλες εταιρείες στο KAAN, εφόσον το επιθυμούμε και κατά σειρά σπουδαιότητας.
Οι δυνατότητες του KAAN θα αυξάνονται σε κάθε μπλοκ. Θα συνεχίσουμε την παραγωγή με αυτόν τον τρόπο. Στο πρώτο στάδιο, σχεδιάζουμε να παράγουμε πάνω από 100 KAAN για την τουρκική πολεμική αεροπορία. Στόχος μας είναι να παράγουμε τουλάχιστον αυτόν τον αριθμό και για φιλικές και συμμαχικές χώρες. Επί του παρόντος, υπάρχουν χώρες που ενδιαφέρονται σοβαρά για το KAAN. 3 Μάλλον δεν θα έκανα λάθος αν έλεγα ότι θα συνεργαστούμε μαζί τους και θα παράγουμε 150 KAAN για αυτές, προκειμένου να καλύψουμε τις ανάγκες τους. Τα επόμενα χρόνια, μπορώ να πω ότι σχεδιάζουμε να παράγουμε συνολικά 250-300, με την προϋπόθεση ότι θα καλύψουμε πρώτα τις ανάγκες των δικών μας αεροπορικών δυνάμεων», ανέφερε.
Ο διευθυντής της ΤΑΙ είπε ότι υπάρχει σοβαρό ενδιαφέρον για το KAAN από 4-5 χώρες. «Το ενδιαφέρον αυτό έγινε ακόμη πιο ορατό μετά την πρώτη πτήση. Το γεγονός ότι ο Υπουργός Άμυνας της Σαουδικής Αραβίας, Khalid bin Salman, ήρθε στην TAI και ενδιαφέρθηκε σοβαρά και λεπτομερώς για τα προγράμματά μας, και ιδιαίτερα για το KAAN, αποτελεί ένδειξη αυτού. Υπάρχουν και άλλες χώρες που ενδιαφέρονται επίσης για το KAAN με αυτόν τον τρόπο. Ωστόσο, το σε ποιο επίπεδο και πότε θα συμμετάσχουν στο πρόγραμμα απαιτεί λίγο περισσότερη δουλειά. Είμαστε βέβαιοι ότι το KAAN έγινε και γίνεται το έργο της γεωγραφικής μας περιοχής. Νομίζω ότι σε όχι πολύ μακρινό χρονικό διάστημα, ίσως φέτος, ίσως του χρόνου, θα δούμε επίσημη συμμετοχή στο πρόγραμμα KAAN», ανέφερε.
Σύμφωνα με τον διευθυντή της ΤΑΙ, το KAAN συγκρίνεται συχνά με το αμερικανικό F-22. «Με ιστορία 30 ετών, το F-22 περιείχε τις καλύτερες τεχνολογίες της εποχής στην οποία κατασκευάστηκε. Όμως ο κόσμος έχει αλλάξει πολύ μέσα σε 30 χρόνια. Τα ηλεκτρονικά υποσυστήματα, τα συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου έχουν βελτιωθεί πολύ και τα ραντάρ έχουν επίσης βελτιωθεί πολύ. Είναι πολύ δύσκολο να γίνει άμεση σύγκριση, επειδή οι ΗΠΑ δεν πωλούν το F-22 πουθενά… Δεν υπάρχουν πληροφορίες. Αλλά το δικό μας KAAN θα είναι τουλάχιστον εξίσου καλό. Κάποια από τα χαρακτηριστικά του θα είναι ακόμη καλύτερα. Ποια από αυτά τα χαρακτηριστικά θα κοινοποιηθούν στο κοινό το επόμενο διάστημα; Μπορώ να πω ότι ένα από αυτά είναι τα ραντάρ. Θα το δούμε», ανέφερε.
Όπως είπε, «θα συνεχίσουμε το concept 6ης γενιάς με το KAAN. Επειδή το KAAN σχεδιάστηκε αναλόγως. Αν ρωτήσουμε ποιο είναι το σημαντικότερο χαρακτηριστικό του αεροσκάφους 6ης γενιάς, είναι ένα σύστημα στο οποίο επανδρωμένα και μη επανδρωμένα συστήματα επικοινωνούν μεταξύ τους, τα μη επανδρωμένα συστήματα διοικούνται από το KAAN, χρησιμοποιούνται τεχνολογίες που ονομάζουμε συνένωση δεδομένων και αισθητήρων, ένα σύστημα που λειτουργεί σε δίκτυο, επικοινωνεί μεταξύ του με βάση την τεχνητή νοημοσύνη, μπορεί να λαμβάνει αποφάσεις, χρειάζεται όσο το δυνατόν λιγότερο ανθρώπους, αλλά αφήνει τη διοίκηση και τον έλεγχο όπου χρειάζεται. Προς το παρόν, η 6η γενιά δεν έχει καθοριστεί πλήρως. Το θέμα αυτό ήταν επίσης στην ημερήσια διάταξη κατά την επίσκεψη του Khalid bin Salman».
Και ο διευθυντής της ΤΑΙ δεν σταμάτησε εκεί λέγοντας ότι «ο επικεφαλής πιλότος μας Barbaros Demirbaş δήλωσε: ‘Είμαστε ηγέτες σε αυτόν τον τομέα’. Όταν ο πρίγκιπας ρώτησε πώς είναι δυνατόν αυτό, είπε: ‘Αυτή τη στιγμή διαθέτουμε ANKA-3, KIZILELMA, KAAN, Süper Şimşek και εξοπλισμό 6ης γενιάς. Αυτά δεν είναι διαθέσιμα σε κάθε χώρα’».
Ο διευθυντής της ΤΑΙ κατέληξε με μία μάλλον εκτός πραγματικότητας δήλωση, λέγοντας «έχουμε ήδη αρχίσει να εργαζόμαστε για την προσομοίωση της 6ης γενιάς. Ως εκ τούτου, πιστεύουμε ότι διαδραματίζουμε ηγετικό ρόλο και σε αυτόν τον τομέα. Ξεκινήσαμε νωρίς, θα δουλέψουμε γρήγορα και σίγουρα θα είμαστε μεταξύ των τριών πρώτων στον κόσμο στην 6η γενιά, αλλά ίσως και στην πρώτη θέση. Αυτό θα το δούμε μαζί».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου